Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:38

Ik heb dezelfde vraag op een kattenforum gelanceerd, maar ik probeer zoveel mogelijk ervaringen te horen, voordat ik naar de DA ga om het te halen Knipoog

Onze poes is (na een jaar) nog steeds niet 100% "aanraakbaar". De borstel heeft ze inmiddels gedeeltelijk geaccepteerd, maar ze blijft erbij ronddraaien, wat het allemaal wat lastig maakt Knipoog Ze heeft nu toch weer een paar behoorlijke klitten in haar vacht, die er gewoon uitgeknipt of geschoren moeten worden. Ze doet zelf helemaal niets aan haar vacht (ja, beetje pootjes likken en snoet wassen). Ook nagelknippen is een probleem, ik heb iemand in de buurt gevonden die bereid is dit voor mij te doen. Dit gaat dan met een handdoek erover en dichtbinden dat beest, want anders wordt het niks. Ze krabt, bijt, spuugt en blaast.

Ik heb haar vorig jaar een keer naar de DA gebracht om gedeeltelijk te scheren. Ze kwam heel slecht uit de narcose, dus dat is geen optie meer. Ook zonder narcose, maar dan met vier man er bovenop springen daar lijkt me geen pretje. Bovendien moet ik haar dan vervoeren, het levert niks dan stress op.

Nu hoorde ik van Calmivet. Volgens de DA (heb ik niet gebeld Knipoog ).is Calmivet ook een soort narcosemiddel. Het effect is dus hetzelfde: poes gaat een tukkie doen Clown Voordeel is dat het thuis kan gebeuren, dus ik vermijd de stress van het vangen, vervoeren en DA-bezoek. Nadeel is dat het heel voorzichtig gedoseerd moet worden, omdat ze anders definitief een tukkie doet... Scheve mond

Heeft iemand ervaring met dit middel? Hoe reageerde de kat erop? Kwam hij er makkelijk "uit"? Daarna geen problemen gehad?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 00:03

Ik begrijp dat niemand dat spul ooit gegeven heeft Knipoog
In overleg met een katten-kennende kennis heb ik vanavond besloten het eerst eens te proberen met een advocaatje (serieus Haha!) en als dat niet werkt alsnog Calmivet te proberen.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 00:07

Ik heb echt nog nooit van Calmivet gehoord, maar ik prijs mezelf ronduit gelukkig met een kat die alles gewoon zonder morren en mauwen accepteert! Beestje moet tweemaal daags medicijnen, dus het zou ook wel heel vervelend voor haar zijn als ze er zo'n strijd van maakte.

Maar hoe ga je dat dan doen met die Advocaat? Nou ja, als het mislukt kun je het altijd nog zelf opeten Vingers aflikken *LOL* . (Heb je misschien wel nodig ook naderhand Haha! ).

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:23

Als het zo'n sterk spul is, zou ik daar liever niet zelf mee gaan knoeien. Informeer eens naar Clomicalm: is een ondersteuner bij training. Beesten gaan dus niet onder zeil, maar leren en accepteren gemakkelijker. Naast die tabletjes moet het dier getraind worden.

Is volgens mij niet geregistreerd voor katten, wel voor honden. Maar er is wel onderzoek gedaan naar het gebruik bij katten en wordt ook voorgeschreven bij oa. sproeiende katers...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 15:41

Chubby schreef:
Als het zo'n sterk spul is, zou ik daar liever niet zelf mee gaan knoeien. Informeer eens naar Clomicalm: is een ondersteuner bij training. Beesten gaan dus niet onder zeil, maar leren en accepteren gemakkelijker. Naast die tabletjes moet het dier getraind worden.

Het gaat hier om een kat die heel slecht van vertrouwen is, en waarvan we allang blij zijn dat ze aanhalen en licht borstelen accepteert. Ze is al op leeftijd (misschien zelfs bejaard?) en is bang voor handen. Het is waarschijnlijk dat ze vroeger is geslagen of op een andere manier door mensen te grazen is genomen. Uitgebreid knippen en verzorgen gaat zonder hulpmiddelen dus niet op korte termijn, misschien wel helemaal nooit. Als we wachten tot ze eindelijk zich helemaal laat doen, zijn we misschien wel 2 jaar verder en daar kunnen we -in haar belang- helaas niet op wachten....
Gezien haar leeftijd en (vermoedelijk) slechte ervaringen kan van training geen sprake zijn. Vertrouwen komt eerst...

Ik heb iemand gevonden die ook al een paar keer haar nagels voor me geknipt heeft. Dat laat ze uiteraard óók niet toe Knipoog Onder haar deskundigheid gaan we binnenkort toch proberen haar zelf onder zeil te brengen. Is iig minder stressvol. Dan pakken we haar vacht even héél goed aan, dan kan ze er weer een paar maanden tegen.

Ik laat iig weten hoe het is afgelopen Lachen

lazal
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:32

Elles schreef:
Ik heb dezelfde vraag op een kattenforum gelanceerd, maar ik probeer zoveel mogelijk ervaringen te horen, voordat ik naar de DA ga om het te halen Knipoog

Onze poes is (na een jaar) nog steeds niet 100% "aanraakbaar". De borstel heeft ze inmiddels gedeeltelijk geaccepteerd, maar ze blijft erbij ronddraaien, wat het allemaal wat lastig maakt Knipoog Ze heeft nu toch weer een paar behoorlijke klitten in haar vacht, die er gewoon uitgeknipt of geschoren moeten worden. Ze doet zelf helemaal niets aan haar vacht (ja, beetje pootjes likken en snoet wassen). Ook nagelknippen is een probleem, ik heb iemand in de buurt gevonden die bereid is dit voor mij te doen. Dit gaat dan met een handdoek erover en dichtbinden dat beest, want anders wordt het niks. Ze krabt, bijt, spuugt en blaast.

Ik heb haar vorig jaar een keer naar de DA gebracht om gedeeltelijk te scheren. Ze kwam heel slecht uit de narcose, dus dat is geen optie meer. Ook zonder narcose, maar dan met vier man er bovenop springen daar lijkt me geen pretje. Bovendien moet ik haar dan vervoeren, het levert niks dan stress op.

Nu hoorde ik van Calmivet. Volgens de DA (heb ik niet gebeld Knipoog ).is Calmivet ook een soort narcosemiddel. Het effect is dus hetzelfde: poes gaat een tukkie doen Clown Voordeel is dat het thuis kan gebeuren, dus ik vermijd de stress van het vangen, vervoeren en DA-bezoek. Nadeel is dat het heel voorzichtig gedoseerd moet worden, omdat ze anders definitief een tukkie doet... Scheve mond

Heeft iemand ervaring met dit middel? Hoe reageerde de kat erop? Kwam hij er makkelijk "uit"? Daarna geen problemen gehad?


Probeer eens een beetje Tranquigel mag ook bij katten, dan blijft ze innerlijk rustig.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:36

Ik kreeg deze van mijn tante toe gestuurd, je moet het alleen niet serieus nemen Haha! (alhoewel dit ook met onze vroegere kat wel de procedure was om hem wat toe te dienen)

Excuses, heb 'm niet in het Nederlands...

How to Give a Cat a Pill

1. Pick cat up and cradle
it in the crook of your
left arm as if holding a
baby. Position right
forefinger and thumb on
either side of cat's mouth
and gently apply pressure
to cheeks while holding
pill in right hand. As cat
opens mouth pop pill into
mouth. Allow cat to close
mouth and swallow.

2. Retrieve pill from floor
and cat from behind sofa.
Cradle cat in left arm and
repeat process.

3. Retrieve cat from
bedroom, and throw soggy
pill away.

4. Take new pill from foil
wrap, cradle cat in left
arm holding rear paws
tightly with left hand.
Force jaws open and push
pill to back of mouth with
right forefinger. Hold
mouth shut for a count of
ten.

5. Retrieve pill from
goldfish bowl and cat from
top of wardrobe. Call
spouse from garden.

6. Kneel on floor with cat
wedged firmly between
knees, hold front and rear
paws. Ignore low growls
emitted by cat. Get spouse
to hold head firmly with
one hand while forcing
wooden ruler into mouth.
Drop pill down ruler and
rub cat's throat
vigorously.

7. Retrieve cat from
curtain rail, get another
pill from foil wrap. Make
note to buy new ruler and
repair curtains. Carefully
sweep shattered Doulton
figures from hearth and set
to one side for gluing
later.

8. Wrap cat in large towel
and get spouse to lie on
cat with head just visible
from below armpit. Put pill
in end of drinking straw,
force mouth open with
pencil and blow down
drinking straw.

9. Check the label to make
sure pill not harmful to
humans, drink glass of
water to take taste away.
Apply band-aid to spouse's
forearm and remove blood
from carpet with cold water
and soap.

10. Retrieve cat from
neighbor's shed. Get
another pill. Place cat in
cupboard and close door
onto neck to leave head
showing. Force mouth open
with dessert spoon. Flick
pill down throat with
elastic band.

11. Fetch screwdriver from
garage and put door back on
hinges. Apply cold compress
to cheek and check records
for date of last tetanus
jab. Throw Tee shirt away
and fetch new one from
bedroom.

12. Ring fire brigade to
retrieve cat from tree
across the road. Apologize
to neighbor who crashed
into fence while swerving
to avoid cat. Take last
pill from foil-wrap.

13. Tie cats front paws to
rear paws with garden twine
and bind tightly to leg of
dining table, find heavy
duty pruning gloves from
shed, pry cat's mouth open
with small spanner. Push
pill into mouth followed by
large piece of fillet
steak. Hold head vertically
and pour a pint of water
down throat to wash pill
down.

14. Get spouse to drive you
to the emergency room, sit
quietly while doctor
stitches fingers and
forearm and removes pill
remnants from right eye.
Call at furniture shop on
way home to order new
table. Arrange for RSPCA to
collect cat and ring local
pet shop to see if they
have any hamsters.

How to give a dog a pill:

1. Wrap it in bacon.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Iemand ervaring met zelf Calmivet toedienen bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:11

Malibu, deze heeft al een paar keer in het nederlands op bokt gestaan... maar jij hebt mij met deze post behoed voor een hoop vertaalwerk dus OK dan! _/-o_ Haha!... Ik ga hem meteen even mailen naar mijn bf en zijn mams (zijn moeder heeft een hele verzameling katten en werkt op een dierenkliniek in Australie... dit kan ze vast wel waarderen Haha! )