Welk huisdier kiezen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:14

Ik woon nu bijna een jaartje alleen en wil binnenkort graag een huisdiertje aanschaffen, maar ik ben er nog niet goed uit wat Verward .
Hiertussen twijfel ik:
* Ofwel een hamstertje
* Ofwel een rat
* Ofwel een parkietje
* Ofwel 2 parkietjes...

Als ik echt kon kiezen zou ik direct een hond of kat nemen, maar ik ben overdag meestal werken en huur de bovenverdieping van een huis, dus dat is ook niet de ideale situatie voor zo'n beestje Knipoog .
Wat zouden jullie kiezen?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:17

Een hamster heb je niet zoveel aan. Dat zijn nachtdieren (of schemerdieren, weet het niet meer zeker).
Rat is volgens mij wel erg leuk, maar dat moet je even op het rattentopic in de huiskamer navragen.
Parkietje heb je ook erg weinig aan als zeg ik het zelf. Maar ik ben ook niet zo'n vogelmens. Mijn vriendin heeft wel een parkiet en die vindt het weer helemaal geweldig.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:20

Hamstertjes heb je est veel aan, als je overdag niet thuis bent slapen ze en 's avonds zijn ze wakker.
Je kunt er heerlijk mee knuffen!

Ratten moet je met meer ratten houden, maar ze zijn ook leuk!
Vogeltjes.....tja...iik heb er niks mee!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:36

2 parkietjes zijn erg leuk, en dan idd 2 omdat ze anders heel de dag alleen zitten..

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:42

Quarterh0rse schreef:
2 parkietjes zijn erg leuk, en dan idd 2 omdat ze anders heel de dag alleen zitten..


da vind ik nou ook.
moet je miekjuh van bokt ff vragen,
die heeft er ook een, en die's vet grappig.
die kan bokken enzo!!

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:45

ik zou voor twee parkietjes kiezen
echt geweldige beestjes zijn het Ja

Hurrycane

Berichten: 1448
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Papenburg OT Aschendorf - Duitsland

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:49

Zo zie je dat mensen verschillen.. ik heb niks met hamsters, ratten en dat soort dieren.
We hebben wel 2 katten en 4 parkieten.
Die parkieten zijn echte druktemakers wat dat betreft was 2 ook genoeg geweest hoewel.. er is maar 1 echte boosdoener die zelfs als de rest rustig zijn veren zit te wassen of zit te slapen haast nooit zijn snavel houd Clown
Als we 's morgens de kamer in komen of thuiskomen zijn die van ons helemaal uitgelaten en blij aan het kwebbelen.
Uiteraard geven parkieten wel wat rommel (vooral veren) maar welk dier niet? Verder zijn ze makkelijk te houden en je kunt ze goed tam maken. Kusjes geven, op hand laten zitten, als je er 1 hebt kun je ze zelfs leren praten. Ze eten niet zo gek veel dus als je eenmaal een goede kooi met voer en waterbakjes hebt kosten ze verder weinig. Ze zijn gek op een spiegeltje in de kooi trouwens en een schommeltje vinden ze ook leuk!
Nou ja.. zo heb je in ieder geval wat info over parkieten. Hoop dat je er wat aan hebt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:24

Neem aan dat je de optie 2 ratjes vergeten bent Knipoog
Hoe en waarom staat heus wel in het rattentopic idd.

Ik zou voor de ratten gaan, heb ze jaren gehad en vind ze nog steeds geweldig *ook gefokt etc.*
Hamster heb je in mijn ogen weinig aan...ze slapen het grootste gedeelte en als ze dan eindelijk wakker zijn zijn ze ook ngo eens chaggerijnig Haha!

Parkietjes zijn wel leuk maar ze maken zoveel stof dat zelfs ik er een beetje klaar mee was.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 23:33

Tja, ik was zo al even de voor- en nadelen aan het afwegen. Wij hebben vroeger thuis enkele parkieten gehad, maar die zaten in een volière, dus daar had ik wel niet zo veel aan. En tja, 1 parkietje of 2... 1 is voor mij wel genoeg, maar het lijkt mij leuker voor het beestje als het nog wat gezelschap heeft...
Ik heb vroeger ook ooit een hamster gehad, maar die moest ik 's nachts altijd ver van mn bed houden, want ze maakte zo'n kabaal 's nachts dat ik geen oog dicht deed Gestoord ! Maar langs de andere kant vond ik het wel een leuk beestje...
En een ratje; tja, leek mij altijd wel tof om te hebben (maar mijn moeder werd al hysterisch als ik nog maar het woord "rat" uitsprak Haha! ). En ik weet eigenlijk niet zo heel veel van ratten; of ze nu liever alleen zijn of met een maatje erbij... Maar ik heb eens ergens gelezen dat het heel sociale beestjes zijn, en dat je er echt wel veel mee moet bezig zijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:36

www.ratten.nl

Staat een heleboel op.

En superveel met ze bezig zijn hoeft niet hoor, belangrijkste is dat ze een maatje hebben in de kooi, als jij dan elke dag een half uurtje de tijd hebt is het al genoeg.
Een rat alleen is idd bijna ondoendbaar....dan hebben ze echt behoefte aan heel veel extra aandacht.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:38

Ik zou voor de ratjes gaan OK dan!
Heb er zelf ook 2 gehad env ond het geweldige beestjes helaas zijn ze dood Verdrietig

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:52

Ratjes! Party!! Ik had een heel verhaal getypt en geplaatst hier maar dat is verdwenen Verward
Ik ben een beetje lui om het opnieuw te typen dus als je wil weten wat er nou zo geweldig is aan ratjes pb je maar even Lachen
groetjes

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:42

Waar je iig rekening mee moet houden;

* Ratten en parkieten moet je niet alleen houden, dus dan moet je er 2 nemen
* Ratten hebben wel een grotere kooi nodig dan hamsters, en zijn ook iets duurder in onderhoud. (rattenvoer is vaak iets duurder, de kooi is duurder, en ze hebben ander bodemmateriaal nodig dan simpel zaagsel)
* Ratten ruik je vaak
* Hamsters zijn nachtdieren, maar 's avonds vaak wel actief
* Parkieten maken vaak een bende om hun hok heen (zaadjes en veertjes)
* Twee parkieten samen hebben in principe geen aandacht nodig, maar geven wel gezelligheid.
* Parkieten kunnen vrij oud worden, veel ouder dan hamsters en ratten, dus je zit er ook langer aan vast.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:43

Verplaatst naar BB.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:52

Ik vind vogeltjes erg leuk!
Ze zijn lekker gezellig, je kan ze leren praten, melodietjes fluiten.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:46

Lindy schreef:
Waar je iig rekening mee moet houden;


* Ratten hebben wel een grotere kooi nodig dan hamsters, en zijn ook iets duurder in onderhoud. (rattenvoer is vaak iets duurder, de kooi is duurder, en ze hebben ander bodemmateriaal nodig dan simpel zaagsel)


Als je ze gewoon op tijd schoon maakt en niet één keer in de maand ruik je ze echt niet hoor:). Ik heb ze nu op mijn kamer staan en dat is echt een kleine ruimte maar ik heb ze nog niet geroken. Ze zeggen wel dat mannetjes meer stinken maar dat weet ik zelf niet.

Ik doe vlas op de bodem. IK heb wel iets van 5 soorten bodembedekking geprobeerd (aubiose, houtsnippers in drie maten, papiersnippers enz.) maar vlas was het meest stofvrij. Wij kopen het voor de paarden maar als je het alleen voor ratten gebruitk kun je denk ik heeel lang doen met een pak.

Wel is het zo dat je als de kooi schoonmaakt niet alleen de bodembedekking moet vervangen. Als je dat doet gaan ze idd stinken. Ik maak altijd alles schoon. De bak helemaal schrobben, alle speelbuizen met water schoonmaken en vaak ook de plateaus en de tralies afnemen. Ze piesen echt overal dus dat is vies om te laten zitten Koe .

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:35

Ik weet niet hoe oud parkietjes kunnen worden, maar houd er rekening mee dat ratten en hamsters gemiddeld maar een jaar of 2 worden.

Cavia's leven over het algemeen wat langer, net als konijnen, maar die beestjes zijn meteen ook een stuk groter. En je moet ze ook leuk vinden natuurlijk Lachen

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:48

MarianneR schreef:
Ik weet niet hoe oud parkietjes kunnen worden, maar houd er rekening mee dat ratten en hamsters gemiddeld maar een jaar of 2 worden.

Cavia's leven over het algemeen wat langer, net als konijnen, maar die beestjes zijn meteen ook een stuk groter. En je moet ze ook leuk vinden natuurlijk Lachen

Mijn cavia's leefde alle 5 maar 2 dagen Huilen
Ben ik dan zo slecht voor ze Verdrietig

Ookami

Berichten: 2489
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Fukuoka, Japan

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:36

MarianneR schreef:
Ik weet niet hoe oud parkietjes kunnen worden, maar houd er rekening mee dat ratten en hamsters gemiddeld maar een jaar of 2 worden.

Cavia's leven over het algemeen wat langer, net als konijnen, maar die beestjes zijn meteen ook een stuk groter. En je moet ze ook leuk vinden natuurlijk Lachen

Hier vind je info over de grasparkiet : http://www.parkiet.be/

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 16:41

Bedankt voor de tips hier allemaal OK dan! . Als ik alles zo'n beetje nalees denk ik dat ik misschien toch voor de 2 parkietjes ga (alhoewel ik nog een beetje twijfel...).
Ik heb een hele tijd geleden een konijn gekregen van mijn oom (met de smoes erbij: als jij hem niet neemt laat ik hem gewoon los in het veld Ach gut ), en dacht dat zo'n beestje maar ongeveer 5 jaar werd. Ondertussen zit het diertje nog bij mijn ouders thuis (ik had in de tuin een grote ren gemaakt met schuilhokje in Haha! ) en is nu bijna 9 jaar oud... Als ik niet zo klein woonde hier zou ik hem hebben meeverhuisd, maar ik denk dat hij het toch maar erg zou vinden als hij niet meer zou kunnen rondcrossen Vork .

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:03

ik heb ook een ratje gehad en die kom prima alleen en was niet saai, ze zijn heel leuk, maar parkietjes zijn ook leuk!

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:30

purple schreef:
ik heb ook een ratje gehad en die kom prima alleen en was niet saai, ze zijn heel leuk, maar parkietjes zijn ook leuk!


Het lijkt er vaak op dat ze heel gelukkig zijn maar het is nou eenmaal een sociaal dier. Pas als je een keer meerdere ratjes hebt gehad zie je wat voor gemis het voor het ratje moet zijn als ze alleen zitten.
Ze slapen tegen elkaar aan, spelen met elkaar, wassen elkaar. Twee ratjes zijn ook veel leuker om naar te kijken dan één.

@primula: veel plezier met je parkietjes als je die gaat kopen Ja.

RodeoRoxy

Berichten: 1611
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: in een huis

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:55

Ik heb vroeger 2 ratjes gehad en ook 2 tamme parkieten!
Beide zijn even leuk vind ik.

Die ratjes had ik altijd op schoot en waren heel lief!! We hadden ze altijd los in huis lopen.

Die 2 parkieten kon je gewoon op je hand nemen en op je schouder enzo laten zitten! was heel leuk! Die stonden gewoon op zijn 'stok' in huis, maar je kan ze ook in een kooi doen!

het is wel zo dat van van beide minimaal 2 moet nemen omdat je zegt dat je niet veel thuis bent! Dan hebben ze namelijk nog wat aan elkaar!!!

nou ja veel plezier met kiezen iig!

Anoniem

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:05

spokie79 schreef:
Een hamster heb je niet zoveel aan.

Zegt iemand die er waarschijnlijk geen ervaring mee heeft? Knipoog

Hamsters zijn hartstikke leuk, je kunt er uren naar kijken, hun gedrag ovbserveren, ze los laten lopen en ga zo maar door. Lachen

Ik heb ze al bijna m'n hele leven, en ik wil niet meer anders! Ik vind het heel handig at ze 's avonds wakker worden, past goed bij mij.
Maar voordat je een hamster neemt zal ik je wel aanraden om er genoeg info over te zoeken (bijv. op www.dehamster.nl ). Maar al te vaak worden hamsters helemaal verkeerd gehouden, of in een veel te kleine kooi.

Ideale hamsterkooien zijn Hamster Duna's (71,5 x 46 x 31) of bijv. de ferplast mary (80 x 50 x 37,5). (Kijk eens op www.ferplast.nl Knipoog )

Uiteraard ligt het er ook aan wat voor hamster dat je neemt. Syrische hamsters hebben bijv. weer speciaal een groot (dicht!!) looprad nodig, roborovski's zouden eigenlijk altijd een bak met chinchillazand in hun kooi hebben moeten staan.

Enz. enz. Lachen

Flower_
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk huisdier kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:54

Een ratje is erg leuk! Heb ik ook gehad! ZE zijn erg tam...Maar als ik ook andere dieren zou mogen zeggeN: WOESTIJNRATJES wel met 2en ze zijn echt heel erg lief!