Konijnen en cavia's samen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 23:08

Ok, dan ga ik dus voor de vitaminepilletjes Lachen
@ Desiree: Dat was ik ook van plan, gewoon tegelijk erin, en dan zelf uit laten zoeken. Evt met scheiding, zodat wennen beter gaat, mocht het tot echt vechten komen, wat je wel eens leest.

Maar moet ik ze de eerste nachten in het schuilhok opsluiten? Of afwisselen, bijv. de eerste tijd alleen overdag in de ren, 's avonds in het oude hok (Langzaam opbouwen) of gewoon in een keer dag en nacht? (Sorry, beetje vaag uitgelegd)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:38

Zelf koppel ik nieuwe dieren altijd zo, ongeacht welk soort, ras of geslacht:

In 2 hokken naast elkaar zetten, zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken.
Na een poosje (= paar dagen)op neutraal terrein in een hok ( in dit geval dus de ren ) bijelkaar zetten.
Even erbij blijven om te kijken wat er gebeuren gaat, IMO gaat het dus 'goed' zolang er geen bloed vloeit en ze niet helemaal inelkaar gaan zitten krabben.

Achter elkaar aan jagen, op elkaar willen rijden, haren trekken, in hoekjes drijven, bijtneigingen etc horen bij mij allemaal nog bij 'goed'

Dan ga ik erbij weg en laat ze hun gang gaan, meestal gaat het dan wel even raar, maar wederom, zolang het bij mij allemaal nog in het vakje 'goed' valt doe ik er niks aan en laat ik ze even de rangorde uitvechten.

Soms wil ik ze de eerste nacht nog wel eens uit elkaar halen, en in elkaars hok zetten ( dus de een in het hok van de ander ) om de volgende dag ze weer bij elkaar te zetten en ze zo voor altijd te laten.

Dan willen ze nog wel eens 2/3 dagen niks van elkaar weten, elk hun eigen gang gaan en mokken naar elkaar, maar dat boeit me niet.

Wat je vooral niet moet doen, in tegenstelling tot wat velen zeggen, is als ze gaan jennen en achter elkaar aanjagen ze uit elkaar halen, omhet de volgende dag weer te proberen. Je bent dan juist bezig elke keer als zij de rangorde willen bepalen ze weer te storen daarin, en zo raken ze alleen maar gestressder en geirriteerder.

Het beste kan je smorgens beginnen met de koppeling, je hebt dan de hele dag om te beoordelen of je ze meteen bijelkaar laat snachts of dat je ze toch nog even in elkaars hokken wilt zetten ( dus zoals ik al zei, de een in het hok van de ander, zodat de geuren doorelkaar gaan )

Zet ze niet ineens buiten als ze binnen gewend zijn. Je kan het beste met buiten zetten beginnen als de temperatuur overdag buiten ongeveer gelijk is aan de temperatuur waarin de dieren op dat moment verblijven ( dus schuur, kamer, bijkeuken )
Snachts kan het dan nog een groot temperatuurverschil zijn dus is het slim ze de eerste nachten nog weer binnen te halen

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 11:02


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:08

Serendipity1 schreef:
Ok, dan ga ik dus voor de vitaminepilletjes Lachen
@ Desiree: Dat was ik ook van plan, gewoon tegelijk erin, en dan zelf uit laten zoeken. Evt met scheiding, zodat wennen beter gaat, mocht het tot echt vechten komen, wat je wel eens leest.

Maar moet ik ze de eerste nachten in het schuilhok opsluiten? Of afwisselen, bijv. de eerste tijd alleen overdag in de ren, 's avonds in het oude hok (Langzaam opbouwen) of gewoon in een keer dag en nacht? (Sorry, beetje vaag uitgelegd)

Kunnen ze niet vanuit het nachthok in de ren wanneer ze dat zelf willen dan? Je zou die namelijk aan elkaar moeten verbinden.

Verder vind ik het advies van Sanex wel een goede.

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:11

Desiree schreef:
[naam] schreef:
Ok, dan ga ik dus voor de vitaminepilletjes Lachen
@ Desiree: Dat was ik ook van plan, gewoon tegelijk erin, en dan zelf uit laten zoeken. Evt met scheiding, zodat wennen beter gaat, mocht het tot echt vechten komen, wat je wel eens leest.

Maar moet ik ze de eerste nachten in het schuilhok opsluiten? Of afwisselen, bijv. de eerste tijd alleen overdag in de ren, 's avonds in het oude hok (Langzaam opbouwen) of gewoon in een keer dag en nacht? (Sorry, beetje vaag uitgelegd)

Kunnen ze niet vanuit het nachthok in de ren wanneer ze dat zelf willen dan? Je zou die namelijk aan elkaar moeten verbinden.

Verder vind ik het advies van Sanex wel een goede.


Ja hoor, het nachthok staat IN de ren, dus ze kunnen er in of er uit wanneer ze zelf willen. (ook 2 openingen, ze kunnen elkaar dus niet insluiten oid, wanneer ze achter elkaar aanzitten)

Ik bedoelde eigenlijk: Ze zijn het niet gewend, om echt buiten te zitten. (In een ren) Ik weet dus niet of ze het idee van het nachthok 'snappen'... Maar goed, als ze last van de kou of regen oid krijgen, zullen ze zelf wel naar binnen gaan.

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:13

En nog 1 vraagje over het koppelen:

De 3 konijnen zijn dus al ouder. Kan ik beter jonge cavia's nemen, of maakt de leeftijd daarvan niks uit? Wat is het makkelijkst?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:07

Gewoon uitproberen...zie je vanzelf of ze elkaar aardig vinden...

Bij ons is het geen succes...maar dat komt gewoon door een associale cavia... Vork

Konijnen zijn meestal wel lief tegen cavia's...bij mij in elk geval wel...
Andersom minder..

boemel

Berichten: 8512
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:16

Onze mannetjeskonijnen waren altijd lief voor de cavia's, maar met de vrouwtjes ging het minder goed. Houdt wel in de gaten dat een cavia zich slecht kan verdedigen tegenover een konijn. Ze zijn zachtaardiger van karakter en minder sterk en snel.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:04

Ik zou dan voor volwassen caafjes gaan. Dezen kunnen zich makkelijker verdedigen bij de eerste confrontatie, komen ook wat forser over dus zijn geen kleine jen-projecten voor je nijnen.
Kijk bv eens bij een knaagdierenopvang, daar zijn zat volwassen caafjes die een nieuw huisje zoeken.

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 11:41

Bedankt Lachen
Sanex: Dat was dus ook mijn idee, uit een asiel oid. Maar als het moeilijk gaat, volwassen caafs + volwassen konijnen, was ik toch voor de jongere versie gegaan. Knipoog
Aangezien het toch gaat, komen er dus gewoon 'oudere' cavia's Lachen

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:10

Kan een cavia, net als een konijn ook zindelijk worden als hij de gehele dag los in huis rondloopt?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:45

Niet zo zindelijk als een konijn, mijn konijnen gaan echt het hok weer in om te poepen. Maar ik heb mijn cavia's aardig schoteltje-zindelijk
Ik heb her en der wat schoteltjes staan waar ze loslopen en daar poepen ze netjes op,of bij in de buurt.
In het hok zelf zijn ze aardig zindelijk, ze poepen netjes in de hoek waar het konijnentoilet staat