Konijnen en cavia's samen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 23:41

Hallo

Deze zomer is onze ren waarschijnlijk klaar, en aangezien ie groter uitvalt dan verwacht, zouden we graag een stuk of 2 cavia's bij onze 3 konijnen in doen. Kunnen die wel samen? Ik geloof van wel, maar wil het toch graag zeker weten.

En kunnen cavia dag en nacht buiten leven? (Met binnenhok natuurlijk) En in de winter?

Alvast bedankt.
[naam]

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132200
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:58

viewtopic.php?f=73&t=358471
......... en dat gaat hier prima samen Knipoog
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze allebei nog jong zijn en dat ze al een tijdje samen waren.
Ik weet niet wat de ervaringen zijn als je ze later bij elkaar zet?

Zowel cavia's als konijnen kunnen dag en nacht, zomer en winter, buiten.
Je moet ze dan wel winterhard maken en voor een plek zorgen waar ze beschut zijn tegen kou en vooral wind.
Dus niet vanuit een warme woonkamer midden in de winter buiten zetten, maar dat had je vast al wel door Clown

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:18

Ik heb ook een konijn en cavia bij mekaar zitten. Dat gaat hartstikke goed samen! Maar aangezien er waarschijnlijk een kat bijkomt in dit huishouden, moeten de konijn en cavia wijken.
Dus als je interesse hebt, heb ik hier een cavia zitten die het goed met het konijn kan vinden ( slaapt met zijn voorpoten OP het konijn). Het is een jong vrouwtje.
Hier een foto:
Afbeelding

Veel succes en plezier in ieder geval.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:27

gaat prima samen. De caaf van ons die er bij in woont ligt boven op de konijnen te slapen (home sweet rabbit Schijnheilig ). Ik zou ze pas in het late voorjaar laten wennen aan buiten zitten. Dan zijn de temperaturen ongeveer gelijk als aan in huis en kunnen ze die overgang makkelijker aan!

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:13

je hoort vaak dat het goed gaat, maar nog vaker dat het fout gaat. Cavia en konijn spreken elkaars taal niet, en dat kan dus helemaal mislopen. Het probleem is, dat als het misloopt, je vaarwel kan zeggen tegen je cavia, die overleeft het niet. Je kunt het dus proberen, maar echt veilig is het niet. En 2 cavia's is natuurlijk altijd het best.

Maar omdat je meerdere cavia's en konijnen bij elkaar wil zitten is er misschien niets aan de hand, dan kunnen de cavia's met elkaar en de konijnen met elkaar optrekken. Lijkt me dat dit goed kan.

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:59

Ze komen dan idd in het voorjaar er in.

Waarschijnlijk worden het ook cavia's uit het asiel oid, ik denk dat het dan het makkelijkst is als ik daar overleg wat ze gewend zijn, of ze naar buiten kunnen, of ze met konijnen samen kunnen, enz. Als dat niet gaat halen we 2 jonkies.

silver

Berichten: 2043
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Krommenie

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:29

mijn cavia en konijn waren de dikste maatjes!! ze konden echt niet zonder elkaar. Toen me konijn ook dood ging, werd mijn cavia zo zenuwachtig en gestresst dat ie schurft kreeg...

Kortom, gaat hartstikke goed samen! Knipoog

Mirjammie

Berichten: 864
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:52

Wij hebben ook een paar keer een konijn met een cavia in één kooi gehad, dat ging bij ons echt prima! OK dan! Ze waren echt zo erg aan elkaar gehecht dat als je de één oppakte, de ander zenuwachtig ging rondrennen! Ja Ook hebben we een keer gehad dat toen het konijn dood ging van ouderdom de cavia niet meer wilde eten en hele dagen in paniek was, hij is vlak daarna ook doodgegaan.. Dat was wel echt heel zielig..
We hebben wel altijd of twee jonge dieren bij elkaar gezet, of een jong dier bij een wat ouder. Ik zou het ook niet durven om twee al wat oudere dieren bij elkaar te zetten, dat zou wel eens verkeerd kunnen aflopen! Scheve mond

Bij ons zaten ze in de zomer trouwens altijd buiten in een kooi of in de ren, en in de winter binnen in een kooi.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:44

Het kan best, als je maar op een paar dingen let :

Zorg dat je caviavoer geeft, door het konijnenvroer heen, cavia's maken zelf geen vitamine C aan zoals konijnen, en daarom hebben zij speciaal caviavoer met vit. C nodig. Ook kan je je cavia'(s) eens in de week een vitamineC tabletje geven. Konijnen mogen namelijk weer niet te veel vit. C hebben, dus dat is even opletten.

Zorg dat je een schuilhutje voor de cavia's hebt waar de konijnen niet bij/in kunnen, zodat ze zich kunnen afzonderen.

Zorg voor genoeg ruimte, konijnen kunnen gekke bokkesprongen maken en daarmee onbedoeld een cavia raken, zodanig dat de cavia er ernstige klachten aan over kan houden. Als je veel ruimte in combinatie met een schuilplaatsje hebt, kan de cavia wegkomen en zich verstoppen als het konijn een rare bui heeft.

Cavia's kunnen best buiten, maar hou ze dan wel in de schaduw (konijnen ook) volle zon is voor knaagdieren en konijnen erg slecht.
S 'winters kun je ze beter binnen halen, Cavia's zijn gevoelig voor kou en tocht, en maken niet zo'n lekkere dikke warme vacht aan als konijnen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:47

secricible schreef:
je hoort vaak dat het goed gaat, maar nog vaker dat het fout gaat. Cavia en konijn spreken elkaars taal niet, en dat kan dus helemaal mislopen. Het probleem is, dat als het misloopt, je vaarwel kan zeggen tegen je cavia.


Niet altijd, je hoort ook wel dat cavia's gemeen kunnen aanvallen, en zij zijn dan veel feller dan konijnen en kunnen een konijn hierbij ernstig verwonden ( zelf helaas ervaring mee )
Aan de andere kant kunnen konijnen cavia's hard raken met hun poten, dus er blijft altijd een risico aan zitten. Maar dat risico hou je ook als je 2 soortgenoten bij elkaar zet, die kunnen elkaar ook het leven goed zuur maken

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:39

Wij hebben er nooit problemen mee gehad. Ik denk dat het inderdaad toch wel leuker is om meerder cavia's en meerdere konijnen te kopen omdat ze elkaars taal niet spreken.
Let ook op dat je geen vlaamse reus en een kleine cavia neemt maar ongeveer even grote beestjes zodat de een de ander niet meteen vermoord Ach gut .

Bij ons eten ze vredig uit hetzelfde bakje en je zou zelfs kunnen zeggen dat de cavia de baas is over de konijntjes en die vinden dat wel best. Let gewoon goed op. Net zoals bij soortgenoten moet je ze nooit zomaar bij elkaar dumpen maar altijd rustig opbouwen en meestal als ze elkaar wel gewend zijn blijft dat ook zo.

Bij ons zitten de cavia's in de winter (ook als het vriest Nagelbijten / Gniffelen) gewoon buiten. Ze zijn kerngezond en niet verkouden. Natuurlijk moet je wel lekker veel hooi in het hok stoppen Lachen.

En let op dat er geen katten bij kunnen of andere roofdieren. Daar zijn wij twee konijntjes aan kwijtgeraakt Verdrietig .

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:35

eh shetfan, wij hebben 2 uit de kluiten gewassen Hollanders..... en die doen die caaf echt niks. En als ze buiten de ruimte hebben gebeurt er minder gauw wat dan dat ze in een klein hokje zitten!

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 22:56

SANEX schreef:
Het kan best, als je maar op een paar dingen let :

Zorg dat je caviavoer geeft, door het konijnenvroer heen, cavia's maken zelf geen vitamine C aan zoals konijnen, en daarom hebben zij speciaal caviavoer met vit. C nodig. Ook kan je je cavia'(s) eens in de week een vitamineC tabletje geven. Konijnen mogen namelijk weer niet te veel vit. C hebben, dus dat is even opletten.

Zorg dat je een schuilhutje voor de cavia's hebt waar de konijnen niet bij/in kunnen, zodat ze zich kunnen afzonderen.

Zorg voor genoeg ruimte, konijnen kunnen gekke bokkesprongen maken en daarmee onbedoeld een cavia raken, zodanig dat de cavia er ernstige klachten aan over kan houden. Als je veel ruimte in combinatie met een schuilplaatsje hebt, kan de cavia wegkomen en zich verstoppen als het konijn een rare bui heeft.

Cavia's kunnen best buiten, maar hou ze dan wel in de schaduw (konijnen ook) volle zon is voor knaagdieren en konijnen erg slecht.
S 'winters kun je ze beter binnen halen, Cavia's zijn gevoelig voor kou en tocht, en maken niet zo'n lekkere dikke warme vacht aan als konijnen


Bedankt. Hier kan ik echt wat mee.
Dat van dat voer zat ik zelf ook even mee. Ik heb gewone korrels voor de konijnen, en cavia's moeten dus ander voer hebben.
Moeten ze dus uit aparte bakken eten, maar hoe vertel je die beesten nou welke bak voor welk beest is.
Die vitamineC pilletjes, waar haal je die? Zijn ze duur?

Er zal wel een deel zon in de ren komen, maar ze kunnen onder het hok, en ze staan naast het tuinhuisje, dus er is altijd een deel schaduw.

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 22:58

@ Shetfan: Ik denk niet dat de grootte en moorden met elkaar te maken hebben.
Of bedoel je per ongeluk, door niet op te passen oid?

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:38

Hmm, ik weet niet. Ik dacht gewoon dat een vlaamse reus misschien denkt van een cavia: "dat mormeltje dat daar aan mijn eten zit neem ik wel even te grazen Vork "
Maar om heel eerlijk te zijn heb ik het ook maar van horen zeggen Nagelbijten / Gniffelen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:56

Je hoeft niet 2 verschillende bakken neer te zetten, dat snappen ze toch niet. Zelf meng ik mijn voeren doorelkaar, 1/3e caviavoer, 2/3e konijnenvoer. Dan weet ik dat ze iig iets binnen krijgen ervan en dat de konijnen niet teveel binnen krijgen, en geef ik dus vit. C tabletjes als toevoeging. Verder vaak groenten en fruit en altijd hooi ( = Heel belangrijk voor de darmflora van cavia's en konijnen )

Vitamine C tabletten koop je gewoon bij de drogist, zoals DA, Etos, Kruidvat etc. Ik koop ze van het merk Roter, het kleinste potje kost ong 3 a 4 euro en daar zitten heel wat pillen in ( iets van 100 ofzo, weet het zo even niet ) waar je een hele poos mee vooruit kan.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:59

Een groot konijn is wat onhandiger dan een klein konijn i.v.m ruimte. Daarbij komt een vrolijke poot van een groot konijn harder aan op een cavia dan die van een klein konijn, dus in die mate is een groot konijn wat gevaarlijker.
Maar zoals ik al zei, als je veel ruimte en een schuilhok voor de cavia's hebt, geeft dit weinig problemen

Diana_14

Berichten: 3905
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Oude Pekela ♥

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:13

Ik heb een vlaamse reus met een cavia in een hok zitten, en sinds kort zit er ook een dwerg konijntje van 2 weekjes bij (gered van de slangen) De vlaamse reus en de caaf passen heel goed op zodat ze het kleintje niet pijn doen enz.

En idd heb ik ook gemengd voer en een schuilpaats voor de cavia (en nu ook voor het kleine konijntje, want mijn vlaamse reus heeft regelmatig rara buien.
Maar die zijn al minder geworden sinds ze elke dag een paar uur los loopt.

Mijn Vlaamse Reus is niet zo heel groot als andere Vlaamse reuzen maar wel 3x zo groot als de cavia. maar het gaat prima samen.

Ik heb ze op latere leeftijd bij elkaar gezet. En ik heb een mannetje cavia en een vrouwtjes konijn, van de baby weet ik het niet. En tot nu toe is alles goed gegaan, en leven ze lang en gelukkig Knipoog

Siggislief

Berichten: 14060
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:18

bij mijn stage..
Zitten gewoon Cavia's & KOnijnen bij elkaar..
Ze doen niets..Maar de konijnen bewaken wel hun maatjes de cavia's

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:31

Laatst zag ik nog een advertentie waar een konijn en een cavia SAMEN te koop aangeboden werden. Moesten bij elkaar blijven omdat ze aan elkaar gehecht waren. Het gaat vaak heel goed samen. Maar niet altijd. en dan is de cavia meestal de zwakkere, die moet het onderspit delven.

Ik weet niet of jouw konijnen de ren al betrokken hebben, maar anders kun je beter even wachten en ze TEGELIJK met de cavia's in de ren doen, want dan is het nog neutraal gebied en niemands territorium.

HIerboven staat iemand met een vlaamse reus en een cavia, maar een vlaamse reus heeft een heel zacht en rustig karakter. Het zijn juist de dwerg konijntjes die over het algemeen meer problemen opleveren naar andere dieren toe, omdat ze zoveel feller zijn dan de grote(re) rassen.

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:49

Qua voer kun je of Konijnenkorrel geven en de caaf 50mg tabletje van Roter. Of caviavoer gemeng met konijnenvoer. Er is altijd een risico. Maar bij ons is het altijd goed gegaan. Ze moeten wel de ruimte hebben en de cavia moet zich ergens in terug kunnen trekken. Lachen

Alinda

Berichten: 1208
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Boskoop

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:29

Wij hebben een tijdlang een cavia en een dwergkonijntje samen gehad. Dat gaat prima, al moet je idd wel op het voer letten. Wij hadden trouwens geen Vitamine C pilletjes, maar druppels die door het voer of water heen konden. Dit is gewoon te koop bij de dierenwinkel. Veel vitamine C kan geen kwaad, ook niet als een konijn daar veel van binnenkrijgt, ze plassen dat wat ze niet nodig hebben gewoon weer uit.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:04

Wendy_Kila schreef:
Ik heb ook een konijn en cavia bij mekaar zitten. Dat gaat hartstikke goed samen! Maar aangezien er waarschijnlijk een kat bijkomt in dit huishouden, moeten de konijn en cavia wijken.
Dus als je interesse hebt, heb ik hier een cavia zitten die het goed met het konijn kan vinden ( slaapt met zijn voorpoten OP het konijn). Het is een jong vrouwtje.
Hier een foto:
Veel succes en plezier in ieder geval.


Hoeft niet hoor ! katten en konijnen kunnen ook prima samen ! Dit was mijn konijn (vondeling gevonden in het bos-gedumped dus Boos! ) Bigwig had geen hok maar sliep gewoon in de stal en liep overdag op het erf rond....spelen met de katten....zat smorgens altijd bij het kattenluikje te wachten totdat ze naar buiten kwamen Haha!

Afbeelding

Bigwig is 2 jaar geleden in mijn armen gestorven, waarschijnlijk aan een hersenbloeding, ging iig heel erg snel had de DA aan de telefoon om haar te vragen langs te komen toen hij dood ging.

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:12

Alinda schreef:
Wij hebben een tijdlang een cavia en een dwergkonijntje samen gehad. Dat gaat prima, al moet je idd wel op het voer letten. Wij hadden trouwens geen Vitamine C pilletjes, maar druppels die door het voer of water heen konden. Dit is gewoon te koop bij de dierenwinkel. Veel vitamine C kan geen kwaad, ook niet als een konijn daar veel van binnenkrijgt, ze plassen dat wat ze niet nodig hebben gewoon weer uit.


Een teveel aan vitamine kan in verloop van tijd voor nier problemen zorgen bij het konijn. De vitamine c druppels zijn niet goed, want die zijn na 10 minuten al vervlogen. Daarom kun je dus beter kiezen voor pilletjes. Lachen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Konijnen en cavia's samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:46

Idd, die druppels die je in de DW kan kopen hebben geen enkel nut, als het potje een keer open is geweest gaat de werking verloren, de vitamine C vervliegt.

Cavia en konijn wijken omdat er een kat komt ? Waarom ? ik heb allerlei knaagdieren, konijnen en ook 4 katten en 3 honden... kan prima hoor