Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:21

Dat paarden niet om mee te spelen zijn??
Ik heb een dwergteckel van 6 mnd
Afbeelding
Koen vindt paarden geweldig Nagelbijten / Gniffelen en ik houd mijn hart vast als ik m meeneem.
Hij loop er direct opaf springt naar de neuzen en tegen de benen op!!
Loopt eronderdoor enz..
Ik heb geen idee hoe ik m uit moet leggen dat t wel eens zijn dood zou kunnen worden...
Bij een andere hond of kat laat ik t m gewoon uitzoeken en krijgt hij maar een blaf of krab, maar kan hem moeilijk door een paard laten trappen Haha!
Gister heb ik meegenomen naar een groep jaarlingen, hoopte dat hij door de hoeveelheid paardjes wel wat meer afstand zou houden Blond
mooi niet natuurlijk hij dook meteen onder het hek door de groep in, mijn vriendin kon hem er gelukkig op tijd uit redden Bloos
Met mijn andere honden heb ik dit probleem nooit gehad.
Heb nog een cairn terrier en die is heel voorzichtig en is meteen uit de buurt als een paard in beweging komt!!
Nu vindt ik t dus jammer dat ik Koen zo weinig mee kan nemen, alleen als ik niet hoef te rijden, want ik moet hem constant in de gaten houden.
Terwijl de Kairn altijd meegaat en gewoon losloopt!!
Wie heeft een idee???

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:17

Heeft niemand een zinnige tip???

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:38

Je zou hem in het begin aan een lange lijn kunnen vast houden, bijv. een flexi lijn. Als je hondje te dicht bij bijv. de achterbenen van de paarden komt roep je hem terug en beloon je hem eerst met je stem daarna kan het ook met iets lekkers. Komt hij niet meteen, want hij is nog jong en dat moet natuurlijk eerst goed in zitten, geef je een klein rukje aan zijn riem. Kijkt hij om ga jij uit je dak en zorg dat je bijv. een speeltje hebt dat hij wel naar je toe wil komen. Want hij moet ook in zien dat als jij niet wil dat hij naar de paarden gaat dat dat dan ook niet mag. Denk er wel aan dit kost veel tijd. Maar blijf wel consquent en geduldig.
Mijn hond is ook helemaal gek van paarden, maar ik roep hem terug als ik zie dat het te gevaarlijk wordt. Bijv. als de paarden gaan galloperen en mijn hond wil mee. Ik moet er niet aan denken als hij er onder komt...
Ik denk dat de cairn terrier ooit een aanvaarding heeft gehad met de paarden, dat hij zo voorzichtig is. Misschien ooit ergens van geschrokken?

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Re: Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:26

Teckels zijn heel eigenwijs mijn moeder heeft er ook een en die doet precies wat hij zelf wil veel succes ermee.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:39

Spikers schreef:
Teckels zijn heel eigenwijs mijn moeder heeft er ook een en die doet precies wat hij zelf wil veel succes ermee.


De Teckel staat inderdaad bekend als eigenwijs. Men weet dat de Teckel eigenwijs is, dus de eigenaar doet ook niet al teveel moeite om hem te laten luisteren. Dit gedrag komt echter tot stand door aanleg plus de opvoeding. Want iets wat er niet inzit, kan je er niet uithalen. Maar iets wat er wel inzit, kan je laten uitbreiden of niet. Knipoog

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:08

is heel simpel afteleren...
je laat je hond naar de paarden gaan. je pakt bv een slipketting je loopt er rustig heen en gooit de slipketting op je hond maar zonder dat hij het ziet. het gevolg er van is dat de hond(als je ff aan houd) het gaat linken aan je paarden. dus dat de paard dat doet en zal het al gauw uit zn bol laten om het te doen. kijk de hond niet aan anders heeft die snel in de gaten dat jij die slipketting hebt gegooid.

als je hond zo wie zo niet wil komen als hij iets leuks vind en hij komt niet op het roepen dan wil dat van annelou wel helpen maar bij dit is dit het effectiefs!!


succes

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:30

pubelia schreef:

als je hond zo wie zo niet wil komen als hij iets leuks vind en hij komt niet op het roepen dan wil dat van annelou wel helpen maar bij dit is dit het effectiefs!!


Het is niet mijn methode van iets afleren. Daarom zal ik voor de wat hondvriendelijkere manier gaan.
Maar ik ben benieuwd naar de topicstarter hoe het nu gaat met de teckel en de paarden samen?

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Hoe leer je een ëigenwijze"teckel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:07

ff ontopic ik heb ook een cairn Haha! echte ADHD honden Haha!

Oke je moet je hond flink staffen en niet heel lief van wil je dat a.u.b. niet doen maar ophouden! En idd vooral aan de lange lijn houden in het begin en probeer met heel rustige paarden te oefenen