Kalfje van de zomer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 22:57

Hoi, ik had nooit verwacht dat het mocht, maar van de zomer... Mag ik een kalfje !! Haha! Als ik over ga en ik ga nu sparen voor de stalling en voedsel enz, dan mag ik van de zomer het gaan proberen, ik ben zoooooooooooow blij. Hebben jullie toevallig nog tips, van hoe ik het van de zomer moet gaan aanpakken, ik wil hem wel gewoon mak maken enz dus... Ach gut Ik weet niet of ik er meer koeien bij mag maar het is wel zo dat er in de zomer veel kuddes op het weiland staan Haha! Koe JEEEEEJ we gaan een kalfje van de slacht redden *helemaal door het dolle heen*

Anoniem

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:48

1. Regel als eerste een stal, dat lijkt me het moeilijkste punt.
2. Koeien zijn extreem sterke kuddedieren, een paard kan je nog wel alleen houden, maar de meeste koeien kwijnen dan echt weg. Dus zorg alsjeblieft dat hij in een kudde ergens kan?
3. Vraag of het kalf al onthoornd is, zo nee, laat dit dan zo snel mogelijk doen. Gewoon onder verdoving laten wegbranden. Zorg er ook voor dat je de papieren erbij krijgt, met nummer registratie dus.
4. Koop een vaarsje, met een stiertje kan wat doen totdat hij 1 is. Vaarsjes zijn handzamer, of je moet het stiertje gelijk laten castreren.
5. Tam maken doe je gewoon door rustig aandacht te geven. Met een touw kan je dan een halstertje maken, en hem zo leiden, ook zijn er koeienhalsters. Kijk maar eens bij de Welkoop ofzo Lachen
6. Wat wil je uiteindelijk met het dier gaan doen? Beleren? Inspannen? Kan allemaal, maar het spul daarvoor is niet zo eenvoudig te vinden allemaal.

Veel plezier en succes, maar overdenk alles goed!

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 07:46

Maya schreef:
1. Regel als eerste een stal, dat lijkt me het moeilijkste punt.
2. Koeien zijn extreem sterke kuddedieren, een paard kan je nog wel alleen houden, maar de meeste koeien kwijnen dan echt weg. Dus zorg alsjeblieft dat hij in een kudde ergens kan?
3. Vraag of het kalf al onthoornd is, zo nee, laat dit dan zo snel mogelijk doen. Gewoon onder verdoving laten wegbranden. Zorg er ook voor dat je de papieren erbij krijgt, met nummer registratie dus.
4. Koop een vaarsje, met een stiertje kan wat doen totdat hij 1 is. Vaarsjes zijn handzamer, of je moet het stiertje gelijk laten castreren.
5. Tam maken doe je gewoon door rustig aandacht te geven. Met een touw kan je dan een halstertje maken, en hem zo leiden, ook zijn er koeienhalsters. Kijk maar eens bij de Welkoop ofzo Lachen
6. Wat wil je uiteindelijk met het dier gaan doen? Beleren? Inspannen? Kan allemaal, maar het spul daarvoor is niet zo eenvoudig te vinden allemaal.



Veel plezier en succes, maar overdenk alles goed!

Thanks, we hebben eigelijk al een stal met paarden erin enz maar ik moet nog steeds vragen hoe duur het is Bloos Ik mag geen stiertje, *Kijkt bedroeft naar het net geboren stiertje op stal* maarja... Haha! Kan je echt een koe beleren?! echt vet, je informatie is echt coowl, hoe weet je dat allemaal?!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 08:44

Ik heb weinig toe te voegen aan Maya, alleen wil ik nog eens extra benadrukken dat koeien kuddedieren zijn. Hou dat kalf niet alleen, ook niet met paarden, maar met andere koeien...

En weet waar je aan begint, een koe is geen huisdier...

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:08

Misschien kun je beter een kalfje adopteren. Het kalf staat dan op een boerderij en blijft daar ook staan. Je kunt dan wel op bezoek, en kijken hoe het met haar gaat.
Er komt heel wat bij kijken om een kalfje op te fokken. Denk eens aan ziektes, registratie, stalling enz.
Als 'jouw' kalfje op een boerderij kan blijven staan, heb je daar allemaal niets mee te maken.
Denk er in iedergeval goed over na!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:40

Ik verplaats je topic even naar beestenboel Lachen

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:10

Hee leuk zeg ze zijn zo schattig .. zeker als ze klein zijn Knipoog
Meisje bij ons in de buurt heeft een koe waar ze op rijdt met zadel en halster. Echt mooi om te zien. Ik weet niet of ze die koe al vanaf kalf af aan kent maar ze kan er echt alles mee. Er heeft laatst een stuk van haar met foto's bij ons in de Zeeuwse krant gestaan en rond kerst was hier de beurs 'dierplezier' en toen heeft zij een aantal dagen demonstraties gegeven dat ze op dr koe reed en ermee ging springen.

Ik zou nog als tip willen geven: doe alleen dingen waar jullie alle2 plezier in hebben!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:33

Wido, veel koeien zijn uberhaupt niet geschikt om als 'rijdier' te dienen. Sorry, het spijt me echt, maar ik krijg er eerlijk gezegt de kriebels van als ik dergelijke topics lees.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:45

Ik zou ook nog eens even goed navragen hoe het allemaal zit met registratie, of je mee moet doen aan bepaalde ziektebestrijdingsprogramma's, en dergelijke. Heb geen idee hoe dat zit bij een ''hobbykoe'', maar ik denk dat er nog best het een en ander bij komt kijken.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:10

Sorry maar ik vind het een slecht idee. Wij hadden ook een koe vanaf kalfs af aan. Ze heeft zelf kalfjes gehad maar die moesten als ze oud genoeg waren weg. Het beest kwijnde inderdaad weg en wou met mensen "spelen" wat niet ging. Niemand durfde haar meer te pakken omdat ze je wegbeukte. Wij hebben haar naar een boer gedaan en ze is nu een stuk vrolijker!'

Daarbij komt inderdaad je registratie, weet niet of dat bij koeien ook is maar je moet dan een UBN nummer aanvragen, en je koe moet bij oa de gd ingeschreven staan.. denk daarbij ook maar aan je minas en mestafvoer...
En wat een koe allemaal eet... Zeker eeb kalfje heeft in het begin veel verzorging nodig!!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:10

Sorry maar ik vind het een slecht idee. Wij hadden ook een koe vanaf kalfs af aan. Ze heeft zelf kalfjes gehad maar die moesten als ze oud genoeg waren weg. Het beest kwijnde inderdaad weg en wou met mensen "spelen" wat niet ging. Niemand durfde haar meer te pakken omdat ze je wegbeukte. Wij hebben haar naar een boer gedaan en ze is nu een stuk vrolijker!'

Daarbij komt inderdaad je registratie, weet niet of dat bij koeien ook is maar je moet dan een UBN nummer aanvragen, en je koe moet bij oa de gd ingeschreven staan.. denk daarbij ook maar aan je minas en mestafvoer...
En wat een koe allemaal eet... Zeker eeb kalfje heeft in het begin veel verzorging nodig!!

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 15:22

(: Das niet leuwk, maar ik heb wel wat dingen bedacht, ervoor en ik heb genoeg tijd om over alles na te denken. De boer heeft zijn eigen koeien waar hij wel bij mag staan, maar ik ga niet voor nieuwe kalfjes zorgen hoowr ^^. en de boer wilt me zeker weten wel helpen, anders mag ik misschien wel een koe van de boer verzorgen ofzo, wat vinden jullie een beter idee? Een jonge kalf diej ik zelf op kan voeden of een koe bij de boer maar die is dan een stuk minder tam (valt wel tam te krijgen)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:31

Lieve schat, zet je nou toch eens over het idee heen dat een koe geen huisdier ís...

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 15:35

je heb wel gelijk, het zijn geen huisdieren, zo horen ze ook niet behandelt te worden,

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:12

Rayorgy schreef:
Maya schreef:
1. Regel als eerste een stal, dat lijkt me het moeilijkste punt.
2. Koeien zijn extreem sterke kuddedieren, een paard kan je nog wel alleen houden, maar de meeste koeien kwijnen dan echt weg. Dus zorg alsjeblieft dat hij in een kudde ergens kan?
3. Vraag of het kalf al onthoornd is, zo nee, laat dit dan zo snel mogelijk doen. Gewoon onder verdoving laten wegbranden. Zorg er ook voor dat je de papieren erbij krijgt, met nummer registratie dus.
4. Koop een vaarsje, met een stiertje kan wat doen totdat hij 1 is. Vaarsjes zijn handzamer, of je moet het stiertje gelijk laten castreren.
5. Tam maken doe je gewoon door rustig aandacht te geven. Met een touw kan je dan een halstertje maken, en hem zo leiden, ook zijn er koeienhalsters. Kijk maar eens bij de Welkoop ofzo Lachen
6. Wat wil je uiteindelijk met het dier gaan doen? Beleren? Inspannen? Kan allemaal, maar het spul daarvoor is niet zo eenvoudig te vinden allemaal.



Veel plezier en succes, maar overdenk alles goed!

Thanks, we hebben eigelijk al een stal met paarden erin enz maar ik moet nog steeds vragen hoe duur het is Bloos Ik mag geen stiertje, *Kijkt bedroeft naar het net geboren stiertje op stal* maarja... Haha! Kan je echt een koe beleren?! echt vet, je informatie is echt coowl, hoe weet je dat allemaal?!


Gaaf dat je een kalf mag, ik ben zelf ook een grote koeienfan en wil later ook zeker een koe. Je kan ze inderdaad niet alleen houden en i.v.m. longworm kan je ze beter niet in de zelfde wei laten grazen als een paard...

Anoniem

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:21

Rayorgy schreef:
Kan je echt een koe beleren?! echt vet, je informatie is echt coowl, hoe weet je dat allemaal?!

Euh, omdat ik zelf van een boerderij afkom, en we al jaren koeien voor de hobby en het vlees houden Knipoog

Rayorgy schreef:
wat vinden jullie een beter idee? Een jonge kalf diej ik zelf op kan voeden of een koe bij de boer maar die is dan een stuk minder tam (valt wel tam te krijgen)

Eerlijk? Een koe bij de boer, omdat je dan minder rompslomp hebt qua regelingen en onderhoud etc. Bovendien kan je er dan ook makkelijker vanaf komen als je de koe beu bent, of het toch niet zo blijkt te klikken Knipoog Een koe beleren dat kan niet met elke koe hoor... er zullen er maar een paar zijn die daar aanleg voor hebben, op die van ons breek je bijvoorbeeld echt al je botten hoor *LOL*

minka schreef:
Je kan ze inderdaad niet alleen houden en i.v.m. longworm kan je ze beter niet in de zelfde wei laten grazen als een paard...

Euhm, volgens mij haal je nu koeien en ezels door elkaar hoor, als je ezels bij paarden houdt moet je idd meer aandacht aan het ontwormen besteden. Maar voor koeien niet hoor...

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 21:38

Citaat:
Rayorgy schreef:
wat vinden jullie een beter idee? Een jonge kalf diej ik zelf op kan voeden of een koe bij de boer maar die is dan een stuk minder tam (valt wel tam te krijgen)


Eerlijk? Een koe bij de boer, omdat je dan minder rompslomp hebt qua regelingen en onderhoud etc. Bovendien kan je er dan ook makkelijker vanaf komen als je de koe beu bent, of het toch niet zo blijkt te klikken Een koe beleren dat kan niet met elke koe hoor... er zullen er maar een paar zijn die daar aanleg voor hebben, op die van ons breek je bijvoorbeeld echt al je botten hoor


Ik ben er juist achter gekomen dat de boer hun koeien voor het vlees houdt, erg jammer want ik hecht me ontzettend snel aan een beessiej, daar is maar een weekje voor nodig, als ik veel ermeej bezig ben. Bloos Maar ik kan opzich wel vragen of hij 1 koe niet zou willen vermoorden... (wel iets minder hard maar toch...)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:34

*kuch* Ik denk dat hij je hoogstpersoonlijk z'n erf af schopt als jij hem vraagt één koe niet te vermoorden.

En als jij je snel aan een beest hecht dan kan ik je een koe des te harder afraden. Pak dan in godsnaam een hamster of zo.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:52

Citaat:
Pak dan in godsnaam een hamster of zo




Sorry, ik kan me voorstellen dat een koe je erg leuk lijkt, maar ik denk dat ze eigenlijk gelijk heeft....

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:16

Waarom wil je eigenlijk 'n koe? Zodat je opvalt oid?
Koeien zijn erg leuk... om naar te kijken! Ja, je kunt er geweldig leuk mee knuffelen en tuttelen en sommige koeien houden daar ook wel van, maar verder kun je er eigenlijk niks mee.

Ik vind koeien ontzettend leuke dieren, de 2 die op de kinderboerderij staan zijn ook erg grappig en lief, maar zelf 'n koe hebben? Nee echt niet. Al was het alleen al om alle rompslomp die erbij komt doordat het landbouwhuisdieren zijn en alle regels die er dus bij zitten.

Als jij zo graag 'n knuffeldier wilt hebben kun je nog beter 'n ezel, hamster of konijn kopen. De ezel kan makkelijk bij de paarden op stal/wei, wel iets vaker ontwormen.
En ja, de hamster of het konijn, die kun je écht tam maken en oppakken om te knuffelen

Anoniem

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:12

assie schreef:
En ja, de hamster of het konijn, die kun je écht tam maken en oppakken om te knuffelen

Hamsters zijn geen knuffeldieren. Pling

Als je iets aaibaars wilt kun je beter een kat of een konijn o.i.d nemen, maar geen koe en ook zeker geen hamster.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:45

Dan gaan we dus gewoon collectief voor het konijn Haha! Een ezel en kat vind ik nl ook geen knuffeldieren (uitzonderingen daargelaten).

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:28

uwlg, ik heb een beetje een hekel aan konijnen Bloos en ik zou echt geeeen hamster mogen, Tong uitsteken ze liggen de hele dag te slapen en in de nacht houden ze je wakker, ik ben gek op koeien gewoon omdat ze altijd zo lief en alles kunnen zijn, een hamster gaat trouwens veel sneller dood dan een koe hoowr dus waarom beter een hamster dan een koe, omdat ik er gehecht aan raak ''...'' zou een ezel echt beter uitkomen Tong uitsteken

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:33

Tip van de dag: een teddybeer. Slaapt nooit, houdt je 's nachts niet wakker en gaat nooit dood.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Kalfje van de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:28

*grijnz* ik vind hamsters idd ook geen knuffeldieren, (op de een of andere manier moeten ze me áltijd hebben en bijten mij áltijd), maar het was meer als bij wijze van spreken bedoeld.

De teddybeer is niet zo geweldig hoor Sylvia, die praat niet terug en die komt niet tegen je aanliggen.
Nee, als je 'n echte knuffel wilt, dan kun je nog het beste 'n vriendje nemen Tong uitsteken