zelf rattenkooi maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 16:08

Wie heeft dat wel eens gedaan? Of wie heeft er tips om dat te doen. Mijn kooi nu heeft een veel te klein luikje en als ik m dan in wil gaan richten moet ik me in onmogelijke bochten wringen Haha! .
Maar een nieuwe kooi kopen mag niet omdat dit al de derde kooi is Bloos . (ookals heb ik ze altijd zelf betaald)
Dus ik dacht, als ik nou eens even doe-t-zelverig ga doen Clown .

Misschien een stellingkast, wieltjes eronder, gaas eromheen en dan kan mn vader een bak maken (heeft ie ook voor t konijnenhok gedaam) maarja, makkelijker gezegd dan gegaadn Tong uitsteken .

dus alle tips en ideeën: kom maar op!! OK dan!

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:49

met oud hout een onderkand in elkaar timmeren en dan met gaas ofzo een kooi erom heen maken Verward Of van een oud kastje ofzo, gewoon delen eruit zagen, gaas erover, verdiepingen maken. Lachen ?

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:05

Jammer is wel dat ze het heerlijk vinden om aan hout te knagen Knipoog

Is daar geen speciale niet-giftige verf tegen?

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:09

Ik heb een tijdje geleden zelf een soort van caviahokje gemaakt, ik ben echt zowat alle verf winkels in Arnhem en omstreken afgegaan voor verf die niet giftig is. Maar zelfs verf op water basis zou giftige stoffen bevatten. Aangezien mijn caafs toch niet echt aan het hok zouden knagen, heb ik dat er maar opgesmeerd, en met ijzere stukjes afgezet.

Je moet er wel rekening mee houden dat de urine van de ratten in het hout gaat zitten, en dat dus ontzettend gaat stinken. Ook gaat het hout hier op den duur kapot van.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 19:11

Je kan natuurlijk ook een ijzeren stellingkast gebruiken. 'k zou alleen niet weten hoe je daar ooit gaas aan vast kan maken.

Amon_

Berichten: 708
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:41

Ergens een groot tweedehands aquarium op de kop tikken? Of beter nog een hoog terrarium dan kan je plateautjes aan de zijkanten lijmen, en kunnen ze toch nog klimmen.
Of inderdaad hamer en spijker ter hand nemen en een stellingkast verbouwen.
Voorbeeld zie je hier: http://www.myfly.nl/ratten/kooi.htm
Als je op diverse rattensite's gaat struinen zul je vast nog wel meer zelfbouwprojecten tegenkomen.
Horen we nog wat het is geworden?

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 15:46

Een terrarium vind ik niks. Ze vinden het heel leuk om aan de tralies te klimmen en ik verander de inrichting elke maand dus tralies is dan ook wel hansig Tong uitsteken.
Die kooi op die site ziet er wel leuk uit . Ik heb zelf ook een paar van die sites gevonden. Echt knap wat mensen allemaal maken.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:06

Als je een kooi zelf wilt maken komen daar natuurlijk allemaal kosten voor de materialen etc bij kijken. Is het dan niet voordeliger om ergens een leuke tweedehands kooi te kopen? Die hoeven niet zo duur te zijn..

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:07

ik vind die ene zelfgemaakte kooi heel erg leuk Lachen

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:27

Ik heb altijd geleerd dat gaas en dergelijke niet erg handig is voor een rattenkooi omdat ze het kapot knagen... Wij hadden altijd een soortemet grote plastic bak (doorzichtig) met alleen tralies aan de bovenkant (die hij er niet af kon duwen)... Ik denk dat je met een lege accubak al best een eind komt (accubak= zo'n vierkante glazen bak...)

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:25

Ik had een 'bak' met luchtgaten Knipoog
Het was geen terrarium, maar het is (was..) gemaakt van plexiglas.
Heel handig, had er een huisje in en trappetje.
Ze vonden het toppie! Haha!

Helaas heb ik geen ratjes meer ... Huilen Wil ze wel snel weer hebben!!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:11

Amberto schreef:
Ik heb altijd geleerd dat gaas en dergelijke niet erg handig is voor een rattenkooi omdat ze het kapot knagen... Wij hadden altijd een soortemet grote plastic bak (doorzichtig) met alleen tralies aan de bovenkant (die hij er niet af kon duwen)... Ik denk dat je met een lege accubak al best een eind komt (accubak= zo'n vierkante glazen bak...)


Lijkt mij dat ratten ijzer moeilijk kunnen kapot knagen Vork

En zo'n bak wat jij bedoelt, daar kunnen ze toch niet lekker in klimmen etc ?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:51

Amberto schreef:
Ik heb altijd geleerd dat gaas en dergelijke niet erg handig is voor een rattenkooi omdat ze het kapot knagen... Wij hadden altijd een soortemet grote plastic bak (doorzichtig) met alleen tralies aan de bovenkant (die hij er niet af kon duwen)... Ik denk dat je met een lege accubak al best een eind komt (accubak= zo'n vierkante glazen bak...)



Denk dat je een duna/rody/gabberbak bedoelt... lijkt me niet echt dikke fun voor ratten.
Ratten houden van klimmen, spelen, hangen etc.
Zo'n stellingkast is een goede en vrij goedkope basis voor een kooi.
Met stevig vierkantjesgaas kun je 'm rondom dicht maken.
Hangmatjes kun je kopen, maar een oude thee- of handdoek doet ook prima dienst als hangmat.
I.p.v dure buizen te kopen in de DW kun je PVC buizen kopen bij de doe-het-zelf-zaak, deze zullen ze wel wat aanknagen, maarzo kun je goedkoop nog eens wat andere maten en vormen halen ( bochtjes, T-stukken etc )
Van houten plankjes kun je trappetjes maken.
Ook kun je voederplankjes maken van plankjes met kettinkjes. Je boot 4 gaatjes in een houten plankje, doet er 4 kettinkjes aan en hangt die aan het gaas.
En zo kun je nog heel veel meer dingen maken

Een hok hoeft niet zo duur te zijn, je moet het alleen slim aanpakken, met de simpelste materialen kun je een waar speelpaleis maken, en ook nog weer eens veranderen van inrichting zonder dat je klauwen vol geld kwijt bent.

swing
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-09-03

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:16

Mijn vader heeft zelf een rattenkooi gemaakt, helaas heeft die nu een enkeltje kliko gekregen omdat ik geen ratten meer had. Om te voorkomen dat de urine in het hout trekt kun je een metalen plaat op de bodem van de kooi leggen, en dan een dikke laag bedekking erover. Wij hadden een metalen plaat op de bodem, een frame van hout en daartussen gaas.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:39

Niet weggooien! Kan je toch te koop zetten ofzo? Bloos

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:27

Shetfan schreef:
Jammer is wel dat ze het heerlijk vinden om aan hout te knagen Knipoog

Is daar geen speciale niet-giftige verf tegen?


Oja, ik was even vergeten dat het knaagdieren waren Blond

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 13:20

De inrichting van de kooi zal niet zo'n probleem worden Haha! .

Wat ik er nu in heb hangen is bijna alleen maar half-afval (buizen, bloempotten, bakje van handdoekenrekje) of van de rommelwinkel Clown

En soms maak ik hele hangmattenstelsels met een oude trui. Ik heb een zak oude kleren speciaal voor de ratten Cool

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:00

Een vriendin van mij heeft ookgewoon een muurkast met 3 of 4 verschillende verdiepingen endan de plankjes net net tege de achterwand endan op de hele achterwand gaas, zodat ze omhoog kunnen klimme. De voorkant is gewoon plastic, zoals een normale kast met ruitjes. Op de onderste verdieping heeft ze zaagsel,de andere niet. Die hoeft ook echt maar 1 laatje schoon te maken, omdat ze nergens anders poepen. Heel handig.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 14:56

Die van mij zijn nogal smerig. Piesen buiten de kooi, soms in hun voerbakje. Ze poepen in hun hangmat en soms piesen ze perongeluk op elkaar Ach gut

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:34

Fredt schreef:
Je moet er wel rekening mee houden dat de urine van de ratten in het hout gaat zitten, en dat dus ontzettend gaat stinken. Ook gaat het hout hier op den duur kapot van.

Je kunt onderin ook een schuiflade maken, en daar dus de bodembedekking inleggen. Op die manier trekt de urine niet het hout in.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:49

Even een vraagje aan de rattenkenners over de hangmat... Ik had een leuke hangmat gekocht voor mijn ''dames'', van ferplast, eigelijk bestemd voor fretten. Die hadden ze dus binnen een dag he-le-maal gesloopt Boos! . Doen jullie ratten dat niet? Ze krijgen genoeg te knagen maar blijkbaar is het leuker om iets te slopen als het niet mag?

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: zelf rattenkooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 22:08

Haha, nou dat doen ze zeker! (daarom koop ik ook niks maar maak ik alles zelf Knipoog ). Heb je een prachtige hangmat gemaakt; ze liggen er een dag in maar dan wordt het saai en slopen ze hem om er vervolgens op de grond een nestje mee te maken Dromen