Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 16:23

ik ben niet altijd op tijd thuis en ook op rare tijden weg, dan zitten ze te lang zonder eten, dus dat is geen optie

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:28

Muppetmayo; als je iets met chip kattenluikje maakt, kun je er voerautomaat opbatterijen in zetten :)*
Die bestaan wel iig…

Feeders worden hier ook 2 x p dag gevoerd alleen kan de smalle gewoon op zn eigen tempo 10 x komen eten. Anders heb ik weer een schrok en :r kat :roll: !

Ts: als kat met zn kop ergens doorkan, kan z’n lichaam er ook door (zeggen ze; in geval van dikke hier, zie ik dat niet echt gebeuren := ). Standaard luikje zou (in principe) dus wel kunnen…

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:30

Ik heb wel eens zo'n Ikea Kallax kast gezien, daar kattenluikjes met chip in en je kan elk vak apart aan een kat toewijzen.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 16:42

Ikea Kallax past meneer Mambo met goed fatsoen niet in, ik heb ook al een XXL kattenbak (zo'n Ikea Samla doorzichtige opbergbos op wieltjes van 130liter 78x59cm) zodat meneer zijn bips kan draaien in de bak.
Afbeelding

solarpleure

Berichten: 2735
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:57

Wij hebben voor 6 katten, 6 surefeed bakken. Dat is een rib uit je lijf en zouden we ook niet gedaan hebben als we ze in 1 keer zouden hebben gekocht.
Wij zijn begonnen met 4 katten en 3 voerbakken. We hadden 1 kat op dieet staan en die kreeg z'n eigen bak, de rest deelden dus hun voerbak. Onze dieet-kat is jammer genoeg wel een lomp exemplaar. Onze katten kunnen heel goed samen en vinden het prima als iemand strak langs ze zit met eten. En hoewel de luikjes best snel dicht gaan, kun je je lompe kop er gewoon instoppen, dat luikje stopt wel als het een bepaalde weerstand voelt...
De surefeed kan tot 20 chips inlezen, dus je kunt prima meerdere katten op 1 voerbak inlezen.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:13

cissy schreef:
ik ben niet altijd op tijd thuis en ook op rare tijden weg, dan zitten ze te lang zonder eten, dus dat is geen optie

Ik geef meestal ergens tussen 19.00/22.00 en sochtends
Wisselend tussen 6.00 en 7.30 al jaren

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:30

Evelienepien schreef:
Muppetmayo; als je iets met chip kattenluikje maakt, kun je er voerautomaat opbatterijen in zetten :)*
Die bestaan wel iig…

Feeders worden hier ook 2 x p dag gevoerd alleen kan de smalle gewoon op zn eigen tempo 10 x komen eten. Anders heb ik weer een schrok en :r kat :roll: !


Ja dat is precies wat ik nu wil gaan doen :D wel een lichte vreetschuur met iets van raampjes ofzo, anders ziet mevrouw haar zus niet en eet ze alsnog niet :roll:

Ik kan ze daarom ook niet apart in 2 kamers voeren, dan gaat zuslief bij de deur mauwen en dan eet de toch al lastige eter helemaal niet meer. En ze is van het "een paar brokjes per keer" principe, dus als ze apart kan eten waar dikke terror zus niet bij kan zou ideaal zijn.
Nu met de Surefeed gaat dat ook prima hoor, maar met vakanties/weekendjes weg waar ze niet naar de oppas kunnen zou zoiets ideaal zijn, dan hoeft er maar 1x per dag iemand langs :D

Excuus.. beetje off topic

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:36

Ik ga mee met de surefeed bakken.
Ik had er 2! 1 voor diegene met het dieet en 1 voor de andere 4. Bakken gaan snel weer dicht, en ik had van die kapjes voor erachter zodat andere er niet bij konden.

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:52

In jouw geval zou ik denk ik 1 surefeed neerzetten, en 1/2 grotere ruimtes waar de overige katten gewoon hun eigen voer kunnen eten. Katten zonder blaasproblemen op een blaasdieet zetten kan, maar het is niet zozeer aan te raden. En ook gewoon erg duur.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 18:23

Ik heb intussen bedacht dat ik een lage kast met twee schuifdeuren wil gaan ombouwen met twee kattenluikjes op chip.
Ondertussen zit de blaas poes apart als ik niet thuis ben, zodat de andere katten hun normale voer kunnen eten.
Als ze los loopt dan eten ze allemaal het dieetvoer (ja duur maar is hopelijk maar tijdelijk)
Juiste kattenluik vinden is wel nog een dingetje.
De grootste moet er ook wel doorpassen namelijk. De meeste luikjes zijn niet zo groot.
Zijn ze wel groot dan hebben ze weer geen chip of zijn erg prijzig.

marleen_88

Berichten: 14097
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:26

Ik zou twee Ikea kasten (hebben een kinderkastje zonder inrichting) ombouwen tot eetplekken. Daar een luik op chip(pen) in, dat is een stuk goedkoper dan allemaal losse bakken.
Onze Bengaal van 6kg past er met gemak in en draait in de kattenbak er prima in rond.