Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 11:53

Situatie, ik heb 5 katten, ze mogen overal komen in huis, ik heb momenteel nog een deel van mijn huiskamer afgeschermd als kattenren, dat deel is 8.5 bij 2,5 mtr dus flinke ren.

Poesje van 2,5 is vorige week geopereerd aan blaasstenen, calcium oxalaat stenen en heeft een historie met kleine plasjes naast de bak (nu weten we waarom).

Zij zit nu apart in de ren omdat ze nog herstellende is van die operatie, ze krijg daar haar dieetvoer en ik geef haar extra vocht bij het natvoer (ook dieetvoer).
Maar ze kan niet haar hele leven apart blijven zitten.
Als ik thuis ben mag ze lekker rondlopen maar ik moet dus alle voerbakken van de andere katten dan wel even weghalen. De anderen snoepen dan gezellig met haar dieetvoer mee.
Ik had net twee zakken van 10 kg voer gehaald dus wel handig als dat op komt.

De andere katten zijn: 2 poesjes van dezelfde leeftijd, 1 kater van nu 5 en een oud omaatje van 16.

Nu begreep ik dat het ok is als de andere katten mee eten met het dieetvoer (RC s/o moderate) maar ik vind dat niet helemaal handig voor het oude sokkie. Het is moderate voer en zij is al niet heel dik.

Hoe ga ik dit aanpakken qua voeren, ik ben overdag aan het werk dus zal iets met voerautomaten op chip moeten of zo. Nu staan er twee grote ovenschalen met twee soorten voer en kunnen eten wanneer ze willen.

Het oude sokkie moet gewoon kunnen eten wanneer ze wil, het is al een moeilijke eter en gaat met paar brokjes tegelijk. Ik ben bang dat met zo'n voerautomaat ze dan door de anderen bij haar plekje wordt weggejaagd omdat ze horen dat de automaat opengaat. Ze laat zich ook te makkelijk wegjagen.

Hoe doen jullie dat in een multicat huishouden?

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:57

Ik denk dat je een heel eind komt met Surefeed voerbakken op chip. Deze gaan alleen open als de juiste kat bij het juiste bakje staat. Zo kan iedere kat zijn eigen voer eten.
Ze zijn niet goedkoop, maar tot nu toe ben ik er erg blij mee (en zijn ook echt hufterproof, mijn " ik slinger alles door de kamer want er zit eten in" poes heeft hem nog niet stuk gekregen).

https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... t=479582.0

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 12:05

maar hoe snel gaat dat ding dan weer dicht als de betreffende poes er bij weg loopt?
iedere poes eigen bakje wordt wel wat prijzig :list:

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:14

Mijn ervaring vrij snel. Ik was er bang voor dat de vreetgrage van de 2 snel met de neus ertussen zou duwen en dan het bakje zou leeg eten maar dat lukt haar niet (kun je ook instellen qua snelheid). Je hebt evt ook nog een optie om hem toch dicht te laten gaan als er toch een ander gaat eten (dus de beveiliging uitzetten dat hij niet dichtgaat als er een andere neus tussen zit) maar dat heb ik nog niet nodig gehad.
Eventueel kun je meer katten/chips op 1 bak zetten, dan hoef je per soort voer maar 1 bak neer te zetten.

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:18

Andere optie: voerbak in een afgesloten ruimte (evt. zelf iets in elkaar timmeren) die afgeschermd is met een kattenluikje met chip herkenning.
Kat kan dan in die ruimte in alle rust eten :)

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 12:28

Roadracer schreef:
Andere optie: voerbak in een afgesloten ruimte (evt. zelf iets in elkaar timmeren) die afgeschermd is met een kattenluikje met chip herkenning.
Kat kan dan in die ruimte in alle rust eten :)


4 op 1 soort voer en 1 op ander soort voer, dan heb je dus 2 ruimtes nodig? ik ga daar eens over nadenken, ik heb ruimte in de ren, is wel stuk goedkoper dan 5 surefeed bakken.

dioni

Berichten: 838
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:53

2 surefeed bakken is toch genoeg ?
1 met dieetvoer en met je gewone voer voor de rest. Er kunnen meerdere katten uit de tweede bak eten

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:53

Letterlijk een vreetschuur maken. Hokje wat groot genoeg is voor oma poes om in te gaan zitten met een voerbakje. Ingang is een luikje op chip, dan kan alleen zij erin en rustig eten.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:57

Dan heb je toch 2 afgescheiden voerruimtes nodig? Anders eet dieetvoer kat nog steeds mogelijk mee met de rest.

Wij hebben de gezonde kat mee laten eten met het dieetvoer, maar dat ging om 2 oudere katten.

Vriendin van mij is ook heel tevreden over de surefeed voerbakken.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 13:05

gezocht: bouwtekening vreetschuur :D

Het moeten er inderdaad 2 worden of 1 met twee ingangen, maar mamma moet er ook nog bij kunnen om bakjes te vullen en schoon te maken, dus iets van kist zonder bodem of lage kast met twee ingangen.

Nyaleti

Berichten: 6295
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:07

5 Surefeed bakken is wel heftig voor je portomonee.
2 bakken, dus eentje voor de ene kat en de andere voor de overige 4 zou niet mijn voorkeur hebben. Tenzij je 24/7 eten hebt staan en er dus nooit haast is dat ze allemaal tegelijk willen eten.

Ik heb voor mijn 2 katten kistjes gemaakt en daar een Petsafe luikje op chip in. Beetje zoeken, had het van Amazon voor nog geen €40.
Ik zou 2 ruimtes maken, eentje groot genoeg dat er dus meerdere katten tegelijk kunnen eten.

MarloesHJ

Berichten: 2478
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:08

Hier vier katten en drie verschillende soorten voer (twee soorten dieëtvoer) en hier eten ook meerdere katten uit een surefeed, kunnen jatten van elkaar gaat lastig en mijn ervaring is dat de bak al dicht zit voordat ze er aan kunnen. Wel een van de bakken wat strategisch neergezet zodat die wat meer afgeschermd zit van andere katten maar in principe kunnen alle katten bij alle voerbakken maar ze gaan niet voor ze allemaal open. Werkt prima en er wordt niemand weggejaagd.

Nyaleti

Berichten: 6295
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:11

Heb je een foto van de katten ren? Waar je dit eventueel in kan maken?

Dit is die van mij. Met overig hout van de Praxis.
Dit is de kleinste. Gemaakt toen ze nog kitten waren dus binnekort een upgrade.
Afbeelding
Afbeelding

Balkjes zo aan de zijkant dat er nog wat licht binnenkomt.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:16

ja ik zou wel gewoon dat urinary voer aan alle katten geven en dan het oude sokkie meer een paar keer extra voeren met apart voer met verhoogde voedingswaarde?

ik heb er vroeger vier gehad,stonden allen op hills c/d.
kon trouwens niet zeggen dat ze daar nou van afvielen,dus ik zou dat gewoon proberen als ik jou was.
valt die oude kat dan af dan kun je altijd nog veranderen toch.

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:31

Maar dan moet je ook nog wat bedenken dat de dieet kat niet het gewone voet mee gaat eten. Dus of alles op dieet voer of aparte bakjes/chip. Weet niet of je met een zo'n bakje 3 chips kunt registreren

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:33

Urinary voer aan alle katten gegeven zou ik echt niet aanraden. Ik weet dat er vaak wordt gezegd dat het prima kan, maar het is niet voor niets speciaal dieetvoer. Je pakt een bepaald probleem aan, en bij katten die dat probleem niet hebben, kan dat dus juist negatieve gevolgen hebben.

Ik zou gaan voor 2 Surefeed bakken, eentje met het dieetvoer, eentje met het normale voer.
Voor de kat met blaasproblemen zou ik overigens ook volop natvoer gaan bijgeven. Hoe meer vocht erin gaat, hoe beter :j

Nyaleti

Berichten: 6295
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:33

Nah, afhankelijk van wat je nu voert, heb je de kosten er zo uit. 2 luikjes en beetje hout tegenover veeeel te dure voeding van Hills :))

Zie trouwens dat m'n foto's enorm vertekenen. Zo mini is het niet, de kat past er gewoon in

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 13:39

Dit is de ren

Afbeelding

Afbeelding

Ik woon in een oude boerderij en dit is het deel waar vroeger de koeien stonden, heb ik onder het hooizoldertje afgegaast met panelen en een deur erin gezet zodat ik kittens op kon vangen voor een stichting.
Zijn oudere foto's dus indeling is wat veranderd inmiddels.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:44

Ik heb 2 katten en 2 sure feeders. Op zich heel tevreden maar zou zeker niet meer opnieuw ervoor gaan.
Vnl door de eethouding, die ze gedwongen dienen aan te nemen!
Heb 2 scottisch folds, 1 (dikke) met atrose en 1 hogere dunne.
Dienen altijd krom door bovenstuk te gaan. Geprobeerd met de nieuwe 3d standaards maar voor atrose kat geen doen.
Verder kan ik me ook niet voorstellen dat in ts dr geval 1 sure bakje genoeg is voor 4 katten.
Ik zou dus gaan voor kuitenluikje in afgesloten ruimte; 2 mooie bakken / stukje overkapt draadren maken met 1 meer voer dan andere. mochten er hier nog ooit andere katten komen, ga ik dat wel doen iig.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 13:48

Ik moet overigens wel een flink kattenluik hebben (of hondenluik) want mijn langbenige stevige kater van bijna 6 kg past niet door zo'n normaal luikje denk ik ;)

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:49

Nyaleti schreef:
Heb je een foto van de katten ren? Waar je dit eventueel in kan maken?

Dit is die van mij. Met overig hout van de Praxis.
Dit is de kleinste. Gemaakt toen ze nog kitten waren dus binnekort een upgrade.
[ [url=m/dE7Nl4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jiNClK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Balkjes zo aan de zijkant dat er nog wat licht binnenkomt.


Wel een mooi idee zo! Ik was een beetje aan het rommelen momenteel omdat ik eigenlijk beide poezen in delen wil voeren met iets van een voer automaat, maar dan zo dat er geen voer gejat kan worden door de ander (eigenlijk zoek ik een surefeed met voer automaat eraan maar dat bestaat nog niet, gat in de markt denk ik :') )
Maar een bench met een chip luik zou een mooie oplossing zijn, dankjewel!

AnnetteFlame

Berichten: 1445
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:54

Afbeelding


Ik heb een brimnes kast van Ikea omgebouwd. Rechts op de foto zit een kattenluik op chip. Alleen de zwarte kat kan erin en ik heb dan voerautomaten die elke 2 uur kleine porties geven

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Meedenkers gezocht: 1 poes vd 5 op dieetvoer, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:05

Ik voer gewoon 2x daags. Ieder op een eigen plek en eigen moeilijkheidsgraad. Evt een deur dicht tot ze klaar zijn.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:50

kiwiwitje schreef:
Ik voer gewoon 2x daags. Ieder op een eigen plek en eigen moeilijkheidsgraad. Evt een deur dicht tot ze klaar zijn.

Hier ook. Zelfs nu er geen dieetvoer meer is vind ik dit toch het prettigst werken.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:00

Ik voer ook 3x daags apart, een zit op speciaalvoer de andere 2 niet.

Heb nog een klein bakje voer hoog op de klimwand staan. Daar kan de speciaalvoer-kat niet bij, te dik om te springen, dus das handig :D