Tips om kat panacurpillen te geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 18:05

Help; wie heeft de gouden tip?

Ik heb al heel lang katten en heb ook regelmatig pillen gegeven en dacht dat ik er handig genoeg in was.
Mijn huidige duo Ragdolls bewijst echter het tegendeel, vooral Mellow.
Nu moeten ze hun tweede kuurtje van 3 dagen Panacur. De een moet er 1,5 en de ander 1. De
Pillen zijn nogal groot, dus ik verdeel de pil in half ( t.g.v. een ovale paracetamol). En het is 1 grote ellende en strijd tot nu toe.
Mojo slikt uiteindelijk wel na het gebruikelijke koppie omhoog, pil achterin en dan wrijven/ wachten. Is niet perse makkelijk, maar met een kwartiertje en een aantal maal pil weer in het bekkie lukt dat wel.
Mellow daarentegen _-:( dat is een strijd van makkelijk 20 minuten. Hij slikt gewoon NIET. Echt niet en iedere keer wurmt hij alles er weer uit, totdat alles onder zit.
Beide katten zijn moeilijke eters. Ze eten hun soepje en droge brokken, maar iets verstoppen in de soep, dat hebben ze gelijk door en dan eten ze het niet. Zo ben ik nu al een maand bezig om zeewiervlokjes toe te voegen met microscopisch kleine hoeveelheden—> ze laten hun soep dus al die tijd al staan.
Een balletje maken van kaas, vis, rosbief, dierenartspasta—> geen succes. Ze lusten het niet. ( en deze pil is daar ook wel te groot voor).
Ik krijg er onder hand echt dikke stress van. Mellow ook, want het is echt een worsteling. Ik sta op het punt om het maar op te geven, maar hij heeft de diagnose HCM ( verdikte hartwanden) en hij zal dus in de toekomst vast medicijnen moeten gaan nemen.
Het is vandaag met veel hangen en wurgen uiteindelijk gelukt bij de lastigste. Die is blijkbaar al over zijn trauma heen, want kwam weer stokjes apporteren, maar ik zie het niet zitten zo. Ik moet hem dusdanig in een houdgreep nemen dat het wel pijn moet doen en dat wil ik verdikke gewoon niet.
Nummer 2 moet zijn 1,5 pil ook nog, maar ik wil hem niet ook zo moeten aanpakken, dus ik durf ff nog niet. -O-
Dus wie o wie heeft de tip om dit opgelost te krijgen?

Lieset23

Berichten: 418
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Bad Nieuweschans

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:11

Proberen met een spuitje een klein beetje water na de pil te geven? Dan moet de kat wel slikken. Wel voorzichtig spuiten met weinig kracht.

Goof

Berichten: 28896
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:16

Absoluut easypil!!

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:47

Pil fijn drukken en de poeder in een stukje easypil rollen (zo groot als een erwtje ongeveer),
als het teveel poeder is dan verdelen en meerdere balletjes easypill maken.

Nyaleti

Berichten: 6281
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:00

Easypill?
Kun je het verpulveren (tussen 2 lepeltjes) en door het natvoer proberen? Zoals ik het lees heb je de 1/2 pil zo in het eten gedaan. Panacur mag je ook verpulveren geloof ik (even checken in de bijsluiter).

Assistentes bij de dierenarts willen ook wel eens helpen, kosteloos. En dan kunnen ze je ook laten zien hoe je een kitten burrito maakt voor de volgende keer :Q
(Geen dagelijkse oplossing voor medicatie maar wel voor ontworming)

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 19:08

Easypil is toch de pasta van de dierenarts? Dat werkt niet.
Verpulveren in het eten heb ik al geprobeerd. Dat werkt niet. Het is best veel en ze eten in de ochtend allebei een half zakje natvoer en dat gaat vaak ook niet direct op. 1 of 1,5 panacurpil is dan erg veel om te verstoppen.

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 19:11

Ik heb nu een pillenschieter met waterspuit samen besteld. Ik ga het proberen, maar ik vermoed dat hij dan alsnog niet gaat slikken.
Ik heb net zijn broer geprobeerd en dat was ook geen succes. Van de hele pil heeft hij er denk ik 1/3 of misschien 1/2 binnen gehouden en de rest zat aan hemzelf, mij en de bank gesmeerd.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:15

Easypil is een soort kneedbaar worstje.
Misschien verpulveren en mengen in zo'n kattenvla stick,
je kan een 1ml spuitje gebruiken en daar een stukje van de bovenkant afsnijden.
Anders passen de korreltjes pil niet door het spuitje.
(er zijn ook speciale dwangvoer spuiten verkrijgbaar)

Nyaleti

Berichten: 6281
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:17

Easypill is idd een kneedbaar worstje. Eerst veel zo geven en dan later pas proberen met de pil (want ze zullen je niet meer vertrouwen denk ik na zoveel pogingen :') )

Bel morgen eens naar de dierenarts! Ding met een pillen schieter is dat, mits je het goed gebruikt, ze eigenlijk geen kans hebben om het nog uit te tuffen. Maar dat is lastig!
Een assistente laat het je echt graag even zien.

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:21

Ik los een pil op in een injectiespuitje met een beetje water. Doe de pil( en) erin, klein beetje water opzuigen en dan tijdje op z'n achterkant zetten en af en toe schudden, vinger op t ruitje houden bij het schudden. Zodra t helemaal is opgelost rustig in z'n bek spuiten zodat ie kan slikken.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:46

Panacur kan je oplossen zoals Pipo beschrijft. In warm water lost het nog sneller op. Vervolgens het spuitje achter de tongboog leeg spuiten.
Ik maakte een soepje van gourmet mousse. Dat gaf ik met een ander spuitje om te oefenen. Vervolgens een flinke lik mousse aan het spuitje met de opgeloste pil erin en die in het bekje leeg spuiten.

Tancreda4

Berichten: 24077
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:54

Hier een kat die 2x daags een mini pil moet en elke drie dagen een grotere bloedverdunner (ook HCM) en gelukkig is hij super makkelijk met bekje open doen. Echter hebben wij een kat gehad die hier door uiteindelijk last kreeg van d'r kaak, en aangezien mijne zo jong is en dit nog jaren moet direct andere dingen geprobeerd.

Mijne is gelukkig super makkelijk met easypil. Hij vind het niet super lekker, maar hij heeft inmiddels geleerd dat hij z'n lekkere hapje niet krijgt voor hij de easypil op heeft. Soms moet ik het een aantal keer zeggen en aanwijzen, maar dan gaat t toch naar binnen, anders krijg hij de rest niet ;)

Verder zou je kunnen proberen of je het toch kunt verpulveren en in lekker voer (soepie) kan doen. Echter, doe dan eerst een mini portie. Precies genoeg om de pil mee te voeren. En pas als dat op is, de rest geven. Zo blijft het niet per ongeluk over of liggen als ze het niet allemaal in 1x op eten.

Succes. Dat gevecht is echt niet leuk :(:)

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:02

Dank voor alle tips!
Mousse; lusten ze niet.
Ze krijgen gourmet soep en dat is het enige dat ze wel eten en dan alleen de vis variant. Diva’s zijn het!
Ik ga oplossen met warm water ook even proberen en heb de easypil toch nog een keer besteld. Wie weet lukt het nu wel.
Helaas hebben ze allebei wel wat problemen, dus moet ik helaas van alles geven tegen tandplak, tandenpoetsen, pillen -O- . Niet grappig. En allemaal een beetje tegelijk ook nog.

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:02

eveline_B schreef:
Panacur kan je oplossen zoals Pipo beschrijft. In warm water lost het nog sneller op. Vervolgens het spuitje achter de tongboog leeg spuiten.
Ik maakte een soepje van gourmet mousse. Dat gaf ik met een ander spuitje om te oefenen. Vervolgens een flinke lik mousse aan het spuitje met de opgeloste pil erin en die in het bekje leeg spuiten.


Ik kan de soep zelf misschien wel gewoon opzuigen in een spuitje.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:03

Moet die pil in 1x gegeven worden? Kun je niet fijn verpulverd verdelen over paar porties?

prugelpiet

Berichten: 12583
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:14

Krijgen ze voor een speciale reden de Panacur?
Voor regulier ontworming kan je anders overwegen de volgende keer over te stappen op een ander, makkelijker te geven middel. Maar die vlieger gaat natuurlijk niet op als je bewust de Panacur moet geven.

Anders zou ik inderdaad of het oplossen en dan met een spuitje naar binnen, of in de easypill proberen. Maar de Panacur zijn gewoon onmogelijk grote rot tabletten.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:18

Die van 500 kopen en dan op maat snijden.

Slmt9

Berichten: 4834
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:20

Je kan de vitakraft Yum’s snoepjes gebruiken en die kneden, helft bv gebruiken en daar de pil in stoppen. Dan geef je er drie van, waarvan 1 met pil.

De Yum’s zijn tegenwoordig vrij droog, even nat maken onder de kraan en dan werkt het.
De Freija sticks vd Action lenen zich er ook goed voor.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:24

Mijn kat moet elke dag 4 verschillende tabletjes, (hartafwijking) al 9 jaar, ik maak dit fijn tussen 2 lepels en nog fijner met een glazen staafje, dus is dan poeder. Dit doe ik in een theelepel vit pasta en smeer het op de pootjes, dat likt ze schoon en krijgt het zo binnen.
Tja anders was ze al dood en kon ze geen muizen meer vangen haha.

Trouwens,Panacur is er ook in pastavorm.

En Milbemax is een kleine dragee en hoeven ze er maar 1 van.

Afbeelding
Dit is de vit pasta, werkt perfect, succes.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:32

Panacur is er ook in pasta, toch? Is dat geen betere optie? En een ander merk? Milbemax en Milpro zijn een stuk kleiner. Dat gaat bij ons eigenlijk altijd goed. Tijdje terug die heel grote gekregen, maar dat was drama. Zelfs bij de kater die zijn tabletjes normaal eet alsof het snoepjes zijn.

Iemand met ervaring om hulp vragen lijkt me geen gek idee. Ook om je katten geen negatieve associatie met jouzelf te geven. Succes!

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:41

Ze moeten panacur ivm mogelijke Giardia en diarree. Maar ik hoef nog maar 1 dag.
Een volgende keer zal ik zeker in pasta vragen.

Die liquidsnack heb ik ook al wel een paar x geprobeerd. Moeten ze ook niks van hebben helaas. De Yum snoepjes nog niet.

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:42

assebassie schreef:
Mijn kat moet elke dag 4 verschillende tabletjes, (hartafwijking) al 9 jaar, ik maak dit fijn tussen 2 lepels en nog fijner met een glazen staafje, dus is dan poeder. Dit doe ik in een theelepel vit pasta en smeer het op de pootjes, dat likt ze schoon en krijgt het zo binnen.
Tja anders was ze al dood en kon ze geen muizen meer vangen haha.

Trouwens,Panacur is er ook in pastavorm.

En Milbemax is een kleine dragee en hoeven ze er maar 1 van.

[ [url=m/DzCDTH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de vit pasta, werkt perfect, succes.


O hellup 4 tabletten……. Ik kan niet zeggen dat ik me daar op verheug. Dat is echt geen doen met hoe het nu gaat. Maar goed, hij hoeft nu nog niet aan de medicijnen voor zijn hart.

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:44

Popstra schreef:
Moet die pil in 1x gegeven worden? Kun je niet fijn verpulverd verdelen over paar porties?


Ik verdeel de pil al in halve tabletten. Maar dan moet de een 3 x en de andere 2 x. Ik doe nu beide halve tabletjes wel in 1 x en dan wachten tot ze zacht worden.
Ik ga morgen eens proberen ze op te lossen en dan in een spuitje.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:49

ikkedus schreef:
assebassie schreef:
Mijn kat moet elke dag 4 verschillende tabletjes, (hartafwijking) al 9 jaar, ik maak dit fijn tussen 2 lepels en nog fijner met een glazen staafje, dus is dan poeder. Dit doe ik in een theelepel vit pasta en smeer het op de pootjes, dat likt ze schoon en krijgt het zo binnen.
Tja anders was ze al dood en kon ze geen muizen meer vangen haha.

Trouwens,Panacur is er ook in pastavorm.

En Milbemax is een kleine dragee en hoeven ze er maar 1 van.

[ [url=m/DzCDTH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de vit pasta, werkt perfect, succes.


O hellup 4 tabletten……. Ik kan niet zeggen dat ik me daar op verheug. Dat is echt geen doen met hoe het nu gaat. Maar goed, hij hoeft nu nog niet aan de medicijnen voor zijn hart.

Nou het is ook geen heuglijk feit hoor.
Maar zo ik het doe werkt perfect, geen stress ook, dus werkt ook bij wormtabletten lijkt mij. Gewoon een pastaatje met het middel erin op de voorpootjes smeren en klaar is Kees, ze maken dat zelf schoon.

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Tips om kat panacurpillen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:54

Wij namen een regulier spuitje, knipten de kop hiervanaf. Daarna deden we de pil in de open bovenkant van het spuitje. Mond van de kat open, en dan kan je het spuitje in de mond duwen en de pil direct helemaal achter in de mond/keel leggen. Dan mond van de kat dichtdoen. Omdat je de pil zo ver naar achter kan brengen, is de kans dat ze 'm naar buiten gewerkt krijgen, aanzienlijk kleiner. Onze kat moest de laatste jaren van zijn elven dagelijks een pilletje en op deze manier zat het er elke dag op een paar tellen in. (daarvoor was het ook elke dag een gevecht, was verschrikkelijk). Deze pilletjes waren wel een stuk kleiner dan wat jij omschrijft, maar goed, als het niet voor nu is, komt deze tip misschien ooit nog van pas voor een andere pil. We gebruiken een 5ml spuitje.