Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1358
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:05

Ik heb al 30 jaar Mechelaars en altijd meerdere tegelijk en ik vind het geweldige honden, maar je moet er inderdaad wel mee om weten te gaan. Ik heb er nu nog 1 en dat is ook geen makkelijke hond, daar heb ik mijn handen al vol aan dus ik hoef er geen bij. Ik zou zelf nooit een ander ras willen hebben.

Het probleem is vooral dat marktplaats, Facebook en de asiels vol zitten met dit soort honden en er weinig mensen zijn die hier mee om kunnen gaan. Dat hij nu niks te doen heeft en de weduwe er bang voor is, maakt het probleem nog erger. Ik vrees dat het moeilijk wordt om hem goed terecht te laten komen, maar hopelijk is er iemand die hem op kan vangen.

Tovaita
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-20

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:16

Hoe is dit probleem met een vingerknip op te lossen? Wat een tenenkrommende reacties in dit topic zeg. Dat er een probleem is, staat voorop. Maar behalve inslapen is er geen instant oplossing. Ja, of al diegenen die het zo goed weten, gaan het beestje ophalen, lijkt me een goed idee. Weduwe opgelucht, hond gelukkig en moraalridder gelukkig.

Ik zou de hond laten hemelen. De weduwe heeft genoeg aan haar hoofd en honden raak je aan de straatstenen niet kwijt, zelfs lieve honden worden niet geadopteerd door het overschot dat er is.

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:17

Een groot(?) deel vh probleem is ook dat er te pas en te onpas nesten gefokt worden zonder op bloedlijnen, karakters, gezondheid etc te letten en de pups dan aan de eerste beste debiel te verkopen.
En dat geldt uiteraard voor zo ongeveer elk ras/type, maar bij sommige rassen/types geeft dat veel meer kans op dikke ellende dan bij andere, kijk alleen maar eens wat er op marktplaats en in het asiel aangeboden staat: (Mechelse) herders, klapkaken (om alle brede types ff op een hoop te gooien), husky's enzo voeren de boventoon en staan niet zelden lang geadverteerd.
De schattigere types die lang aangeboden worden zijn ook degene met gedragsproblematiek of een verrotte gezondheid oid.

Helpt ook niet dat de hele wereld tegenwoordig denkt dat alles maakbaar is en gered moet worden, maar vervolgens zelf niet de hond in kwestie ophalen en wel de boel op stelten zetten als de hond ingeslapen wordt. :roll:
Ernstig bijtincident?
'Leg aan de opfoeding', 'was de schuld van het slachtoffer, die keek verkeerd', 'hond is vast mishandeld geweest' of noem maar op.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:31

dierenfan schreef:
Dreamboy schreef:
Dan is het dus bij de 1e eigenaar al mis gegaan. Geen enkele hond wordt vals geboren, ook een mechelaar niet.


Sorry maar voor mij zijn deze uitspraken tekenen dat degene die het schrijft onvoldoende/geen/weinig ervaring heeft met honden. Net zoals de uitspraken 'een hond wordt altijd agressief gemaakt door de eigenaar ' en bij herders met agressie problemen 'benader een trainer of politie die zitten hier om te wachten '

De laatste is kortste uitleg. Boven de 2 jaar is een hond al niet meer interessant voor dat werk op te gaan leiden. Daarnaast wordt er ((gelukkig!!)) Tegenwoordig steeds positiever getraind. Honden die agressief zijn die zijn meestal ook niet stabiel en trainen verre van makkelijk. Er is een overschot aan herders dus waarom zou je aan zo'n uitdaging bewust beginnen?



Daarnaast 'Honden worden niet agressief geboren' uhm ja er zijn honden die wel degelijk agressief geboren worden. Meest bizarre voorbeeld wel uit mijn dierenasiel tijd. Wij hadden ongeveer minimaal 4 nesten per jaar. Vingen voor hele land drachtig teven op ook uit inbeslagname en broodfok. Zo hadden we een drachtige stafford teef. Leuk naar mensen, naar andere honden het bekende verhaal qua gemiddelde stafford achtigen. Pappa onbekend. Ze was fantastisch voor haar puppen overigens. De puppen waren inmiddels allemaal al gereserveerd en ongeveer 6 a 7 weken jong. Op een ochtend was mam aan het wandelen, wij aan de koffie en opeens hoop lawaai uit de puppen kamer. Waren de pups onderling in elkaar geklapt en niet een klein beetje ook...reden altijd onbekend gebleven was ruim voldoende speelgoed en afleiding maar geen eten. Uiteindelijk bij de dierenarts 3 puppen mogen laten hechten. Puppen he!!! De heftigste kon daarna niet terug het nest in. Met dierenarts en toekomstige eigenaar besproken dat we wilden inslapen. Dat mocht niet van nieuwe eigenaar die thuis meerdere honden had. Amper jaar later hingen ze aan de telefoon. Hij had ondanks extra begeleiding enz toch een andere hond vermoord..... dit hadden we zoooo graag willen voorkomen. Het was echter zo tegen gevoel in om zo jong daarvoor in te laten slapen dat we de nieuwe eigenaar voordeel van twijfel gaven plus het hele verhaal erbij.

Daarnaast heb ik al jaren zelf een hond met agressie problemen naar mens en dier buiten eigen roedel. Jaren geleden al besproken met dierenarts qua euthanasie als ik hem niet veilig voor iedereen kon houden. Dit lukt inmiddels al bijna 8 jaar gelukkig plus hij is de laatste jaren heel erg veel milder geworden! De keren dat hij 'blind gaat' en totaal onbereikbaar is die zijn er eigenlijk al heel lang niet meer.
Zowel de fokker als ik hebben dit nooit willen hebben. Ouders sociaal en getest gezond. Eerste nest sociaal. 2de nest problemen. Ik ken hem dus werkelijk zijn hele leven al. Al mijn eerdere honden, ook uit inbeslagname en/of mishandeling situaties waren sociaal. Mijn jongste hond is sociaal. Hij zelf is gewoon onbetrouwbaar en agressief door onzekerheid en hoge drive om overal wat mee te willen doen (herder kruising). Ik ben en was erg actief met mijn honden bezig. Denken er nu werkelijk mensen dat ik hem bewust agressief gemaakt heb of heb laten worden? Hebben al die mensen echt geen besef dat je stuk aangeboren karakter hebt waar je mee moet dealen? Geen enkel mens is prefect. Geen enkel dier ook. Als ik zie wat wij hebben kunnen bereiken samen en dat met 0 incidenten!! Dan durf ik wel te zeggen dat wij weten wat we doen.

Zou ik er ooit nog eens voor gaan? Nee, absoluut niet! Ik ben er kennelijk geschikt voor in de zin dat ik het kan handelen en alles aan kan passen. Echter met mij zijn er heel veel mensen zo. Overkomt het je dan maak je er het beste van zo lang het voor alle partijen gaat. Bewust kiezen voor een hond met zo'n karakter? Nee dank je!! Neem als eigenaar je verantwoordelijkheid. Jij als eigenaar kent je dier door en door. Ik kan met hem zeer veilig over straat, al vele jaren. In handen van iemand die hem niet kent is hij echter een moordwapen. Hij waarschuwt niet dat kost kennelijk onnodig energie. Hij pakt gewoon. Hij waakt enorm maar stil. Je zal hem zelden horen maar oh wee als hij bij iemand kan komen die ongenodigd het terrein op komt. Bij visite zit hij in bench of kennel met extra hek er om heen. Leg mensen maar uit dat hij relaxt ligt, lief kijkt maar in 1 seconde pakt als hij bij je hand kan komen...


Ik vind dit een hele mooie uitleg en ook heel duidelijk. Voor diegenen die zeggen dat de hond in een ideale omgeving wel zal fanctioneren: vast wel, maar die is niet voorhanden. Het leven is niet ideaal dus moet je keuzes maken in risico's. Het doet er niet toe of er iemand, hond of mens "schuld" heeft aan de situatie, de situatie is en je moet handelen in het nu.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:33

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Mensen worden ook niet vals en/of problematisch geboren. Dat zijn uitzonderingen waarop je niet het hele ras veroordeeld. Ik veronderstel dat je niet van iedereen denkt dat ie psychopaat is?

Mensen worden net als honden met een zeker temperament geboren en dat mag. Dat wordt in de meeste gevallen pas problematisch in de verkeerde omgeving.

Zeg ik dan dat ik denk dat alle Mechelse herders vals zijn? Volgens mij niet. Sterker nog; ik zeg nergens dat deze specifieke hond vals is.

Het enige dat ik doe is het harde statement dat een hond enkel probleemgedrag ontwikkeld door toedoen van mensen ontkrachten.

Daarnaast; het is raar om het fokdoel van een hond niet in acht te nemen. Jaren is geselecteerd bij rassen op voor dat ras geschikte eigenschappen. Mijn Cane Corso laat ander gedrag zien dan mijn Jack Russel. Onder andere omdat ze een ander genenpakket hebben, ander instinct en hun voorouders op andere eigenschappen zijn geselecteerd.

Bij de Cane Corso komt ander probleemgedrag in het ras vaker voor dan bij de Jack Russell. Bij mensen komen ook andere psychische aandoeningen vaker voor dan bij vrouwen en vice versa.

Het selecteren op karaktereigenschappen kan een verkeerde uitwerking hebben en zeker bij herders valt dit op, omdat het gedrag vaker gevaarlijk is. Bij labradors is ook sprake van probleemgedrag, maar dit wordt vaker als grappig of speels gezien, omdat het niet een direct gevaar vormt voor de omgeving en andere dieren.

De discussie was al iets langer bezig dan toen jij verscheen. :)

En daar waren een aantal mensen die stelden dat ze per definitie asociaal waren. ‘Zeker de reuen’. Daarop was mijn reactie dus vooral toen ik zei dat het meeste nurture was op dat gebied.

Er zullen er heus vals geboren worden maar niet allemaal en niet alleen bij de herders. Das alles wat ik wilde nuanceren uit voorgaande reacties.

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:42

Ayasha schreef:
De discussie was al iets langer bezig dan toen jij verscheen. :)

En daar waren een aantal mensen die stelden dat ze per definitie asociaal waren. ‘Zeker de reuen’. Daarop was mijn reactie dus vooral toen ik zei dat het meeste nurture was op dat gebied.

Er zullen er heus vals geboren worden maar niet allemaal en niet alleen bij de herders. Das alles wat ik wilde nuanceren uit voorgaande reacties.

Dat werd ook niet gezegd…

“Maar met name reuen die worden doorgaans niet gehouden omdat ze zo lekker sociaal zijn”

De waarheid ligt ergens in het midden. Mechelaars zijn echt niet allemaal asociaal of probleemhond. Het is echter ook niet zo dat iedere (herders)hond als lieve hond geboren wordt en enkel verpest kan worden door menselijk toedoen.

Genetische aanleg om gevaarlijk probleemgedrag te vertonen moet niet ontkent worden. Dat is pas echt gevaarlijk.

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:52

Waarom vinden we inslapen zo zielig?

De hond heeft er zelf echt geen weet van dat er geen morgen meer is. Die leeft in het nu. Inslapen zelf doet geen pijn, het dier wordt verdoofd en krijgt dan de laatste spuit. Hij merkt er verder niets van. Voor de omgeving zou ik het in dit geval een goede oplossing vinden.
Het moeten leuren met een onhandelbare/onbetrouwbare hond waarvan onzeker is of die nog 'gerepareerd' kan worden, dat vind ik pas zielig. Voor zowel de hond als de weduwe die wel iets anders aan haar hoofd heeft op dit moment.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:55

Nikass schreef:
De man had acht moeilijke herdershonden. Zijn vrouw kan er niet heel erg mee overweg. Hoe werden de honden gehouden? Had de man verder geen enkel netwerk in de herdershonden?
Je zou toch haast denken van wel? Hij heeft ook nooit besproken of vastgelegd wat er met de honden zou moeten gebeuren mocht hem iets overkomen?


Misschien heb ik erover gelezen. Er worden zoveel imo niet relevante berichten geplaatst. Er moet gewoon een praktische oplossing komen waardoor de hond weg is bij de weduwe.
Daarvoor heb ik nog steeds dezelfde vragen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:59

juval schreef:
Waarom vinden we inslapen zo zielig?

De hond heeft er zelf echt geen weet van dat er geen morgen meer is. Die leeft in het nu. Inslapen zelf doet geen pijn, het dier wordt verdoofd en krijgt dan de laatste spuit. Hij merkt er verder niets van. Voor de omgeving zou ik het in dit geval een goede oplossing vinden.
Het moeten leuren met een onhandelbare/onbetrouwbare hond waarvan onzeker is of die nog 'gerepareerd' kan worden, dat vind ik pas zielig. Voor zowel de hond als de weduwe die wel iets anders aan haar hoofd heeft op dit moment.


Een uniek leven beëindig je niet zomaar.

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:00

Nikass schreef:
Nikass schreef:
De man had acht moeilijke herdershonden. Zijn vrouw kan er niet heel erg mee overweg. Hoe werden de honden gehouden? Had de man verder geen enkel netwerk in de herdershonden?
Je zou toch haast denken van wel? Hij heeft ook nooit besproken of vastgelegd wat er met de honden zou moeten gebeuren mocht hem iets overkomen?


Misschien heb ik erover gelezen. Er worden zoveel imo niet relevante berichten geplaatst. Er moet gewoon een praktische oplossing komen waardoor de hond weg is bij de weduwe.
Daarvoor heb ik nog steeds dezelfde vragen.

Hoe gaat antwoord op jouw vragen helpen bij een praktische oplossing dan? ;) als ts de vragen beantwoord is de hond nog steeds op dezelfde plek. ik lees er vooral verwijten in naar de wijlen echtgenoot.

Meerdere honden zijn inmiddels herplaatst. Dat is ongetwijfeld via “eigen” netwerk gegaan. Voor deze hond is herplaatsing op die manier niet mogelijk gebleken. Wat doet de manier van houden er dan toe? De hond moet gewoon weg daar.

Paardenfann4
Berichten: 1358
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:03

Wie verzorgt de hond nu? Hij zal toch moeten eten en uitgelaten moeten worden neem ik aan.

Tovaita
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:05

Nikass schreef:
Een uniek leven beëindig je niet zomaar.

Want? Als dat beter is voor alle betrokkenen, wat is het probleem dan? Het is een prachtig gegeven dat het leven van een dier beëindigd kan worden om verder leed te besparen!

mysa

Berichten: 10523
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:26

In principe vind ik inslapen ook de laatst mogelijke optie. Maar wie er pertinent op tegen is, zou dan zelf een oplossing moeten aandragen.

Toen ik nog jong en sterk en erg naïef was, zou ik misschien wel gezegd hebben: ik neem hem wel. Maar net als bij mij, zijn bij de meesten de omstandigheden er niet naar. Dus dan kunnen we wel zeggen dat euthanasie niet zou moeten mogen maar we hebben geen recht van spreken, denk ik.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:30

dierenfan schreef:
Dreamboy schreef:
Dan is het dus bij de 1e eigenaar al mis gegaan. Geen enkele hond wordt vals geboren, ook een mechelaar niet.


Sorry maar voor mij zijn deze uitspraken tekenen dat degene die het schrijft onvoldoende/geen/weinig ervaring heeft met honden. Net zoals de uitspraken 'een hond wordt altijd agressief gemaakt door de eigenaar ' en bij herders met agressie problemen 'benader een trainer of politie die zitten hier om te wachten '

De laatste is kortste uitleg. Boven de 2 jaar is een hond al niet meer interessant voor dat werk op te gaan leiden. Daarnaast wordt er ((gelukkig!!)) Tegenwoordig steeds positiever getraind. Honden die agressief zijn die zijn meestal ook niet stabiel en trainen verre van makkelijk. Er is een overschot aan herders dus waarom zou je aan zo'n uitdaging bewust beginnen?

Daarnaast 'Honden worden niet agressief geboren' uhm ja er zijn honden die wel degelijk agressief geboren worden. Meest bizarre voorbeeld wel uit mijn dierenasiel tijd. Wij hadden ongeveer minimaal 4 nesten per jaar. Vingen voor hele land drachtig teven op ook uit inbeslagname en broodfok. Zo hadden we een drachtige stafford teef. Leuk naar mensen, naar andere honden het bekende verhaal qua gemiddelde stafford achtigen. Pappa onbekend. Ze was fantastisch voor haar puppen overigens. De puppen waren inmiddels allemaal al gereserveerd en ongeveer 6 a 7 weken jong. Op een ochtend was mam aan het wandelen, wij aan de koffie en opeens hoop lawaai uit de puppen kamer. Waren de pups onderling in elkaar geklapt en niet een klein beetje ook...reden altijd onbekend gebleven was ruim voldoende speelgoed en afleiding maar geen eten. Uiteindelijk bij de dierenarts 3 puppen mogen laten hechten. Puppen he!!! De heftigste kon daarna niet terug het nest in. Met dierenarts en toekomstige eigenaar besproken dat we wilden inslapen. Dat mocht niet van nieuwe eigenaar die thuis meerdere honden had. Amper jaar later hingen ze aan de telefoon. Hij had ondanks extra begeleiding enz toch een andere hond vermoord..... dit hadden we zoooo graag willen voorkomen. Het was echter zo tegen gevoel in om zo jong daarvoor in te laten slapen dat we de nieuwe eigenaar voordeel van twijfel gaven plus het hele verhaal erbij.

Daarnaast heb ik al jaren zelf een hond met agressie problemen naar mens en dier buiten eigen roedel. Jaren geleden al besproken met dierenarts qua euthanasie als ik hem niet veilig voor iedereen kon houden. Dit lukt inmiddels al bijna 8 jaar gelukkig plus hij is de laatste jaren heel erg veel milder geworden! De keren dat hij 'blind gaat' en totaal onbereikbaar is die zijn er eigenlijk al heel lang niet meer.
Zowel de fokker als ik hebben dit nooit willen hebben. Ouders sociaal en getest gezond. Eerste nest sociaal. 2de nest problemen. Ik ken hem dus werkelijk zijn hele leven al. Al mijn eerdere honden, ook uit inbeslagname en/of mishandeling situaties waren sociaal. Mijn jongste hond is sociaal. Hij zelf is gewoon onbetrouwbaar en agressief door onzekerheid en hoge drive om overal wat mee te willen doen (herder kruising). Ik ben en was erg actief met mijn honden bezig. Denken er nu werkelijk mensen dat ik hem bewust agressief gemaakt heb of heb laten worden? Hebben al die mensen echt geen besef dat je stuk aangeboren karakter hebt waar je mee moet dealen? Geen enkel mens is prefect. Geen enkel dier ook. Als ik zie wat wij hebben kunnen bereiken samen en dat met 0 incidenten!! Dan durf ik wel te zeggen dat wij weten wat we doen.

Zou ik er ooit nog eens voor gaan? Nee, absoluut niet! Ik ben er kennelijk geschikt voor in de zin dat ik het kan handelen en alles aan kan passen. Echter met mij zijn er heel veel mensen zo. Overkomt het je dan maak je er het beste van zo lang het voor alle partijen gaat. Bewust kiezen voor een hond met zo'n karakter? Nee dank je!! Neem als eigenaar je verantwoordelijkheid. Jij als eigenaar kent je dier door en door. Ik kan met hem zeer veilig over straat, al vele jaren. In handen van iemand die hem niet kent is hij echter een moordwapen. Hij waarschuwt niet dat kost kennelijk onnodig energie. Hij pakt gewoon. Hij waakt enorm maar stil. Je zal hem zelden horen maar oh wee als hij bij iemand kan komen die ongenodigd het terrein op komt. Bij visite zit hij in bench of kennel met extra hek er om heen. Leg mensen maar uit dat hij relaxt ligt, lief kijkt maar in 1 seconde pakt als hij bij je hand kan komen...


Dan moet ik je toch even uit je droom helpen. Ik heb mijn hele leven al honden en voornamelijk de moeilijkere rassen zoals rottweilers en mechelse herders. Daarnaast heb ik de nodige opleidingen in de dierenbranche gedaan.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:37

Een ervaring lijkt me geen droom.
Net als jouw ervaringen ook al zijn ze anders.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:47

josien_m_ schreef:
Een ervaring lijkt me geen droom.
Net als jouw ervaringen ook al zijn ze anders.


Het is misschien geen droom maar het zijn wel aannamens.

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:53

Dreamboy schreef:
Dan moet ik je toch even uit je droom helpen. Ik heb mijn hele leven al honden en voornamelijk de moeilijkere rassen zoals rottweilers en mechelse herders. Daarnaast heb ik de nodige opleidingen in de dierenbranche gedaan.

En tijdens die opleidingen werd het effect van genetica op gedrag niet behandeld? Of is het je eigen interpretatie dat genetica geen invloed heeft en gedrag 100% gevormd wordt door de mens?

Ik hoop voor jou dat laatste. Anders heb je geld en tijd gestopt in opleidingen van bijzonder slechte kwaliteit.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:59

Nikass schreef:
Een uniek leven beëindig je niet zomaar.

Ik weet niet of je wel eens door de supermarkt loopt. Maar er worden heel veel unieke levens dagelijks beëindigd.. En niet eens omdat ze bijten


Verder...
Lijkt mij inslapen eigenlijk niet nodig bij deze hond. Die uit het andere topic (andere ts) had ik wel laten hemelen. Maar dat scheelt 6 jaar in leeftijd en gaat via een stichting. Stichting staat hier buiten. Zo te horen heeft mevrouw niks met de honden en het klikt niet. Waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Maar verder is het dus een fijne hond zo te lezen. Moet toch wel een plekje voor zijn?

Ts heb je inmiddels een bruikbare tip gekregen? Weet je al wat je gaat doen?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-04-24 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:03

996981 schreef:
Dreamboy schreef:
Dan moet ik je toch even uit je droom helpen. Ik heb mijn hele leven al honden en voornamelijk de moeilijkere rassen zoals rottweilers en mechelse herders. Daarnaast heb ik de nodige opleidingen in de dierenbranche gedaan.

En tijdens die opleidingen werd het effect van genetica op gedrag niet behandeld? Of is het je eigen interpretatie dat genetica geen invloed heeft en gedrag 100% gevormd wordt door de mens?

Ik hoop voor jou dat laatste. Anders heb je geld en tijd gestopt in opleidingen van bijzonder slechte kwaliteit.


Als je even wat beter had gelezen had je gezien dat ik schrijf dat genen zeker een rol spelen in het karakter van een hond. Echter komt, zeker bij dit soort honden, het gedrag vaker doordat ze in verkeerde handen komen. Als ze van kleins af aan goed begeleidt worden heb je er een wereldhond aan. Maar in principe geldt dat voor alle honden en zeker die kleine keffertjes waarvan mensen denken dat ze niet opgevoed hoeven te worden. Alleen zijn de gevolgen van het bijten dan een stuk minder. Een mechelaar heeft nu eenmaal een enorme werkdrift en als daar niets mee gedaan wordt raken ze gefrustreerd en kunnen agressief worden. Maar is dat dan de schuld van de hond of van de baas?

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:08

Dreamboy schreef:
Als je even wat beter had gelezen had je gezien dat ik schrijf dat genen zeker een rol spelen in het karakter van een hond. Echter komt, zeker bij dit soort honden, het gedrag vaker doordat ze in verkeerde handen komen. Als ze van kleins af aan goed begeleidt worden heb je er een wereldhond aan. Maar in principe geldt dat voor alle honden en zeker die kleine keffertjes waarvan mensen denken dat ze niet opgevoed hoeven te worden. Alleen zijn de gevolgen van het bijten dan een stuk minder. Een mechelaar heeft nu eenmaal een enorme werkdrift en als daar niets mee gedaan wordt raken ze gefrustreerd en kunnen agressief worden. Maar is dat dan de schuld van de hond of van de baas?

Ik kan prima lezen. je blijft beweren dat honden nooit vals geboren worden. Dat is gewoon onzin, los van het feit of deze hond wel of niet vals is.

Er zijn honden die verknipt geboren worden. Er zijn mensen die verknipt geboren worden. Dat is niet leuk, maar ook niet te ontkennen.

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:11

Kabayo schreef:
Nikass schreef:
Een uniek leven beëindig je niet zomaar.

Ik weet niet of je wel eens door de supermarkt loopt. Maar er worden heel veel unieke levens dagelijks beëindigd.. En niet eens omdat ze bijten


Verder...
Lijkt mij inslapen eigenlijk niet nodig bij deze hond. Die uit het andere topic (andere ts) had ik wel laten hemelen. Maar dat scheelt 6 jaar in leeftijd en gaat via een stichting. Stichting staat hier buiten. Zo te horen heeft mevrouw niks met de honden en het klikt niet. Waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Maar verder is het dus een fijne hond zo te lezen. Moet toch wel een plekje voor zijn?

Ts heb je inmiddels een bruikbare tip gekregen? Weet je al wat je gaat doen?

Ah! We hebben iemand die de hond een derde kans gaat geven? *\o/*

Deze fijne hond werd niet bij de wijlen echtgenoot geplaatst omdat het een fijne hond was. Hij kwam notabene via een stichting speciaal voor probleemhonden.

Dat dit gedrag bij een specifiek persoon minder of niet tot uiting komt, maakt het niet ineens een fijne hond. Er zijn in de geschiedenis van deze honden minstens twee eigenaren waarbij de hond geen fijne hond was. Ligt dat dan aan de eigenaren? Of is het aandeel van de hond wellicht toch groter dan jij schetst?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:13

mysa schreef:
In principe vind ik inslapen ook de laatst mogelijke optie. Maar wie er pertinent op tegen is, zou dan zelf een oplossing moeten aandragen.

Toen ik nog jong en sterk en erg naïef was, zou ik misschien wel gezegd hebben: ik neem hem wel. Maar net als bij mij, zijn bij de meesten de omstandigheden er niet naar. Dus dan kunnen we wel zeggen dat euthanasie niet zou moeten mogen maar we hebben geen recht van spreken, denk ik.


Ik ben er niet pertinent op tegen, maar het is natuurlijk ook onzin dat je er alleen op tegen mag zijn als je het oplost.

Ja Kabayo het moreel besef ontbreekt in grote delen van de maatschappij. En dus vindt jij dat je alles maar acceptabel moet vinden? :?

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:17

Het moreel besef kan anders zijn dan het jouwe, dat maakt het niet direct tot geen besef.
Er op tegen zijn geeft ook verantwoordelijkheid, al is het maar ten opzichte van deze mevrouw.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:20

996981 schreef:
Dreamboy schreef:
Als je even wat beter had gelezen had je gezien dat ik schrijf dat genen zeker een rol spelen in het karakter van een hond. Echter komt, zeker bij dit soort honden, het gedrag vaker doordat ze in verkeerde handen komen. Als ze van kleins af aan goed begeleidt worden heb je er een wereldhond aan. Maar in principe geldt dat voor alle honden en zeker die kleine keffertjes waarvan mensen denken dat ze niet opgevoed hoeven te worden. Alleen zijn de gevolgen van het bijten dan een stuk minder. Een mechelaar heeft nu eenmaal een enorme werkdrift en als daar niets mee gedaan wordt raken ze gefrustreerd en kunnen agressief worden. Maar is dat dan de schuld van de hond of van de baas?

Ik kan prima lezen. je blijft beweren dat honden nooit vals geboren worden. Dat is gewoon onzin, los van het feit of deze hond wel of niet vals is.

Er zijn honden die verknipt geboren worden. Er zijn mensen die verknipt geboren worden. Dat is niet leuk, maar ook niet te ontkennen.



Dan zijn we het daar duidelijk niet over eens. Zowel honden als mensen zullen geboren worden met een bepaalde aanleg om, zoals jij het noemt, verknipt te worden. Maar als ze van begin af aan onder goede begeleiding komen te staan kan, en ik zeg niet dat dat altijd werkt, deze karaktereigenschap enigszins onder controle gehouden worden. Maar zoals we allemaal weten schort er bij die begeleiding van mensen nogal wat aan en dan gaat het mis. En dat is bij honden niet anders.

irmaz

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:23

mysa schreef:
In principe vind ik inslapen ook de laatst mogelijke optie. Maar wie er pertinent op tegen is, zou dan zelf een oplossing moeten aandragen.

Toen ik nog jong en sterk en erg naïef was, zou ik misschien wel gezegd hebben: ik neem hem wel. Maar net als bij mij, zijn bij de meesten de omstandigheden er niet naar. Dus dan kunnen we wel zeggen dat euthanasie niet zou moeten mogen maar we hebben geen recht van spreken, denk ik.

Volgens mij zegt niemand dat euthanasie niet zou moeten mogen. Er is hier zelfs een dierenarts die heel netjes heeft uitgelegd welke (ethische) criteria ze hanteert om te besluiten of een hond ingeslapoen mag worden of niet.

Wij kunnen van achter de computer nooit checken of deze hond aan die criteria voldoet. Mensen die ongezien en zonder voorbehoud hier adviseren om de hond in te laten slapen vind ik hun boekje ver te buiten gaan en zij hebben in mijn ogen erg weinig respect voor dieren (ik ga er voor het gemak even van uit dat ze niet dezelfde logica voor mensen aanhangen).

Mensen die hier hard roepen dat iedereen die de hond niet zomaar in wil laten slapen de hond maar moet gaan halen zijn helemaal van het padje af, ik zeg toch ook niet dat zij de hond maar moeten gaan halen en hem zelf euthanaseren als ze dat zo'n goede oplossing voor de hond vinden?