Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:32

BeFunny schreef:
nine1987 schreef:
Wat heeft deze hond voor werk?

Een mechelaar is een absolute werkhond, met een gigantische drive.. Als zij niets te doen hebben, kunnen zij inderdaad (zeer) ongewenst gedrag laten zien..

Ik denk dat deze hond onder de juiste eigenaar een prima leven kan leiden..


Ik geloof dat ts en de huidige eigenaar dit wel weten en dat de hond momenteel niet aan het werk gezet wordt omdat de huidige eigenaresse bang is voor deze hond. Namelijk geen honden mens en denk je dan een Mechelse werklustige reu in die al onder de duim gehouden moest worden in. Dat is een gevaarlijke situatie. Eentje waar de weduwe niks aan kan doen. Maar zowel de hond als zij zijn er van gebaat dat de hond gewoon ergens anders terecht kan.



Dat zou op zijn zachtst zeer onverstandig zijn.. Zoals aangegeven, zijn dit werkhonden.. Probleemgedrag ontstaat/verergert juist wanneer zij niets te doen hebben..

laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:43

Maar als je bang bent voor de hond denk je niet " goh we gaan even lekker aan het werk".

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:45

Mlies schreef:
Ayasha schreef:
Deze hond is 4..


En niet sociaal… :=

Nou hij heeft wel ervaring in het bijt werk………

(Sorry kon het niet laten. :o )


Denk dat het erg onverstandig zou zijn als de weduwe met de hond gaat werken idd… geen enkele hond reageert goed op angst en eentje die tussen de 25 en de 35 kg zal wegen is dat toch een groter issue dan bij eentje die 1,5kg weegt zeg maar….

Als ze goede begeleiding vindt wellicht wel maar niet alleen.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:35

Dit is geen probleem hond maar een probleem baas. Verknipte mechelaars worden gemaakt door mensen die er niet mee om kunnen gaan. Ze schaffen er een aan zonder enige kennis van het ras. Soms gaat het goed maar nog vaker gaat het fout. De hond krijgt dan de schuld. Hopelijk komt deze hond bij iemand terecht met verstand van zaken.

Zoolgangster

Berichten: 9687
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:38

Nikass schreef:
Ik hou al mijn hart vast bij "gedragsdeskundige"

Ja, ik eigenlijk ook, maar ja, het is blijkbaar de enige manier om een dierenarts te overtuigen er een eind aan te maken, of de hond naar een fatsoenlijke opvang te krijgen, die hem hopelijk niet aan iemand mee gaat geven die aan zelfoverschatting lijdt...

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:55

Zoolgangster schreef:
Nikass schreef:
Ik hou al mijn hart vast bij "gedragsdeskundige"

Ja, ik eigenlijk ook, maar ja, het is blijkbaar de enige manier om een dierenarts te overtuigen er een eind aan te maken, of de hond naar een fatsoenlijke opvang te krijgen, die hem hopelijk niet aan iemand mee gaat geven die aan zelfoverschatting lijdt...


De hond leert die zelfoverschatting wel af :+

Dat happen/snappen/bijten is dat hier niet "overspronggedrag"?

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:58

laura1987 schreef:
Maar als je bang bent voor de hond denk je niet " goh we gaan even lekker aan het werk".


Dan laat je dat aan een ander/professional over.. Niks doen maakt het probleem alleen maar erger..

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:05

Dreamboy schreef:
Dit is geen probleem hond maar een probleem baas. Verknipte mechelaars worden gemaakt door mensen die er niet mee om kunnen gaan. Ze schaffen er een aan zonder enige kennis van het ras. Soms gaat het goed maar nog vaker gaat het fout. De hond krijgt dan de schuld. Hopelijk komt deze hond bij iemand terecht met verstand van zaken.

Oja. Want bij mensen speelt nature VS nurture ongeveer 50/50 mee hoe je wordt (genen VS wat je meemaakt, opvoeding etc). Maar bij honden is 0,0 genetisch component. Honden worden volledig door de baas gemaakt :j

MallyBelly

Berichten: 3542
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:09

Dreamboy schreef:
Dit is geen probleem hond maar een probleem baas. Verknipte mechelaars worden gemaakt door mensen die er niet mee om kunnen gaan. Ze schaffen er een aan zonder enige kennis van het ras. Soms gaat het goed maar nog vaker gaat het fout. De hond krijgt dan de schuld. Hopelijk komt deze hond bij iemand terecht met verstand van zaken.

Als je goed gelezen had, is deze hond al een herplaatser voor hij terrecht kwam bij de man van de weduwe. De man had de hond onder appél.
Om dan te zeggen dat het aan de weduwe ligt dat de hond nu verknipt is gaat wel n beetje ver....



Ik zou hem in laten slapen, hond heeft geen besef van tijd, t risico dat hij bij verkeerde mensen in handen komt en serieuze schade aanrichten zou ik niet op m'n geweten willen hebben.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:34

@MallyBelly je zegt het zelf, de man had 'm onder appèl.. Dus het probleem ligt wel degelijk bij de weduwe.. Mechelaars zijn (doorgaans) geen honden voor beginners / onzekere mensen..

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:36

nine1987 schreef:
@MallyBelly je zegt het zelf, de man had 'm onder appèl.. Dus het probleem ligt wel degelijk bij de weduwe.. Mechelaars zijn (doorgaans) geen honden voor beginners / onzekere mensen..

Dat een hond onder appèl kan staan bij 1 persoon betekent niet dat er geen probleem(gedrag) bij deze hond is.

BeFunny

Berichten: 10669
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:36

Deze hond hoeft helemaal geen verknipte hond te zijn. Zeggen dat het aan de weduwe ligt gaat wel ver aangezien ze geen honden mens is en ze er in wezen mee opgescheept zit.
Een Mechelse reu waar niks mee gedaan wordt dat is nou eenmaal vragen om problemen. Helaas worden honden nog wel eens afgestaan, ook moeilijke honden. Maar een moeilijke hond is niet per definitie een verknipte hond. Deze mechel is wel gevaarlijk icm deze weduwe dus dat is iig geen fijne situatie. Zonder de situatie in het echt gezien te hebben kan er niet geoordeeld worden.

Ik vind het gedrag niet vreemd te weten dat deze huidige baas bang voor de hond is. Dat hebben honden nogal snel door. Het gedrag van de hond is meteen anders zodra het ergens komt waar iemand weet hoe ze om moeten gaan met dit type hond.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:40

996981 schreef:
nine1987 schreef:
@MallyBelly je zegt het zelf, de man had 'm onder appèl.. Dus het probleem ligt wel degelijk bij de weduwe.. Mechelaars zijn (doorgaans) geen honden voor beginners / onzekere mensen..

Dat een hond onder appèl kan staan bij 1 persoon betekent niet dat er geen probleem(gedrag) bij deze hond is.


Er zal zeker probleemgedrag zijn.. Maar dat is niet gek met een hond waar niks mee gedaan wordt.. Weduwe zet hond niet aan het werk.. Oftewel.. Probleem ligt zeker (deels) bij weduwe..

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:43

nine1987 schreef:
Er zal zeker probleemgedrag zijn.. Maar dat is niet gek met een hond waar niks mee gedaan wordt.. Weduwe zet hond niet aan het werk.. Oftewel.. Probleem ligt zeker (deels) bij weduwe..

Dat is nogal een nuance die je nu wel maakt en eerder naliet

karrij
Berichten: 1058
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:44

Bokt slaat weer op hol,er wordt weer van alles bijgehaald!hebben sommigen het verhaal van TS gelezen?

Het is een triest verhaal,maar ik zou ,hoe verdrietig ook, het dier in laten slapen. Het is triest voor de hond weer te moeten verkassen en dan ook nog met het gevaar dat het tot meer en misschien ernstigere bijtincidenten komt.

Veel wijsheid met het besluit

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:45

Nee hoor, dit zei ik al in m'n eerste post in dit topic..

"Een mechelaar is een absolute werkhond, met een gigantische drive.. Als zij niets te doen hebben, kunnen zij inderdaad (zeer) ongewenst gedrag laten zien.."

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:53

nine1987 schreef:
Nee hoor, dit zei ik al in m'n eerste post in dit topic..

"Een mechelaar is een absolute werkhond, met een gigantische drive.. Als zij niets te doen hebben, kunnen zij inderdaad (zeer) ongewenst gedrag laten zien.."

En vervolgens leg je het probleem in een latere post in zijn geheel bij de weduwe, met als reden dat de hond bij de wijlen echtgenoot onder appèl was.

Maar goed, dat bedoel je dus niet zo :)

Als deze hond geen probleem had, was hij in de eerste plaats niet bij de echtgenoot terecht gekomen. Immers ving deze juist Mechelaars met probleem gedrag op (het feit dat hij er daar 8 van had, zegt waarschijnlijk ook al wat over hoevaak probleemgedrag voorkomt bij dit ras maar dat terzijde).

Het feit dat deze hond dus verkeerd gedrag gaat vertonen (waarschijnlijk terugvalt in oud gedrag) kun je mijns inziens de weduwe nooit verwijten. Zij is immers niet een van de schaarse mensen die werkelijk goed met probleemhonden om kunnen gaan.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:59

Niet te geloven wat jullie over die arme vrouw zeggen
Denk je echt dat iemand die net weduwe is überhaupt met de hond kan en wil gaan werken
Denk dat ze genoeg aan zichzelf heeft en alle bijkomende zaken ba overlijden partner..

Maar degenen die het zo goed weten
Haal die hond op.en ga er mee werken, zodat de vrouw rust krijgt.om haar verlies te verwerken

Alja

Berichten: 25637
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:08

Echwel schreef:
Niet te geloven wat jullie over die arme vrouw zeggen
Denk je echt dat iemand die net weduwe is überhaupt met de hond kan en wil gaan werken
Denk dat ze genoeg aan zichzelf heeft en alle bijkomende zaken ba overlijden partner..

Maar degenen die het zo goed weten
Haal die hond op.en ga er mee werken, zodat de vrouw rust krijgt.om haar verlies te verwerken

Nou dat hè!

Ik snap de weduwe heel goed, voor mij valt een Mechelaar ook in het rijtje van vieze gevaarlijke onbetrouwbare honden .

Maar haar hier afbranden gaat echt veelste ver!!!

DuoPenotti

Berichten: 29837
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:15

Echwel schreef:
Niet te geloven wat jullie over die arme vrouw zeggen
Denk je echt dat iemand die net weduwe is überhaupt met de hond kan en wil gaan werken
Denk dat ze genoeg aan zichzelf heeft en alle bijkomende zaken ba overlijden partner..

Maar degenen die het zo goed weten
Haal die hond op.en ga er mee werken, zodat de vrouw rust krijgt.om haar verlies te verwerken

Zo enorm mee eens!

Zij zit ongewild met de hobby van haar man.
Die hond is niet zo door haar. Zij wil enkel een oplossing.
Dus idd haal die hond op.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:23

Echwel schreef:
Niet te geloven wat jullie over die arme vrouw zeggen
Denk je echt dat iemand die net weduwe is überhaupt met de hond kan en wil gaan werken
Denk dat ze genoeg aan zichzelf heeft en alle bijkomende zaken ba overlijden partner..

Maar degenen die het zo goed weten
Haal die hond op.en ga er mee werken, zodat de vrouw rust krijgt.om haar verlies te verwerken

Precies! _/-\o_

laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:24

nine1987 schreef:
laura1987 schreef:
Maar als je bang bent voor de hond denk je niet " goh we gaan even lekker aan het werk".


Dan laat je dat aan een ander/professional over.. Niks doen maakt het probleem alleen maar erger..


Dat snap ik, ik heb zelf ook gewerkt met ph1 en speurhonden, maar voor ons is dat makkelijk praten.
Het is zowel voor mevrouw als de hond het beste als hij zsm opgevangen wordt door mensen die hem wel weer onder apel kunnen zetten.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:34

nine1987 schreef:
Nee hoor, dit zei ik al in m'n eerste post in dit topic..

"Een mechelaar is een absolute werkhond, met een gigantische drive.. Als zij niets te doen hebben, kunnen zij inderdaad (zeer) ongewenst gedrag laten zien.."


Dit dus inderdaad. De hond wordt niet begrepen. Daar kan die vrouw niets aan doen want die is er mee opgescheept maar gelijk roepen dat de hond ingeslapen moet worden vind ik te ver gaan.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:38

MallyBelly schreef:
Dreamboy schreef:
Dit is geen probleem hond maar een probleem baas. Verknipte mechelaars worden gemaakt door mensen die er niet mee om kunnen gaan. Ze schaffen er een aan zonder enige kennis van het ras. Soms gaat het goed maar nog vaker gaat het fout. De hond krijgt dan de schuld. Hopelijk komt deze hond bij iemand terecht met verstand van zaken.

Als je goed gelezen had, is deze hond al een herplaatser voor hij terrecht kwam bij de man van de weduwe. De man had de hond onder appél.
Om dan te zeggen dat het aan de weduwe ligt dat de hond nu verknipt is gaat wel n beetje ver....



Ik zou hem in laten slapen, hond heeft geen besef van tijd, t risico dat hij bij verkeerde mensen in handen komt en serieuze schade aanrichten zou ik niet op m'n geweten willen hebben.


Dan is het dus bij de 1e eigenaar al mis gegaan. Geen enkele hond wordt vals geboren, ook een mechelaar niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:41

Dreamboy schreef:
nine1987 schreef:
Nee hoor, dit zei ik al in m'n eerste post in dit topic..

"Een mechelaar is een absolute werkhond, met een gigantische drive.. Als zij niets te doen hebben, kunnen zij inderdaad (zeer) ongewenst gedrag laten zien.."


Dit dus inderdaad. De hond wordt niet begrepen. Daar kan die vrouw niets aan doen want die is er mee opgescheept maar gelijk roepen dat de hond ingeslapen moet worden vind ik te ver gaan.

Ik niet per se. De hond was al een probleemhond voor hij bij de overleden partner van de vrouw kwam, die er wel wat mee kon, hoewel in de OP ook staat dat hij dusdanig onder appèl stond dat het gedrag niet problematisch was. Het bijtgedrag was er dus wel nog, zoals ik het lees.

Het is echt gigantisch moeilijk honden die een verkeerde basis hebben gehad, weer recht te trekken en dusdanig veilig te krijgen dat ze ook kunnen functioneren in een drukke maatschappij. De situatie is in ieder geval onhoudbaar nu en inslapen is sneu, maar in dit geval denk ik wel de meest eerlijke keuze.