Hond heeft gebeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:50

Herplaatsen zou ip alleen via of met akkoord van de stichting moeten gaan... Ts kan echt gedoe krijgen als zij zonder hun toestemming de hond zo zou herplaatsen, geeft de stichting groen licht kan zij zelf herplaatsen..

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:50

Volgens mij hebben ze het niet specifiek zo gezegd, maar komt het daar wel op neer inderdaad...

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:53

Doubtless schreef:
Maakt voor de hond niet uit toch? En voor TS ook niet, want die zit er nog steeds mee.

Wat wil je daarmee zeggen? Dat de TS dus dan maar de hond moet inslapen?
Wat kimmie261 ook al zegt: de TS heeft een contract getekend. Daarmee verplicht ze zich aan de regels van de stichting te houden. Maar dat geldt ook andersom. En een stichting hoort niet weg te komen met een kul-excuus dat ze geen plek hebben of de hond terugsturen naar Spanje. Dat laatste komt op mij echt over als emotionele chantage.
De stichting wilde verantwoordelijk voor de hond blijven? Dan nemen ze die verantwoording dus nu maar even heel vlot!

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:55

BrankaZ schreef:
Wat wil je daarmee zeggen? Dat de TS dus dan maar de hond moet inslapen?


Dat er hier een heleboel reacties en commentaar gegeven wordt waar TS niets aan heeft. Hard gezegd: De moraalridder uithangen via internet is lekker makkelijk, maar het zijn allemaal dode sporen die hier genoemd worden.
TS moet hem herplaatsen: Waar dan?
Nee, de stichting moet dat doen: Die geeft al aan dat niet te kunnen.

Wat moet TS dan? Als inslapen uit den bozen is?

Hettieheks
Berichten: 1254
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:56

Terugsturen is naar mijn idee ook geen optie dan is euthanasie ook beter.

Maar staat deze hond al online? Er zijn echt mensen die bewust een senior adopteren. Het is altijd de moeite van het proberen waard.

Ik heb inderdaad het idee dat TS verder wat ik aangeef van tafel veegt. Terwijl ik echt niet zeg dat ze behalve managen met de situatie aan de slag moet.

En ik denk dat als inslapen echt de beste optie is een professional dus of een gedragstherapeut of een dierenarts dit wel zal aangeven of doen.

En ik vind er wat van dat iedereen hier meent te weten wat het beste is. En op euthanasie uitkomt zonder de hond zelf gezien te hebben en de hele casus voor ogen te hebben.

TS kan hem zelf ook op verhuisdieren plaatsen, de stichting heeft geen poot om op te staan. Die contracten zijn niet rechtsgeldig. Probeer het op zijn minst eerst. En ja wel met een eerlijk verhaal

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:02

Als de TS een stichting heeft die wel juridisch de juiste contracten heeft dan heeft ze dus wel een probleem.
Persoonlijk zou ik de stichting duidelijk maken dat deze hond niet per direct bij haar weghalen geen goede reclame voor ze is. Ik ben gelukkig nooit in deze situatie gekomen, maar ik zou heel wat feller erin staan. Die stichting eist wat van haar, dan hebben ze ook te leveren. Doen ze dat niet dan staat de TS is haar recht om te proberen de hond te herplaatsen. Inslapen is wat mij betreft de laatste optie.
Mijn advies is dus geen genoegen met het antwoord van de stichting te nemen. Druk erop zetten dat ze wat gaan regelen.

En dat terug naar Spanje zou ik niet met een korrel, maar een schep zout nemen.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:07

Kabayo schreef:
Ben ik met je eens maar zoals ik lees mag de TS dus niet zelf herplaatsen, dat moet via de stichting. Ik hoop inderdaad dat die snel reageerd. Maar als TS gelijk heeft en de hond zelfs per auto of vliegtuig terug moet naar Spanje, en komt daar in de massa's asielen daar, waar al zoveel honden op een baas wachten, hoe eerlijk en dierwaardig vinden we het dan voor de hond?

Edit
Spanje is 19 uren rijden. En vliegen ongeveer 2u. Wil je zo'n senior die stress aandoen?

We slepen met z'n allen paarden naar diverse stallen en wedstrijden, honden moeten mee op vakantie, naar de dagopvang of de hele dagen alleen blijven, maar wanneer zo'n hond voor een kans op een beter leven naar Spanje zou moeten of naar een andere baas, dan willen we hem ineens de stress niet meer aandoen en moet hij maar dood? %)

Zoals ik het lees mankeert de hond niks, zit hij in een stressvolle, onvoorspelbare omgeving, heeft niemand tot nu toe nog de moeite genomen om hem uit te leggen dat je niet hoort te bijten en is er blijkbaar ook niemand die hem beschermt tegen zijn omgeving. En dus vinden een aantal mensen hier dat hij maar dood moet... -O-

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:09

En al die tijd zit TS met een hond die gezinsleden en andere honden bijt in huis…

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:11

Irmaz volgens mij sleept er niemand/weinig mensen met 25+ jarige paarden....

Een andere baas in Nederland gun ik deze hond zeker weten! 100%. Maar of het realistisch is... Dat TS nog een jaar met de hond zit is realistischer

Edit.
Beter leven in Spanje twijfel ik ten zeerste! Volgens mij komen er juist heel veel honden UIT Spanje voor een goed baasje in NL
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-04-24 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:11

Doubtless schreef:
En al die tijd zit TS met een hond die gezinsleden en andere honden bijt in huis…


Overdrijven is ook een vak...

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:13

GabberGill schreef:
Precies hier doel ik op

Als mensen het als zo makkelijk zien
Vang hem even op en wacht "even" tot hij een thuis vond


Inderdaad GabberGill....kom maar op Bokkers! Je vindt er toch zo een nieuwe plek voor :+

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:15

Petpa schreef:
Doubtless schreef:
En al die tijd zit TS met een hond die gezinsleden en andere honden bijt in huis…


Overdrijven is ook een vak...

Wat is hieraan overdreven? Dit is toch de situatie?

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:16

BrankaZ schreef:
En een stichting hoort niet weg te komen met een kul-excuus dat ze geen plek hebben of de hond terugsturen naar Spanje. Dat laatste komt op mij echt over als emotionele chantage.
De stichting wilde verantwoordelijk voor de hond blijven? Dan nemen ze die verantwoording dus nu maar even heel vlot!


Waarom is het een kul excuus? Die stichtingen hebben vaak wat mensen in Nederland waar honden soms tijdelijk worden opgevangen. Het is niet zo dat ze tig plekken hebben waar ze zo'n hond naartoe kunnen sturen. En die opvangadressen hebben plek genoeg?

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:17

Kabayo schreef:
Irmaz volgens mij sleept er niemand/weinig mensen met 25+ jarige paarden....

Een 10 jarige hond is niet te vergelijken met een 25+ jarig paard, die zitten in een heel andere fase van hun leven. Een 10 jarige hond kun je vergelijken met een paard van ongeveer 17 jaar oud (zou tenminste moeten)

Maar om concreet te worden, ik heb hier toch twee 25+ jarige paarden als pensioenpaard opgenomen die ook weer vrolijk zijn opgebloeid en nog een paar fijne jaren gehad hebben. En ik den dat er nog veel meer van dit soort verhalen zijn.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:18

overigens...terug naar Spanje...de hond heeft in het verleden al een andere hond gebeten. Hoe ziet men dit voor zich in een druk asiel in Spanje?

GabberGill

Berichten: 5808
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:19

Petpa schreef:
Doubtless schreef:
En al die tijd zit TS met een hond die gezinsleden en andere honden bijt in huis…


Overdrijven is ook een vak...


Nee oke maar is deze situatie nu zo eerlijk naar de hond?

Dat vraag ik me dan af. Het dier zit afgezonderd met een muilkorf omdat hij zijn frustratie uit. Wordt eigenlijk gestraft voor iets waar hij weinig tot niets aan kan doen. Het gedrag zal verergeren in deze situatie.

Maar er is ook geen plek waar hij terecht kan als ze het officieel doet. Dan moet hij naar Spanje. Alles hier zit volledig vol en het wordt alleen maar voller. Als ik door fb scroll wordt ik naar van de dieren die aangeboden worden.

Deze hond zal dus of in deze situatie ongelukkig blijven leven. Snelle herplaatsing gaat waarschijnlijk ook niet lukken als ik het allemaal zo bekijk (als het al zal lukken op deze manier).

En dan gaat hij terug naar Spanje en dan gaat hij daar triestig wachten tot iemand hem wilt.

Ik vind het best wel triest voor de hond allemaal als ik eerlijk ben.

Ik lees dat een heleboel mensen denken dat dit zo even geregeld is. Ik ga ervanuit dat de stichting heel blij is als dit dier wordt opgevangen.

Is er een bokker die zich aanbied om dit dier te gaan halen? Ik lees heel veel wat TS fout doet en wat beter kan, maar geef hem die plek dan en meld het de stichting gewoon netjes.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier dit dier kunnen opvangen.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 24-04-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:19

Tuurlijk. Alles zou kunnen. Maar ik vind een autorit van 19 uren of een vlucht echt te gek voor zo'n oudje

Maar zo te horen heb jij de oplossing. Heb je ts al een lijst gegeven die een 10 jarige met rugzak zoeken? Of Wintu? Heeft zij TS al een lijst gegeven met oplossingen waar de hond deze week terecht kan?

Edit.
En inderdaad, als jullie dat wel hebben... mag het zelfs niet eens van de stichting...
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-04-24 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:20

Al zouden bokkers dat willen en kunnen, zal dat in samenspraak moeten gaan met de stichting...

En ik hoop toch wel dat er meer bestaat uit bokkers die een hond kan opvangen, weet je een pension doet dat bv... of een veilige plek zolang in huis maken, nogmaals met een paar puppypanelen zo gedaan...

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:23

Volgens mij zit de hond momenteel OF apart in de hal, Of in het gezin met een muilkorf. Beide opties zijn niet zielig. Mijn hond die er niet tegen kan om alleen te zitten doe je echt geen plezier met apart te zetten. Maar ik ken genoeg andere honden die het gewoon prima vinden om in hun eigen stukje te zitten, als ze ook op andere momenten hun aandacht en beweging krijgen.

Het zien alsof de situatie momenteel onleefbaar is voor de hond is imo ook wel een beetje overdreven.

En inderdaad, een apart hoekje maken zodat hij daar apart bij het gezin kan zijn is nu ook niet zo dramatisch om te doen. Er zijn manieren genoeg om te zorgen dat het werkt, maar dat moet je als eigenaar ook wel willen doen.

GabberGill

Berichten: 5808
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:29

kimmie261 schreef:
Al zouden bokkers dat willen en kunnen, zal dat in samenspraak moeten gaan met de stichting...

En ik hoop toch wel dat er meer bestaat uit bokkers die een hond kan opvangen, weet je een pension doet dat bv... of een veilige plek zolang in huis maken, nogmaals met een paar puppypanelen zo gedaan...

Dat benoemde ik toch ook.
Mail de stichting netjes en zeg gewoon dat er een opvangadres is.

Waar wachten we dan op?

Ik hoop dat ook altijd als ik facebook en marktplaats bekijk en dezelfde dieren echt maandenlang voorbij zie komen of bij de asielsite kijk en zie dat er honden al jaren zitten of weer een fb bericht zie dat een oude hond nog steeds niet gekozen is en ongelukkig op zijn goude mand wacht.

Het is gewoon een baggersituatie en die hond moet daar weg denk dat dat stuk heel duidelijk is.

@duhelo dat jij de situatie als niet zielig voor het dier schetst terwijl de hond een en al ongemak laat zien is denk ik ook niet helemaal correct. Hij zit daar niet goed en op zijn gemak dus het romantiseren is in mijn ogen ook helemaal niet nodig. Hij had beter gisteren dan vandaag weg kunnen zijn.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:36

Hoe kan je beoordelen dat de hond ongemak laat zien? Ts heeft daar nl nog niks over gezegd, heeft nog niks gezegd hoe zijn gedrag is als hij apart zit, in het gezin loopt met muilkorf, heeft nog geen info gegeven hoe de dagen van de hond eruit zien, hoeveel aandacht hij apart krijgt, hoeveel er gewandeld en eventueel getraind wordt. Daar weten we niks vanaf.
We weten alleen maar dat hij gebeten heeft nadat zoon heeft geaaid / geknuffeld, dit ook wss in een high energy situatie (vader riep de honden naar buiten, met meerdere honden is dat héél vaak met meer energie, en dan was die aai of knuffel net te veel).
we weten ook dat die een gaatje gemaakt heeft in de andere hond, maar ook hier geen omstandigheden, er is sowieso spanning in huis, dit omdat TS op dit moment even geen benul heeft hoe de situatie veilig te maken en op de tenen loopt. Misschien was er nu ook weer high energy (eten, wandelen?) als oorzaak, maar dat weten we niet want er is geen oorzaak.

Voor TS is het belangrijk dat ze concrete stappen onderneemt.
Als de hond comfortabel is op een eigen plekje, dan is het zaak van die te geven en enkel bij de rest te laten met een korfje om. Zorgen dat hij genoeg afleiding krijgt door wandelen of trainen zodat zijn prikkelemmertje leeg kan zijn en hij ook op die plek apart kan rusten.
Dit zal schelen in gemoed voor TS én voor de hond.

Vanaf daar kan er verder gekeken worden, als TS het niet erg vindt dat die terug naar de stichting gaat, dan moet ze starten met een aangetekend schrijven en eisen dat de stichting hun eigen contract volgt, eind datum erin plaatsen en aangeven wat er anders gebeurt als ze die niet volgen (zelf herplaatsen of inslapen bv).

Daarnaast moet ze ook beslissen wat ze wil voor de hond, wil ze herplaatsen buiten de stichting kan ze nu wel al gaan rondkijken. Wil ze absoluut niet herplaatsen, dan is het kwestie van een dierenarts te zoeken die wil/kan inslapen.

Sowieso kunnen wij meningen geven, maar de uiteindelijke actie ligt bij TS...

Maar eerste actie is zorgen dat iedereen veilig is en op zijn gemak kan komen, en als dat desnoods is door de hond tijdelijk af te zonderen of in een kennel te doen, dan is dat even zo.

GabberGill

Berichten: 5808
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:44

Volgens mij heeft hij vandaag de hond gebeten die hij normaal heel erg kan handelen. Ik vraag mezelf af als je zo erg tegen de hond in huis bent of je het nog positief kan brengen.

Ik heb nergens gezegd dat afzonderen niet goed is he. Het is alleen geen oplossing wel een tijdelijke oplossing. Dus ga je verder kijken naar de mogelijkheden. Er wordt hier van alles geroepen terwijl de ts duidelijk laat merken dat er ongenoegen is met de situatie zo.

Dit voelt de hond denk ik ook wel. Het zal er allemaal dus net wat gespannener aan toe gaan. Ook dit is volkomen logisch maar denk dat het voor het gedrag van de hond erg belangrijk is om gewoon tijdelijk opgevangen te worden. Dan kan je alles overzien en een keuze maken.

dierenfan
Berichten: 9630
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:00

Kinke schreef:
BrankaZ schreef:
En een stichting hoort niet weg te komen met een kul-excuus dat ze geen plek hebben of de hond terugsturen naar Spanje. Dat laatste komt op mij echt over als emotionele chantage.
De stichting wilde verantwoordelijk voor de hond blijven? Dan nemen ze die verantwoording dus nu maar even heel vlot!


Waarom is het een kul excuus? Die stichtingen hebben vaak wat mensen in Nederland waar honden soms tijdelijk worden opgevangen. Het is niet zo dat ze tig plekken hebben waar ze zo'n hond naartoe kunnen sturen. En die opvangadressen hebben plek genoeg?


Zoals het asiel waar ik werkte (bestaat niet meer) rekening hield met altijd noodopvang direct of op zeer korte termijn te hebben voor eigen ex asiel honden zo is mijn verwachting dat een goede stichting ook werkt!! Ze moeten gewoon vlot mee denken in een oplossing. Nu geen plek? Pension in en binnen 2 weken hebben we plek. Zullen we pension kosten delen? Hup geregeld! Of geen plaats, zeer waarschijnlijk niet (vlot) herplaatsbaar. We maken afspraak bij vaste dierenarts van onze stichting om daar afscheid te nemen.
Zulke dingen zijn mee denken. Als je honden uit buitenland naar Nederland kan halen dan moet je dit ook aan kunnen.

De stichting is ingelicht, ze geven geen hulp. Dan kunnen ze naar mijn mening ook niets inbrengen tegen euthanasie. Ze hebben nu de kans dat te voorkomen maar grijpen deze niet aan

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:02

Dat is dan al vier x bijten in twee jaar. En wanneer die stichting een waterdicht contract heeft moeten ze hem ook zsm terugnemen.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:46

Daarom is het voor mij een reden om nooit een hond te nemen uit het buitenland of stichting.
Hier zit al jaren een hondenschool, die neemt in de lessen ook geen buitenlandse honden meer aan. Het is altijd ellende.
Maar mijn nichtje heeft er ook een uit Spanje en dat is een scheet van een hond.
Maar ik denk ook dat het aan het ras ligt.