Hond heeft gebeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 20:56

Wij hebben een 10 jarige hond die mijn zoontje in zijn gezicht heeft gebeten.
Ik hoef geen discussie over de reden dat hij heeft gebeten en wel of niet opletten. Het is gebeurd en wij zijn van mening dat het makkelijk nog een keer kan gebeuren vanwege bepaalde redenen waar ik verder niet op in wil gaan.

De hond moet dus herplaatst worden, maar hoe dan?
De stichting waar hij vandaan komt heeft geen opvang plekken beschikbaar. Ze willen helpen met herplaatsen, maar in de tussentijd moet hij hier blijven. Wat dus eigenlijk geen optie is.
In overleg met de stichting heb ik contact opgenomen met het plaatselijke asiel. Maar die zitten vol en hebben een wachtlijst voor afstands honden. Dus dat is ook geen optie.

Het gaat om een hond met een aardige rugzak, die tot nu toe prima mee draait in ons eigen gezin. Maar hij heeft wel meerdere bijt incidenten op zijn naam staan. En het probleem is dat hij niet of nauwelijks zichtbaar waarschuwd, maar hij richt gelijk flink schade aan.
Is zo'n hond überhaupt wel te herplaatsen? En is dat eerlijk tegenover de hond?

Om mij heen heb ik verschillende reacties gehad van mensen die zeiden dat we hem in moeten laten slapen.
Ik ben dezelfde dag met hem naar de dierenarts gegaan, die heeft hem helemaal nagekeken of hij ergens pijn heeft of dat er een andere duidelijke reden is dat hij heeft gebeten. Hij heeft niets gevonden, de hond is gezond. Volgens de dierenarts vertoonde hij normaal gedrag voorzover hij dat kon zien in die paar minuten (hij was wat gespannen, zocht steun bij mij maar kwam wel vriendelijk en nieuwsgierig naar de dierenarts toe, toen hij door zijn knieën ging en hem riep).

Ik heb mijn zorgen geuit bij de dierenarts, ook over het herplaatsen in combinatie met zijn rugzak, de meerdere bijtincidenten en zijn leeftijd.
De dierenarts was heel duidelijk, hij wil hem absoluut niet in laten slapen en zegt dit ook niet te mogen
(Hij heeft foto's van het gezicht van mijn zoontje gezien).

Maar wat dan nu?
Ik ben waarschijnlijk enorm veel vergeten op te schrijven. Maar mn hele hoofd zit vol van alles van de afgelopen dagen.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:59

Herplaatsen op deze leeftijd is eigenlijk onbegonnen zaak. Hoe ziet thuis eruit. Heb je een ruime tuin? Kan je hem niet ergens permanent afzonderen van je zoontje? Ik zou anders op deze leeftijd ook inslapen overwegen... en niet om medische redenen

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:03

Kabayo schreef:
Herplaatsen op deze leeftijd is eigenlijk onbegonnen zaak. Hoe ziet thuis eruit. Heb je een ruime tuin? Kan je hem niet ergens permanent afzonderen van je zoontje? Ik zou anders op deze leeftijd ook inslapen overwegen... en niet om medische redenen


We hebben een kleine tuin, en eigenlijk geen ruimte om hem permanent af te zonderen. Hij zit nu regelmatig in de hal, maar dat is geen optie voor langere termijn. Dat is sneu voor de hond.
En inslapen mag dus blijkbaar niet, volgens de dierenarts. Hij moet zich kunnen verantwoorden en dit is een gezonde hond (zijn woorden).

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:04

Is een andere dierenarts geen optie? Dit lijkt me toch echt een lastig te herplaatsen hond.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:05

TinkerTreas schreef:
Het gaat om een hond met een aardige rugzak, die tot nu toe prima mee draait in ons eigen gezin. Maar hij heeft wel meerdere bijt incidenten op zijn naam staan. En het probleem is dat hij niet of nauwelijks zichtbaar waarschuwd, maar hij richt gelijk flink schade aan.
Is zo'n hond überhaupt wel te herplaatsen? En is dat eerlijk tegenover de hond?

Of herkennen jullie de waarschuwingen niet?
Diertje doet dit ook niet voor zijn of haar lol.

Begrijp uit je post dat je hem een kans wilde geven als herplaatser. Wellicht nu beseffen dat jullie niet hèt gezin voor deze hond zijn.

Hoeft het dier toch niet voor doodgemaakt te worden?
Laatst bijgewerkt door Nielojram op 23-04-24 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:06

Ik zou ook een andere dierenarts zoeken.
Dit is geen gezonde hond. Deze hond heeft serieus problemen.
Herplaatsen zou niet eens in me opkomen. Zeker met meerdere bijtincidenten.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:06

Fitzroy schreef:
Is een andere dierenarts geen optie? Dit lijkt me toch echt een lastig te herplaatsen hond.


Hier heb ik al wel over nagedacht, maar nog geen actie op ondernomen. Omdat mijn gevoel zegt dat een andere dierenarts niet zomaar een hond van een "vreemde" zal inslapen vanwege gedrag.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:07

Sowieso bij je zoon uit de buurt houden en als dit niet kan, dan gemuilkorfd laten lopen. Niet ideaal, maar dat is nu even niet anders. Verder zou ik Facebook inschakelen. Je gaat een hoop rotreacties krijgen, maar daar moet je boven staan.
Heb je een paard? Soms willen veeartsen nog wel eens makkelijker zijn, maar dit ligt er wel een beetje aan op welke voet je staat met je veearts.

Succes, er zijn nu alleen maar verliezers. Hoe is het met je zoontje?

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:08

Persoonlijk zou ik met deze hond ook niet gaan leuren.

Een dierenarts zoeken die hem wel wil laten inslapen.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:09

TinkerTreas schreef:
Fitzroy schreef:
Is een andere dierenarts geen optie? Dit lijkt me toch echt een lastig te herplaatsen hond.


Hier heb ik al wel over nagedacht, maar nog geen actie op ondernomen. Omdat mijn gevoel zegt dat een andere dierenarts niet zomaar een hond van een "vreemde" zal inslapen vanwege gedrag.



Als jij het gehele verhaal verteld tegen een dierenarts beslist de meeste echt wel voor een spuitje.

Vind het al heel erg rare reactie van jouw eigen dierenarts.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:09

Nielojram schreef:
TinkerTreas schreef:
Het gaat om een hond met een aardige rugzak, die tot nu toe prima mee draait in ons eigen gezin. Maar hij heeft wel meerdere bijt incidenten op zijn naam staan. En het probleem is dat hij niet of nauwelijks zichtbaar waarschuwd, maar hij richt gelijk flink schade aan.
Is zo'n hond überhaupt wel te herplaatsen? En is dat eerlijk tegenover de hond?

Of herkennen jullie de waarschuwingen niet?
Diertje doet dit ook niet voor zijn of haar lol.


Hij laat heel weinig zien, zowiezo. Toont niet echt blijheid, hij is vrij mat in zijn hele doen en laten.
Dit is ook door een gedragstherapeut bevestigd.
De gedragstherapeut heeft nooit agressie gezien bij hem, maar wel dat hij heel minimaal is in zijn signalen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:11

Ik zou ook een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts. Meerdere bijtincidenten is echt niet ok en heel terecht dat je daar wat mee wil doen hoe moeilijk ook. Mijn ouders hebben voor 2 jaar terug ook hun 10 jarige hond in laten slapen, heel verdrietig. Maar door haar gedrag was ze niet meer te vertrouwen. Fysiek 100% gezond. Maar geestelijk niet.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:12

Utixo schreef:
Sowieso bij je zoon uit de buurt houden en als dit niet kan, dan gemuilkorfd laten lopen. Niet ideaal, maar dat is nu even niet anders. Verder zou ik Facebook inschakelen. Je gaat een hoop rotreacties krijgen, maar daar moet je boven staan.
Heb je een paard? Soms willen veeartsen nog wel eens makkelijker zijn, maar dit ligt er wel een beetje aan op welke voet je staat met je veearts.

Succes, er zijn nu alleen maar verliezers. Hoe is het met je zoontje?


Ik hou hem inderdaad uit de buurt van mijn zoontje.
Ik kan inderdaad eens informeren bij onze veearts. Maar volgens mij doen die alleen paarden.

Met mijn zoontje gaat het redelijk ok. De wonden genezen snel. Hij is alleen heel beroerd van de antibiotica die hij krijgt.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:13

Voor nu: ga trainen met een muilkorf. Dan kun je iig herhaling voorkomen.
Zet daarnaast die stichting onder druk - geen opvang hebben is wel heel makkelijk.

Geven die echt niet thuis, zoek dan een DA die wel bereid is in te slapen. 10 jaar, kind gebeten - dat is voldoende reden. Als het een kind van een ander is en de politie wordt erbij geroepen gebeurt dat met een beetje pech ook.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:14

Ik kan het moeilijk begrijpen dat een hond met bijtgeschiedenis de kans kan krijgen om in een gezicht van een kind te bijten. Ik kan ergens begrijpen dat je daar niet op wilt ingaan, maar ik kan er gewoon niet bij. Weinig info geven werkt twee kanten op, natuurlijk.

Zelf heb ik onlangs van een kennis te horen gekregen dat zijn hond na enkele bijtincidenten is ingeslapen. Denk niet dat de dierenarts daar moeilijk over gedaan heeft, het ging bovendien over een hond van nog geen twee jaar. Leek wel wat gelijkaardig, maar na een kind te bijten, waren er nog verschillende volwassenen aan de beurt. En dan heb je inderdaad geluk als er niemand klacht indient. Je kind nu kan geen klacht indienen.
Het gaat ook om verantwoordelijkheid nemen en gevaar voor anderen wegnemen. Wat stelde de dierenarts zelf voor?

Als inslapen op die basis geen optie is, zou ik er als de donder een goede doorgewinterde hondengedragstherapeut bijhalen. En het advies ook opvolgen. Muilkorven is geen gek idee.

Herplaatsen is zeer moeilijk. Soms vind je nog eens iemand die graag dergelijke projectjes in huis haalt, maar met deze leeftijd ook lijkt me dat moeilijker.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:17

Al meerdere bijtincidenten en je hebt nog geen waarschuwingen, geen muilkorfplicht en geen euthanasieplicht als het weer mis gaat? Heel bijzonder.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:18

ZEJA schreef:
Als jij het gehele verhaal verteld tegen een dierenarts beslist de meeste echt wel voor een spuitje.

Vind het al heel erg rare reactie van jouw eigen dierenarts.


Ik vond het ook heel raar. Maar de dierenarts had het erover dat hij niets in de computer had staan over eerdere bijt incidenten. Dus dat telde niet zei hij.
Dus blijkbaar had ik dat bij de dierenarts moeten melden.

De vorige keer dat hij beet heeft hij mijn ex man gebeten toen hij voor de kinderen kwam. Die heeft er verder niet moeilijk over gedaan, maar hij had wel een gat in zijn been/bil.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:18

Citaat:
Ik hoef geen discussie over de reden dat hij heeft gebeten en wel of niet opletten. Het is gebeurd en wij zijn van mening dat het makkelijk nog een keer kan gebeuren vanwege bepaalde redenen waar ik verder niet op in wil gaan.

Mag ik hieruit concluderen dat het niet aan de hond ligt?
Honden bijten niet zomaar, het kan verdediging zijn omdat hij zich bedreigt voelt maar het kan ook jachtinstinct zijn en het kan zijn omdat hij ergens in zijn leven geleerd heeft dat dit het juiste gedrag was. En dan is er nog de medische optie, maar die heb je al uitgesloten als ik het goed begrijp.

Je kunt honden veel afleren en aanleren en gedrag dat hij bij jullie vertoont hoeft hij niet te vertonen bij een nieuwe baas. Er zijn best veel mensen die een huis willen bieden aan een minder perfecte hond en veel oudere mensen, met de nodige honden-ervaring hebben helemaal geen zin meer om aan een jonge hond te beginnen dus leeftijd hoeft geen probleem te zijn.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:18

Second opinion bij een andere dierenarts.

Meerdere keren gebeten. Wat als die bij de nieuwe huis weer een kind grijpt?

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:24

Tieneke schreef:
Ik kan het moeilijk begrijpen dat een hond met bijtgeschiedenis de kans kan krijgen om in een gezicht van een kind te bijten. Ik kan ergens begrijpen dat je daar niet op wilt ingaan, maar ik kan er gewoon niet bij. Weinig info geven werkt twee kanten op, natuurlijk.

Zelf heb ik onlangs van een kennis te horen gekregen dat zijn hond na enkele bijtincidenten is ingeslapen. Denk niet dat de dierenarts daar moeilijk over gedaan heeft, het ging bovendien over een hond van nog geen twee jaar. Leek wel wat gelijkaardig, maar na een kind te bijten, waren er nog verschillende volwassenen aan de beurt. En dan heb je inderdaad geluk als er niemand klacht indient. Je kind nu kan geen klacht indienen.
Het gaat ook om verantwoordelijkheid nemen en gevaar voor anderen wegnemen. Wat stelde de dierenarts zelf voor?

Als inslapen op die basis geen optie is, zou ik er als de donder een goede doorgewinterde hondengedragstherapeut bijhalen. En het advies ook opvolgen. Muilkorven is geen gek idee.

Herplaatsen is zeer moeilijk. Soms vind je nog eens iemand die graag dergelijke projectjes in huis haalt, maar met deze leeftijd ook lijkt me dat moeilijker.


Mijn man ging de honden uitlaten en riep ze bij hem, in de tussentijd heeft hij mijn zoon gebeten. Volgens mijn zoon wilde hij hem alleen aaien. Maar ik weet dat niet 100 procent zeker, want we hebben het dus niet gezien.
Mijn zoon is 8 jaar, met honden (en andere dieren opgegroeid), maar ook erg druk en impulsief.

Wij laten hem nooit alleen met de honden, maar hebben er dus ook niet altijd 100 procent zicht op. Zoals nu, mijn man loopt naar de bijkeuken, roept ondertussen de honden met zich mee.

WillemijnL
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-11-22

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:30

Wat rot voor jullie. Ik zou ook voor een andere dierenarts gaan en expliciet noemen dat je dus al een gedragstherapeut hebt gezien. Of neem je ex mee naar de da om over vorige keer te vertellen en evt een soort verklaring van de gedragstherapeut dat agressie gezien is maar moeilijk te voorspellen. Je kunt ongelukken niet uitsluiten, met een achtjarige, en alle opties zijn gewoon beroerd of kosten teveel tijd. Inslapen dus bij een ander, hoe ruk ook.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:30

irmaz schreef:
Citaat:
Ik hoef geen discussie over de reden dat hij heeft gebeten en wel of niet opletten. Het is gebeurd en wij zijn van mening dat het makkelijk nog een keer kan gebeuren vanwege bepaalde redenen waar ik verder niet op in wil gaan.

Mag ik hieruit concluderen dat het niet aan de hond ligt?
Honden bijten niet zomaar, het kan verdediging zijn omdat hij zich bedreigt voelt maar het kan ook jachtinstinct zijn en het kan zijn omdat hij ergens in zijn leven geleerd heeft dat dit het juiste gedrag was. En dan is er nog de medische optie, maar die heb je al uitgesloten als ik het goed begrijp.

Je kunt honden veel afleren en aanleren en gedrag dat hij bij jullie vertoont hoeft hij niet te vertonen bij een nieuwe baas. Er zijn best veel mensen die een huis willen bieden aan een minder perfecte hond en veel oudere mensen, met de nodige honden-ervaring hebben helemaal geen zin meer om aan een jonge hond te beginnen dus leeftijd hoeft geen probleem te zijn.


Ik ga er vanuit dat hij voor zijn gevoel heeft moeten bijten. Ik ben ervan overtuigd dat een hond niet zomaar bijt. Maar wat de precieze reden is geweest is niet achter te komen, ben ik bang.
We hebben het idee dat hij de laatste tijd wat minder hoort, dus misschien is hij geschrokken.
Heeft mijn zoon hem toch willen omhelzen, ondanks dat wij 1000x gezegd hebben dat hij dat niet moet doen (en uitgelegd waarom niet).
Of heeft hij hem een duw gegeven met het idee "lopen, je moet mee wandelen".
Ik heb geen idee.

Feit is wel dat het een hond is die gelijk gaten maakt en niet even snauwt.

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:32

irmaz schreef:
Citaat:
Ik hoef geen discussie over de reden dat hij heeft gebeten en wel of niet opletten. Het is gebeurd en wij zijn van mening dat het makkelijk nog een keer kan gebeuren vanwege bepaalde redenen waar ik verder niet op in wil gaan.

Mag ik hieruit concluderen dat het niet aan de hond ligt?
Honden bijten niet zomaar, het kan verdediging zijn omdat hij zich bedreigt voelt maar het kan ook jachtinstinct zijn en het kan zijn omdat hij ergens in zijn leven geleerd heeft dat dit het juiste gedrag was. En dan is er nog de medische optie, maar die heb je al uitgesloten als ik het goed begrijp.

(KNIP)



Ik denk dat de quote meer ging over het feit dat mensen argumenten gebruiken in de trant van: "Dan had je als ouder beter moeten opletten" of "*kind* had beter moeten weten / de regels rond deze hond moeten kennen."
Ik weet niet over welke leeftijd we praten, maar een kind maakt (vaak onbewust) onverwachte bewegingen. Met een hond die reactief is / negatieve ervaring heeft met een soort gelijke beweging, zit je al snel met een situatie zoals TS beschrijft.


Voor TS:
Ik zou vooral ook bij een nieuwe dierenarts vragen of zij mee kunnen denken in een oplossing. Vaak hebben dierenartsen een groot klantenbestand en kennen ze wellicht iemand die de hond kan opvangen/overnemen.
Laatst bijgewerkt door Adjepatatje8 op 23-04-24 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:33

Is de hond ook getest op slechthorendheid? Soms kan dit namelijk ook tot plotseling bijten lijden...

Misschien ook asiel buiten de regio benaderen? Een hond met dit soort problemen hoort in elk geval niet in een gezin met kinderen. Eventueel nog een oproep plaatsen op socialmedia/ marktplaats of een rasvereniging voor een opvang plek?

Ik zie nu dat je zelf al het idee hebt dat de hond slechter hoort, dit misschien toch even beter laten bekijken?
Laatst bijgewerkt door journee op 23-04-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:35

Andere dierenarts zoeken en bij het bellen al aangeven dat je je hond wilt laten inslapen wegens meerdere bijtincidenten met diverse mensen. Ik snap oprecht niet dat je nog overweegt zo'n hond te herplaatsen.

Echt, ik houd van mijn honden maar ik heb vanaf dag 1 gezegd dat ze geen dag langer leven als ze zonder hele goede reden een mens bijten.