Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 10:32

Ik weet het, het is inmiddels het zoveelste kattentopic van mij. Maar omdat ik weet dat er veel katten liefhebbers op bokt zitten vraag ik het toch maar.

Mijn poes is 11 maanden en inmiddels zo'n 2 maand geleden geholpen. We voeren haar sinds de sterilisatie geen kittenbrokken meer maar speciaal voer voor poesen die gestiliriseerd zijn van het merk Profine.
Onze poes weegt iets meer dan 3kg en is klein.

Op de verpakking staat dat ze rond de 70gr voer zou moeten krijgen per dag. Dit gaven wij haar eerst in 2 porties per dag. S ochtends de ene helft en s avonds de andere. Regelmatig had ze tussendoor haar bakje leeg. Wij waren benieuwd hoe ze haar voer zou reguleren als wij de hele portie in een keer in haar bakje zouden doen.
Gisteravond om 8uur heb ik daarom haar 70 gram gegeven. Ze eet telkens kleine beetjes dus ik heb niet het idee dat ze zichzelf overeet, maar zo net heeft ze dan toch al het laatste brokje opgegeten.
Normaal gesproken zou ik haar vanavond om 8uur dan weer voeren, maar dat betekend dat ze zo'n 8uur zonder voer zit. Dat lijkt mij geen goed idee.

Betekent dit dat onze poes toch meer voer nodig heeft? Of zouden we de brokjes juist over meer voer momenten moeten verdelen.

We wilden juist testen hoe ze het doet met voer, omdat we haar binnenkort een keer een nachtje alleen moeten laten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101773
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:34

Heb je al geprobeerd om een bakje vol neer te zetten? Die van mij hebben altijd toegang tot brokjes en ze eten netjes meerdere keren per dag, ze vreten zich niet vol zeg maar.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:35

Als ze goed op gewicht is is de hoeveelheid brokjes goed. Je zou dr kunnen wegen. 2 keer per dag voeren is prima op advies van onze dierenarts.

Marjo

Berichten: 37229
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:44

Als zij nu niet in één keer al haar eten wegschrokt, dan kun je best 24/7 brokken neerzetten. Het lijkt erop dat ze dan al goed zelf reguleert. Wel haar gewicht in de gaten houden, zeker katten die gesteriliseerd zijn kunnen sneller dik worden.

Wanneer dat gebeurt kun je altijd gaan kijken naar een voer dat minder energie bevat maar wel een vol gevoel geeft. Wij hebben een tijdje Sterilized Appetite Control gevoerd omdat onze kat toch wel aardig aankwam. Ook heeft ze een tijdje gehad dat ze echt de brokken inhaleerde, daarvoor hadden we toen een voertoren gehaald zodat ze wat meer moeite moest doen om haar brokken te krijgen en dus ook rustiger zou eten.

Momenteel heb ik voor mijn katten 24/7 brok staan en voer ik 's avonds een zakje natvoer.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 10:47

Ik wil denk ik voor vandaag nog even 30 gram erbij gooien en dan kijken of ze daar genoeg aan heeft tot 8uur vanavond. Dat zou dan betekenen dat ze ongeveer 100gram nodig heeft. Dat past net in het bakje. En dan zal ik haar gewicht wel in de gaten houden de komende dagen.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:56

Wat op de zak staat, zijn richtlijnen.
Kijk vooral naar je kat zelf. Wordt ze dun op die 70gr? Voer je meer. Wordt ze dik? Voer je minder.

Ze is gewend haar bakje leeg te eten dus als je nu ineens onbeperkt (dus gewoon een volle bak) wegzet of veel meer gram geeft, kan ze zich de eerste dagen gaan over eten. Sommige katten wennen daar aan en gaan zelfs reguleren eer ze door hebben dat het bakje heel vol is. Andere katten kunnen dit niet en vreten door totdat het bakje leeg is.
Omdat jouw kat rustig een paar brokjes gedurende de dag pakt, zou het best een kat kunnen zijn die zelf reguliere.

Maar een leeg bakje is niet slecht hè? Wil niet zeggen dat ze honger heeft.
Maar als jij om 8u het bakje vult, het om 10u al leeg is en je pas om 20u de volgende ronde geeft, dan voer je waarschijnlijk te weinig. Dan zit ze ook wel erg lang zonder eten. Maar als het bakje pas om 17u ofzo leeg is en ze ook niet terug loopt om te kijken of er nog meer is, is ze gewoon verzadigd en is om 20u voeren goed.

Ongevraagde tip: natvoer is belangrijk voor katten! Zeer aan te raden om elke dag een beetje natvoer te geven (het liefst nog met een klein beetje water er door).

Marjo

Berichten: 37229
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:58

Nyaleti schreef:
Wat op de zak staat, zijn richtlijnen.
Kijk vooral naar je kat zelf. Wordt ze dun op die 70gr? Voer je meer. Wordt ze dik? Voer je minder.

Ze is gewend haar bakje leeg te eten dus als je nu ineens onbeperkt (dus gewoon een volle bak) wegzet of veel meer gram geeft, kan ze zich de eerste dagen gaan over eten. Sommige katten wennen daar aan en gaan zelfs reguleren eer ze door hebben dat het bakje heel vol is. Andere katten kunnen dit niet en vreten door totdat het bakje leeg is.
Omdat jouw kat rustig een paar brokjes gedurende de dag pakt, zou het best een kat kunnen zijn die zelf reguliere.

Maar een leeg bakje is niet slecht hè? Wil niet zeggen dat ze honger heeft.
Maar als jij om 8u het bakje vult, het om 10u al leeg is en je pas om 20u de volgende ronde geeft, dan voer je waarschijnlijk te weinig. Dan zit ze ook wel erg lang zonder eten. Maar als het bakje pas om 17u ofzo leeg is en ze ook niet terug loopt om te kijken of er nog meer is, is ze gewoon verzadigd en is om 20u voeren goed.

Ongevraagde tip: natvoer is belangrijk voor katten! Zeer aan te raden om elke dag een beetje natvoer te geven (het liefst nog met een klein beetje water er door).


8u gisterenavond he :P dus van 20u-10u heeft er voer gestaan. Ik moest ook even 2x lezen :')

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:19

Ik bedoel inderdaad dat ik gisteravond om 20uur 70gr heb gevoerd en dat dit nu rond half 11 in de ochtend op was.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 11:20

Als zij 70 gr per dag zou mogen betekent dat, dat ze vanaf nu tot 20uur vanavond een leeg bakje heeft.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:35

Was ook als voorbeeld :) bijvoorbeeld binnen 2 uurtjes alles opgegeten, dan voer je te weinig.
Bijvoorbeeld om 17u bakje leeg terwijl je om 20u weer voert en ze dus 3uur zonder eten zit, kan prima.

Ik heb een kat, die krijgt 1x brokjes en verdeeld het zelf over de dag. De andere kat krijgt 3 / 4x brokjes want die schranst bijna alles in één keer naar binnen. Die doet tussendoor alsof ie honger heeft maar dat kan niet :') (en beide 2x natvoer op een ander moment)

Dat ze nu alles op heeft, is waarschijnlijk gewoonte. Ze is gewend om het bakje leeg te eten en om 8u weer eten te krijgen.
Hoe is ze kwa gewicht? Ofja, niet letterlijk het gewicht maar hoe ziet ze eruit? Chubby, mooi slank? Hoe goed kun je de ribbetjes voelen?

Als ze niks te zwaar is, kun je ook een paar dagen volle bak voeren. Dus gewoon bakje vol scheppen en even wegen. Dan na 24u (of 2x pd) weer wegen en kun je kijken hoeveel ze in 24u op heeft.
Dat is de eerste dagen natuurlijk groot feest voor haar, dus dan zal ze veel meer eten dan wat ze eigenlijk nodig heeft dus je moet dat best een weekje ofzo vol houden (mits ze dat dus kan hebben kwa vetjes en ze niet ineens 200gr naar binnen propt :+ )
Stel ze eet zelf 100gr, ga je daar iets onder zitten, bv 90 gr en dat verdelen over de dag.
Ze is gesteriliseerd dus heeft wat minder voer nodig maar vaak hebben de katten dat zelf niet door :+

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:02

Ze is denk ik niet te zwaar. Ze is verder een slank katje maar ze heeft wel een buikje. Maar dat is vooral haar buideltje, niet het idee dat dat vet is door teveel voedsel. Ik denk dat we gewoon maar eens een weekje de bak vol gaan proberen en dan tussendoor wegen wat er op gaat. En we zullen natvoer gaan halen.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:03

Ik zou dan eerder wat natvoer bij geven of een brok gaan kiezen met meer eiwitten. Anders is het wel een recept voor te dik worden.

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:18

Een kat is een vleeseter en de verpakking van Profine bedondert je door 70% kip en rijst erop te zetten; dat zit er wel in maar het aandeel kip is 38%, en de rest is rijst. Goede marketingtruuk.

Ik zou een brokje zoeken die aangeeft 70% vleesaandeel te hebben (en dat is dan wel vlees en geen dierlijke bijprodukten want dat is afval en vulmiddel...)
Wij hebben altijd een bakje voer staan, vol, en onze kat eet wat hij nodig heeft. Hij komt ook buiten en rent en sport genoeg.
En nog beter is diepvries kattenvoer geven, daarop zijn ze veel langer verzadigd en vervetten niet zo snel. Of ongekruide drumsticks, of wings bij de supermarkt.
https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:21

Goed bezig!

Ik heb het voer even snel bekeken en het eiwit is wel heel laag (de rest weet ik zo niet uit m'n hoofd voor een steriele kat, kan ik later wel naar kijken als je wilt). 35% eiwitten is het echt minimale wat je wilt hebben. Dat zie je op de analyse, niet bij de samenstelling.


Hoge eiwitten zijn top, die vullen goed en zorgen er voor dat ze langer een vol gevoel heeft.
Voor dezelfde prijs ongeveer heb je ook Applaws brokjes. Die prijs / kwaliteits verhouding is super.
Zag het laatst bij de Pets Place maar zie het online nu niet staan.

Bij de Pets Place heb je ook Wellness core. Helaas duurder maar wel makkelijk omdat je het bij de Pets Place kan halen :+
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 14-04-24 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6921
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:23

Als je kat niet overeet kun je onbeperkt brokken neerzetten in een slowfeeder. Wij hebben bijvoorbeeld deze https://zooplus.page.link/utopRRxuEH7Wno1a7

Katten hebben zeker meer dan 2 keer per dag te eten, aangeraden wordt minstens 4 keer. Natvoer is ook heel belangrijk en zou ik dus zeker gaan voeren.

Ken je de facebook natuurlijke katten? Daar staan heel veel tips op en kun je voer lijsten vinden.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:31

Ik heb nu brokjes gehaald van Riverwood, die hebben ze bij onze lokale dierenwinkel. Petsplsce moet ik een halfuur voor fietsen, maar bestellen is natuurlijk ook een optie. Weet iemand of Riverwood wel oke is?

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:32

Ik ga de facebook eens bekijken

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:36

Welke variant heb je van Riverwood? :)

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Hoeveel gram kattenvoer voor mijn 11 maanden poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 13:05

Indoor heb ik gehaald, maar ik zie ook dat ze sterilised hebben

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:29

Onze gesteriliseerde poes van 20 jaar heeft al haar leven lang 24/7 toegang tot haar kattenbrokjes van Felix of Whiskas. Daarnaast is ze gewend aan een bakje kattenmelk in de vroege ochtend en een zakje natvleesvoer tussen de middag. Daar doet ze het prima op. Zo overeet zichzelf niet. Het is een niet al te grote, altijd rank en slank geblezen poes.