Hypoallergene brokken geperst zoektocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Hypoallergene brokken geperst zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 09:57

Goedemorgen,

Ik zit met mijn handen in het haar.
Het gaat om: Puck, middenslag poedel teefje van 3,5 jaar oud, niet gecastreerd.
Puck jeukt sinds november over haar hele lijfje. In zo'n mate dat we vrij vlot bij de dierenarts zaten, hier kregen wij het advies preventief te ontvlooien en hij heeft haar anaalklieren uitgeknepen. Dit hielp 3 weken ongeveer.
Een paar weken later begon het weer, over haar hele lijf. Ik heb haar regelmatig gewassen met teershampoo, en in januari zaten we weer bij de dierenarts. Advies: dagelijks een half tabletje citirizine. Naar mijn idee heeft dit nooit iets gedaan voor haar.. Ik heb dit 3 weken volgehouden, na 10 dagen moest ik laten weten hoe het ging bij de dierenarts.

Ik ben toen zelf gaan zoeken naar een oplossing.

Ze krijgt nu aan dagelijkse voeding Farmfood fresh diepvries rundvlees met een 30 gram geperste brokjes.(Nu eet ze die eigenlijk nooit op). We zijn begonnen met Dogsuppy Probiotica Forte Anti Jeuk. Dit leek ook 2 weken te helpen, en weer terug bij af.
Ik heb haar brokjes geswitcht van de zalmolie naar glutenvrij, ik las op internet dat dit ook kon helpen.
Weer terug bij af. Kak

Net met de dierenarts gebeld. Advies: weer starten met citirizine en op zoek naar hyoallergene brokken. Hij had het over Royal Canin of Hapydog, maar dat zijn krokante brokken en daar ben ik geen fan van, en zeker niet omdat ze dan moet switchen, ik heb namelijk nog 2 andere honden met zeer gevoelige magen. Dat is gedoemd te mislukken in mijn ogen.

De dierenarts had het ook nog over een prikje met werkende medicatie, maar aangezien ik dolgraag met haar nog eens een nestje wil fokken is deze geen mogelijkheid. Maar goed, als dat het enige is wat helpt dan is de keuze voor mij snel gemaakt natuurlijk. (weet hier de naam even niet meer van)

Heeft iemand tips? Ik weet het even niet meer :-(

De meid in kwestie <3
Afbeelding

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:11

Wat vervelend dat jullie hondje zoveel jeuk klachten heeft. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Trovet. Die werken met single protein ipv gehydrolyseerd (heel klein geknipte stukjes) eiwit. Dit is er in verschillende smaken, maar wel ook een krokante brok, of eventueel blik voer.

Waarom ben je geen fan van de krokante brokjes?

Daarnaast is het denk ik wel verstandig goed in overweging te nemen of je met een hond met flinke allergie moet willen fokken. Er zit vaak helaas toch een erfelijke component in.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:13

Ik lees graag mee. Ik zorg voor een oudere dame en haar hondje heeft ook jeuk. We zijn al gestopt met de Hills brokken en over op een gebalanceerd gekookt diet. Ze krijgt ook pro en pre biotica in haar maaltijd. En 1 keer per week sardine in water en 1 ei. En hoewel het beter is gaat het maar niet weg.

Dit hondje kreeg voorheen iedere maand een cytopoint injectie wat voor een paar weken de symptomen verbloemt maar het niet beter maakt.

We zijn gisteren begonnen met certrizine 10mg om te proberen.

Wat hier wel helpt op haar buik in een zalf met emu olie. Maar goed ook dat verlicht symptomen maar lost het niet op.

Pootjes 10 minuten weken in bicarb soda en dan afspoelen lijkt het ook wat te verlichten.

VenoSnorlax

Berichten: 4524
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Hypoallergene brokken geperst zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:19


rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:20

Ik zou eerlijk gezegd van de brokken af stappen (vlees voeren) en een eliminatie dieet gaan doen met haar.
Vaak wordt er begonnen met paard. De volgende stap is meestal kip. Verdiep je er wel in, voordat je er mee begint, je moet namelijk niet iedere paar dagen switchen. Drie weken één en hetzelfde voedsel voeren is het kortste (qua tijd) wat je moet doen.
Op deze site kan je een hoop leesvoer vinden. https://www.voerwijzer.com/author/voerwijzer-meike/

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:35

De diepvries rundvlees eens vervangen voor een ander diersoort? Als ze op runvlees reageert heeft het veranderen van de brokken niet zo veel zin.

Elimineren is ook een optie idd, hier had ik bij rundvlees schrappen direct resultaat waardoor verder elimineren niet meer nodig was.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 11:18

Miepmiept schreef:
De diepvries rundvlees eens vervangen voor een ander diersoort? Als ze op runvlees reageert heeft het veranderen van de brokken niet zo veel zin.

Elimineren is ook een optie idd, hier had ik bij rundvlees schrappen direct resultaat waardoor verder elimineren niet meer nodig was.


Dit zou voor nu een makkelijke poging tot oplossing zijn. Dank voor het inzicht. Moest vandaag toch vlees halen.

Iemand hier ervaring met Butternut? Is hypoallergeen en staan veel goede recensies geschreven.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Hypoallergene brokken geperst zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:24

Ik zou denk ik ook een eliminatie dieet proberen.

Verder zou ik ook goed nog nadenken of je met een hond die zo gevoelig is wel wilt fokken. Mijn ouders hebben een hondje bij een fokker gekocht waarvan de moeder een gevoelige maag had. Hun hondje is een drama met eten geweest en nog veel gevoeliger dan de teef was (ook poedel overigens). Ik zou dat niet in een lijn willen voortzetten maar enkel met sterke honden zonder problemen willen fokken om zo de nieuwe eigenaren geen problemen in de schoenen te schuiven met moeilijke dieeten enz.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:25

Ik zou een allergie test laten doen (via Nextmune).
Ik neem aan dat haar ontlasting goed is, omdat je daar niks over schrijft. Waarom zoekt de dierenarts het alleen in de hoek van voeding?
Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld met een Cytopoint injectie aan de slag.

Poedels staan om beide erg bekend. Voedsel allergie en omgevingsallergie. Mocht het (ook) een omgevingsallergie zijn, is het vaak erfelijk en is het dus echt onverantwoord om hier mee te gaan fokken!

Ik zou van eiwit wisselen. Je hebt nu Rund, dus probeer eens eend, konijn, paard.. dat zijn al bijzondere eiwitten (gewoon als brok, opties genoeg). En uiteraard al hetgene wat ze al heeft gehad, hoef je ook niet meer te proberen.
Dan zit je tenminste op een kwalitatief brok. De hypoallergene lijnen met gehydrolyseerd eiwit zijn vaak niet fantastisch kwa samenstelling. Bv hills RC Trovet..
Kies je één eiwit waar ze het goed op doet, kun je ook meer kanten op met snacks. Anders weet je nog niet waar ze op reageert en mag je alleen maar "hypoallergene" snacks geven.

Butternut is prima. Het Hypoallergene is weer Marketing in principe. Zover ik weet hebben die niks met gehydrolyseerde eiwitten en gaat het dus om het eiwit zelf wat in het voer zit. Reageert jouw hond op kip en rund, is dit voer met paard, dan is het voer inderdaad hypoallergeen voor jouw hond.