Poes dement of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 07:38

Onze poes van 14 jaar heeft wat probleempjes. Ze plast en poept vaak naast de bak. We zijn al naar de dierenarts gewest 2x maar niks gevonden wat betreft suikerziekte of blaasontsteking. Wel veel artrose. Ook hangt ze heel erg aan mij. Overal waar ik ben is zij ook en als ik weg ga dan gaat ze mauwen. Dus heb ook het idee dat ze soms wat dement is, maar weet niet of die gedachte terecht is.

Voor de artrose kreeg ze een tijs Solensia maar dit deed niks en ze kreeg er jeuk van, dus mee gestopt. We geven haar wel een supplement hiervoor. Maar ik ben eigenlijk opzoek naar hoe ik haar het beste comfortabel kan maken en houden en dus tips. Misschien mensen met ervaringen.

Als kitten heet zij als zwervertje een ongeluk (aanrijding) gehad en hierdoor was het laatste stukje rug verbrijzeld en daarvoor is haar staart toen afgezet.

Ik hoor het graag.

Ghostattack

Berichten: 11244
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 07:42

Wat voor een kattenbak(ken) heb je en waar staan ze? Kan ze er wel goed in?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110711
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 07:45

Is de instaprand van de kattenbak niet te hoog voor haar?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 07:55

We hebben idd al nieuwe bakken gekocht met lager instap, kappen eraf. Maar de ene keer hopt ze er zo in en de andere keer vind ik een plas ervoor. Als ze in de bak gaat stapt ze net in de bak en gaat meteen met haar kont tegen de rand zitten. Bakken zijn groot en schoon, paar keer per dag worden ze leeg geschept (klonten en poep)
De kattenbakken staan door het hele huis, boven, garage, in huis en de gang. Ander kattenzand ook geprobeerd maar dat maakte het probleem erger, dus daar wil ik niet teveel meer in rommelen. Deze hebben we al jaren van Kittyfriend.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:58

Als onze katten ouder worden, gaan ze ook zo veel bleren. Voor wat betreft de kattenbak: doe er eens een paar druppels valeriaan in. Is gewoon te koop bij het Kruidvat (Valeriaan Tinctuur), kost bijna niks. Door de valeriaan wordt de kattenbak een fijne plek om te zijn. Katten zijn verzot op het luchtje van valeriaan. Succes ermee, hoop dat ze weer in de bak gaat zitten!

Kirrietje
Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:13

Is er ook gekeken naar de nierwaarden? Vaak katten die ongemak ervaren doen hun behoefte buiten de bak. Kan dus ook best door de ongemak van de artrose komen.
Hier een kat met artrose die maandelijks een spuit solensia krijgt en hij is er wel echt beter van geworden, wellicht dat nog toch een kans geven?

Edit;
De kater heeft inderdaad ook wat meer jeuk, maar kan nu normaal de bank opspringen wat voor de spuit niet kon. We zijn idd blij dat dit zijn artrose grotendeels verlicht.
Laatst bijgewerkt door Kirrietje op 08-04-24 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38301
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:39

Juist door haar rug aandoening en artrose kan ze waarschijnlijk haar rug niet meer bol zetten en dat is juist hoe ze plassen en poepen , zal heel pijnlijk zijn. Kijk eens wat er gebeurt wanneer je haar pijnstillers gaat geven, even overleggen met dierenarts. Hebben ook nadelen maar gezien aandoening en leeftijd is dit misschien enige manier om haar nog een tijd comfortabel te houden.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:44

Eens met Bigone, ik heb mijn oudjes ook altijd de laatste jaren op Metacam gehad en dat maakte een wereld van verschil in hun kwaliteit van leven.

Sabri

Berichten: 1400
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:48

Probeer eens een maandje novacam! Heb ik ook via de dierenarts gedaan om te zien of ze pijn had, na een week had ik een heel andere kat die rende etc.
En weet je zeker dat de bak laag genoeg is? Misschien om uit te proberen leg je het kattengrind op een ruim stuk plastic zodat ze nergens in hoeft te klimmen en genoeg ruimte heeft. Want kennelijk wil ze wel bij de bak maar geraakt er niet in(omdat ze haar behoefte er net voordoet). Dus of het grind is niet goed(te scherp/of een geur aan waar ze niet van houdt) of pijn om erin te klimmen

Hieperdi
Berichten: 2551
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:50

Ahwwww poes ;(
Kan best hoor dat door de pijn van de artrose ze het bakje niet meer in kan stappen. Pijnstilling kan je natuurlijk wel proberen

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:52

Staat ze ook weleens afwezig ergens naar te kijken alsof ze niet weet waar ze is of lang raar miauwen?

BigOne
Berichten: 38301
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:00

Nog even een toevoeging, bijna elke kat van 12 jaar of ouder heeft ( beginnende) artrose, vooral in achterkant. En hoge bloeddruk komt ook zeer vaak voor en wordt bijna nooit herkend.

Nyaleti

Berichten: 6218
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:11

Welk supplement geef je?
Supplementen zijn leuk om artrose te "voorkomen" en bij beginnende artrose. Als ze al flink artrose heeft, is een supplement te weinig.
Doe een bloedonderzoek en zet haar op Novacam / Metacam.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 11:54

Novacam heeft ze idd wel een tijd lang gehad en dat zorgt wel dat ze beter loopt. Ga eens overleggen met de da.
Valeriaan kan ik altijd even proberen

BigOne
Berichten: 38301
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:32

Niet teveel middelen geven, valeriaan doet niets tegen pijn trouwens. Op pijnstillers en helpt dat goed blijven doen.

marga1
Berichten: 904
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:58

Onze artrose kater krijgt loxicom en hij moppert nu stukken minder en staat elke namiddag een uur voor etenstijd (daar zit de pijnstiller over) te dwingen dat het tijd is voor zijn natte prak.

mysa

Berichten: 10493
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:07

BigOne schreef:
Niet teveel middelen geven, valeriaan doet niets tegen pijn trouwens. Op pijnstillers en helpt dat goed blijven doen.


Iemand hierboven raadde aan om een paar druppels in de kattenbak te doen. Niet om het aan de kat toe te dienen.

Nyaleti

Berichten: 6218
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:20

Loxicom, Metacam, Novacam, Meloxidyl is allemaal hetzelfde spul. Alleen een andere naam.

Mocht een van die niet voldoende werken, kun je ook nog overleggen of je Onsior mag geven. Dat is wat sterker spul maar wel in tablet vorm.

Of eventueel kun je de Metacam nog aanvullen met Flexadin, dat zijn snoepjes.
Bij erge artrose niet alleen een supplement geven. Artrose is enorm pijnlijk.

BigOne
Berichten: 38301
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:25

mysa schreef:
BigOne schreef:
Niet teveel middelen geven, valeriaan doet niets tegen pijn trouwens. Op pijnstillers en helpt dat goed blijven doen.


Iemand hierboven raadde aan om een paar druppels in de kattenbak te doen. Niet om het aan de kat toe te dienen.

:D

paars

Berichten: 5580
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:33

Die van mij kon het eenmaal bij de bak aangekomen niet meer inhouden denk ik. Dus van die puppy trainigsmatjes voor de bak gelegd. Want ze stapte er wel ìn maar draaide zich niet om. Dit werkte voor haar prima. Ze grabbelde daarna in de kattenbak :+ . Toch beetje kortsluiting. Maar goed die was ook al 21…
Sterkte met je oudje!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 13:45

Heb de dierenarts gebeld en kan metacam ophalen, ga ik zo doen. Heb zelf nog novacam en die heb ik al gegeven. Hoop dat ze daar goed op blijft gaan nog een paar jaar.
Onsior hebben we overwogen, maar het is een miepert met pillen dus niet gedaan. Vandaar toen voor solensia gekozen. Plasmatjes heb ik hier ook een hele stapel liggen idd, zoals ook oude handdoeken. 1 x in de 2a3 dagen een kookwas met biotex. Maar had ook nog wasmachine kapot dus toen waren die matjes een uitkomst.

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 23:30

Gabapentine of metacam inderdaad. En niet meer van de pijnstillers af. Artrose is echt heel naar en heel pijnlijk. Persoonlijk zou ik wel de bloedwaardes controleren eens in het halfjaar wanneer je medicatie geeft.

Ze kan niet meer zonder.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 07:40

Hettieheks schreef:
Gabapentine of metacam inderdaad. En niet meer van de pijnstillers af. Artrose is echt heel naar en heel pijnlijk. Persoonlijk zou ik wel de bloedwaardes controleren eens in het halfjaar wanneer je medicatie geeft.

Ze kan niet meer zonder.


Leverwaarde was laatst iets hoger, nieren goed. Leverwaarde was niet schokkend en wordt vaker gezien bij oudere poes. Maar ik ga dit zeker in de gaten laten houden met de pijnstillers. Voor nu lijkt ze veel meer comfortabel. Ze had vannacht wel weer langs de bak geplast terwijl gister de hele dag goed is gegaan. Maar ja, ik leg me er ook bij neer dat dat waarschijnlijk ook niet helemaal meer weg zal gaan.

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:00

Het zou misschien kunnen dat de poes minder gevoel heeft in haar achterlichaam door het trauma dat ze vroeger heeft gehad.
Ik zie dat ook bij mijn katje, heeft ergens halverwege haar leven een flinke middenoorontsteking gehad en sindsdien voelt ze haar ene kant niet meer, in elk geval qua pootjes. Ze heeft ermee leren leven, kan lopen klimmen spelen alles. Maar als ze ergens op iets zit bijv een smalle rand van iets, dan hangt er zo een pootje los over de rand zonder dat ze het doorheeft.
Ook kan ik dat pootje pakken, aan de nagels friemelen merkt ze niks van, kijkt wel maar doet niks. Terwijl ze aan de normale kant pootjes direct terugtrekt in zo’n geval (met een hoofd van wat dóe je).
Dus het kan dat ditzelfde een beetje speelt bij jou katje en ze daardoor de lokatie van waar ze ontlasting loslaat niet meer goed inschat.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 08:09

Gister zag ik haar weer naar de bak gaan en toen ging ze met de voorpoten in de bak staan en met de kont er nog buiten. Zo plaste ze buiten de bak, onhandiger kon het niet. Ik heb echt het idee dat ze de weg wat kwijt is soms. Maar ik vind het frustrerend dat ik dat stuk ongemak niet weg krijg, want dat is het toch lijkt me.