Opzoek naar een 2e kat/kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 14:58

In september heb ik al eens eens topic geopend over een kitten die ik kon overnemen van een collega. We wilden toen voor beide kittens gaan maar uiteindelijk is de keus gemaakt dat er maar 1 met ons mee ging. Als je dat verhaal nog terug wil lezen zoek dan tussen mijn berichten.

Inmiddels is onze poes nu ongeveer 7 maanden bij ons en is ze zelf zo'n 10 maanden oud. Ze is heel lief en knuffelig en ligt graag op schoot en bed. Overdag slaapt ze veel en s'ochtends en s'avonds wil ze haar energie kwijt en spelen we met haar 9f speelt ze zelf. Af en toe gaan we met haar naar buiten in de rugzak/fietsmand of aan het tuigje. Soms geniet ze hier van, soms vindt ze het nog spannend. Aan het tuigje is ze inmiddels helemaal gewend, het wandelen vind ze nog moeilijk en is ze snel afgeleid.

Ondanks dat ze het goed doet en zich gezond gedraad denken wij dat ze behoefte heeft aan een maatje. Zo wordt ze soms grumpie als wij beide vertrekken uit huis en slaat ze op onze schoenen als we willen vertrekken bij de deur. Als we terug komen van werk of school dan wil ze het liefst in onze armen geknuffeld worden en soms kun je haar dan wel een half uur optillen en valt ze wel eens in slaap. Ik denk daardoor dat ze het niet leuk vind om alleen te zijn. Als ze bij ons op schoot ligt sabbelt en kneed ze veel aan dekentjes.
Via verhaal heb ik gehoord dat ze m3t de fles is groot gebracht en door mensen is opgevoed.

Ik ben nu dus voorzichtig opzoek naar een 2e katje om te kijken of dat ze dat fijn vindt. Maar welke leeftijd en geslacht, karakter zou bij haar passen. Ze is zelf al gestilleriseerd maar is naar mijn idee een heel gevoelig poesje (ze is een schildpadje). Ze is klein en zal klein blijven. Bij het vorige adres merkte we dat ze de kitten daar te druk vond en zich terugtrok. Ze houd wel van spelen, maar niet te ruig. Ik denk dat we niet een dominante of drukke kat erbij moeten, maar wat wel.

Wat raden jullie aan en waar kan ik dat vinden? Het asiel bij ons hou ik in de gaten, maar daar heb ik zelf niet zo'n positieve ervaring mee.Van marktplaats wil ik niet halen. Misschien dat er een bokker is die een leuke kitten weet of heeft?

Dit is onze lieverd

Afbeelding

Furst
Berichten: 618
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:00

Ik zou voor een jonger dier gaan. Ik weet niet van waar je bent, maar binnenkort is het kittenseizoen, ook in de asielen. Ik zou daar even op wachten en dan kan je weer een arme stakker een fijn huisje geven. Wij hebben inmiddels 4 katten, waarvan 3 geadopteerd.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 15:00

We wonen trouwens in een appartement met een balkon met kattennet. Daar sit ze ook graag als mooi weer is.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:30


Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:41

Wij hebben afgelopen jaar voor de tweede keer een asielkitten bij onze volwassen kat geplaatst. De eerste keer was onze eigen kat een sociale maar wel dominante goedzak van 8. Bij hem hebben we een schuw maar pittig meisje gekozen. Zij heeft met zijn hulp echt sprongen gemaakt qua vertrouwen. De laatste dame was inmiddels 7 en bij haar hebben we een ongecompliceerd (qua kattengedrag) katertje gekozen. We hebben het een tijdje aangekeken hoe ze het alleen deed maar ze werd zo afhankelijk was ons gezelschap. Heel gezellig voor ons als we thuis waren maar niet zo leuk voor haar als we weg waren. Na wat opstartmaanden is het wederom weer een heel fijne match met onze jongste telg.

Vanuit mijn ervaring kan ik adviseren echt te focussen op wat voor type kat bij jullie kat past en wat er bij jullie en jullie leefomstandigheden past. Wij hebben bijvoorbeeld kleur/ras etc losgelaten. Maar hebben ook meerdere asiels op een uurtje afstand in de gaten gehouden. Dan is een heel leuk maatje sowieso te vinden.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:00

Asiel.
Binnenkort stikt het daar van de kittens :=
Zijn gecheckt, evt behandeld, in iedergeval geen wormen / vlooien, steriel gechipt etc.
Kunnen ze ook echt een goede inschatting geven van het karakter van de kat en als het niet klikt, kan de kat terug.

Poes kater maakt eigenlijk niks uit. Er is daar geen regel in ofzo. De ene keer matcht het, de andere keer niet.

Een rustige kitten kan (dat kan het asiel dus vertellen) of een volwassen kat, ik zou zeggen tot een jaar of 3 zodat het verschil niet te groot is.

Vraag wel goed of ze ook kittens alleen plaatsen en die op dat moment ook hebben. Zo hadden wij een kitten die hier is aan komen lopen en zochten we via het asiel een vriendinnetje erbij. álles was enkel in koppels te plaatsen :=

sasja0705
Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:49

Slmt9 schreef:
Ik tip je dit topic:
[BB-ITP] Onze foster katjes.

Over ‘t algemeen fijne, aanhankelijke en sociale katten.


Jij was mij voor :D , wilde ik net schrijven
Maar dat zou ook mijn eerste keuze zijn
TS succes en ik kan je zeggen, 2 katjes hebben zooo veel aan elkaar

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 16:52

Ik was net het topic aan het doorlezen! Ik ga haar even vragen mee te denken!

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 23:33

Welke omgeving zoek je?

Kijk anders eens bij Kat in nood of neem contact met ze op. Binnenkort stromen ze weer vol helaas!

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 08:18

Omgeving Zwolle

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:27

Ga voor een kater (kitten of jaarling), dat matchen vaak sneller dan een poesje.

Bij Kat in Nood zit vast wel een leukerd. Daar zou ik naar toe gaan

ryukapple

Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:28

Dees schreef:
Ga voor een kater (kitten of jaarling), dat matchen vaak sneller dan een poesje.

Bij Kat in Nood zit vast wel een leukerd. Daar zou ik naar toe gaan


Zou in dit geval niet direct een kater aanraden. Mijn ervaring is dat die toch vaak wat ruwer spelen.
Heb hier zelf expres een extra kater bijgenomen omdat de kater die ik al had veel te ruw speelde voor de poes. Die twee kunnen samen ook flink ruw spelen.

Dit zie ik ook bij het koppeltje wat mijn vader heeft en heb ik ook gezien bij de broer en zus die wij vroeger in huis hadden.

Kittenseizoen zal wel binnenkort weer beginnen dus zou ook zeker de pagina's van de lokale asielen in de gate houden. Veel gaat in koppels maar er zijn er ook genoeg die geplaatst mogen worden bij een andere sociale kat. helemaal alleen wordt bijna niet meer gedaan.

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:43

SnuitjeLove schreef:
Omgeving Zwolle

Kijk eens bij stichting Kat in Nood (Drachten), wij zijn daar een paar keer geweest, ze hebben daar van alles, alleen zijn er gewoonlijk niet heel veel in de 'aanbieding'; zij vangen vooral katten op die niet meer plaatsbaar zijn.

Wij zochten ook een heel specifiek dier, voor bij een lastige dominante kater. We zijn een paar keer wezen kijken en hebben nu ons 'lot uit de loterij' gevonden.

Poezen zijn meestal veel serieuzer dan katers, een maatje voor een poos moet inderdaad niet te ruw zijn, maar rustig en wel vasthoudend; eentje die zich niet zoveel aantrekt van een vijandige houding (van jullie poes).

sasja0705
Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:07

Rockwitch heeft er nu weer een superleuke :j

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 13:48

Ik kreeg inderdaad de tip van verschillende bokkers om te gaan voor een poesje ipv een kater. Vanwege het ruwe spelen. De vorige eigenaar had er een katertje bij uit een ander nest, maar daar durfde ze niet zo goed mee te spelen omdat het haar snel te wild werd.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:18

Dan gewoon voor een poesje gaan hoor!

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 16:13

Ik heb nu contact met iemand via marktplaats die nog een plek zoeken voor hun 4 maanden oude kitten (poesje), qua karakter lijkt het wel een goede match te zijn. Braaf poesje, speels, maar ook onderdanig naar de andere katten toe. Knuffelkont naar mensen. Moeder is een Maine Cone. Ik heb zelf verder niet ervaring met dat ras maar ik ga mij er over inlezen. Ik ben nog aan het vragen hoe zij er tegen aan kijkt als het totaal geen match blijkt te zijn of de poes dan weer terug kan of niet.

Ik moet mij nu ook gaan inlezen over hoe je het beste de poezen aan elkaar kan koppelen. Hebben jullie daar tips voor hoe je dat moet doen, hoe doe dat ook qua voeren. Onze eigen poes krijgt bijv. 2x per dag een afgemeten hoeveelheid brokjes die ze niet in een keer opeet. Hoe doe je dat als ze bijvoorbeeld uit elkaars bakjes gaan eten enzo?

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:29

Is die kitten ingeënt en correct ontwormt? (vraag vooral even op welke leeftijden ze zijn ontwormt want gewoon met "ja" antwoorden is makkelijk). Dat zegt vaak ook een hoop, zeker van Marktplaats af. Of de "fokker" weet wat ze doet etc.

Met een kitten gaat introductie vaak wel goed maar ik zou geen risico nemen.
Toen onze 2e kitten kwam, heb ik haar eerst even op m'n slaapkamer gelaten, zo was ze 's nachts niet helemaal alleen en is ook een kleinere, rustige ruimte.
Daar heeft ze denk ik 1,5 dag gezeten. Toen omgewisseld zodat ze de benedenverdieping kon verkennen en zich daar al wat zekerder voelde. andere kat in m'n slaapkamer, kunnen ze elkaar al ruiken.
Hier hebben ze onder een deur de eerste kennismaking gehad, beetje met de pootjes spelen. Daarna samen, beide aan de andere kant van de woonkamer gezet en niet ineens tegen over elkaar.

Geen eten geven wat nog wel eens online staat.
Kitten + kitten gaat vaak goed en je zult veel lezen om ze maar gewoon direct bij elkaar te gooien. Maar omdat de ervaring van je huidige kat niet al te best is en het echt al háár huis is, zou ik het rustig aanpakken.
Plus, voor die nieuwe kitten komt er al zoveel op haar af. Laat haar eerst een beetje rustig rond kijken.

Je hebt Surefeed voerbakjes op chip. Die zijn wel duur. Ik heb 2 kattenluikjes op chip in een bak gemaakt, veel goedkoper en zo hebben ze beide hun eigen voerbak in een voerbak :+

Vergeet ook niet minimaal 1 extra kattenbak aan te schaffen en ik zou in het begin de voerbakjes even wat verder uit elkaar zetten.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:32

https://blog.lekkerinjevacht.com/

Hier vind je ontzettend veel goeie info over werkelijk alles omtrent katten.
Gooi ze idd niet maar gewoon bij elkaar op hoop van zegen.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 16:45

Ja ik had altijd mijn twijfels bij een marktplaats kat. Nog steeds wat lichtjes, maar omdat de communicatie zo goed verloopt en er snel, eerlijk en uitgebreid op mijn vragen wordt geantwoord wil ik de optie voor nu nog open laten.
De poes is ontwormt en ontvlooid. Ik ga nog navragen hoe vaak en wanneer. Ze is nog niet gechipt of gevaccineerd, hierover gaf ze aan dat dit was misgelopen met zieke dierenartsen en afspraken maken en dat het er toen niet meer van gekomen is. Ze vraagt ook geen absurd hoge prijs voor de kitten dus ik heb niet het idee dat het om een broodfokker gaat. Maar misschien zie ik belangrijke dingen over het hoofd.
Onze voorkeur gaat uit naar een asielkatje wegens verzorging etc. maar in een straal van 50km rondom staan tot nu toe geen jonge katjes bij asiels beschikbaar die ook geschikt zijn als binnenkat.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:05

Ze mogen vanaf 9 weken geënt worden dus dat vind ik wel een prut excuus.
Niet perse het enten ansich maar ze hebben dus nog geen dierenarts gezien. Hartproblemen komen vrij vaak voor bij katten en een Maine Coon heeft daar nog vaker aanleg voor, dus dat zou ik wel een belangrijk punt vinden. Maar die keuze is aan jou natuurlijk.

Ik heb ook een kitten van Marktplaats, je moet gewoon goed zoeken en geduld hebben :) (omdat ze toen overal alles in koppeltjes wilde plaatsen maar wij hadden al een gedumpte kitten thuis. Wilde dus ook geen weken wachten).

Als je wilt, mag je de advertentie via PB wel doorsturen. Advertenties zeggen vaak al genoeg.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 17:15

Ik wil niet te kritisch zijn ook, omdat wij ons eigen poesje via een collega hebben overgenomen en zij was toen 4 maanden ook en zelfs nog niet een keer ontwormt, ontvlooid of geënt en gechipt. Dus ze zat onder de vlooien kwamen we achter en het hele ontwormingsschema en ontvlooien hebben we bijgewerkt. Dus dat vind ik nog niet eens zo heel erg om te moeten doen. Maar ik zal de advertentie even naar je doorsturen.

Amber_anne

Berichten: 6921
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:26

Over het voer, een kitten moet altijd eten tot zijn beschikking hebben. Je kunt kiezen voor een surefeed bak maar als je kat sowieso niet alles opeet dan kun je ook kiezen voor een slowfeeder en die de hele dag laten staan, schijnbaar kan ze zich prima beheersen

4 maanden en nog nooit bij de dierenarts geweest is echt nalatig en zou voor mij wel een rode vlag zijn. Zeker bij een ras kat is het belangrijk dat ze getest zijn op erfelijke ziektes dus dat zou ik ook navragen

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 17:35

Dank voor de aanvulling. Alleen haar moeder is een volledige ras kat, de vader is onbekend. Moeder is per ongeluk zwanger geworden buiten.
Wel bedankt voor de kritische vragen, ik merk dat ik toch wel wat begin te twijfelen. Hoewel we bij onze eerste kat er wat blind zijn ingegaan willen we nu bij een 2e wel wat kritischer zijn, ook bijv. ivm ziektes die besmettelijk kunnen zijn voor onze eigen kat.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Opzoek naar een 2e kat/kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:39

Als het jullie een leuke kat lijkt, zou je evt. kunnen voorstellen dat je zelf met haar langs de dierenarts gaat voor een gezondheidscontrole? Wat omslachtig, maar als ze kat goed bij jullie lijkt te passen zou ik haar er niet om laten gaan.

Wij gingen overigens altijd gewoon naar het asiel toe om te kijken wat het beste bij ons zou passen, en bij de kat(ten) die al in huis waren. Ging altijd goed. Maar wij hebben ook altijd wel makkelijke katten gehad, met de katten die ik nu heb zou ik het niet aandurven.

De enige keer dat het minder goed ging was toen het een kitten van de buren betrefde die alleen achter zou blijven. Die was dus niet zozeer op karakter uitgezocht, maar meer op zieligheid.