Kat te dik, maar valt niet af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aisa

Berichten: 762
Geregistreerd: 01-10-04

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:31

onze cooper woog 12,5 kilo vorig jaar ,nu 9,8 kilo met royal canin weight management.
flinke grote kater, zit nu op 60 gram per dag verdeeld over 3x.
Een lieve luie donder,die verder wel muist af en toe

Geprobeerd met ander voer(light ) maar kwam direct aan ,dus royal canin werkt gewoon goed.

broer Jack 7,5 kilo ,blijft stabiel op eigen voer van Iams maar het blijft opletten met voeren

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 00:45

De dikke krijgt de porties uit de voerautomaat - dus op timer.
De dunne - of het ff makkelijk te maken - krijgt onbeperkt uit de surefeed.

De dunne rent heel soms voor de brokjes van de dikke wanneer ze vallen. In het begin was het meer, toen wel even met de plantenspuit gezeten zodat ze het niet meer doet.
En anderzijds kan dikkie ook rennen voor zijn brokjes - dus soms heeft hij pech. Als hij honger krijgt gaat hij vanzelf ok weer hobbelen.
Het honger gevoel is wel minder door de vele kleine porties.

Als het goed gaat kan je kijken of je de surefeed weer kan verkopen? Dat scheelt dan weer.

Misschien kan je wel proberen om terug te gaan naar je oude brok. Hier eerder wordt gezegd dat de blaas brokken juist ook wat meer aanzetten.
Light voeding zorgde bij onze andere kat voor onstilbare honger, nu is dat niet jou brok. Maar ik zou ook niet snel daar op over gaan als ze dat adviseren.

Dit is onze voer automaat - bij bol volgens mij net zo duur. In de app zie ik dat hij ook mét camera bestaat, maar heb hem nog niet kunnen vinden. Dan zou je kunnen zien wie echt de brokjes op heeft gegeten

https://www.petsplace.nl/catit-pixi-sma ... lsrc=aw.ds

Edit, ook met camera gevonden haha
https://www.ebay.nl/itm/266404562935
En op Amazon

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 07:36

Ik verstop brokjes door het huis (uiteraard niet op de plekken waar geen kat mag komen zoals het aanrecht), in de bak wordt er ook gerust hele brokken doorgeslikt. Terwijl met 'verstoppen' rustig gegeten wordt en gekauwd. Plus extra beweging, uitdaging etc. Dit doen we 3-4 keer per dag. Misschien dat dit ook kan en helpt?

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:04

Zo snel even niet terug kunnen vinden, heb je medische dingen al uitgesloten? Traag werkende schildklier etc? Lijkt mij indd erg weinig wat je voert, zou t beestje niet extreem dik van moeten worden. En veterinary voer? Specifiek voor katten met overgewicht?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 09:08

Ik ga zo wat extra natvoer halen voor een paar dagen volledig natvoer en een zak dieetvoer zonder de urinary. Dan ga ik dat eerst proberen. En ik ga proberen haar iets meer te laten spelen, nu het weer wat lekkerder wordt kan het kattenluik overdag ook wel open dan gaat ze iig iets meer het balkon op.
Mocht dat ook niet werken ga ik nog een andere voermachine proberen en evt nog even met de DA overleggen. Ze lijkt verder gewoon gezond maar wel wat lui :D

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:09

Ik ben ooit begonnen veel content te volgen en info te lezen op de site van catmoneo. Destijds vooral omdat een van mijn katten gevoelig leek voor bepaalde voedingsstoffen, maar inmiddels omdat ik het gewoon interessant vind.

Daarna ook de brok en natvoer lijsten aangeschaft.

Nu werd mijn 4 jarige kat ook dik en ben ik bij catmoneo de modules verantwoord afvallen gaan volgen.
Ik vind het fijn om die handvatten te hebben en daarop terug te kunnen vallen. (Inmiddels van 4,8 naar 4,3kg gegaan)

love_mandy

Berichten: 2935
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:14

Lenexa schreef:
@Jasmijn, dat vind ik dan weer lastig. Mijn andere kat moet juist natvoer vanwege de blaasproblemen, als hij wel krijgt en zij niet gaan ze daar weer over bakkeleien.

Century, oei dat wil ik idd ook niet.

Jojoleinee, wat beveel je dan aan? Vers voer eet ze niet, animonda, wild of the heart voer uit blik ook niet. Ze eet juist graag het liefst al het ongezonde, maar in mijn idee is hills iig beter dan blikjes gourmet bv. Ze eet het dieet voer van royal canin en hills prima, maar die van prins en vitalstyle ook niet. Het is jammer dat precies zij kieskeurig is, die ander vreet alles.


Je zou kunnen kijken naar power of nature brokken. Dit is hoog in vlees, laag in calorieën. Het is belangrijk om veel eiwitten te geven, zo blijft je kat langer verzadigd en zal ze ook minder zeuren. Mijn Britse korthaar was eerst ook te dik maar inmiddels netjes afgevallen. Ik heb zelf wel, net zoals bij mensen, calorieën voor ze geteld, zou je even op internet moeten zoeken naar calculators. Zo weet ik zeker dat ze niet worden overvoedt.
Je zou misschien ook voor natvoer nog kunnen kijken naar feringa, almo nature of Edgar en cooper.
Een van mijn katten is ook redelijk kieskeurig en vind animonda ook niet geweldig maar de rest van wat ik hem geef eet hij graag. Inmiddels krijgen ze ook af en toe vers vlees, dit eten ze wel zonder problemen ook.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:39

Ik lees hier precies onze 2 katten. De ene, super actief, ongeleid projectiel, vindt alles leuk en is hartstikke slank, hij krijgt dus ook onbeperkt voer, maar blijft magertjes.

Dan onze andere, te, dikke kat. Ze weegt bijna 5 kilo en dat was toch echt te zwaar, ze had ook een buikje. Dus ze moest op dieet van de DA. Werkelijk onbegonnen werk. Helaas heeft ze onlangs blaasgruis gehad en sindsdien staat ze op Royal Canin urinairy en dan de dieet versie en dat lijkt toch wel iets te doen! Maar ook zij speelt weinig, kijkt vooral toe. Maar huppelt wel regelmatig vrolijk van binnen naar buiten of jaagt onze andere kat op, maar echt actief…neuh.

Ook beiden hier een surefeed trouwens.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 08:00

Even een update want de weegschaal gaf gister 4.9 kilo aan!
Het was een hele puzzel, ik heb een automatische feeder gekocht. Die geeft 4x per dag brokjes. Maar dat vond mn andere kat ook wel erg interessant dus heb ik er nog een tweede bijgekocht. Dat werkte dan weer niet, mn rode kat eet wanneer hij honger heeft dus als de brokjes komen maar hij heeft geen honger laat hij het liggen. Tot groot genoegen van de zwarte dikke kat.

Dus voor hem weer terug naar de surefeed met genoeg brokjes en voor haar 4x per dag brokjes en 1x per dag een half zakje natvoer.
Voor het eerst onder de 5 kilo dus ik hoop dat dit doorzet!

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:33

Lastig hoor, zeker omdat je met 2 zit.

Mijn unit moest ook afvallen (en nog steeds een beetje) en dat is uiteindelijk iets gelukt met de combinatie Hills afvalbrokjes, purizon brokjes en natvoer (animonda carny). En een voer machine die 3x daags gaat, waardoor het voerzeuren bij mij is weggegaan.

Nu kwam hij ietsjes aan (want mooier weer ofzo, geen idee?) Dus de porties van brok weer iets aangepast. Zo spelen we er een beetje mee. Hij krijgt nu half om half brok en blik.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:35

petitparis schreef:
Eigenlijk zou je moeten weten hoeveel je kat van het oorspronkelijke voer effectief at en de ingrediënten en energetische waarde van de 2 voedingen vergelijken.

Die veterinaire dieetvoedingen bevatten gehydroliseerde eiwitten en vaak nog met weinig variatie. Ook al is Orijen een van de betere merken, er zal nog steeds iets meer minder goed verteerbare eiwitten voor jouw kat inzitten, dan in de dieetbrokjes. (ik heb ooit op school een eiwitanalyse moeten doen en heb toen de hills c/d voor katten vergeleken met een goedkoop supermarktbrokje)
Ofwel voer je net te weinig en is het metabolisme van je kat hierdoor vertraagd/in spaarmodus, waardoor hij niet afvalt...


Ik haak hier even aan, spaarmodus is een mythe, dat bestaat niet.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:20

Weeg eens eerst jezelf en daarna jezelf met haar (trek dan het hogere cijfer van het lagere af = gewicht kat). Personenweegschalen hebben vaak een minimumgewicht nodig om nauwkeurig te wegen, dus je kat zou weleens te licht voor een nauwkeurige meting kunnen zijn.