Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:44

Daar kan ik ook al jaren niet bij dat er zulke lozingsvergunningen afgegeven worden :(

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:54

Sansevieria schreef:
Daar kan ik ook al jaren niet bij dat er zulke lozingsvergunningen afgegeven worden :(


waar moet het dan heen?

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:57

Gefilterd worden en zo veel mogelijk binnen de fabriek hergebruiken.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:40

@Mizora, dat dus, en chemie bedrijven strengere normen opleggen.
Pfas bijvoorbeeld is iets wat je nooit meer uit de grond krijgt.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:35

Suzanne F. schreef:
Ik las dat PFAS via de lucht de hele wereld overgaat en dat er zelfs in ijsberen al PFAS is gevonden en dat iedere baby al geboren wordt met PFAS in het bloed.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ele-wereld

Een ijsbeer met PFAS is niet raar aangezien in vissen PFAS gevonden wordt, vissen trekken en worden door trekkende vissen gegeten, etc.
Er zal vast wat PFAS in de lucht zitten maar de verspreiding gaat volgens mij toch vooral door water en activiteiten van de mens. Dat PFAS in het milieu komt is niet alleen aan lozingen te wijten. Er zijn zoveel duizend soorten en toepassingen van PFAS dat het absoluut verklaarbaar is dat het zo wijdverspreid is.

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:48

En zolang we steeds meer rechtse partijen aan de macht krijgen die economie boven milieu blijven zetten komen we daar niet vanaf.
Lange termijn oplossingen zijn als een zure appel.

Wij denken er ook over om onze eieren te laten testen.
Ik wacht denk ik nog even af of de ophef nu nog wat grootschaliger onderzoek gaat geven of niet.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:26

Nog even over de eieren, eten jullie die elke dag dan dat je ze wil laten testen?
(Is ook niet goed voor je cholestrol dagelijks een ei maar dat terzijde...,)

Ik eet ze 1x per week van onze kippen en het zal me werkelijk een worst wezen of er pfas in zit!
Ik gebruik dagelijks koekepannen om vlees enz in te bakken en braden. Waar denk je dat die anti aanbak lagen uit bestaan?
Nee, maak me er niet druk om en blijf lekker mn eigen eitjes tikken!

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:44

Niet iedere dag, maar wel vaker dan 1x per week. In overleg met reumatoloog voor de B12 en D vitamines. Deze weet ook dat mijn eigen eieren van de moestuin eet en ziet er geen problemen in.

Zou het trouwens wel leuk vinden als mensen hun test uitslag delen.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:13


Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:13

Er zit echt overal PFAS in. In de lucht die we inademen, in de spullen die we gebruiken en aanraken. In het zeewater, in de grond, het gras etc. Dan maak ik me over dat beetje wat in dat ene eitje zit nou echt niet druk.

tengeltje11
Berichten: 7151
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:24

SparklingApp schreef:
En zolang we steeds meer rechtse partijen aan de macht krijgen die economie boven milieu blijven zetten komen we daar niet vanaf.
Lange termijn oplossingen zijn als een zure appel.

Wij denken er ook over om onze eieren te laten testen.
Ik wacht denk ik nog even af of de ophef nu nog wat grootschaliger onderzoek gaat geven of niet.


Daar geloof ik niets van.

Eender welke partij draait het uiteindelijk om 1 ding: geld.

Er is zooo veel geld gemoeid met die grote fabrieken dat iedereen ze uiteindelijk laat doen.

En dat zal volgens mij heel moeilijk veranderen zolang de wereld rond geld blijft draaien.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:27

irmaz schreef:
speurneusc schreef:
waar moet het dan heen?

Naar de rechtbank :D
https://www.nd.nl/varia/varia/1216677/a ... -over-pfas

_/-\o_
Producenten wisten in de 70er jaren al hoe slecht dat spul was, en mensen hebben heel lang onwetend pannen, kleding, noem het maar op gekocht.
Pas de laatste jaren dat mensen opletten als ze bijvoorbeeld een pan of jas kopen, en dan nog niet het gros van de mensen hoor...

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 17:14

Popstra schreef:
Nog even over de eieren, eten jullie die elke dag dan dat je ze wil laten testen?
(Is ook niet goed voor je cholestrol dagelijks een ei maar dat terzijde...,)

Ik eet ze 1x per week van onze kippen en het zal me werkelijk een worst wezen of er pfas in zit!
Ik gebruik dagelijks koekepannen om vlees enz in te bakken en braden. Waar denk je dat die anti aanbak lagen uit bestaan?
Nee, maak me er niet druk om en blijf lekker mn eigen eitjes tikken!


Wij eten meerdere eieren per week. Gekookt. Gebakken. Door ander eten heen zoals gebak of een keer pannenkoeken. En verder zijn we allebei ook gewoon nerd genoeg om dit voor een deel uit nieuwsgierigheid te doen.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:26

Zelf vla maken is ook lekker en makkelijk. :9

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 18:50

Marcella schreef:
Zelf vla maken is ook lekker en makkelijk. :9


En advocaat....
En gevulde eitjes voor gewoon ergens bij, met vers gemaakte mayonaise... wij gebruiken echt wel behoorlijk veel eieren per week...

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:58

Ik heb kriel kipjes die in mijn tuin rond lopen! Zo groot is mijn tuin niet. Overal is pfass, en ik vind het raar dat een jaar geleden er niks aan de hand zou zijn, en je nu beter uit de winkel kan halen. Ik vraag me af wat daar dan het verschil tussen zit? Zit er in zaadjes van buiten en de vliegjes die ze vangen zoveel pfas, en omdat de kippen die binnen lopen en niet buiten komen niet bloot gesteld worden aan pfas, maar wel aan flinke antibiotica, ontsmettingsmiddel enzv. Wat is er gezonder? En waar is de kip gelukkiger?

Die test... tja, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt omdat te doen...

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:06

Als volwassene zou ik daar ook niet zo heel veel consequenties aan hangen.
Maar ik zou wel de waarden willen weten als ik hele jonge kinderen zou hebben die regelmatig ei eten.
In dat rapport stonden metingen die haast 10x de waarde hadden van de toegestane waarde.
Of inderdaad als je echt veel eieren eet.

Stel dat jouw tuin inderdaad wen Pfas container blijkt en je eieren er zoveel van hebben dat ze bij wijze van spreke niet eens aan de pan plakken zonder boter, dan kun bijv. overwegen om commerciele demeter eieren te kopen die wel aan de norm voldoen en geen onnodig leed veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 17-03-24 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7151
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:08

Idd, volgens mij is er weinig over waar er geen (minimale) hoeveelheden in de vinden zijn… al jaren zo.

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:48

Wij eten verder vegan/ vega en eten ook meerdere eieren per week.
Koekjes ed bak ik meestal ook zelf, dus er gaan best wat eieren doorheen.
Voor ons is het ook vooral nieuwsgierigheid hoe het er voor staat, denk niet dat wij snel eieren uit de supermarkt zouden halen.
Maar ook, we hebben meer eieren dan we zelf op kunnen, mochten ze slecht uit de test komen, dan is een doosje eieren misschien niet het leukste om mee te nemen voor een ander.

Pannen hebben wij al een tijd niet meer met pfas en zoals voor bakpapier kijk ik rond voor een alternatief, maar het zal in véél meer zitten dan ik zo besef, het gaat mij ook nog niet direct alleen om mezelf, maar om de rotzooi die we hier op aarde achterlaten.

8nnemiek

Berichten: 43429
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:01

Als alternatief voor bakpapier hebben ze bij de Duitse DM een fijn pfas-vrij papier. Ik gebruik het al een tijd, bevalt prima! Maar dan moet je al net eens in Duitsland komen.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:10

8nnemiek schreef:
Als alternatief voor bakpapier hebben ze bij de Duitse DM een fijn pfas-vrij papier. Ik gebruik het al een tijd, bevalt prima! Maar dan moet je al net eens in Duitsland komen.


lang leve de internet winkels... amazon heeft ook een duitse site als het op de nl niet te vinden is

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:30

Ik volg even Nickeltje, ook van plan te gaan testen. Vorig jaar 4 kipjes genomen en heerlijke eitjes ervan. Ze scharrelen lekker de hele dag rond. Stel dat de waardes te hoog zijn dan ga ik ze hoe dan ook niet ophokken, dan maar eitjes weggooien, zonde maar dan is het niet anders.

8nnemiek

Berichten: 43429
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:31

speurneusc schreef:
8nnemiek schreef:
Als alternatief voor bakpapier hebben ze bij de Duitse DM een fijn pfas-vrij papier. Ik gebruik het al een tijd, bevalt prima! Maar dan moet je al net eens in Duitsland komen.


lang leve de internet winkels... amazon heeft ook een duitse site als het op de nl niet te vinden is

Dit is het papier, als iemand het zou zoeken: https://www.dm.de/profissimo-nature-fri ... 45094.html
Je kan er vanalles mee, van bakken (even invetten met olie) tot kommen afdekken en broodjes verpakken.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 23:45

Na de documentaire film Dark Waters zijn bij mij de laatste anti aanbak pannen uit studenten tijd weg gegaan. Alleen nu staal wat je even zorgvuldig met druivenstokken olie of zoiets in moet branden. Bakpapier gebruik ik ook al jaren niet meer in alles wat ik zelf bak.

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 00:40

8nnemiek schreef:
Als alternatief voor bakpapier hebben ze bij de Duitse DM een fijn pfas-vrij papier. Ik gebruik het al een tijd, bevalt prima! Maar dan moet je al net eens in Duitsland komen.

Dank voor de tip!
Tot nu toe zag ik alleen maar alternatieven met siliconen.