Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 15:11

Wij wonen in Overijssel, tegen het bos, ver van industrie.
Wij zijn allebei nogal nerds en nieuwsgierig.

Dus na het NOS bericht van vandaag:
https://nos.nl/artikel/2512592-advies-e ... obbykippen
ben ik toch eens gaan zoeken op wat dat voor ons zou betekenen.
Mijn kippen zijn om de een of andere vage reden verzot op piepschuim en aangezien we net een bouwproject achter de rug hebben, is daar ook piepschuim gepasseerd om maar een zijstraat te noemen...

Verder kwam ik deze site tegen:
https://testenoppfas.nl/nl

Best wel duur eigenlijk, maar de nerd in ons beide heeft ons doen besluiten om deze test toch een keer uit te voeren. Ik heb hem zojuist besteld, ben heel benieuwd naar de uitslagen.

Zijn er hier mensen die al ervaringen hebben met testen op PFAS in eigen kippen eitjes?

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:54

Goed dat je het laat testen. Maar het is wel duur zeg !
Ben benieuwd wat er uitkomt.

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:04

Nou, schrik niet. PFAS is tegenwoordig overal en in Vlaanderen zeggen deskundigen dat in eieren van alle loslopende kippen PFAS zit - natuurlijk is er een grenswaarde, maar PFAS-LOOS en loslopen gaat dus niet samen hier.

Ik woon bij 3M bij Antwerpen, onze tuin gaat in de toekomst afgegraven worden en deze week brief gehad dat je je legkippen mag inleveren voor 50 euro per kip (max 150 euro per adres). Momenteel dien je je eieren naar het containerpark te brengen als gevaarlijk afval (nee, dit is geen grapje).

Ik heb begrepen dat de normen in NL nog strenger zijn dan hier, dus ben benieuwd waar jij uit gaat komen met je test.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:22

Ik ben heel benieuwd wat er uit je test komt.
En ik ben ook benieuwd hoe die hobbykippen dan aan zo veel pfas komen. Misschien door voedermaïs die bij de pfas industrie in de buurt werd verbouwd, zoiets?

Wij hebben al een aantal jaren geen eigen kippen meer helaas, maar ik at eigenlijk alleen eitjes van onze eigen kipjes.

Foxy, jee wat bizar, legkippen inleveren alsof het oud vuil is -O-
Ik neem aan dat het niet alleen voor kippen geldt, maar dat er in al ons eten inderdaad pfas te vinden is, van eigen moestuintjes tot aardappelen uit de supermarkt. Maar een uitgebreid onderzoek hiernaar zou fijn zijn.
Ik heb iig al zo veel mogelijk pfas uit huis verwijderd, van grill tot poffertjespan, bakpapier en bakblikken.. Die rommel zit haast overal in.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:23

Interessant (ben ik nu ook een nerd hahaha)!
Ik heb zelf momenteel geen kipjes meer, maar eet wel altijd eitjes van particuliere hobby kipjes... Eet hier net de laatste hap brood met gebakken ei :D

Ben heel erg benieuwd wat er uit je test gaat komen.

Zou eea ook niet samenhangen met de bodem? Of zou het vanuit het voer komen? Ik vind het een interessant onderwerp, tegelijkertijd ook wel een soort schokkend, krijg het gevoel dat de vervuiling veel erger is dan we denken.

Ik ga je topic iig volgen.

Edit: pfas in bakpapier B-) oké dit is weer zo'n soort ontdekking van de maand voor me...
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 13-03-24 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:25

wat zou dan het verschil zijn tussen hobbykippen, en de vrije uitloop eieren van kippen die ook buiten komen?

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:26

foxy80 schreef:
Nou, schrik niet. PFAS is tegenwoordig overal en in Vlaanderen zeggen deskundigen dat in eieren van alle loslopende kippen PFAS zit - natuurlijk is er een grenswaarde, maar PFAS-LOOS en loslopen gaat dus niet samen hier.

Ik woon bij 3M bij Antwerpen, onze tuin gaat in de toekomst afgegraven worden en deze week brief gehad dat je je legkippen mag inleveren voor 50 euro per kip (max 150 euro per adres). Momenteel dien je je eieren naar het containerpark te brengen als gevaarlijk afval (nee, dit is geen grapje).

Ik heb begrepen dat de normen in NL nog strenger zijn dan hier, dus ben benieuwd waar jij uit gaat komen met je test.


Wat heftig zeg.

Film over 3M & de PFAS ellende:
https://www.imdb.com/title/tt9071322/

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:33

juval schreef:
wat zou dan het verschil zijn tussen hobbykippen, en de vrije uitloop eieren van kippen die ook buiten komen?

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je voor hobbykippen vaak kleine zakken voer koopt, andere samenstelling wellicht, de duurdere soort, evt vaak nog bio.. Terwijl een groot kippenbedrijf in bulk koopt, met misschien een andere herkomst?

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:36

Wij lazen het ook, wonen ook onder de rook van Antwerpen, maar wel in Nederland, en er lopen hier ook kippen waar we de eieren van eten. De test is wel duur ja, nog even rondkijken of er niet iets goedkopers te vinden is.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:48

Wij zijn de buren van het bedrijf Chemours. En die dumpen al jaaaaren chemisch afval in het water waardoor ons drinkwater eigenlijk niet geschikt is om te drinken, eieren niet verantwoord, groenten en fruit uit eigen tuin ook ellende… onze grond is ook officieel verontreinigd en moet professioneel geruimd/gereinigd worden. Maar omdat dit over hele dorpen/steden gaat is dat niet zomaar geregeld. En Chemours blijft tot op de dag van vandaag dumpingen uitvoeren en het verdoezelen ervan! Ze hebben al meerdere rechtszaken verloren, we hebben collectief aangifte gedaan, ze hebben miljoenen claims aan hun broek hangen, maar het gaat om zo’n groot bedrijf dat ze hun neus ophalen en gewoon doorgaan!
Wat geld en positie al niet met de mens kan doen :(

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:55

8nnemiek schreef:
juval schreef:
wat zou dan het verschil zijn tussen hobbykippen, en de vrije uitloop eieren van kippen die ook buiten komen?

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je voor hobbykippen vaak kleine zakken voer koopt, andere samenstelling wellicht, de duurdere soort, evt vaak nog bio.. Terwijl een groot kippenbedrijf in bulk koopt, met misschien een andere herkomst?


Ik kan me voorstellen dat het voer idd een grote rol zal spelen. Commercieel voer met een consistente herkomst wat wellicht ook getest word op contaminatie zal misschien minder blootstelling opleveren dan een hobbykip die vanalles meepikt uit de omgeving of bijv vervuilde groente uit eigen moestuin te eten krijgt. Gemiddeld genomen dan. Wellicht ook de leeftijd van de gemiddelde kip in de legindustrie. Er zijn vast bioboeren waar de kip een respectabele leeftijd mag halen maar een ‘gewoon’ buitenkipje in de industrie gaat denk ik na een jaar of 1,5-2 de soep in wanneer de productie terugloopt. Wellicht gemiddeld lagere leeftijd = minder tijd om blootgesteld te worden aan accumulerende stoffen. Maar dan denk ik even hardop na :D

Ik ben erg benieuwd wat eruit komt TS. Ik vind het zelf erg zorgelijk dat er zulke forse concentraties in hobby eitjes worden teruggevonden. Het zit ook echt overal in ons milieu :n

Inderdaad geen goedkope test, en ik zeg niet dat er geen geld aan wordt verdiend, maar dit zijn voor de labs zelf ook niet de meest goedkope analyses om uit te voeren. Als er erg goedkope aanbieders op de markt komen zou ik mensen aanraden om te checken of er wel een geaccrediteerd lab achter zit, voordat je onbetrouwbare resultaten terugkrijgt van een of andere beunhaas die hier een slaatje uit wil slaan.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:56

Een bloedtest op PFAS is EUR 80.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:21

8nnemiek schreef:
juval schreef:
wat zou dan het verschil zijn tussen hobbykippen, en de vrije uitloop eieren van kippen die ook buiten komen?

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je voor hobbykippen vaak kleine zakken voer koopt, andere samenstelling wellicht, de duurdere soort, evt vaak nog bio.. Terwijl een groot kippenbedrijf in bulk koopt, met misschien een andere herkomst?


Zou ik ook zeggen; het voer.
En, er is (Deens?) onderzoek naar kippenvoer geweest. Bio-kipvoer met vismeel, en vissen met pfas in het lijf.
https://www.eurofinsfoodtesting.nl/nieu ... denemarken

Ik begrijp niet dat de NVWA het voer niet onderzoekt.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 17:29

Dit bedrijf test op dit moment niks anders dan eieren, anders zou ik inderdaad ook samples van het voer dat onze kippies krijgen mee sturen.

Zodra er vorderingen zijn bij onze test laat ik het weten.
Als het goed is krijg ik een box opgestuurd om 10 eieren in terug te sturen en een heel invul formulier. 10 dagen na ontvangst van mijn eieren zeggen ze met en uitslag te komen...

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:22

Zou het kunnen dat de pfas door de hobbymatige kippen in de buitenlucht/grond/omgeving opgepikt wordt? Vergeet niet dat er al een aantal jaren ophokplicht is waardoor bedrijfsmatige kippen beschermd binnen moeten worden gehouden en daar is geen probleem las ik. Misschien hobbymatige kippen ook binnen houden en zien of het beter wordt?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:01

Grainey schreef:
Zou het kunnen dat de pfas door de hobbymatige kippen in de buitenlucht/grond/omgeving opgepikt wordt? Vergeet niet dat er al een aantal jaren ophokplicht is waardoor bedrijfsmatige kippen beschermd binnen moeten worden gehouden en daar is geen probleem las ik. Misschien hobbymatige kippen ook binnen houden en zien of het beter wordt?


Dat is wel wat er op het nieuws gezegd werd door een prof toxicoloog, dat vooral het loslopen het probleem zou zijn in deze. Beter legbatterij eieren maar dat isxethisch niet meer verantwoord en een dilemma zei hij.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:13

Verdorie, ik heb nu al zeker 3 jaar een kippenhok staan, wat ik nog steeds in elkaar moet zetten.
Het plan was om die over een week of 2 in elkaar te gaan zetten, en dan ergens twee kipjes en 1 haan op te halen. Zodat ik eindelijk eigen eitjes kon gaan opeten.
Nu maar even denken wat wijsheid is. Want er zit in de directe omgeving geen industrie.

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:19

Grainey schreef:
Zou het kunnen dat de pfas door de hobbymatige kippen in de buitenlucht/grond/omgeving opgepikt wordt? Vergeet niet dat er al een aantal jaren ophokplicht is waardoor bedrijfsmatige kippen beschermd binnen moeten worden gehouden en daar is geen probleem las ik. Misschien hobbymatige kippen ook binnen houden en zien of het beter wordt?


Dat heeft de bio boer hier een dorp verderop ook gedaan maar het PFAS bleef aanwezig.

Die dieren aten volledig bio, ook voer van buiten het erf, en zaten dus eerst in hok en vrije uitloop in openlucht. Die zijn met vogelgriep opgehokt in binnenverblijf met ruime overdekte volière (gewone aarden bodem) en zijn nav de PFAS affaire niet meer in open lucht naar buiten gegaan. Denk dat die 2 jaar in dat regime geleefd hebben en toen deze Kerst de normen aangepast werden hier bleken zijn eieren wel over de limiet te zitten en zijn de dieren allemaal geruimd.

Juval, wat het verschil tussen hobbykippen en vrije uitloop eieren van kippen betreft: die tweede zijn industriekippen. Die lopen nooit in open lucht, op aarden bodem, in het gras. Die lopen op een gegoten beton vloer met strooisel en hebben meer beweegruimte. Ga maar na: zie jij ooit bij een boederij 1000 kippen in de wei lopen? Toch eten wij en masse koekjes, sauzen (mayonaise!), deegwaren etc waar allemaal ei in zit.

Het grote probleem bij hobbykippen is dat die dieren in de grond leven: ze scharrelen, pikken, eten net dat bodemleven op dat ook pfas accumuleert (wormen, insecten) en badderen in aarde die PFAS bevat en accumuleert. Hun neus hangt max 30 cm boven de grond...

Wat groenten betreft: blijkbaar zijn planten minder geneigd PFAS op te nemen omdat hun 'voedselopname' helemaal anders verloopt dan bij de kip. Onze bioboer heeft met de schadevergoeding van 3M alles getest en doet dat regelmatig nog en daar is geen PFAS of zeer weinig gevonden. Groenten staan ook geen jaar op het veld.

Trouwens, de film Darkwater al gezien? Helaas geen science fiction maar echt gebeurd.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:38

Foxy, jawel hoor, hier vlakbij zit een kippenboerderij (biologisch) die de kippen lekker in de wei heeft lopen. Ik kan ze niet tellen, maar het zijn er heel veel.
Ik bedoel dan dus biologisch en niet vrije uitloop inderdaad. Maar het is een mooi gezicht om die kippen lekker buiten te zien.

Ik vraag me dan ook wel af als het kennelijk in de lucht of het gras zit, of dat dan ook niet schadelijk is voor onze koeien/melk? Het zal vast getest worden hoor.
Maar als zelfs buiten niet meer gezond is voor de dieren..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:41

Ik heb ook 2 legkippen en 2 cochins die af en toe een eitje leggen.

Die van mij zitten wel in natuurrijk gebied, geen industrie vlakbij.

Ik heb toch liever de eitjes van mijn eigen kippen omdat ik weet hoe die gehouden worden en wat ze te eten krijgen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:44

Vrije uitloop is wel degelijk buiten lopende kippen (buiten de vogelgriep om). Ze moeten 4m2 aan buitenruimte per kip hebben (wat logisch is qua mestwet).

Dit is bijvoorbeeld vrije uitloop en geen biologische stal: https://youtu.be/z-7d2jZwlG8?si=1qpkjkMGZ93hSmpx

Ja, de ingang is met grastegels en zand/modder, maar daarna is het gewoon weiland (in dit geval met aanplant die nog moet groeien).

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:17

Bij ons in de wijk is op een heel aantal plaatsen ook PFAS in de grond gevonden, en de gehele wijk is daarna getest. Bij ons schoon (genoeg), maar bij mijn schoonouders zal de gehele tuin gesaneert moeten worden.
Onze achterburen hebben ook wat hobbykipjes, en de buurvrouw had het er ook over dat ze de eieren wilde laten testen. Zij noemde €200 als bedrag voor de test, de procedure klonk verder vergelijkbaar. Ik zal eens informeren waar zij wilde testen, het scheelt toch :)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:10

juval schreef:
Maar als zelfs buiten niet meer gezond is voor de dieren..


Dan is het voor mensen ook niet meer gezond..............

Als ik iets niet vertrouw zijn het "industriële" eieren, en dat geldt ook voor vlees, groenten en zo'n beetje alles wat je in de supermarkt koopt.

Het is wel een mooie stunt om eieren van hobbykippen te veroordelen; als men die nu gaat opruimen dan heeft de overheid straks weer een stukje voedselproductie in handen...................

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 12:11

Daarom test ik ze dus ;)
Enerzijds omdat de nerd in ons nieuwsgierig is naar hoe het er bij ons in de tuin dan voor staat voor onze kippies, maar ook omdat ik eigenlijk helemaal niet naar een supermarkt om een doos dierenleed-eieren te gaan halen.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:30

ElCid schreef:
juval schreef:
Maar als zelfs buiten niet meer gezond is voor de dieren..


Dan is het voor mensen ook niet meer gezond..............

Als ik iets niet vertrouw zijn het "industriële" eieren, en dat geldt ook voor vlees, groenten en zo'n beetje alles wat je in de supermarkt koopt.

Het is wel een mooie stunt om eieren van hobbykippen te veroordelen; als men die nu gaat opruimen dan heeft de overheid straks weer een stukje voedselproductie in handen...................


Heeft toch niks met een ‘mooie stunt’ te maken? Er zijn logische verklaringen voor waarom hobbyeieren op PFAS-vlak slechter kunnen scoren dan een industrieel eitje. Ik ben juist blij dat men waarschuwt. Dan zijn mensen op de hoogte en kunnen ze voor zichzelf een geïnformeerde keuze maken. Op andere vlakken dan PFAS-gehalte zal een hobby eitje waarschijnlijk weer veel beter scoren, en overall zal een hobbykip ook een stuk beter leven hebben.