Fijne reismand kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 13:00

Hoi allemaal,

De titel zegt het al: wat is nou een handige, veilige en fijne reismand voor een kat? Ik heb twee katten en ook twee van die 'ouderwetse' harde mandjes, maar die vind ik eigenlijk niet handig. Ze nemen veel plek in en ze zijn van zichzelf al vrij zwaar en dan moet er nog een kater in van bijna zes kilo _O-.
Aangezien ik geen auto heb en lopend naar de DA ga met ze, zijn ze bovendien ook niet heel fijn om te tillen. De DA is nog geen tien minuten lopen, maar met deze mandjes is dat zo'n tien minuten te ver :+

Dus ik dacht, ik ga op zoek naar nieuwe mandjes. Maar nu is er zoveel aanbod dat ik het even niet meer zie. Ik zie bijvoorbeeld ook rugtassen en ergens lijkt me dat ideaal (gezien de voornoemde kater van zes kilo :+ ), maar ergens ben ik ook doodsbenauwd dat ie er onderweg uit kan springen :=

Dus, wat ik zoek:

- makkelijk draagbaar
- klein op te bergen
- stevig!
- niet van binnenuit te openen door handige of panikerende kat
- budget: is rekbaar, maar ik heb er wel twee nodig dus hoe minder duur hoe beter *D

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:03

Oh ik lees even mee! Ik heb ook twee van die ouderwetse harde plastic mandjes met zo'n gaasdeurtje.

Onze katten zijn nog in de groei, nu zo'n 6 en 7 kilo maar daar komt vast nog wat bij :+ Dat lijkt me zoveel gewicht voor zo'n simpel mandje, dus ik til hem nu altijd ook aan de onderkant :))

Benieuwd welke suggesties er langs komen! Zelf heb ik er dus geen een voor je, sorry :o

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:12

Ik heb een curver reismand voor de kat.
Stevig, krijg de kat er makkelijker in, kat kan hem niet open krijgen, tilt makkelijk.
Is alleen niet klein op te bergen. :)

Maar mij lijkt dat als iets klein op te bergen is, het ook minder stevig is.

Afbeelding

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:19

Iets waar de volledige bovenkant vanaf kan is toch altijd het beste. Dus eigenlijk het standaard model. Zo kan de dierenarts de bovenkant er af halen en je kat kan in het mandje blijven (zeker voor angstige dieren of echt zieke dieren heel fijn).

Maar zo lopen met 2 van die katten is wel echt zwaar ja :+ kun je misschien geen (opvouwbare) bolder kar kopen?

De Curver is ook fijn en stevig maar daar moet je de kat dus uit tillen en dat is minder fijn bij de dierenarts.

Zo'n zachte tas raad ik echt af. Geen stevige bodem en een kat kan hier makkelijker uit ontsnappen.
Een rugzak.. ken weinig katten die daar blij van worden en kan ook niet goed open.

Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 13:29

Het voordeel wat ik wel heb van deze mandjes is dat één van de twee zo naar binnen wandelt als ik m op de grond zet _O- Dat wordt met die Curver wel lastiger denk ik, al ziet dat hengsel er wel fijner uit!

Een opvouwbare bolderkar is inderdaad ook nog een optie, ik had er niet aan gedacht maar waarom ook niet inderdaad. Ik zie me al gaan met die kar al jodelend achter me aan _O-

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:30

Waarom lopen?

Achterop de fiets kan ook?
En eventueel voorop de fiets?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:32

Onze kat is uit zo’n curver-ding ontsnapt, daar hebben we nu zo’n tas voor:
https://www.otterdiercompleet.nl/hond/f ... ison-zwart

Kan zowel aan de zijkant als de bovenkant open, heeft een harde onderkant met uitneembaar nepbontje, en gaas aan de zijkanten wat ook dicht kan.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:37

WendyBZ schreef:
Onze kat is uit zo’n curver-ding ontsnapt, daar hebben we nu zo’n tas voor:
https://www.otterdiercompleet.nl/hond/f ... ison-zwart

Kan zowel aan de zijkant als de bovenkant open, heeft een harde onderkant met uitneembaar nepbontje, en gaas aan de zijkanten wat ook dicht kan.


Dat hengsel ziet er heel fijn uit, scheelt enorm met tillen.

Wij hebben deze
https://zooplus.page.link/iq4Hj5eYVRp4WSGJ6

Met twee katten er in. Maar ik vind het wel erg zwaar en wat onhandig tillen.
Maar wel ideaal om bijvoorbeeld om voor op je fiets te zetten.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:37

Foaly schreef:
Het voordeel wat ik wel heb van deze mandjes is dat één van de twee zo naar binnen wandelt als ik m op de grond zet _O- Dat wordt met die Curver wel lastiger denk ik, al ziet dat hengsel er wel fijner uit!

Een opvouwbare bolderkar is inderdaad ook nog een optie, ik had er niet aan gedacht maar waarom ook niet inderdaad. Ik zie me al gaan met die kar al jodelend achter me aan _O-


Onze kat springt er bij de curver ook zelf in en uit. :)

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:41


luuntje

Berichten: 13974
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:42

Ik heb de Beeztee travel reismanden. Een grote waar 2 katten in passen en een kleinere.
Voordeel is dat de grote opvouwbaar is en je de kat er uit kan halen via bovenkant, voorkant en zijkant.

Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:43

Omdat je ermee lopen moet: een hondenbuggy?
Vaak opvouwbaar en als je de katten een tuigje omdoet kan je ze binnenin ook nog goed vastzetten.

Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 13:44

Ik heb wel echt twee aparte mandjes nodig, als ik ze allebei in één prop weet ik zeker dat ze niet heel aankomen _O-

@Marie, fietsen met een kat achterop of voorop durf ik echt niet :o

Ik ga de opties eens bekijken en ook de tips van Nyaleti meenemen :D

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:50

Ik heb dezelfde als Luuntje. Voor kittens en een volwassen. De zwaarste is 8 kilo en dat gaat prima. Ze zijn er nog nooit uit ontsnapt en opzij, voor en bovenkant openen is ideaal. Zekee met kittens.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:07

Iemand toevallig tips voor een kat die het écht verschrikkelijk vindt in zo'n gewone reismand? Zij haalt haar pootjes open doordat ze mega neurotisch aan het deurtje gaat krabben... Een reistas zou dus ook niet geschikt zijn, die krabt ze helemaal aan stukken..

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:13

cindyy_1993 schreef:
Iemand toevallig tips voor een kat die het écht verschrikkelijk vindt in zo'n gewone reismand? Zij haalt haar pootjes open doordat ze mega neurotisch aan het deurtje gaat krabben... Een reistas zou dus ook niet geschikt zijn, die krabt ze helemaal aan stukken..


Ik heb zelf zo een stoffen mand staan die ik open kan ritsen, daar ligt een soort van matrasje in.
Die reismand heb ik op een chillplek van hun gelegd, ze liggen er regelmatig in te slapen, hierdoor gaat het ook naar hun zelf ruiken.

Ik beloon ze met snoepjes als ze in de reismand zitten. Kies iets wat echt lekker is. Eerst zorgen dat ze hier okay mee is.

Dan eerst binnenshuis het lopen oefenen. Stukje lopen met reismand, trap op af, tuin in uit etc. Open maken belonen.

Probeer dan eens de straat in en uit.
Volgende stap is een stukje rijden met de auto.

Niet te snel willen, dus alles in haar tijd.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:14

Ik heb een Topmast honden reisbench via witjesverzendhuis. Deze is van Nylon maar voorzien van een stevig buizenframe en deze is dan na gebruik in te klappen en makkelijk op te bergen. In veel verschillende maten te krijgen voor een zeer nette prijs gezien de kwaliteit. Ben er voor m’n Maine Coon poes echt mega tevreden over. Deze kan ook van boven open.

https://www.witjesverzendhuis.com/nylon-reisbench-beige

Het wennen aan een reisbench zou ik ook doen door het ding thuis neer te zetten en je kat er op eigen initiatief thuis al aan laten wennen + belonen :j En dan idd binnenshuis ermee lopen etc wat hierboven beschreven word. Stapje voor stapje positief belonend in (zoveel mogelijk) rust opbouwen. That said. Onze poes vind het allemaal prima, maar heeft wel een hekel aan auto rijden haha al heb ik daar ook te weinig training in gestopt en wil ik wel weer eens oppakken.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:34

cindyy_1993 schreef:
Iemand toevallig tips voor een kat die het écht verschrikkelijk vindt in zo'n gewone reismand? Zij haalt haar pootjes open doordat ze mega neurotisch aan het deurtje gaat krabben... Een reistas zou dus ook niet geschikt zijn, die krabt ze helemaal aan stukken..


Een ander mandje gaat daar niks aan veranderen. Oefenen wel.

Is het een klein mandje? Dan eerst een wat grotere aanschaffen.

Klep er af, lekker dekentje er in en zo in huis. Dan eens klep er op, wat brokjes er in.
Klep keertje dicht houden terwijl ze eet etc. stukje lopen, even mee buiten, stukje in de auto.

En niet opbergen in de kast tot er iets mee moet gebeuren. Gewoon in de woonkamer zetten.

9/10 eigenaren bergen de mandjes op en dan komt het tevoorschijn als ze binnen 5 minuten weg moeten naar de dierenarts. Natuurlijk vind je kat het dan eng.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:44

Thanks voor de tips! Het wennen hebben we deels wel gewoon gedaan, ze gaat ook altijd uit zichzelf al in het reismandje liggen en lijkt dat niet onprettig te vinden. Ook het lopen met een reismandje gaat prima, tot we in de auto stappen... Lijkt eerst prima te gaan, maar na een minuut ong. begint ze dan toch weer. Misschien dan toch wat vaker kleine stukjes proberen auto te rijden en stoppen en belonen als ze rustig blijft? Moment dat we weer uit de auto zijn, is het ook gelijk weer ok.

Toen we haar en haar broer ophaalde, pasten ze nog samen in het mandje. Haar broer vindt het helemaal prima, gaat rustig liggen slapen, maar vanaf het eerste moment is zij al niet blij met het autorijden. Bij het ophalen greep haar broer haar onderweg ook steeds in haar nekvel als ze onrustig was, dan was ze stil. Het moment dat hij weer losliet, begon ze weer.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:48

Is een koffertrolley niks voor je?
Stapel je twee mandjes op elkaar, elastieken erom en rijden maar!

Niks geen gesjouw met die zware katten ;)

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:59

cindyy_1993 schreef:
Thanks voor de tips! Het wennen hebben we deels wel gewoon gedaan, ze gaat ook altijd uit zichzelf al in het reismandje liggen en lijkt dat niet onprettig te vinden. Ook het lopen met een reismandje gaat prima, tot we in de auto stappen... Lijkt eerst prima te gaan, maar na een minuut ong. begint ze dan toch weer. Misschien dan toch wat vaker kleine stukjes proberen auto te rijden en stoppen en belonen als ze rustig blijft? Moment dat we weer uit de auto zijn, is het ook gelijk weer ok.

Toen we haar en haar broer ophaalde, pasten ze nog samen in het mandje. Haar broer vindt het helemaal prima, gaat rustig liggen slapen, maar vanaf het eerste moment is zij al niet blij met het autorijden. Bij het ophalen greep haar broer haar onderweg ook steeds in haar nekvel als ze onrustig was, dan was ze stil. Het moment dat hij weer losliet, begon ze weer.


Ah fijn dat het mandje ansich goed gaat!

Is ze niet misselijk? Kwijlt ze? Dat kan van de angst zijn maar misschien ook omdat ze misselijk is.
Waar zet je het mandje in de auto? Misschien maakt dat ook nog verschil.
Ik gooi er altijd een handdoek overheen met een klein kijkgaatje. Anders zijn ze zó overwhelmed van wat ze allemaal voorbij zien flitsen.

Oefen je nu ook wel eens zonder ergens heen te gaan? Want anders is de link auto = dierenarts ook snel gemaakt.
Ik zou het echt heel kort oefenen.
In de auto, even tot rust laten komen en tot het einde van de straat en weer terug. Desnoods alleen in een stilstaande auto en dan weer terug. Als het kan, proberen te stoppen voor ze over de emmer gaat, want ook daar is de associatie snel gemaakt.

Misschien eens een Feliway spray proberen, die kun je bij elke dierenwinkel wel halen. Op het kleedje sprayen, 15min later de kat er in (niet eerder, moet even vervliegen). Voor sommige katten doet het niet veel, voor andere werkt het fantastisch!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:27

Ik vind dit echt by far de fijnste reismand ooit:

Afbeelding

Afbeelding

https://www.bitiba.nl/shop/katten/trans ... KFEALw_wcB

De kat kan er aan de voorkant en bovenkant uit.
Boven kan je zowel open klappen als open ritsen.
Het is rond en zacht wat voor de katten een veilig gevoel geeft en het is ook fijn om te behandelen. Ze hebben dan wat steun aan de rand van de mand.

Wij oefenen hier het reizen net zoals we paarden leren trailer laden. Met allemaal kleine tussenstapjes en alleen positieve associaties.

Als ik TS was zou ik eerder voor zoiets gaan:
Afbeelding
Bekijk vidaXL-Hondenwagen-2-laags-inklapbaar-83x48x97-cm-oxford-stof-grijs op: https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-hondenw ... _iphoneapp

MonaLieske

Berichten: 1520
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:34


7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:02

Renske_W schreef:
Ik heb een curver reismand voor de kat.
Stevig, krijg de kat er makkelijker in, kat kan hem niet open krijgen, tilt makkelijk.
Is alleen niet klein op te bergen. :)

Maar mij lijkt dat als iets klein op te bergen is, het ook minder stevig is.

[ [url=m/Eft1LZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze heb ik ook en is echt top. Mijn kat wurmt zich normaal gesproken al uit het mandje voor je hem dicht hebt. Deze klap je gewoon dicht en dat snapt ze niet haha. We zijn nu te snel.

Deze kun je volgens mij ook dragen zoals een Maxicosi. Daar is een "beste manier" voor:
https://www.oudersvannu.nl/voor-ouders/ ... gle.com%2F

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:24

Ik heb deze
https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... t=892663.0

Mijn kat van 5.5 kilo past daar goed in en je hangt hem makkelijk om. 2 kan je evt gekruid om doen.
Hij kan helemaal open Gerits worden en klein opgeruimd worden. Kat erin is soms iets lastig. Of ik lok met koekjes waardoor die er zo inloopt. Of als die echt niet wil. Op zijn kant en kat met achterpoten eerst erin doen. Hij gaat nu zo'n 12 jaar mee. En nog steeds prima