Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:11

dierenfan schreef:
Lukasje schreef:
Vroeger gaf ik elke maand een Bravecto, het stond zelfs netjes in mijn agenda, maar daar ben ik inmiddels vanaf gestapt.
Ik deed nu vorig jaar starten mid februari en dan om de 6 a 7 weken een Credelio en dat tot eind augustus.
Dit jaar ben ik dus ook al moeten beginnen (reeds teken van het paard gehaald). Maar als ik jullie reacties lees, dan zou ik met nog meer interval de pil kunnen geven? Wat denken jullie?


Voor welk diersoort? Bravecto voor honden bestaat namelijk niet in maandelijkse variant


Het was voor de hond. Mss vergis ik me dan van merk maar de DA gaf het mee als beter alternatief voor de 3-maandelijkse pil.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:32

Ik gebruik geen banden. Ik hou er niet van. Dragen ze die banden continu? Of alleen tijdens de wandeling? Is het niet vervelend als je zelf steeds in aanraking komt met zo'n band?
Af en toe gebruik ik Advantix. Niet zo vaak als zou moeten (elke 4 wk geloof ik). Mijn ene hond zwemt elke dag. Hij is niet gezond, dus hoe minder troep, hoe beter.
Knoflook geef ik ook zeker niet, dat is mi niet gezond voor dieren.
Karnemelk kan wel, als je hond er tegen kan. Maar ik doe het ook niet. (je moet het elke dag geven en dat schiet er toch altijd weer bij in, maar wie weet dit voorjaar weer eens)

Ik ben trouwens van mening dat tea tree olie wel goed ingezet kan worden voor verschillende doeleinden, maar je moet wel weten wat je doet. Je hond overgieten met tea tree is natuurlijk belachelijk. Je geeft kleine hoeveelheden en in verdunde vorm. (en alleen uitwendig)

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 00:13

troetjoek schreef:
Mijn hond heeft een seresto band om

Idem, zowel de hond als de kat. Ik ben er alleen zelf gruwelijk allergisch voor.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:22

overigens geef ik zelf Nexgard aan de honden, en credelio aan de katten. Nexgard zou je elke maand kunnen/moeten geven, maar ik pak vaak 1x de Spectra om de 3 maand. Die neemt ook de ontworming mee, maar tussendoor zie ik nooit vlooien en/of teken. Je zou deze moeten / kunnen afwisselen met de normale Nexgard die alleen de vlooien en teken pakt.

Sommige middelen zijn ondertussen wat verouderd, waardoor ze minder werken. Maar over het algemeen zit er wel een aanzienlijk verschil tussen de producten die je bij je dierenarts kan halen en die in de dierenwinkel te koop zijn. Sommige dingen zullen overlappen uiteraard, maar o.a Credelio, Nexgard, Bravecto, Simparica zijn imo. allemaal prima middelen die bij de meeste dieren werkzaam zullen zijn, maar wel alleen te verkrijgen via je dierenarts. Seresto kan je dan weer overal halen.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:03

Hier al jaren heel tevreden met Seresto. Ik geef liever geen pillen en belast liever het inwendige lichaam niet. We zitten in teek rijk gebied en de Seresto heeft tot nu toe telkens echt enorm goed gewerkt. Onze hond zwemt er ook mee wat voor de werking niet perse veel uitmaakt maar het is natuurlijk voor het water en alles wat daarin leeft niet top, dat moge duidelijk zijn. Als ze Echt gaat zwemmen, en ik weet dat ze even wat langer in het water is, haal ik ‘m dus tijdelijk gewoon even van de nek - wij hebben de band altijd verwerkt zitten in een soort halsband systeem wat een vriendin voor ons maakt en dat is echt heel handig.

Toen Arya jonger was hebben we ook vanalles geprobeerd, van natuurlijke sprays tot de zogenaamde kralen banden tot karnemelk tot knoflook en ook fenegriek poeder (knoflook is overigens niks mis mee en bied voor honden veel meer voordelen zelfs preventief, wanneer je dit bewust en met mate geeft. Dus bv die knoflook bonbons gaven wij van biofood geloof ik) maar ik heb nooit gemerkt dat dit dus echt daadwerkelijk veel invloed had (al ben ik momenteel dus weer gestart met de fenegriek poeder wel :') onder het mom baad het niet, schaadt het niet). Ik denk dat het gewoon geluk hebben was dat er in die tijd gewoon minder teken zaten op de plekken waar we kwamen. Kwamen we op specifieke andere plekken, zat ze gewoon vol met teken namelijk. En dat is nu nog steeds. Hier op de heide kom ik nauwelijks teken tegen op haar na wandelingen, maar op veel andere buitengebied plekken zit ze onder.

De werking van de verschillende producten is dus vooral ook interessant om naar te kijken en de werkende stof. Er zijn niet veel middeltjes waarbij het al zo snel werkt en je kunt voorkomen dat de teek gebeten heeft en wat kan over brengen. Seresto doet dit bv wel en die specifieke werking vind ik wel prettig + het feit dat ik geen pil hoef te geven want ik geef van dit soort middeltjes gewoon liever niks wat inwendig inwerkt. Nadeel is wel dat de seresto band dus eigenlijk heel veel om moet zitten, maar tja eerlijk; echt heel veel merk ik of de hond zelf er niet van en zit dat vooral tussen m’n oren :'). Ook met een langhaar zoals bij ons, ondervind ik er gaan nadelen van. Ook niet met aaien e.d. perse. Al doe ik wel altijd na uitgebreid aaien in dat gebied erna even m'n handen wassen bv. Dat vind ik de ramp niet om te doen. Het heeft verder geen nadelig effect dat ze die band veel om heeft zitten, dat ik gemerkt heb in de praktijk nu al een aantal jaren, daar heeft ze echt geen last van.

Wij starten overigens meestal pas wanneer we echt structureel teken vinden. Voorafgaand dat we starten met de band, vind ik er wel af en toe een en dan schrijf ik altijd even voor mezelf op welke dag dit is geweest. Mocht ze gekke klachten krijgen, kan ik hier snel naar handelen. Veel dierenarts praktijken, waaronder onze eigen ook, bieden ook aan om de teek te onderzoeken overigens mocht je de teek kunnen bewaren en langsbrengen. Dat concept vind ik ook echt fantastisch in theorie, alleen voor elke teek rijden is nogal een ding haha. Maar goed, concreet vinden wij nauwelijks nog teken in de periodes dat die band om zit dus daar ben ik echt blij mee, ook al is het voor mij geen makkelijke keus om te maken omdat ik niet kapot ben van die chemische zooi maar in dit geval vind ik het zoveel mogelijk voorkomen dat er risico op Lyme is, veel zwaarder wegen. Zelf loop ik ook in hoog zomer gewoon nog met een lange wandel legging met de sokken er overheen bv wanneer ik in buitengebied ben :j :’) (nu lopen we toch niet op ’t heetst van de dagen dan dus dat scheelt haha)

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:38

Tea trea olie hier ook geprobeerd. Tenminste de kennel mee schoon gemaakt in het voorjaar. De honden hebben bijna een week de kennel niet in gelopen. Nooit dat ik ze er dus mee ga wassen.

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 01:00

Nikass schreef:
Ik gebruik geen banden. Ik hou er niet van. Dragen ze die banden continu? Of alleen tijdens de wandeling? Is het niet vervelend als je zelf steeds in aanraking komt met zo'n band?
Af en toe gebruik ik Advantix. Niet zo vaak als zou moeten (elke 4 wk geloof ik). Mijn ene hond zwemt elke dag. Hij is niet gezond, dus hoe minder troep, hoe beter.
Knoflook geef ik ook zeker niet, dat is mi niet gezond voor dieren.
Karnemelk kan wel, als je hond er tegen kan. Maar ik doe het ook niet. (je moet het elke dag geven en dat schiet er toch altijd weer bij in, maar wie weet dit voorjaar weer eens)

Ik ben trouwens van mening dat tea tree olie wel goed ingezet kan worden voor verschillende doeleinden, maar je moet wel weten wat je doet. Je hond overgieten met tea tree is natuurlijk belachelijk. Je geeft kleine hoeveelheden en in verdunde vorm. (en alleen uitwendig)


Hier draagt ze de band 24/7
Hij gaat enkel af met wassen
Borstelen
Of in de zee zwemmen

Nu draagt ze haar halsband ook altijd ze heeft nergens last van

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 07:34

Oh dat wil ik dus zéker niet.
En hoeveel gif krijg je zelf binnen door het contact, is dat ooit onderzocht?

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 07:59

Hier simparica en dan niet elke maand gewoon aan de start van het tekenseizoen en dat werkt voldoende.

De verhalen over bravecto, ik snap dat men het spannend vind maar als er iets is gebeurd heeft de hond in kwestie echt al andere onderliggende klachten gehad. Een gezonde hond valt er echt niet dood om neer. Het wordt beweerd, maar bij de zaken waar daadwerkelijk autopsie is gepleegd komt altijd een andere uitkomst uit.

Mijn hond is allergisch voor de druppels krijgt daar een hele vreemde reactie op. Hier wordt voor de vlooien de kat gewoon goed bijgehouden met druppels. Daar worden de honden verder behalve die ene pil niet voor behandeld ook nog nooit nodig geweest.

Ook krijgen ze het medicijn niet als ze geënt moeten worden of andere medicatie binnen krijgen om wat voor reden dan ook.

3heathcliff5
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:27

Kokosolie schijnt je hond en kat onaantrekkelijk te maken voor ongewenste beestjes. Of het echt werkt durf ik niet te zeggen. Ik gebruikte het bij een kat met epilepsie. Die durfde ik echt geen farmaceutische anti-vlo middelen te geven. Ze kwam alleen in de tuin in aanraking met 1 buitenkat die haar vaak bezocht. Nooit vlooien gehad, maar kan toeval geweest zijn omdat ze geen enorm risico op vlooien krijgen liep. Die buitenkat had soms wel een verdwaalde vlo, maar dat werd dan gelijk behandeld door zijn baasjes.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:31

3heathcliff5 schreef:
Kokosolie schijnt je hond en kat onaantrekkelijk te maken voor ongewenste beestjes. Of het echt werkt durf ik niet te zeggen. Ik gebruikte het bij een kat met epilepsie. Die durfde ik echt geen farmaceutische anti-vlo middelen te geven. Ze kwam alleen in de tuin in aanraking met 1 buitenkat die haar vaak bezocht. Nooit vlooien gehad, maar kan toeval geweest zijn omdat ze geen enorm risico op vlooien krijgen liep. Die buitenkat had soms wel een verdwaalde vlo, maar dat werd dan gelijk behandeld door zijn baasjes.

Heb ik ook eens gehoord ook voor bij paarden. Maar plakt dat niet heel erg?

3heathcliff5
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:40

Ik gaf het te eten en smeerde het af en toe heel lichtjes over haar vacht. Dan wordt het niet echt vettig. Als ik de buurkat flink zag krabben smeerde ik wel meer in de vacht, omdat ik geen andere middelen kon gebruiken. Dan werd de vacht wel mottig om te zien door het vet. Maar nooit plakkerig.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:21

Biologische Kokosolie heb ik ook goede verhalen over gehoord. Ik ga het toch eens proberen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:52

Kokosolie werkte hier niet dan heb je echt veel nodig, ik zit in een groep waar veel natuurlijke oplossingen staan maar dat werkt allemaal niet genoeg.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:07

Nikass schreef:
Oh dat wil ik dus zéker niet.
En hoeveel gif krijg je zelf binnen door het contact, is dat ooit onderzocht?
.
.
het is ooit ondezocht, DIT is een wat ouder document waar men niet erg gecharmeerd is van banden. zie pag. 26. Maar de angst en afschuw voor teken is wel toegenomen sinds de presentatie van het rapport.
Ik weet niet of er een recenter onderzoek is naar de modernere middelen.
Voor de hond gebuikten we Exil, ofwel permetrine, en we hebben nu ook een kat, dus we zullen wat anders moeten verzinnen. Maar na 30 jaar huisdieren hebben we eigenlijk nauwelijks ooit problemen met vlooien gehad. Teken krijgen zwemles en aan vlooien doen we pas wat als we ze bespeuren.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:31

Hier doen we ook niks aan vlooien, ze hebben ze in die 10 jaar ook nog nooit gehad. Voor de teken vind ik het wel lastig. Heb te maken met een kat met ibd en daar wil ik al helemaal geen troep in hebben. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar meer ervaringen met de kokosolie.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:33

Ik had 4 naakthonden waarvan 1 heel aantrekkelijk was voor teken en vlooien,1 heel soms en de andere 2 hebben nooit wat.
Degene die aantrekkelijk was kreeg ook bravecto maar indd 1 per jaar en verder nooit extra hoeven geven.
Mn andere had een autoimmuun ziekte maar haar heb ik uit voorzorg nooit zo’n pil gegeven.
Degene die nooit wat hebben gaan mee naar spanje en krijgen een scalibor band vanwege de zandvliegen.
Heb jaren(10+) geleden met mijn bordercollie geen goede ervaring gehad met Scalibor hij kreeg er ernorme jeuk van maar gezien ik dus 2 naakthonden heb zijn pipetten geen optie en is er dus geen andere keus.

Dat trimsalons Bravecto aanraden vind ik niet iets om van te schrikken.
Ben zelf ook trimster en sommige honden zijn ondanks wat je ook geeft gewoon heel bevattelijk voor vlooien en als de hond gezond is en dan zo’n pil wel werkt waarom niet?!
Mensen hebben er een houtje van om er zelf een eigen spookverhaal van te maken om iets wat ze hebben gelezen maar hoe vaak worden die pillen wel niet gegeven zonder narigheid?!

Wie weet kwam de hond wel continu met vlooien in de salon en gaf de baas aan dat niets werkte en heeft de trimster wel bravecto geopperd want elke keer je salon ontsmetten en de volgende klanten afbellen door een vlooienplaag is niet tof maar tis natuurlijk veel interessanter om een trimster in slecht daglicht over een advies.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:03

Ow ons chineesje had geen bandje of wat dan ook en nooit ergens last van gehad qua teken of vlooien.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:07

Kokosolie werkt super (en dan biologische olie, of in elk geval niet-ontgeurde olie. Het moet naar kokos ruiken). Werkt super bij paarden, katten en mensen en vast ook wel bij honden.

Wel uitkijken op lichte huid ivm verbranden en een nadeel is dat je het elke dag even op je dier moet smeren. Bij mijn katten doe ik een klein beetje in de nek, bij paarden doe ik de kroonrand/kootholte, oksels, liezen, uier of kokergebied en de bilnaad.

De vetzuren (die dus de kokosgeur geven) weren ook vliegen af. Je moet het alleen wel op je dier smeren en niet voeren :')

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:11

prugelpiet schreef:
overigens geef ik zelf Nexgard aan de honden, en credelio aan de katten. Nexgard zou je elke maand kunnen/moeten geven, maar ik pak vaak 1x de Spectra om de 3 maand. Die neemt ook de ontworming mee, maar tussendoor zie ik nooit vlooien en/of teken. Je zou deze moeten / kunnen afwisselen met de normale Nexgard die alleen de vlooien en teken pakt.


Je weet dat Nexgard Spectra niet effectief is tegen alle wormen? Het bevat alleen milbemycine en is niet werkzaam tegen lintworm. Dan zou je apart nog praziquantel moeten geven. Dat zit hier echter alleen in gecombineerde tabletten, die zowel Milbemycine als praziquantel bevatten. Bijvoorbeeld Milbemax.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:35

Art_Ificious schreef:
Ow ons chineesje had geen bandje of wat dan ook en nooit ergens last van gehad qua teken of vlooien.


Mijn chinezen wel maar ook heel veel crested en mn amerikaantje niet maar ja zit ook niets op aan houvast :')
Zandvliegen wil ik geen risico mee lopen ivm leishmania dat is echt niet grappig als ze dat krijgen dus bandje wordt ook echt alleen voor de periode in spanje dus hopen dat het goed gaat.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:08

marleen_usar schreef:
Kokosolie werkte hier niet dan heb je echt veel nodig, ik zit in een groep waar veel natuurlijke oplossingen staan maar dat werkt allemaal niet genoeg.

Nee, daarom zijn die anti vlooien middelen ook uitgevonden :+

Als natuurlijke oplossingen zouden werken, zou dat niet nodig zijn.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:16

DoretteK schreef:
prugelpiet schreef:
overigens geef ik zelf Nexgard aan de honden, en credelio aan de katten. Nexgard zou je elke maand kunnen/moeten geven, maar ik pak vaak 1x de Spectra om de 3 maand. Die neemt ook de ontworming mee, maar tussendoor zie ik nooit vlooien en/of teken. Je zou deze moeten / kunnen afwisselen met de normale Nexgard die alleen de vlooien en teken pakt.


Je weet dat Nexgard Spectra niet effectief is tegen alle wormen? Het bevat alleen milbemycine en is niet werkzaam tegen lintworm. Dan zou je apart nog praziquantel moeten geven. Dat zit hier echter alleen in gecombineerde tabletten, die zowel Milbemycine als praziquantel bevatten. Bijvoorbeeld Milbemax.


Ja, weet ik. Maar goed dat je het zegt :j

Het topic ging alleen over vlooien en teken voor honden, dus ik wou niet teveel ingaan op ontworming en katten middelen. Af en toe geef ik Milpro. Maar deze hond krijgt niet de kans om onderweg dingen op te vreten, dus dat scheelt :D

Edit: mochten mensen hier meelezen voor informatie; geef een Collie achtige hond geen Milpro of Milbemax. Drontal is wel veilig.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:23

Avalanche schreef:
marleen_usar schreef:
Kokosolie werkte hier niet dan heb je echt veel nodig, ik zit in een groep waar veel natuurlijke oplossingen staan maar dat werkt allemaal niet genoeg.

Nee, daarom zijn die anti vlooien middelen ook uitgevonden :+

Als natuurlijke oplossingen zouden werken, zou dat niet nodig zijn.

Je denkt verkeerd. Kokosolie werkt tegen teken en vliegen. Jij begint nu over vlooien, maar volgens mij ben je daarmee de enige die -onterecht- een verband legt tussen deze twee.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:26

prugelpiet schreef:
Edit: mochten mensen hier meelezen voor informatie; geef een Collie achtige hond geen Milpro of Milbemax. Drontal is wel veilig.


Is dat nieuw? Mochten ze dat gen hebben, mogen ze geen Advantage of Advantix toch?