Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:46

Hier ook fan van seresto. Vorig jaar voor het eerst gebruikt en geen 1 teek meer gehad sinds ze de band om had. Daarvoor zat ze er altijd onder.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:21

Ik ben ook nog op zoek naar de ideale oplossing. Banden en pipetten zijn niet mogelijk in verband met het vele zwemmen. En bij bravecto bijten de teken zich eerst alsnog vast en laten binnen 12u weer los. Maar dan kan ik net zo goed elke avond hem even teekvrij plukken, wat ik nu ook al doe. Dat doe ik dan liever dan een pil erin doen waarbij ik niet weet hoe mijn hond erop reageert.

Vorige zomer wel zelf een mix gemaakt van etherische oliën (o.a. geranium). Had er geen hoge verwachtingen van, maar dat werkte wonderbaarlijk best wel goed. Alleen moest ik het wel echt voor elke wandeling aanbrengen en vergat ik het 9 van de 10 keer :+ Daarnaast vond mijn hond het ook echt geen prettige geur, dus daarom nu toch maar weer opzoek naar iets anders. Als mensen nog tips hebben?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:22

Met een seresto kan je hond prima zwemmen. Mijn hond is een echte waterrat. Gaat goed met de band.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:24

Volgens mij is het 24 of 48 uur niet zwemmen na het toedienen van een pipet. Dat moet toch wel te doen zijn?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:27

Serestoband. Met zwemmen doe ik hem af

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:28

Het is al een aantal jaar geleden dat ik beide producten gebruikt heb, maar toen stond er wel op dat het slecht is voor het waterleven en dat de hond er daarom niet mee mag zwemmen. Want het is natuurlijk gewoon een pesticide, en dat tast niet alleen teken aan. Of is dat onderussen veranderd?

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:26

Anne_GTI schreef:
Serestoband. Met zwemmen doe ik hem af


Dat heeft dan juist geen effect toch? Teken zitten immers in de natuur en waar zwemt de hond? In de natuur.

Mijn waterrat krijgt wél pillen, maar een ander merk dan Bravecto, die pillen zijn maar 1 maand "werkzaam" maar meestal heb ik aan 1 tot 2 pillen per jaar genoeg. Minder heftig dan Bravecto welke direct 3 maanden minimaal werkt.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:35

Hier krijgen de honden ook bravecto.
Meestal red ik het met 1x per jaar.
Dit jaar helaas al de 1e tablet moeten geven omdat de teken al vroeg actief zijn.
Voorheen seresto banden gebruikt. Maar daar kreeg 1 van onze honden kale plekken van.

En nu met onze dochter wil ik ook geen banden meer om bij de honden.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:47

dierenfan schreef:
Amber_anne schreef:
Tja het is mijn keuze ook niet maar er zijn genoeg mensen die het doen

De dierenarts heeft er ook nooit iets over gezegd. Ze hebben nu een ander merk en die geven ze ook elke 3 maanden


Eigenlijk bizar maar dierenartsen doen domweg niet meer dan verkopen. Als ik om 4 bravecto tabletten zou gaan krijg ik er ook gewoon 4 mee. Ga ik om entingen dan duwen ze alles er direct in wat ik vraag. Het wil nog wel als je ontworming vraagt terwijl je net geënt hebt dat ze aan geven er 5 dagen mee te wachten. Ook leuk. Entingen, 5 dagen herstel, volgende klap. Gezonde dieren kunnen dat wel aan. Vandaar dat elke 3 maanden iets geven wat 3 maanden gegarandeerd werkt ook wel even goed gaat maar uiteindelijk wordt het teveel. Zeker omdat in die tijd ook entingen plaats vinden en ontwormingen (waarschijnlijk). Hier dit jaar geen entingen nodig. Ontworming gebeurd wel indien ik tekenen zie dat het nodig is (onverklaarbare diaree of regelmatig onverklaarbaar braken zijn voor mij tekenen). Daarom durf ik dit jaar in 12 maanden 2x bravecto te geven met ruim 4 maanden tussen de tabletten in. Volgend jaar zien we weer wel



Domme dierenarts hier!
Er zijn bij Bravecto ook, net als bij alle andere diergeneesmiddelen (over)doserings onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat zelfs al zou je een interval hebben van slechts 8 weken dat dat nog geen probleem vormt. Is het nodig, nee dat zeker ook niet. Maar voor goede gegarandeerde bescherming is 4x per jaar gewoon aanbevolen.

Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 06:19

joey_lover schreef:
Het is al een aantal jaar geleden dat ik beide producten gebruikt heb, maar toen stond er wel op dat het slecht is voor het waterleven en dat de hond er daarom niet mee mag zwemmen. Want het is natuurlijk gewoon een pesticide, en dat tast niet alleen teken aan. Of is dat onderussen veranderd?


Ik deed ze ook altijd af. Zee is hier behoorlijk zout dat ligt ook altijd als laagje op de vachten. Dat vinden banden en pipetten verre van fijn. De werking duur neemt dan ook flink af en dan wordt het helemaal prijzig

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 06:21

joey_lover schreef:
Ik ben ook nog op zoek naar de ideale oplossing. Banden en pipetten zijn niet mogelijk in verband met het vele zwemmen. En bij bravecto bijten de teken zich eerst alsnog vast en laten binnen 12u weer los. Maar dan kan ik net zo goed elke avond hem even teekvrij plukken, wat ik nu ook al doe. Dat doe ik dan liever dan een pil erin doen waarbij ik niet weet hoe mijn hond erop reageert.

Vorige zomer wel zelf een mix gemaakt van etherische oliën (o.a. geranium). Had er geen hoge verwachtingen van, maar dat werkte wonderbaarlijk best wel goed. Alleen moest ik het wel echt voor elke wandeling aanbrengen en vergat ik het 9 van de 10 keer :+ Daarnaast vond mijn hond het ook echt geen prettige geur, dus daarom nu toch maar weer opzoek naar iets anders. Als mensen nog tips hebben?


Normaal pluk ik in de eerste rustige periode teken weg voor ik bravecto geef. Dat ging ik geven bij rond de 10 teken per dag. Echter eenmaal gegeven vind ik zeldzaam nog teken. Het maakt je hond dus ook onaantrekkelijk durf ik na meer dan 10 jaar wel te stellen. De hoeveelheid teken gaat zichtbaar omlaag. Daarnaast heb ik ze liever vlot dood aan mijn honden dan volgezogen in de woonkamer waar ik er dan regelmatig op trap brrrr

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 06:27

future_vet schreef:
dierenfan schreef:

Eigenlijk bizar maar dierenartsen doen domweg niet meer dan verkopen. Als ik om 4 bravecto tabletten zou gaan krijg ik er ook gewoon 4 mee. Ga ik om entingen dan duwen ze alles er direct in wat ik vraag. Het wil nog wel als je ontworming vraagt terwijl je net geënt hebt dat ze aan geven er 5 dagen mee te wachten. Ook leuk. Entingen, 5 dagen herstel, volgende klap. Gezonde dieren kunnen dat wel aan. Vandaar dat elke 3 maanden iets geven wat 3 maanden gegarandeerd werkt ook wel even goed gaat maar uiteindelijk wordt het teveel. Zeker omdat in die tijd ook entingen plaats vinden en ontwormingen (waarschijnlijk). Hier dit jaar geen entingen nodig. Ontworming gebeurd wel indien ik tekenen zie dat het nodig is (onverklaarbare diaree of regelmatig onverklaarbaar braken zijn voor mij tekenen). Daarom durf ik dit jaar in 12 maanden 2x bravecto te geven met ruim 4 maanden tussen de tabletten in. Volgend jaar zien we weer wel



Domme dierenarts hier!
Er zijn bij Bravecto ook, net als bij alle andere diergeneesmiddelen (over)doserings onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat zelfs al zou je een interval hebben van slechts 8 weken dat dat nog geen probleem vormt. Is het nodig, nee dat zeker ook niet. Maar voor goede gegarandeerde bescherming is 4x per jaar gewoon aanbevolen.

[ [url=m/NIUoYg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn mening is idd dat bovenstaande dom!! Is. Een jaar rond beschermen is sowieso al overbodig plus zoals ik eerder aan gaf wij als eigenaren geven zelden enkel anti teek/vlo middel als enigste in het jaar. Er komen vaak entingen en ontworming bij kijken en wie weet wat nog meer. Dat heeft ook allemaal (tijdelijke) invloed op de weerstand. Waarom iets onnodig opzoeken? Sinds bravecto 1x per jaar heb ik nooit meer vlooien gehad en ja mijn honden zijn jarenlang mee gegaan naar dierenasiel/pension/dagopvang en zaten en liepen tussen zeer veel andere honden 5 tm 7 dagen per week. Ik durf echt te garanderen dat bravecto zelfs tot 6 maanden werkt voor het gaat minderen. Maar omdat ik het nu al gegeven heb en het teken seizoen echt lang is wil ik over zo'n 4 maanden herhalen om zo zeker voldoende te beschermen. Dit zou het eerste jaar zijn dat ik 2x tablet geef.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:19

Als je echt, net als wij, in tekengebied woont werkt alleen Bravecto of Nexgard (de lichtere variant van Bravecto)
Wij geven 2x per jaar Nexgard, dit middel werkt volgens de omschrijving voor 1 maand, maar onze ervaring is dat ze er met gemak een maand of 3 a 4 mee vooruit kunnen.

Verder hier in het verleden al van alles geprobeerd, maar werkelijk niks hielp, behalve de Bravecto/Nexgard

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:32

Ik gaf mijn vorige hond 1x per jaar een Bravecto pil en ze was de rest van het jaar tekenvrij. Toen ze op seniorleeftijd problemen kreeg met haar lever durfde ik geen Bravecto meer te geven. Ze kreeg groenlipmossel vanwege artrose-achtige klachten en tot mijn verrassing kwam ik erachter dat als prettige bijwerking de teken wegbleven. Een mini-onderzoek in de regio leerde dat er meer honden positief reageren op groenlipmossel als anti-tekenmiddel maar helaas niet alle honden.
Het is volgens mij het proberen waard.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:39

Bravecto durf ik niet te geven, ik geef ze stronghold plus.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:37


Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:25

Vroeger gaf ik elke maand een Bravecto, het stond zelfs netjes in mijn agenda, maar daar ben ik inmiddels vanaf gestapt.
Ik deed nu vorig jaar starten mid februari en dan om de 6 a 7 weken een Credelio en dat tot eind augustus.
Dit jaar ben ik dus ook al moeten beginnen (reeds teken van het paard gehaald). Maar als ik jullie reacties lees, dan zou ik met nog meer interval de pil kunnen geven? Wat denken jullie?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:31

Lukasje schreef:
Vroeger gaf ik elke maand een Bravecto, het stond zelfs netjes in mijn agenda, maar daar ben ik inmiddels vanaf gestapt.
Ik deed nu vorig jaar starten mid februari en dan om de 6 a 7 weken een Credelio en dat tot eind augustus.
Dit jaar ben ik dus ook al moeten beginnen (reeds teken van het paard gehaald). Maar als ik jullie reacties lees, dan zou ik met nog meer interval de pil kunnen geven? Wat denken jullie?


Voor welk diersoort? Bravecto voor honden bestaat namelijk niet in maandelijkse variant

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:25

Bij de trimsalon werd bravecto laatst aanbevolen ik schrok daar echt van. Ik zit in de facebook groep waar het over bravecto gaat en daar staan schokkende berichten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:32

Anne_GTI schreef:
Serestoband. Met zwemmen doe ik hem af


Maar dat hoeft niet. Ze kunnen tegen water. De werking wordt er niet minder door.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:40

Maar het is niet goed voor het leven dat in dat water zit, misschien daarom?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:11

SusanH schreef:
Anne_GTI schreef:
Serestoband. Met zwemmen doe ik hem af


Maar dat hoeft niet. Ze kunnen tegen water. De werking wordt er niet minder door.


Zout water kunnen ze niet hebben en dat is waar mijn honden in zwemmen. Geen idee of het schadelijk is voor de water wereld. Schijnt voor ons en kinderen niet schadelijk te zijn hoe dan wel schadelijk in het water?

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:23

Ik gebruik pipetten, Advantix of Frontline Combo.

Mijn waterrat mag na de pipet 48 uur niet zwemmen, daarna weer wel. Merk er niets van dat het de werking sneller minder wordt, ondanks dat ik hem ook ongeveer elke 2-3 weken uitgebreid was en hij zeker 4-6 keer per week zwemt.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:27

marleen_usar schreef:
Bij de trimsalon werd bravecto laatst aanbevolen ik schrok daar echt van. Ik zit in de facebook groep waar het over bravecto gaat en daar staan schokkende berichten.


Mensen roepen graag dingen. Ja, Bravecto is een ‘heftig’ middel, want hij is een van de weinigen die 3 maanden werkzaam is.

Er gaan verhalen de ronde van honden die dood zouden zijn gegaan aan Bravecto, echter is dit nooit bewezen. Ik meende dat Bravecto zelfs heeft aangeboden hier verder onderzoek naar te doen op deze dieren, maar dat er geen eigenaar is die dit ook daadwerkelijk heeft laten doen. Dus dan is het makkelijk om met je vingertje ergens naar te wijzen.

Een gezonde, volwassen hond of kat kan prima een Bravecto hebben. Bij een jonge hond of met verminderde weerstand, zou ik ook iets anders aanraden. En niet alles op 1 dag erin drukken aan vaccinaties, vlooien- en teken middelen en ontworming.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:28

Mooie reactie Prugelpriet.
Vind het al zo prettig dat in dit topic normaal over álle opties gesproken werd. Ik begon niet voor niets met de opmerking dat Bravecto troep is, weinig hondeneigenaren geven die pillen met vreugde. Als ik met een lavendelspray teken zou kunnen weren, had ik het zeker gedaan, helaas is dat niet zo.