Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:27

Nyaleti schreef:
prugelpiet schreef:
Edit: mochten mensen hier meelezen voor informatie; geef een Collie achtige hond geen Milpro of Milbemax. Drontal is wel veilig.


Is dat nieuw? Mochten ze dat gen hebben, mogen ze geen Advantage of Advantix toch?



Ah top!
Producten met milbemycine inderdaad niet aan Border collies geven die een MDR1-mutatie hebben. Of als ze niet getest zijn. Hier vind je de hele lijst:
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/bloe ... 1-mutatie/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:07

Lindsey_99 schreef:
Nikass schreef:
Oh dat wil ik dus zéker niet.
En hoeveel gif krijg je zelf binnen door het contact, is dat ooit onderzocht?
.
.
het is ooit ondezocht, DIT is een wat ouder document waar men niet erg gecharmeerd is van banden. zie pag. 26. Maar de angst en afschuw voor teken is wel toegenomen sinds de presentatie van het rapport.
Ik weet niet of er een recenter onderzoek is naar de modernere middelen.
Voor de hond gebuikten we Exil, ofwel permetrine, en we hebben nu ook een kat, dus we zullen wat anders moeten verzinnen. Maar na 30 jaar huisdieren hebben we eigenlijk nauwelijks ooit problemen met vlooien gehad. Teken krijgen zwemles en aan vlooien doen we pas wat als we ze bespeuren.


Genoemde middelen in dit onderzoek ( wat al 20 jaar oud is) zitten niet in de seresto band. Gewoon even de bijsluiter lezen die is online makkelijk te vinden.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 23:15

Natuurlijk had ook ik het liever met natuurlijke middelen opgelost.

Maar ik had dus jaren geleden heel positive thinking natuurlijke pipetjes op Teatree basis gekocht en ben afgestraft met de vlooienplaag der vlooienplagen in de tuin.
Honden wassen, tuin spuiten, dekens wassen en het ging van kwaad tot erger. Met een dingetje als Bravecto onderbreek je eigenlijk direct de voortplantingscyclus van de vlo: die zuigt bloed en gaat dood, ipv dat die een paar honderd eitjed legt. Dus ja, dat probleem heb ik toen met Bravecto wel opgelost.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 06:38

Als het fatsoenlijk kon met natuurlijke producten zou ik er zeker voor gaan. Echter vele producten werken absoluut niet afdoende maar daarnaast als het al zou werken dan moet je zodanig veel geven of herhalen dat het voor mij een onbetaalbare extra hobby wordt.
Karnemelk lijkt ook afwerend te helpen. Mijn vorige honden dronken graag Karnemelk maar beide huidige honden vinden het echt vies. Knoflook werkt ook maar knoflook is giftig voor honden. Absoluut niet direct dodelijk maar dagelijks knoflook geven waarvan ik weet dat het giftig is en kan gaan opstapelen vind ik persoonlijk in maanden schadelijker dan 1x een tablet bravecto. Of het werkelijk zo is? Nooit onderzocht dus geen idee. Ik heb ook nog eens een zeer slechte eter die gerust 2 dagen niet eet en al zeker niet wekenlang hetzelfde voer of snack wil weg werken haha

Overigens qua ontworming neem ik milbemax. Mijn honden snaaien gerust vers gras tijdens wandelingen en die kunnen zeker slakken(sporen) bevatten. Die slakken kunnen drager zijn van hartworm ook hier in bepaalde gebieden in Nederland!! Om voor de zekerheid dat ook mee te nemen gebruik ik milbemax omdat deze ook hartworm aan pakt

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 08:04

Verstandig, de hartworm breid zich inderdaad verder uit richting noorden.
Hier (hartworm gebied) zijn verschillende opties tegen de hartworm. Ik geef maandelijks een lage dosis ivermectine en dat doet zijn werk. Maat ook entingen is mogelijk of idd meenemen met het ontwormen.

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:53

Voorheen waren hier niet zoveel teken, maar 2 jaar geleden in een gebied gewandeld waar het blijkbaar krioelde van de teken. Ik heb er ca 30 van mijn hond afgeplukt.
Afgelopen zomer 1x een tablet van Bravecto gegeven en geen teek meer gehad.
Toen we in DL woonden, gadden mijn honden een Serestoband om, werkte ook goed.
En ja, het is rotzooi, maar het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden.