Likmatten en voerpuzzels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 15:56

Oh leuk! Stuur me maar even een pb, dan zet ik hem op vinted even als gereserveerd :)

solarpleure

Berichten: 2732
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 15:58

Oh wat leuk, zou een van die potten geschikt zijn voor een border collie/australian shepherd kruising?

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:30

Bedoel je die Jack o Lantern of West Paw toppl? De Honeypot die ik er op had staan was vanmiddag vrijwel direct verkocht.

Ik heb een grote Aus dus goede graadmeter :)) de Jack o Lantern ging heel goed, kan best wat in. Maar Fitz is gewoon niet zo'n fan van Kong achtige speeltjes, wordt hij niet blij van.
De toppl die ik er op heb staan is de kleinste en echt wel klein voor een volwassen middenmaat. Voor een pup wel heel leuk, of voor een klein hondje.

De potjes in het algemeen kunnen prima voor dat maatje hond. Zowel de flowerpot als de honeypot als ee Yoggiepot. Ik krijg in de Yoggiepot een hele maaltijd van 280 gram kvv. In de honeypot niet, maar is wel een leuke voor extra enrichment of ijsjes ofzo. De toppl large krijg ik geen hele maaltijd in maar krijgt hij wel goed leeg. De toppl XL kan met gemak een hele maaltijd in. De flowerpot heb ik niet, maar verwacht ik hetzelfde als de honeypot. Erg leuke enrichment :j

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:39

Voorbeeld van een KVV zonder premix:
Afbeelding

En met premix:

Afbeelding

Hier staat ook vaak op "complete voeder" en op de gewone kvv "aanvullend voeder".

Hhilde

Berichten: 7445
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:56

Ja, hoewel er ook fabrikanten zijn die op hun voeding zonder premix alsnog (in dergelijke bewoordingen) zetten dat hun voeding compleet is. Op de KB Raw hierboven staat netjes dat variatie nodig is :)

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:01

Klopt ja, dan beweren ze dat met afwisselen de voeding compleet is, maar dat is niet volledig correct. :)

solarpleure

Berichten: 2732
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:32

Leo schreef:
Bedoel je die Jack o Lantern of West Paw toppl? De Honeypot die ik er op had staan was vanmiddag vrijwel direct verkocht.

Ik heb een grote Aus dus goede graadmeter :)) de Jack o Lantern ging heel goed, kan best wat in. Maar Fitz is gewoon niet zo'n fan van Kong achtige speeltjes, wordt hij niet blij van.
De toppl die ik er op heb staan is de kleinste en echt wel klein voor een volwassen middenmaat. Voor een pup wel heel leuk, of voor een klein hondje.

De potjes in het algemeen kunnen prima voor dat maatje hond. Zowel de flowerpot als de honeypot als ee Yoggiepot. Ik krijg in de Yoggiepot een hele maaltijd van 280 gram kvv. In de honeypot niet, maar is wel een leuke voor extra enrichment of ijsjes ofzo. De toppl large krijg ik geen hele maaltijd in maar krijgt hij wel goed leeg. De toppl XL kan met gemak een hele maaltijd in. De flowerpot heb ik niet, maar verwacht ik hetzelfde als de honeypot. Erg leuke enrichment :j


Jammer dat die al weg is, maar weer wat geleerd. Weet ik 't voor de volgende keer :)

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:36

Wat een ontzettend lieve reacties allemaal, bedankt! <3

Hettieheks, ik heb je een PB gestuurd! <3

Ik had vandaag een gezellig lente potje gemaakt voor m’n Otje :+:
Alleen ze was niet erg enthousiast, dus heb het maar op een likmatje gestort en toen was het zó op _O- ach het idee was leuk denk ik dan maar haha.

KBRaw lam/eend, huttenkase, klein beetje bananen granulaat en kokos sprinkles **\O/**
Afbeelding

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:38

Ik heb hem gelezen warboel! Ik ga je zeker even antwoorden als ik wat meer tijd heb :D

Diner voor de jongens vanavond
Afbeelding

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:50

Heel erg bedankt Leo! Ga morgen weer nieuwe halen bij Zoo & Zo, dus dan weet ik waar ik op moet letten.

love_mandy

Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:58

Warboel sterkte! Een wat een toffe pot, jammer dat Otje zo ondankbaar was :') gelukkig dat ze het wel van een likmat at.

Hettieheks
Die stitch vormpjes zijn toch zo leuk hè. Leuke bakken weer.

Hier een beetje simpel gehouden vandaag. Vanmorgen heeft hij de helft van zijn eten gekregen want we moesten al vroeg op pad en hij is wagenziek. De rest heeft hij als gestoomde worst gehad op de agility wedstrijd waar we gingen kijken. Hij heeft daar heerlijk gelopen met zijn moeder en broer en zus (van het vorige nest) en verder super braaf in de kamper gezeten. Zodat wij naar de wedstrijd konden kijken.
We zijn net weer terug en meneer had honger dus even snel wat simpels gemaakt
Afbeelding
Lekker een beetje extra bone broth omdat het zo warm was en we toch nog aardig wat hebben gelopen.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 20:00

Daar is de Stitch weer! Zo leuk :D

Ooh wat een gezellig en fleurig potje Warboel!

Fitz zijn bakken gister en vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9370
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 20:17

Ik vind het zo leuk om al die bakken te zien :D wij hebben vanavond onze eerste gemaakt. Niet heel spannend, maar meneer moet eerst even wennen.
Afbeelding
We hebben verschillende soorten KVV gehaald, dit was de runner vis en rijs want de rest was nog niet ontdooit :+ En het smaakte goed zo te zien want alles is op haha. Moet nog even iets bedenken om het meer op hoogte te krijgen.
Afbeelding

Hhilde

Berichten: 7445
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:27

Leuk al hoor :D Wellicht een krukje van Ikea met van die nopjes op de bovenkant voor meer hoogte? Fijn dat het in de smaak viel in ieder geval :)

Mooie bakken weer Leo! En dat lekkere serieuze hoofd van Fitz erbij := En inderdaad, het is echt een wereld apart al die KVV en keuzes/verschillende opties. Daarom ben ik altijd wel van het vele afwisselen, zeker nadat ik jaren terug eens een fabrikant hoorde die een maand lang was vergeten premixen toe te voegen aan een smaak voeding waar het wel bij beloofd werd. Je zal die batches maar een paar maanden voeren.

Warboel :') Het ziet er wel leuk uit!

Klinkt als een leuke dag love_mandy!

Stitch :D :D bij Hettieheks, blijft leuk :j Zit er groentemix in?

Maartje_M

Berichten: 9370
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:34

Oh zo’n krukje hebben we staan, ga ik proberen! Hij pakte op een gegeven moment de bak met zijn tanden op om ergens anders te gaan eten :')

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:55

Wortelsoep :D

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:32

Nieuwe vraag :D
12 mei kan ik m'n puppy ophalen. Kan die meteen op kvv overgezet worden of wachten tot ze 6 maanden is? Hoor er wisselende verhalen over, maar zag ook kvv puppy in de dierenwinkel....

Hhilde

Berichten: 7445
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:48

Dat kan direct :j Pups kunnen zelfs afgespeend worden op een geschikte KVV. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de hele wereld van die pup op één dag al verandert, dus je moet vooral even nadenken of je het rustig aan wil doen met overgaan. Ook afhankelijk van de pup, de een wil graag direct helemaal over en de ander moet wennen.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:50

Dit zijn wel dingen die je online makkelijk kunt vinden. Ik begrijp dat je de vraag stelt, maar laten we dit geen nieuw 'Hoe voer je KVV?' topic van maken. Zie eerder genoemde websites (Voerwijzer, Ekowolf, e.d.).

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:06

Hhilde dank je wel!

Mavantos, internet geeft verschillende adviezen zoals ik al vertelde. Aangezien hier zoveel echte ervaring zit, dacht ik, ik vraag het hier. Maar als je dat vervelend vind zal ik geen vragen meer stellen.

Bedankt iig voor alle uitleg, heb er een hoop aan gehad :j :D

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:14

idylle schreef:
Nieuwe vraag :D
12 mei kan ik m'n puppy ophalen. Kan die meteen op kvv overgezet worden of wachten tot ze 6 maanden is? Hoor er wisselende verhalen over, maar zag ook kvv puppy in de dierenwinkel....


Mijn pup at Kvv bij de fokker. Dus het kan, maar ik zou even het voer aanhouden wat de pup gewend is tot hij voldoende vertrouwen heeft in zijn nieuwe omgeving.

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:31

Op internet is het maar net hoe stel je de vraag en de adviezen rollen er zo uit. Je zult er hele wisselende adviezen vinden die voor nog meer verwarring kunnen zorgen! Zo werkt het ook met training |o
Ik zat vandaag bij een klant die heel trouw aan het oefenen waren en echt heel goed bezig zijn met hun jonge puber.

En toen kwamen ze op verjaardag… en daar was een deskundige :roll: ze waren aan de hand van het verhaal Google op gegaan en het bracht ze toch weer aan het twijfelen. Ondanks dat de training zo goed gaat. En zo gaat het met voer ook.

Ja je hond kan direct over, maar ik sluit me aan bij de eerder gegeven adviezen. Misschien is direct een te grote impact. En buikpijn kan bij pups ook weer heftige gevolgen hebben op leerervaringen en gedrag.

KVV en brok kan samen, ik zou het dus voorzichtig erbij introduceren, als blijkt dat de hond het de eerste dagen gewoon prima doet!

Heel veel plezier met je pup :D

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:31

idylle schreef:
Nieuwe vraag :D
12 mei kan ik m'n puppy ophalen. Kan die meteen op kvv overgezet worden of wachten tot ze 6 maanden is? Hoor er wisselende verhalen over, maar zag ook kvv puppy in de dierenwinkel....


Ik heb Appa gelijk vanaf dag 1 dat hij hier was KVV gevoerd, je moet alleen wel de calcium/fosfor verhouding in de gaten houden. Puppy KVV is voornamelijk fijner gemalen. Je kan in principe gewoon normale KVV voeren als die verhoudingen in orde zijn (ik weet dat niet uit m’n hoofd, check anders even Voerwijzer). Had wel wat brokjes meegekregen van de fokker, maar voor hem was de overgang niet zo heel groot want hij kende mij al erg goed (fokker woonde dichtbij en was altijd welkom, dus zat daar vaak meerdere keren per week) en had m’n vriend en Otje ook al ontmoet. Het heeft bij hem geen problemen gegeven maar sommige pups hebben wat meer tijd nodig om aan ander voer te wennen.

Even geen voer post maar wil het toch even delen, m’n racemonster Appa heeft vandaag zijn wedstrijd licentie behaald voor de renbaan dus hij mag nu voor het echie de wedstrijden meedoen <3 hij moest vandaag met 4 honden lopen, allemaal doorgewinterde racers, en hij won nog ook :+

Ik doe op zulke dagen ook geen enrichment want hij is daar dan veel te moe voor.

Wel lekker shakeje (bottenbouillon, geitenmelk, rijst proteïne en banaan)
Afbeelding

En stiekem even een ren foto delen, omdat ik zo trots ben O:)
Afbeelding

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:48

Oh wat tof warboel!! Kan me voorstellen dat je ontzettend trots bent <3

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 06:01

Heel erg bedankt voor alle antwoorden!

Gefeliciteerd met het behalen van de wedstrijd licentie! Super gaaf!!