Pup wilt niet in bench met deur open.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12506
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:53

Het is een baby he

Klein beetje opvoeding maar vooral aandacht
Nooit teveel alleen laten..
En.opsluiten.....niet.mijn manier

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:54

Ik denk dat de hele discussie over de bench op zich hier off topic is.

TS heeft gekozen voor een bench en wilt dit graag een fijne plek voor haar pup maken. TS, ik zou inderdaad de druk eraf halen en gewoon rustig aan opbouwen. Een meer spelenderwijze aanpak gaat voor jou en de pup veel beter werken. Snoepjes zijn één ding, maar ook het gewone voer, kauwgoed, speelgoed... kan je in de bench leggen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Bouw vooral samen een band op, hou het plezierig.

Bo_Y

Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:55

onpaard schreef:
Wij hebben sinds kerst ook een puppy. Wij hebben een kussen in de huiskamer waar ze graag op ligt maar geen bench. Ik merk toch wel dat heel veel mensen dat raar vinden dat wij geen bench hebben. Onze hond doet het prima zo dus ik zie t nut er niet van in.


Dat is fijn! Maar zonder bench had ik een kapotte overprikkelde aussie. Dus wat voor 1 hond werkt, werkt voor een ander niet.

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:57

Wat een eeuwig durend anti bench gezeik weer zeg. Wat maakt het je nu uit of iemand zo'n ding in huis heeft of niet. De helft van de mensen hier sluiten hun paarden rustig halve dagen of langer op in een box maar een hond martel je ermee haha
Hier een spuuglelijke ren in de woonkamer en iedereen dealt er maar mee of komt maar gewoon niet in huis. Mijn hond eet het liefst de visite op dus mega ideaal deze ren. De opvoeding is rustig in de ren aanwezig zijn als er visite is. Dat gaat keurig en iedereen tevreden.
Zo was het eerst want mijn herder was ook niet altijd aardig tegen de hyperdeflyp terreur.
Afbeelding

Zo is het de laatste jaren

Afbeelding


Ze zitten hier s nachts in en ook wel bij alleen thuis zijn. Ligt er net aan hoe moe ze zijn en hoe lang ze alleen moeten zijn en hoe schoon ze zijn. Het is hier net het huishouden van Jan Steen maar vol modder en water gaan ze toch echt de ren in ipv de bank op. Makkelijker poetsen en wassen.


Wat TS betreft je traint veellll te lang en idd ook totaal verkeerd. Je moet het er in gaan niet belonen maar het er in blijven. De pup traint jou ipv jij de pup. Hier ging de bench gewoon naast mij op de bank en op bed. Pas als dat helemaal oke was ging de bench op de grond en uiteindelijk daar waar ik hem wou hebben. Zo zijn er hier al 3 stabiel groot geworden. Nu werk ik dus met puppyren panelen en een kennel in de tuin. Meer ruimte want de 120 cm bench is nog te klein voor mijn herder. Was wel mooie maat voor mijn terrier. Ze moeten kunnen verliggen, rekken en strekken. Autobench gelden weer andere regels maar in huis moeten ze gewoon op een koel plekje kunnen gaan verliggen.

Hier groeien ze absoluut op met bench. Kan gemakzucht zijn maar ik vind het prettig en duidelijk werken voor alle partijen. Daarnaast zijn ze hier allemaal opgegroeid in een grotere roedel honden. De oudjes beschermden zichzelf wel tegen de pups maar de bench deed de pups weer beschermen tegen de nukkige oudjes met allemaal hun eigen gekke dingen. Ik heb op zolder wel 10 benchen in allerlei maten en kwaliteiten en heb ook 5 puppy rennen. Bij de paarden staat er in de zomer ook altijd een xxl puppenren van 1 meter hoog en 3,5 bij 3,5 meter. Schaduwdoek er over en de honden kunnen lekker luxe eerst in de zee zwemmen en daarna de ren in en opdrogen terwijl ik mezelf met de paarden bezig hou. Ze weten vanaf pup af aan niet beter dan relaxen in een ren
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 18-02-24 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:58

Hier kennen ze wel de bench en staat hij er ook nog. Is tevens keukentafel. :+
En ze liggen er beide vaak in. Uitzichzelf.
Dus niets geen straf idee.
Als ze het wel koppelen aan gevangenis of straf is er iets niet goed gegaan.
Het is hier niet anders dan de mand.

Hier is in de puppytijd het deurtje wel dicht gegaan als ze rust nodig hadden.
Snoepje aaitje en slapen maar.

Maar ze zaten er geen dagdelen in zoals misschien bij mensen die veel weg zijn. Dat zal wel verschil maken vermoed ik.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-02-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:59

Je hebt de pup een week.
Sorry hoor maar dat kost gewoon wat meer tijd.
En dan niet uren bezig zijn maar stoppen voor de emmer overloopt anders lukt het idd nooit. Maak het leuk en oefen dat 5 min. Dan even wat anders dan weer 5 min en dan positief afsluiten en de volgende dag weer.

Hier slaapt onze Dex er elke nacht zelf in. Hij staat open. Maar Toen Dex 8 weken was tot dat hij 12 weken was sliep hij erin met de deur dicht omdat hij zo klein was. En een chip pup een grote zware kat kan dan nog wel gevaarlijk zijn. Maar hij ziet de bench kennelijk als veilig plekje dus gaat als hij savonds terug is van het laatste plasrondje meteen naar zijn rennetje. Terwijl Saartje op de bank slaapt.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-02-24 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18716
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:00

Ik ben van de nuchtere aanpak en op bokt veroordeelde aanpak. Hup pup erin, botje erbij, deurtje dicht en niet zeuren :+

Voor mijn laatste pup heb ik zo'n ren gekocht en daar alles ingelegd maar als je een grote hond hebt misschien niet makkelijk.

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:03

Ze wil volgens mij juist aanleren dat de pup vanzelf in de ren gaat en dat de deur dan open kan blijven.

Pup erin met deurtje dicht is niet ingewikkeld natuurlijk.

Echwel

Berichten: 12506
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:04

BeFunny schreef:
Ze wil volgens mij juist aanleren dat de pup vanzelf in de ren gaat en dat de deur dan open kan blijven.

Pup erin met deurtje dicht is niet ingewikkeld natuurlijk.

Maar dan.kan hij net zo goed ergens anders liggen toch

Zonnetje81
Berichten: 18716
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:05

BeFunny schreef:
Ze wil volgens mij juist aanleren dat de pup vanzelf in de ren gaat en dat de deur dan open kan blijven.

Pup erin met deurtje dicht is niet ingewikkeld natuurlijk.


Dan gaat ie dat vanzelf wel een keer doen. Mijn honden liggen er ook in als het deurtje open is en die van mijn ouders ook. Omdat ze gewend zijn erin te slapen is dat blijkbaar hun fijne/veilige plekje.

Edit: mijn hondje slaapt er niet meer in al vanaf 4 maanden niet maar als je een bench neerzet gaat ze er wel in liggen. Vinden ze fijn.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 18-02-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:05

BeFunny schreef:
Ze wil volgens mij juist aanleren dat de pup vanzelf in de ren gaat en dat de deur dan open kan blijven.

Pup erin met deurtje dicht is niet ingewikkeld natuurlijk.

Maar dat doen ze de eerste week niet.
Dat doen ze later pas. Vanzelf. Hoef je dan niet extra op te oefenen.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:07

Dat kun je gewoon trainen natuurlijk. Beter juist als je daarmee wat kan helpen. Gelukkig kun je dat exact hetzelfde trainen als dat je alleen een kussen gebruikt, dus voor ieder wat wils. Je kunt zelfs eerst alleen op een kussen trainen en dat kussen na een paar sessies in de bench schuiven. Net wat je als eigenaar wilt.

Terug naar de plaats is gewoon een harstikke leuk kunstje om te leren en heel waardevol. Wellicht niet meteen volle bak in week 1, maar goed dat is misschien het goed bedoelde enthousiasme en wat gebrek aan kennis wat soms komt kijken bij het trainen van een pup.

Nogmaals het advies om naar een goede hondenschool te gaan, daar zullen ze een hoop fijne adviezen, trainingsmethodes en spelletjes hebben die geschikt zijn voor alle leeftijdsfases van je pup. :)

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:08

Bo_Y schreef:
onpaard schreef:
Wij hebben sinds kerst ook een puppy. Wij hebben een kussen in de huiskamer waar ze graag op ligt maar geen bench. Ik merk toch wel dat heel veel mensen dat raar vinden dat wij geen bench hebben. Onze hond doet het prima zo dus ik zie t nut er niet van in.


Dat is fijn! Maar zonder bench had ik een kapotte overprikkelde aussie. Dus wat voor 1 hond werkt, werkt voor een ander niet.


Hoe komt het dan dat je een kapotte overprikkelde ausie had? Zelf denk ik dat mensen niet altijd genoeg tijd hebben voor een hond in hun drukke leven of misschien niet de ruimte die een hond nodig heeft. En dat ze dat dan oplossen met een bench. Het rare ervan vind ik dat een bench als normaal wordt gezien want in mijn ogen is het dat niet.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:21

Ik zou het wat loslaten. Wanneer je er zelf gestressed van raakt, lijkt het mij dat je er te dwangmatig mee bezig bent. Zo wordt het voor de pup zeker geen veilig plekje.

Als je nu om te beginnen het eten in de bench geeft, dan komt de pup tot 3 a 4x/dag op een leuke manier eventjes in de bench. Doe eens het deurtje eventjes dicht terwijl ze eet, dan weer open en probeer van daaruit -na dagen of weken afhankelijk hoe ze het oppikt- rustig verder op te bouwen door bv een gevulde kong daarin aan te bieden.

Succes!

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:25

DuoPenotti schreef:
BeFunny schreef:
Ze wil volgens mij juist aanleren dat de pup vanzelf in de ren gaat en dat de deur dan open kan blijven.

Pup erin met deurtje dicht is niet ingewikkeld natuurlijk.

Maar dat doen ze de eerste week niet.
Dat doen ze later pas. Vanzelf. Hoef je dan niet extra op te oefenen.



Vandaar dat ik ook zei dat dat tijd kost omdat die er pas een week is. Wel kan je er een leuk spelletje van maken.

Maar dat betekend niet gefrustreerd raken. Het laatste wat je wil is dat de bench geassocieerd wordt met iets onplezierigs.

Lindsey_99
Berichten: 2526
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:33

Het duurt een tijdje voordat ze de bench als een lekker rustig plekje zien. Is de bench groot genoeg om er een lekker zacht mandje in te zetten?
We hebben de afgelopen jaren 3 pups gehad, en allemaal vonden ze de bench een heerlijk rustig plekje om te slapen of later kluifjes op te eten. Onze kinderen mochten er ook niet bij, of ze eruit halen. Alleen vragen, tot de hond zelf eruit kwam.
Eten geven in de bench helpt ook enorm, bakje water erin zetten (niet te veel anders wordt de boel zeiknat) en zo wordt het snel een veilig plekje.

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:34

Palmera schreef:
Eleeke schreef:
Waarom wil je de hond in een bench?
( maar ik heb dan ook nooit dieren in een bench, ja een kat na een operatie)

Ik vraag mij dit ook altijd af. De pup vind zelf wel een plek waar ze zich fijn voelt, plak daar dan een woord aan zodat je haar later op stressmomenten naar die plek kunt sturen.
Het is mij echt een raadsel waarom dat een gevang moet zijn.

Met jullie eens. En net als Eleeke, het enige wat bij mij in een bench heeft gezeten is een kat na een operatie en zelfs toen had ik hem zoveel mogelijk naast mij op de bank liggen ipv in de bench.

Maar mocht je het toch willen dan zijn er inderdaad youtube filmpjes genoeg over de training. Bijvoorbeeld voeren in de bench of een lekkere kluifje of kong geven wil volgens mij wel helpen.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:39

Klopt na een operatie heb ik ze naast mij op de bank.
Maar moet ik dan iets gaan doen waar ik ze niet in de gaten kan houden. En op en af de bank springen niet mag is zonder stress in de bench kunnen doen erg fijn.

Zo had onze vorige hond "boxrust" bij een gebroken teentje.
Heeft echt heel relaxed die tijd door gekomen met een lekker bot.

Net als dat ik toen mijn 24/7 buiten veulens ook de stal heb geleerd.
Je weet niet waar het ooit voor nodig is. En als het dan stress geeft werkt het niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33871
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:41

Maar niet iedereen zit hele dagen op de bank hè. := Er zijn dagen dat ik m’n bank niet eens aanraak zowat.

Ik vind benchtraining heel nuttig. Bepaalde overactieve honden kan het juist rust in hun koppie geven als ze een plek hebben waar ze wel rust moeten houden.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:45

Palmera schreef:
Ik heb drie honden. En ook van huis uit altijd alles zonder benches meegemaakt. Mijn ouders hadden er iig geen voor de boxers.

Tijd besteden aan de hond in een bench lokken met voer of gewoon opvoeden. Voor mij een gemakkelijke keus.
Een hond aanschaffen om hem op te sluiten vind ik not done. Leg mij nou eens uit waarom een bench normasl is en een ketting veel weerstand oproept.
Niet dat mijn honden aan de ketting liggen, ik hak nog liever mijn eigen hoofd eraf.
Maar een kettinghond heeft iig vaak meer ruimte dan een benchhond.


Fijn voor jou hoor, maar elke hond/baas is anders. Ik heb bijv. heel andere en positieve ervaring met een bench.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:51

Ik heb ook een ren op de deel.
Heerlijk als de deuren eens open moeten blijven of wanneer er mensen heen en weer lopen...

Mijn hondjes liggen er vaak in, met de deur open, en in geval van "nood" ook met even veel plezier met de de deur dicht.

Er staat wel een gezellig huisje in, zodat het ook een fijne plek is wanneer ze ons eens niet nodig hebben in plaats van andersom :D

Majabeestje
Berichten: 3833
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:57

Bo_Y schreef:
onpaard schreef:
Wij hebben sinds kerst ook een puppy. Wij hebben een kussen in de huiskamer waar ze graag op ligt maar geen bench. Ik merk toch wel dat heel veel mensen dat raar vinden dat wij geen bench hebben. Onze hond doet het prima zo dus ik zie t nut er niet van in.


Dat is fijn! Maar zonder bench had ik een kapotte overprikkelde aussie. Dus wat voor 1 hond werkt, werkt voor een ander niet.


Ja dit. Wij hebben verschillende honden gehad. Bij de een werkt een bench goed (juist voor de rust en ontprikkelen) en bij de ander totaal niet.

black_kelpie

Berichten: 7863
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:59

onpaard schreef:
Hoe komt het dan dat je een kapotte overprikkelde ausie had? Zelf denk ik dat mensen niet altijd genoeg tijd hebben voor een hond in hun drukke leven of misschien niet de ruimte die een hond nodig heeft. En dat ze dat dan oplossen met een bench. Het rare ervan vind ik dat een bench als normaal wordt gezien want in mijn ogen is het dat niet.

Geen ervaring met high drive honden? Ik wel. Mijn Kelpie ging als pup niet uit zichzelf "uit". Constant alert op alles, slapen wilde ze niet. Nooit. Maar gezien pups dat wel nodig hebben moet je toch iets, anders gaan ze inderdaad kapot. Daarom hier ook de bench aangeleerd, niet omdat ik een druk leven of geen ruimte heb, maar zodat zij even nergens op hoefde te letten en kon slapen. Zodra ze in "hyperactieve vermoeide kleuter"-stand ging dan ging ze in de bench, binnen een paar minuten lag ze dan knock-out. Dan deed ik het deurtje weer open zodat ze eruit kon als ze wakker werd. Dit heeft een aantal maanden geduurt, daarna was ze zelf in staat haar rust te pakken (tot op zekere hoogte, het blijft een Kelpie). Ze moet sinds ze een half jaar oud is niet meer in de bench, maar 12,5 jaar later staat hij er nog steeds omdat ze er heel graag in ligt. Deurtje zit nooit dicht.

Palmera

Berichten: 9491
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:22

black_kelpie schreef:
onpaard schreef:
Hoe komt het dan dat je een kapotte overprikkelde ausie had? Zelf denk ik dat mensen niet altijd genoeg tijd hebben voor een hond in hun drukke leven of misschien niet de ruimte die een hond nodig heeft. En dat ze dat dan oplossen met een bench. Het rare ervan vind ik dat een bench als normaal wordt gezien want in mijn ogen is het dat niet.

Geen ervaring met high drive honden? Ik wel. Mijn Kelpie ging als pup niet uit zichzelf "uit". Constant alert op alles, slapen wilde ze niet. Nooit. Maar gezien pups dat wel nodig hebben moet je toch iets, anders gaan ze inderdaad kapot. Daarom hier ook de bench aangeleerd, niet omdat ik een druk leven of geen ruimte heb, maar zodat zij even nergens op hoefde te letten en kon slapen. Zodra ze in "hyperactieve vermoeide kleuter"-stand ging dan ging ze in de bench, binnen een paar minuten lag ze dan knock-out. Dan deed ik het deurtje weer open zodat ze eruit kon als ze wakker werd. Dit heeft een aantal maanden geduurt, daarna was ze zelf in staat haar rust te pakken (tot op zekere hoogte, het blijft een Kelpie). Ze moet sinds ze een half jaar oud is niet meer in de bench, maar 12,5 jaar later staat hij er nog steeds omdat ze er heel graag in ligt. Deurtje zit nooit dicht.

Ja maar dan heb je toch de verkeerde hond gekozen? Ik snap dat echt niet, als jij een aussie niet permanent de hoge energie kwijt kan laten raken moet je er dus niet aan beginnen. En niet toch aanschaffen en dan maar in een bench doen. Echt te sneu voor het dier.
Een herder hier heeft ook zoiets, die hond is gewoon permanent buiten bij de geiten. Waar ze uit zichzelf gaat rusten als zij vind dat dat kan. Niet een hond gaat 24/7 door. Vroeg of laat nemen ze rust. Helaas is dat in sommige gevallen niet wanneer het baasje dat wil, dus dan is de bench een oneerlijke oplossing.
En zoals ik bv niet aan hele zelfstandige honden moet beginnen, dat weet ik gelukkig van mezelf, vind ik echt dat de mens beter moet nadenkem voor men een hond neemt.

@dierenfan: mijn paardem vroeger hebben nooit op stal gestaan, dat argument van je gaat voor mij dus niet op. Ben ik namelijk ook geen fan van.
Ik vind zo'n ren iig al iets diervriendelijker, maar zal nooit mijn voorkeur hebben.

Iedere hond is op eigen manier in staat mee te draaien in een huishouden. Maar nogmaals: vaak komt dat eigen manier het baasje niet uit. Jammer voor de hond, hup opsluiten dan maar.

Zonnetje81
Berichten: 18716
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:26

Nou ik vind het toch wel fijn dat ik mijn pup in de ren kan zetten als ik deze even niet in de gaten kan houden.....voordat ie dan per ongeluk even iets op eet wat ie niet mag op eten. Of in de fase zit dat ie ineens zogenaamd niet weet waar ie moet plassen. Of als er bezoek komt met kleine kinderen die bang zijn van de hondjes, dan gaan ze gewoon apart. Mijn hondje vliegt naar zijn rennetje en krijgt dan iets lekkers, het hoeft allemaal niet zo negatief te zijn van: Je sluit je hond op.