Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 19:08

Ik hoop dat er bokkers zijn die een idee hebben wat wij kunnen doen..

Wij (mijn ouders) hebben een Golden Retriever van nu 4, bijna 5, jaar oud. Zomer 2022 begon hij wat open wondjes te krijgen. Hiermee zijn we naar de dierenarts gegaan en die constateerde hotspot. Dit hebben wij behandeld en het trok weg. Door naar zomer 2023; Hij begon weer wondjes te krijgen.. Weer naar de dierenarts en nogmaals medicijnen, zalf, shampoo etc meegekregen om het weer te behandelen. Het trekt steeds wel iets weg, maar helaas begint hij dan op een andere plek weer een wond te krijgen. En dit is nu eigenlijk sinds de zomer aan de gang. Ook de hele winter heeft hij plekken gehad. We behandelen het steeds, halen weer zalf en medicijnen etc bij de dierenarts, maar het trekt niet meer weg.. Dierenarts gaf nog aan om als optie een allergie test te doen en eventueel van brokken te veranderen of daar iets mee te doen. Dus we zitten er over te denken om die allergie test te doen om te kijken of het een 'omgevingsallergie' is. Allergie voor dierlijk eiwit etc willen we niet laten onderzoeken maar zelf eventueel uitzoeken (Mijn eigen hond heeft ook een allergie voor bepaalde eiwitten. Toen ik daarmee bezig was gaven ze aan dat we een eliminatiedieet konden doen ipv allergietest).

Maar ik wil toch mijn vraag hier stellen. Misschien dat er bokkers zijn die dit verhaal herkennen of een idee hebben wat wij kunnen proberen..
Hond gaat geregeld naar de trimmer en zit verder goed in zijn vel. Krijgt ook al 2 jaar hetzelfde voer nu (Greenfield adult, lam en rijst) en het is niet dat wij hem veel zien krabben of likken.
Er lopen nog 2 honden (een labradorxgoldenretriever met korte vacht en een 'vuilnisbakras' met lange vacht) maar die hebben nergens last van.

De plekken zitten altijd op/onder zijn staart en rondom zijn kop; achter zijn oren, wang, onder z'n bek etc. Verder niet op andere plekken op zijn lichaam.

Hieronder wat foto's maar die doe ik in spoiler. Want het is misschien een beetje vies en niet iedereen zit hier op te wachten :')

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

^ Deze foto heb ik nu net gemaakt. We kwamen er vandaag ook achter dat er onder zijn staart weer een plek zit..
Spoiler:
Afbeelding

^ Hier is het dus al dicht maar kun je goed zien waar de wond zat. Maar hier heeft hij dus al vaker een plek gehad, dus het zou me niet verbazen als het binnenkort ineens weer open gaat..

ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:37

Ziet er inderdaad uit als hotspots. Ik zou contact gaan zoeken met een dermatoloog.
Waar behandel je mee? Onze dames hebben bij een hotspot altijd veel baat bij hydeocortiderm.
Ik scheer overigens nooit want dat kan ook weer voor jeuk zorgen. Liever een vuile vacht en daarna een keer extra wassen…

Edit: de plekken die je noemt zijn ook plekken waar vaak weinig “lucht” bij kan, en dus een groter risico dat het gaat broeien. 1 keer krabben en het kwaad is al geschied…

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:52

Mijn hond heeft het ook gehad op haar wangen. Huidschapsel waren vrij van mijten. Wassen met speciale antibacteriële shampo hielp niet veel. Ook gewassen met biomite op die plekken. Hierdoor geen uitbreiding, maar ook geen snelle verbetering. Twee zalfjes gekregen van dierenarts, omdat ik zijn eerder voorgestelde behandeling niet wilde uitvoeren. Hij stelde als eerste voor om Bravecto pil te geven. Hier zijn verschillende negatieve dingen over te vinden op het internet.
Uiteindelijk toch deze pil gegeven, omdat het met vliegen (buiten hond in de zon) verschrikkelijk groot en vies werd. Vond het erg spannend, maar wat een snelle verbetering gaf dit. Het was daarna snel weg. Een jaar later is het nog keer teruggekregen en toen direct pil gegeven. Nu weer snel resultaat en het is daarna niet meer terug gekomen. Laatste keer is nu ongeveer twee jaar terug.
Het was hier toch een mijt soort die erg diep in de huid zitten en heel resistent zijn voor veel middelen.

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:00

Mijn hond kreeg antibiotica hij had pijn er van en was ook ziek(spugen ).
Droog houden is de remedie bij ons.Niet zwemmen en afdrogen na een wandeling.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:49

Het lijkt wel ringschurft

Nyaleti

Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:06

Ga hiermee naar een dermatoloog. Dan ben je in één keer veel geld kwijt maar het scheelt zoveel met hier een onderzoekje, daar weer wat proberen zoals bij je huidige dierenarts.
Als je al meerdere keren bent geweest en ze oppert nu pas iets anders, dan weet zij het ook niet (en das niet erg).

Waarom loopt hij hier al zo lang mee? Ik vind dit serieuze plekken om zeker al een half jaar continu mee te lopen TS.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 22:17

@ChefsSpecial
We hebben Dexoral tabletten staan en Hydrocortidem creme. En we hebben ook een tijdje betadine er op moeten smeren. Dermatoloog ga ik even naar zoeken!
We scheren alleen om te wond heen als er een nieuwe zit, met die lange vacht is het anders niet te behandelen...
We hebben hem de hele zomer uit het water gehouden (hij zwemt erg graag, maar helaas voor hem) en inderdaad ook droog maken met een handdoek na het wandelen als het nat is.. Dierenarts gaf inderdaad ook al aan dat dit van die typische plekken zijn...

@Sandrabokt
Bravecto ken ik inderdaad. Ook de negatieve verhalen maar heb ze zelf ook wel eens gegeven.. Het is een risico maar eventueel het proberen waard. Ga er even over nadenken :)

@Office
Maar had jouw hond ook zulke plekken? En was dat hotspot?

@Pillow
Ringschurft? Ik ken alleen ringworm..

@Nyaleti
Ik ga inderdaad even opzoek naar een dermatoloog. Berichtje/bellen er naartoe kan natuurlijk altijd om even te horen :)
De dierenarts heeft al eerder de allergietest genoemd hoor, het is niet dat ze dit van de week heeft benoemd.
Het is niet mijn hond, dus ik doe ook mijn best voor het beestje. Zoals gezegd lijkt de hond er verder geen last van te hebben. Soms zijn de plekken groot, maar soms zijn het ook erg kleine plekjes. Daarom open ik ook dit topic om te kijken wat we kunnen doen zodat ik dit door kan spelen naar mijn ouders. Want we zijn het er allemaal mee eens dat het wel een keer klaar is en er wat aan gedaan moet worden.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:00

Sorry ik bedoel ook ringworm.

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:06

Start bij een dermatoloog, maar contact ook eens een orthomoleculair therapeut / voedingstherapeut. Veel huidproblemen vinden hun oorzaak intern, gerelateerd aan voeding. Dit kan zowel vanuit allergie zijn als tekorten. Een Voedingstherapeut kan hier stap voor stap bij helpen.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:26

Onze kat had zulke plekken. Ook wel eens bijna een hele kale borst.
Dat waren hotspots. Hij bleek allergisch voor vlooien. En daarna bleek hij ook allergisch voor de meeste antivlooien spul :j

Wij kregen de plekken zelf onder controle met hydrocotiderm of honingzalf.

Succes.

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Re: Hond met wondjes. Hotspot of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:38

Lasertherapie werkt ook bij hotspots… en andere huidaandoeningen. De jeuk trekt direct weg tijdens het laseren en daardoor stopt de hond ook met likken. Ik zou dat echt eerder overwegen dan medicijnen

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:11

Ja die had ook zulke plekken en dat waren hot spots.Eentje zag ik wat later door z’n vacht en die werd groen :( .Maar de dierenarts weet het beter uiteraard .