Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 10:56

Mijn kittens (9 maanden) doen nogal moeilijk met natvoer. Ze hebben onbeperkt brokken van goede kwaliteit (Purizon) en krijgen 2x per dag wat natvoer (half bakje of zakje per kat in totaal).

Ik heb veel soorten geprobeerd en geef nu 2 smaken pate van Animonda (wat ik met water moet mengen, prinsesjes :roll: ) en 1x per week Felix Junior (van die zakjes). Ik heb ontdekt dat de afwisseling helpt. De pate eten ze redelijk goed, maar niet altijd alles. De Felix zijn ze helemaal gek op en eten alles in een keer. Maar deze is kwalitatief natuurlijk minder goed. Ik vraag me toch af of ik ze niet beter iedere dag Felix kan geven, omdat ze dat goed eten en het scheelt in de kosten. Hun droogvoer eten ze gelukkig wel goed.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:01

Gewoon alleen brokken voeren? Ik heb nog nooit mijn katten natvoer gegeven. Alleen helemaal tegen het einde, als ze moeite met eten kregen/krijgen, of bij ziekte, dan kregen/krijgen ze het tijdelijk.
Mijn honden idem.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:09

Ik zou ze gewoon felix geven als ze dat goed eten.

Hier krijgen ze naast hun brokken tonijn. Van de lidl op water en delen met zn vieren een half bakje per dag.
Mijn oudste is heel moeilijk met natvoer eet het een paar dagen en besluit dan het niet lekker te vinden.
Maar de tonijn gaat er bij allemaal zo in.

Heb ze hier ook een tijd die felix brokjes gegeven door hun normale brokjes als afwisseling. Maar die vonden ze iets te lekker. De bakjes gingen in een keer op.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:10

Ik zou zeker natvoer blijven voeren. Katten hebben het vocht hard nodig. Hier vinden ze felix ook lekker. Maar ik vind friet ook lekker. Ze krijgen af en toe een zakje felix, maar voor de rest natvoer wat ik ook verantwoord vind. Hoeveel geef je ze? Hier delen ze 2x per dag met zijn 3-en een klein blikje shesir, almo nature of iets soortgelijks. Dus per keer ongeveer 25 gram natvoer. Daarnaast onbeperkt brokjes. Ze zijn eerder te dik dan te slank.

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:10

Als het droogvoer goed gebalanceerd is qua voeding het daar bij houden. Wil je persé natvoer geven dan ook een gezonde kiezen, en de Felix af en toe eens als snack geven.

Of, en dat is meer werk, maar werkt misschien wel: de pate en de Felix mengen, waardoor het geheel volgens hun smakelijker is, maar toch gezonder dan de Felix. Maar dat moeten ze maar net lusten, het blijven katten he :+

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:10

Ik meng voer wat ze lekker vinden met voer wat ik wil dat ze liever eten. Van sommige merken vinden ze bepaalde smaken lekkerder dan de andere, als er dan een blikje tussen zit wat ze niet zo lekker vinden mix ik het met wat ze extra lekker vinden(bv felix soep of gourmet). Ik probeer kwa natvoer ook regelmatig nieuwe dingen uit, soms vinden ze het heel lekker en soms niet. Dan los ik het zo op, vind het ook zonde om weg te gooien.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:33

Katten drinken ook prima water, daarvoor hoef je echt geen duur natvoer te kopen ;)
Mijne eten overigens alleen brokjes, van de Aldi, niks mis mee.

Mijn hondjes eten vanwege gebitsproblemen dan wel natvoer of soms ook brokjes die geweekt zijn in een sausje of wat anders nattigs, maar dat is pure noodzaak.

Ik zou ze gewoon lekker de Felix geven, dat was de vraag :D

manja39
Berichten: 163
Geregistreerd: 16-09-13

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:52

Onze poes, zwervertje van straat gehaald, krijgt kwaliteit brokjes. en ook natvoer 1 blikje per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Van alles geprobeerd aan kwaliteitsvoer , maar mw blieft alleen gourmet mousse..dus ook niet meer gewisseld.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:00

Onze poes start de dag om 6.45 uur met kattenmelk, om half 12 een zakje natvoer (verschillende merken) en heeft de hele dag brokjes (Felix) tot haar beschikking.

Madam is bijna een vitale twintiger.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:21

Shirley schreef:
Katten drinken ook prima water, daarvoor hoef je echt geen duur natvoer te kopen ;)
Mijne eten overigens alleen brokjes, van de Aldi, niks mis mee.

Mijn hondjes eten vanwege gebitsproblemen dan wel natvoer of soms ook brokjes die geweekt zijn in een sausje of wat anders nattigs, maar dat is pure noodzaak.

Ik zou ze gewoon lekker de Felix geven, dat was de vraag :D


Veel katten zitten tegen het uitgedroogd aan en er zijn aanwijzingen dat dit een medeoorzaak is waarom zo gruwelijk veel katten zowel nier- als blaasproblemen ontwikkelen. Ik zou dus zeker natvoer bij blijven geven en eventueel dat nog wat aanlengen met water als ze dat eten. Een ander alternatief is brokjes weken, maar lang niet alle katten willen dat eten.

Als ze Felix goed eten, zou ik dat rustig 2-3x per week geven. Dus 2 dagen animonda, 1 dag Felix. Zeker als je ze ook goede kwaliteit brokken geeft.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:35

Shirley schreef:
Katten drinken ook prima water, daarvoor hoef je echt geen duur natvoer te kopen ;)

Dit is dus helaas niet zo.


Zeker natvoer bij blijven geven! Zéker met een kater. Als je er mee stopt en ze krijgen blaasproblemen, sla je jezelf ook voor je kop.

Ze krijgen heel goed brok dus een beetje Felix gaat echt geen schade aanrichten. Ga je 50/50 natvoer brok of zelfs grotendeels natvoer geven, vind ik het een ander verhaal om Felix te geven. Maar als extraatje erbij, geen probleem.

Hier krijgen ze ook goed brok en verder wat Gourmet natvoer. Dat eten ze tenminste goed en is ook nog leuk voor mijn portomonee :')

Welke merken heb je al geprobeerd? En, grofweg, welke smaken?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:19


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:22

Oh, wat erg...sorry dan!
Ik ga gewoon uit van mijn eigen veestapel en die drinken heel wat weg....liefst regenwater, maar uiteraard staat er ook altijd vers kraanwater en dat gaat dagelijks op!

Wintu

Berichten: 3010
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:22

Wij deden vroeger altijd een heel klein beetje melk door het water, een eetlepel of zoiets en toen was het bakje water dagelijks leeg. Zoveel vocht zit er toch niet in dat natvoer dat nierproblemen er mee voorkomen kunnen worden?

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:28

Soms hebben mensen maar 1 drinkbakje staan wat ook nog eens niet prettig drinkt voor een kat (snorharen in de weg als ze drinken) en daardoor drinken die katten alleen het hoogst noodzakelijke.

Zet je overal door het huis brede waterbakken neer of waterfonteintjes dan gaan ze ook meer drinken.
Dus kijk naar wat je kunt aanbieden aan je kat zodat ze meer kunnen drinken.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:28

Felix is kwalitatief niet echt een goed voer, zou eerder A-merk kiezen

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:43

Onze kat eet echt niks anders dan Felix en krijgt ook dagelijks een zakje Felix natvoer. Ze lust geen ander voer, dus het is of Felix of een kat die niet eet. Dus wij kiezen dan toch voor Felix, ze is inmiddels rond de 12 jaar oud. De kat van ons ouders die leeft al een jaar in reserve tijd (18, wordt 19 dit jaar) op het natvoer kip en rund van Jumbo eigen merk. Is waarschijnlijk ook niet het beste kwalitatief, maar iets anders laat ze staan.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 19:46

Bedankt voor alle reacties! Ik blijf dan voorlopig bij m'n voerroutine en zal eens proberen te mengen.

Ik blijf ook beide geven, omdat beide voors en tegens hebben. Een van de twee zie ik ook niet vaak drinken, dus dan is natvoer zeker belangrijk.

love_mandy

Berichten: 2944
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:52

Ik zou ze ook zeker natvoer blijven geven, dat is erg belangrijk!

Zelf voer ik altijd verschillende merken en verschillende diersoorten. Ik heb ook eentje die ontzettend kieskeurig is (de ander eet alles).
Ik voer animonda, almo, feringa en cosma en purizon. En tegenwoordig krijgen ze wel eens KVV, soms van de hond, soms de katten versie.
Misschien is het de paté wat het ‘probleem’ is? Almo zijn meer ‘echte’ stukjes vlees, dat zou je mogelijk nog eens kunnen proberen?
Maar ik zou in ieder geval zeker afwisselen in merken en diersoorten.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:54

Het lezen van de samenstelling van een voer, ook van katten, en dan echt lezen wat erin zit en hoeveel vlees (katten zijn vleeseters en hebben voldoende taurine nodig) helpt.

Als je dan van een willekeurig zakje Felix natvoer leest dat er 83% vocht in zit, en wel 4% rund, tonijn of zalm (niet bij elkaar opgeteld) en vlees en dierlijke bijprodukten (whatever that may be) dan is het wel heel duur voor zoveel suikerwater met een beetje vlees.

In andere varianten Dubbel zo lekker kom ik wel 14% vlees tegen op het etiket: *\o/*
Rund en gevogelte:Vlees En Dierlijke Bijproducten* (14%, Waarvan Rund 2% en Gevogelte 2%), Plantaardige Eiwitextracten, Vis en Visbijproducten, Mineralen, Suiker.

https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 19:57

love_mandy schreef:
Ik zou ze ook zeker natvoer blijven geven, dat is erg belangrijk!

Zelf voer ik altijd verschillende merken en verschillende diersoorten. Ik heb ook eentje die ontzettend kieskeurig is (de ander eet alles).
Ik voer animonda, almo, feringa en cosma en purizon. En tegenwoordig krijgen ze wel eens KVV, soms van de hond, soms de katten versie.
Misschien is het de paté wat het ‘probleem’ is? Almo zijn meer ‘echte’ stukjes vlees, dat zou je mogelijk nog eens kunnen proberen?
Maar ik zou in ieder geval zeker afwisselen in merken en diersoorten.


Ik heb ook Feringa, Grau en dat soort dingen geprobeerd. De dames houden niet van stukjes :') . De pate is lekker zacht, zeker met beetje water en dan prakken en dat eten ze het goed.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 19:59

Lindsey_99 schreef:
Het lezen van de samenstelling van een voer, ook van katten, en dan echt lezen wat erin zit en hoeveel vlees (katten zijn vleeseters en hebben voldoende taurine nodig) helpt.

Als je dan van een willekeurig zakje Felix natvoer leest dat er 83% vocht in zit, en wel 4% rund, tonijn of zalm (niet bij elkaar opgeteld) en vlees en dierlijke bijprodukten (whatever that may be) dan is het wel heel duur voor zoveel suikerwater met een beetje vlees.

In andere varianten Dubbel zo lekker kom ik wel 14% vlees tegen op het etiket: *\o/*
Rund en gevogelte:Vlees En Dierlijke Bijproducten* (14%, Waarvan Rund 2% en Gevogelte 2%), Plantaardige Eiwitextracten, Vis en Visbijproducten, Mineralen, Suiker.

https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/


Bedankt! Ik had deze inderdaad gebruikt om het voer uit te zoeken toentertijd.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:07

Mijn dierenarts zei laatst dat Nederland niet echt slecht kattenvoer heeft, natuurlijk zijn sommige merken beter dan anderen maar het voer hier op de markt is niet zozeer ongezond.

Dat terzijde, ik zou ze gewoon lekker Felix voeren.. Als ze dat lekker vinden en ze hebben goede kwaliteit brokjes dan zie ik het probleem niet zo. Ik heb hier ook 2 monsters rondlopen die alleen felix natvoer willen, al het andere hoeven ze niet.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:33

Ik heb 5 katten waarvan er 3 in de stal leven, ik geef ze wat in de aanbieding is, maar wel a-merk, Natuurlijk hebben ze hun voorkeur, maar ja als er niets anders is, gaan ze het echt wel eten en anders eten ze maar een dag niet.
Ik heb ooit in de dierentuin gewerkt en daar kregen de katachtigen standaard 1 dag in de week geen voer, dat zou beter voor ze zijn, in het wild hebben ze immers ook niet iedere dag te eten.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:37

De meningen zijn wat betreft Felix of ander soort voer nogal verdeeld hier op Bokt :=

Mijn vorige kat at ook alleen Felix, vond ze heerlijk. Ze was ook op haar stompje na helemaal gezond.