Werkende singles met kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 00:53

Ik woon alleen op mezelf. Het gaat wel weer kriebelen om een kat (herplaatser) te nemen voor wat extra gezelligheid, maar eerlijk, ik heb best lange werkdagen. Ik vertrek vaak om 7.45 uur en ben dan rond 19.00 uur weer thuis. Ik heb 1 thuiswerkdag per week. In het weekend werk ik om de week 1 dag. Ik vraag me af of het dan wel helemaal eerlijk is een kat in huis te nemen. Hoe hebben andere singles dit geregeld?

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 01:14

Hmm eigenlijk ben je dus 2/3 dagen thuis, maar in die tijd ga je ook nog wat leuks doen etc. In de avonden boodschappen, douchen noem het op. Dus op werkdagen misschien 2 uurtjes echt 'aanwezig'?
Dat vind ik wel te weinig voor een huisdier. Maar, heb geduld en spoor de asiel websites af voor de perfecte match. Een ouder katje die graag op zichzelf is bijvoorbeeld. Als je eerlijk bent naar het asiel toe, zullen zij wel zeggen of het past of niet :)

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 01:22

Ik ben alleen en heb er 4 en ze zijn op mijn werkdagen 10 uur alleen.
En dan regelmatig dagjes weg in het weekend.
Ik vind dat altijd een voordeel van ze. Ze zijn makkelijker alleen te laten dan mijn hondje.
De 2 jongste zijn rond de 2. Dan nog een van 3 en de oudste is 9+.

Heb een camera in huis staan en als ik werk slapen ze eigenlijk bijna de hele tijd. Tegen de tijd dat ik thuis kom worden ze wat actiever.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 04:09

Kan de kat naar buiten? Zo ja, dan denk ik dat het hem niet per definitie veel uitmaakt of jij thuis bent of niet. Als er maar eten, drinken en een slaapplek is…

troi
Berichten: 17015
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 04:19

Als je genoeg ruimte hebt en er 2 kan nemen zie ik geen bezwaren

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:14

troi schreef:
Als je genoeg ruimte hebt en er 2 kan nemen zie ik geen bezwaren

Helemaal mee eens :j

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:24

Als je zo weinig thuis bent zou ik geen huisdier nemen. Voor dat die 2 uurtjes ( en nog niet eens elke dag, want je hebt naast je werk ook nog wel sociale activiteiten) die je tijd hebt, dat is toch sneu…

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:29

Sorry, dubbel geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Boras op 24-01-24 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:34

Als je er in zo'n situatie 2 zou kunnen nemen en ze kunnen redelijk veilig naar buiten, dan hebben ze genoeg aan elkaar en een gezond actief leven met inhoud en afwisseling.

Katten uit egoisme altijd binnen houden, is voor mij onbespreekbaar. Hoe "maatschappelijk aanvaard" ook.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:35

Je bent de perfecte nieuwe eigenaar van een kat die graag op zichzelf is en veel rust nodig heeft. Niet ieder dier is dol op veel aandacht!

Ga eens kijken en overleggen bij een asiel.

Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:37

Doubtless schreef:
Kan de kat naar buiten? Zo ja, dan denk ik dat het hem niet per definitie veel uitmaakt of jij thuis bent of niet. Als er maar eten, drinken en een slaapplek is…


Jup, dan kan je huisdier fijn anderen hun tuin vol kakken, vogeltjes jagen etc :j Fijn als mensen op die basis een kat houden joh.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:40

Katten zijn echt vrij makkelijk.
Als je er 2 kan nemen hebben ze elkaar ook.
Of anders een oudere kat die graag op zichzelf is.
Katten slapen ook 22u per dag uiteindelijk.

Hier altijd katten gehad, met langere uren dan ts. Al kwam ik vaak wel tussen de middag thuis eten.
Altijd meerdere tegelijk en ze kunnen buiten.
Ze willen best gezellig zijn maar zien mij vooral als wandelende voerverstrekker :+.
Voor de rest liggen ze te slapen of gaan jagen bij mooi weer
Dagje weg of een keer ergens overnachten is geen probleem. Katten redden zich best met een kattenluik en berg voer.

De hond is een ander paar mouwen. Die is veel meer aanwezig maar moet dus ook altijd mee of iets voor geregeld worden.

SayaJones

Berichten: 11937
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:50

Het ligt ook echt aan het karakter van de kat. Een wat oudere kat die al van nature opzichzelf is zal er minder moeite mee hebben dan een jonge, actieve kat.

Mijn 2 katten zijn superaanhankelijk.
Voor hun vind ik eigenlijk dat ik te weinig thuis ben. Ik ben 5 dagen in de week weg vanaf 6.30 tot ongeveer 16.30 a 19.00.

Ik blijf dan ook geregeld in het weekend speciaal thuis voor hun (ook een smoes om niet sociaal te hoeven doen :+ )

Ik ben nu wel in overleg met werk om 2 dagen thuis te werken om wat meer thuis te zijn, puur voor hun. En omdat ik het uiteraard zelf ook heerlijk vind om meer tijd met ze te hebben.

Katten naar buiten laten ben ik zelf ook geen voorstander van tenzij ze het kunt beperken tot je eigen tuin/balkon. Veiliger voor hunzelf :j
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 24-01-24 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:52

Mars schreef:
Doubtless schreef:
Kan de kat naar buiten? Zo ja, dan denk ik dat het hem niet per definitie veel uitmaakt of jij thuis bent of niet. Als er maar eten, drinken en een slaapplek is…


Jup, dan kan je huisdier fijn anderen hun tuin vol kakken, vogeltjes jagen etc :j Fijn als mensen op die basis een kat houden joh.


Ik geloof niet dat dit topic vraagt om deze discussie. Totaal onnodige comment. Als je de voors en tegens op dit standpunt wil bespreken, open daar dan zelf een topic voor. Of haal een van de vele topics waar dit besproken is weer eens naar boven.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:57

Waarom? Het is zeker wel goed om ook aan dat argument na te denken voordat er een kat in huis komt.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:00

Ineke2 schreef:
Waarom? Het is zeker wel goed om ook aan dat argument na te denken voordat er een kat in huis komt.


Omdat TS helemaal geen raad vraagt op dit vlak. En elke keer dat dit aangehaald wordt, mond de discussie uit in voors en tegens over katten binnen/buiten waardoor de originele vraag ondergesneeuwd raakt.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:02

Nee, ze vraagt geen raad op dit vlak. Meestal komt dat ook pas aanbod ná de aanschaf van een kat, maar dan is het al te laat als je er daarna pas over na gaat denken.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:04

Ineke2 schreef:
Nee, ze vraagt geen raad op dit vlak. Meestal komt dat ook pas aanbod ná de aanschaf van een kat, maar dan is het al te laat als je er daarna pas over na gaat denken.


Prima, dan is TS er nu op geattendeerd en kan ze zelf een mening vormen voordat ze de kat aanschaft. Hoop dat ze verder gewoon reacties krijgt op haar vraag.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:10

Jij gaat er nu op door he _O- Dat je het even weet _O-

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:14

Doubtless, jij slingert zelf het onderwerp buiten er in en verwacht dan dat niemand daar wat van vind?

TS, twee een optie? Dan hebben ze ook elkaar en niet alleen jou als gezelschap.

Over het wel of niet buiten, tja ik heb daar ook een mening over, vind het juist super egoistisch om een ander van 7.45 tot 19 uur iig met jouw kat op te schepen. Maar om ze helemaal het buiten te ontzeggen, voor de kat weer heel sneu.
Dus in jouw situatie zou dat voor mij reden zijn om geen katten aan te schaffen, want je kan ze buiten niet in de gaten houden, de buurt er mee opzadelen vind ik not done, en alleen maar binnen houden ook niet.

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Werkende singles met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:20

Ik zou er, als je de mogelijkheid hebt, gewoon twee nemen. Ik zou ze dan ook wel de mogelijkheid geven om overdag naar buiten te gaan (met een kattenluikje + katveilig afgezette tuin, dan kunnen de jouwe er niet uit maar anderen er hopelijk ook niet in). Als je twee wat veel van het goede vindt, kan je ook een oudere kat een nieuw huisje geven. Eén jongere kat alleen zou ik persoonlijk niet doen.

Met twee jongere, speelde katten in huis zonder toezicht heb je wel de kans dat er wat dingen afgebroken worden. }> . Toen wij twee jonge katten hadden, lieten we ze buiten als ze de zoomies hadden, was echt nodig. (Onze tuin is volledig afgemaakt).

Leo

Berichten: 50157
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:23

Toen ik single/alleenwonend was had ik 2 katten. Ik werkte fulltime (ook geregeld wat uurtjes vanuit huis) en de katten zaten dan overdag alleen in huis. Daar hadden ze niets van. Overdag eten en slapen en als ik thuis was spelen en quality time en daarna meer slapen :)) Overigens gewoon binnenkatten - nog steeds - die alleen als ik thuis was in de afgezette tuin kwamen. Als ze voldoende ruimte in huis hebben met klimmogelijkheden dan is binnen houden geen enkel bezwaar. Mits de kat dat gewend is of er in kan settelen natuurlijk. Een buitenkat zou voor mij, in een woonwijk, geen optie zijn.

Bij onze buren zit de kat de hele dag voor de voordeur. Vreselijk om te zien vind ik... een kat die buiten komt betekent niet een kat die 9 uur op een dag buiten wílt zijn. Dat is dus iets om goed te overwegen.

Chinas

Berichten: 819
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:25

Ik heb er recentelijk eentje uit het asiel gehaald! Woon ook alleen, maak iets kortere dagen. Ben vaak rond 08:00-18:00 van huis. Ik heb er geen 2 genomen maar bewust voor 1 gekozen die alleen geplaatst moest worden.
Het gaat hier best goed. Als ik een keer een avondje weg ben doordeweeks zorg ik altijd dat ik de volgende dag wat eerder naar huis ga. Werk ongeveer een dag per 2 week vanuit huis. Ik heb er zelf meer moeite mee dan mijn kat heb ik het idee. Ze is altijd blij als ik thuis kom, helemaal happy voor 2 minuten. Daarna negeert ze me weer voor de rest van de avond. Ook als ik vanuit huis werk (ze heeft toegang tot mijn kantoor) dan zie ik haar eigenlijk de hele dag niet..
Ze komt nog niet buiten, ik zit daar nog over te twijfelen. Ook ivm de eerdere argumenten die hier genoemd zijn, en omdat zij in dr pleeggezin vechtte met de andere katten. Ik denk dat ik mijn achtertuin (ongeveer 60m2) dan ook katproof ga maken zodat zij straks ook lekker naar buiten kan.

Ange1a

Berichten: 285
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:28

Zoals al veel aangegeven is, zou ik er voor twee gaan als daar de mogelijkheid voor is of een wat oudere uit het asiel die wat meer op zichzelf is.

Mijn kat is nog aardig jong (2 jaar) en zit momenteel eigenlijk té veel alleen thuis naar mijn eigen zin.
Dit omdat ik vaak een paar dagen id week bij mijn vriend zit als hij zijn dochter heeft.
Ze heeft altijd genoeg voer/drinken en een extra kattenbak staan en over het algemeen red een kat zich wel.
Maar merk gewoon dat ze het ontzettend fijn vind wanneer wij weer thuis zijn.
Daarom ga ik dan vaak uit werk toch nog even een paar uurtjes bij haar langs om te knuffelen.
Ik heb weleens zitten denken om een tweede erbij te nemen, maar eigenlijk hoop ik gewoon dat wij snel een huis vinden om samen te wonen zodat ook zij niet meer alleen hoeft te zijn en altijd ons of de hond om zich heen heeft.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:29

MarliesV schreef:
Doubtless, jij slingert zelf het onderwerp buiten er in en verwacht dan dat niemand daar wat van vind?

TS, twee een optie? Dan hebben ze ook elkaar en niet alleen jou als gezelschap.

Over het wel of niet buiten, tja ik heb daar ook een mening over, vind het juist super egoistisch om een ander van 7.45 tot 19 uur iig met jouw kat op te schepen. Maar om ze helemaal het buiten te ontzeggen, voor de kat weer heel sneu.
Dus in jouw situatie zou dat voor mij reden zijn om geen katten aan te schaffen, want je kan ze buiten niet in de gaten houden, de buurt er mee opzadelen vind ik not done, en alleen maar binnen houden ook niet.


Eens!