Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30372
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:57

Tuurlijk kan je te vroeg zijn. Een gezonde kitten laten inslapen is veel te vroeg. Mijn poetie van 10 die nu bij mij op schoot zit en niks mankeert laten inslapen is veel te vroeg.

Maar ik heb een kat gehad met uitzaaiingen in de botten. En daar was ik te laat. Je hebt een dapper besluit genomen TS en ik denk dat je precies op het juiste moment bent.

Heel veel sterkte morgen :knuffel:

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:06

Allereerst heel veel sterkte!

In jouw situatie denk ik niet dat jij te vroeg kiest, ik denk dat jij juist voor de kat kiest hierin en hem een echt leiden bespaart hiermee wat enorm dapper van jou is en waar menig dier heel dankbaar voor zal zijn <3

Ik heb 6 jaar geleden de keuze wat laat gemaakt vind ik nu achteraf, maar je wilt alles doen wat je kan uit emoties enz. Zou ik in eenzelfde situatie terecht komen dan zou ik wel hele andere keuzes maken en daarbij meer voor het dier proberen te kiezen en minder voor mijn "ik kan niet zonder jou" emoties.

Nogmaals heel veel sterkte morgen :knuffel:

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:54


ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:34

je hebt echt je best gedaan ts en het is een goede beslissing om hem te laten gaan.
Doet het pijn? ja verschrikkelijk veel.
Ga je hem missen? Ook verschrikkelijk veel. Maar hij hoeft tenminste niet zover te komen dat hij het gaat uitschreeuwen van de pijn. En dat vind ik nu het mooie wat wij voor onze dieren kunnen doen.

Wat betreft wanneer is het nu tijd? Vergeet niet dat dieren ook volhouden voor hun baasje..
Ik vergeet nooit meer onze Bas, een fjord die op driejarige leeftijd meegegeven was om te slachten en uiteindelijk nog 23 is geworden bij ons.
Hij moest dus geslacht worden voor zijn gekanteld hoefbeen en stukje eraf... Uiteindelijk dus door verkocht.. (fijn je paard aan de verzekering geven) en bij ons gekomen. Heerlijk leven gehad maar naarmate hij ouder werd zag je toch wel dat hij las had van zijn voet.
Ik had hem ooit aan mijn vrouw gegeven (een hoef en een hand op 1 buik) en vond ook dat zij diegene was die erover moest beslissen.
Van mij had hij al eerder mogen gaan maar zij was er nog niet aan toe.
Tot er een moment kwam dat hij op de bute stond en nog onregelmatig liep.
We stonden erover te praten op een flinke afstand van de wei.
En op het moment dat zij zei het is tijd keek hij op en kwam naar de draad gelopen, en eerlijk, ik heb nog nooit zo'n blij paard gezien. Nou kun je zeggen ja ja fanta... maar beide zagen we het en voelde we het.

suus_toes

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:55

Herkenbaar verhaal... Mijn kat was 14, ook kanker in z'n bekje..
Toonde ook verder niet 'ziek'
Maar de laatste dagen kwijlde hij alleen maar, en begon de plek te bloeden en veel rotzooi wat er uit kwam.

Dierenarts had hem bij het eerste bezoek nog een x aantal maanden gegeven.

Helaas zijn die een paar weekjes geworden.

Het inslapen ging dan ook erg moeizaam... Die ouwe taaie was er nog niet klaar voor, maar zijn lichaam wel.. of naja z'n bekje liet hem in de steek.

Ik ben blij dat ik de keuze heb kunnen maken.. het zou alleen maar minder worden anders.

Heel veel sterkte gewenst. :(:)

De allerlaatste foto... :knuffel:
Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 11:01

suus_toes schreef:
Herkenbaar verhaal... Mijn kat was 14, ook kanker in z'n bekje..
Toonde ook verder niet 'ziek'
Maar de laatste dagen kwijlde hij alleen maar, en begon de plek te bloeden en veel rotzooi wat er uit kwam.

Dierenarts had hem bij het eerste bezoek nog een x aantal maanden gegeven.

Helaas zijn die een paar weekjes geworden.

Het inslapen ging dan ook erg moeizaam... Die ouwe taaie was er nog niet klaar voor, maar zijn lichaam wel.. of naja z'n bekje liet hem in de steek.

Ik ben blij dat ik de keuze heb kunnen maken.. het zou alleen maar minder worden anders.

Heel veel sterkte gewenst. :(:)

De allerlaatste foto... :knuffel:
[ [url=m/9ncBlq.jpg]Afbeelding[/url] ]


:knuffel: vreselijke ziekte is het ook....

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 11:06

Slmt9 schreef:
Misschien kan dit boekje je nog helpen om je besluit te helpen accepteren. Geschreven door een DA “Zijn we niet te vroeg?”.

https://www.seniorenraadoss.nl/content/ ... slapen.pdf

Heel veel sterkte in deze moeilijke en verdrietige tijd!


Dit boekje is al verschillende keren aangeraden dus ik heb het doorgelezen (dank allemaal!)


Het maakt mijn dilemma of rotgevoel helaas niet veel beter. In dat boekje lees je dingen als "mijn grens is als mijn kat vijf dagen niet meer eet", waar onze kat nog dagelijks met smaak eet. Wat wel een sprekende zin is, is het hopen dat hij vanzelf dood in z'n mandje ligt, dus dat je eigenlijk wel weet dat het een aflopende zaak is, maar dat je gewoon niet zelf die beslissing wil maken.


Zoals nu deze ochtend, hij eet zijn hapjes, gaat zich daarna zitten wassen. Ziet de hond van mijn vader binnenkomen (want die komt babysitten op mijn zoontje en neemt de hond mee) dus gaat daar enthousiast op af en geeft hem kopjes. Gaat daarna blij knuffelen met mijn vader... echt, dan ben ik in staat de dierenarts af te bellen. Die criteria uit het boekje vinkt hij gewoon nog af (eten, drinken, een blij huisdier zijn,...)

Ik weet dat het alleen maar erger gaat worden, of z'n kaak gaat breken, of de bult wordt gigantisch zodat eten belemmerd wordt... dat lees ik ook uit alle ervaringen en verhalen hier van mensen met een hond/kat met botkanker. Ik weet dat het een kwestie van weken is. Waarom is dit toch zo verdomd moeilijk ;(


Nogmaals bedankt allemaal, ik waardeer jullie reacties en inzichten echt enorm.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:20

Wellicht te laat maar zo'n proces gaat ook over jou. Ook jij moet er je leven op terugkijken en er klaar voor zijn, net als het dier. Uit mijn eigen ervaringen, waarvan er eentje is zoals de jouwe, vind ik dat ik te vroeg was. Ook al was het uitzichtloos. Het had misschien maar een dag verschil gemaakt maar ik blijf er een wrang gevoel bij houden na vele jaren. Hij was er niet klaar voor en ik ook niet. Het heeft me geleerd dat wachten ook oke is (tot op zekere hoogte natuurlijk). Tot we beiden kunnen loslaten. Mocht je toch nu inslapen is dat ook oke denk ik, je doet het uit liefde. Het is alleen misschien wat moeilijker. Veel sterkte.

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:25

Ik heb dat boekje nooit gelezen, maar een grens als: een kat die 5 dagen niet eet? Een kat wordt misselijk als-ie 1 dag niet eet, en gaat daarna over het algemeen niet meer spontaan eten maar moet eerst medicatie krijgen of gedwangvoederd worden om weer etend te krijgen, dus ik vind dat een héél vreemd criterium.

Maar goed, ik heb dus ook zo'n kat gehad. Die heeft nog jaren geleefd na de diagnose (heel apart eigenlijk), maar toen bij hem op vrij korte termijn een grote bult aan de buitenkant voelbaar werd, heb ik hem ook laten gaan. Juist ook om te voorkomen dat hij niet meer zou kunnen eten. Ik wilde hem nog wat warme voorjaarsdagen in de tuin geven, maar daar deed hij eigenlijk ook niets anders dan een beetje zitten slapen. En toen was het voor mij ook wel duidelijk. Niet langer wachten tot-ie echt klachten krijgt.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:38

In mijn ervaring wachten veel mensen er te lang mee. Ik snap, uit ervaring, donders goed dat het een moeilijke en harde beslissing is.

Maar... als je van je dier houdt (en dat doen we op onze eigen manier allemaal) is het ook in het belang van het dier dat het niet lijdt. Praat erover met vrienden en/of familie. Zij hebben doorgaans wat meer emotionele afstand tot jouw dier. Als zij zeggen dat het de juiste tijd is, luister dan naar ze.

Ik heb ook mensen gezien die ongeneeslijk zieke dieren nog allerlei, zeer kostbare, behandelingen laten ondergaan in de hoop dat....... Wees ook rationeel in de keuze van dat soort behandelingen.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:42

Ik heb bijna een jaar geleden mijn geweldige lieve rode kater laten gaan, mijn lieve oude vriendje had een maagtumor.

De laatste maand ben ik een paar keer met hem naar de dierenarts geweest omdat hij op sommige dagen niet kon stoppen met overgeven. Prikje met medicatie en het ging weer een week goed. Maar erg handig was het niet, mijn geweldige rode vond de dierenarts en het reismandje zo vreselijk eng, dus ik kreeg druppels (3× daags) tegen misselijkheid mee. Een week later gaf hij weer over, toen heb ik de dierenarts gebeld om hem in te laten slapen. Het was carnavalsweekend, dus ik moest naar een spoedarts. Ik leg de telefoon neer, en hij begint weer brokjes te eten. Ik heb vreselijk getwijfeld op dat moment - dierenarts afbellen? Nog een keer zo'n prikje, wat nog altijd had gewerkt?
Mijn allerliefste mannetje is twee uur later ingeslapen. Had ik kunnen wachten? Ja. Ik heb doorgezet omdat ik wist dat hij alleen nog maar slechter zou worden, en ik niet wilde dat hij echt pijn zou krijgen (of eigenlijk, pijn zou gaan tonen, want katten zijn zó hard voor zichzelf).

Mijn vriendje kreeg twee keer de dosis narcose, en twee keer de dosis euthanasie. Logisch, want hij was nog niet verzwakt dus zijn lijf wilde door. Ik was uiterlijk kalm, maar m'n fitbit liet een hartslag zien die ik in de sportschool nog niet haal.

Soms denk ik nog steeds wel eens "wat als", maar ik weet dat mijn hersenen nou eenmaal zo werken. Ik haal veel steun uit het feit dat ik hem veel pijn en ongemak bespaard heb. Hij liep rond met een tikkende tijdbom in zijn lijfje, hij heeft gelukkig niet meegemaakt dat die afging. Het enige wat ik anders zou doen, als ik toen had geweten wat ik nu weet, is mijn eigen dierenarts de dag vantevoren laten komen zodat mijn kat thuis ingeslapen had kunnen worden. Niets dan lof voor de spoedarts, maar dat was extra stress voor mij en mijn kat die ik liever niet had gehad.

Wachten tot je er zelf klaar voor bent ... ik weet het niet. Sommige mensen zijn er nooit klaar voor, met alle ellende van dien.

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:54

Mijn ouwe rooie had thuis inslapen juist weer 'eng' gevonden. Vreemde mensen in huis was reden om zich te verstoppen. Hij ging echt met plezier z'n reismandje in, hij sliep er sowieso vaak in, ik liet het mandje vaak gewoon in de kamer staan (en dan was het wel eens vechten hoeveel er in konden, ik heb nog twee poezen die het mandje ook geweldig vinden)
Bij de DA ging hij na het sedatieprikje ook meteen weer in z'n mandje liggen om te gaan slapen.
We hebben hem voor de laatste prik er natuurlijk weer uit moeten halen, maar daar heeft-ie uiteraard niets van meegekregen.
Het is allemaal zo mooi en rustig verlopen - het was duidelijk tijd, niet te vroeg, maar zeker niet te laat.

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:55

TS het gaat niet makkelijker worden.
Niet als je nog een week wacht. Niet als je nog een maand wacht.
Het is gewoon een rotperiode, waar ik ook enorm vaak doorheen ben gegaan.
Maar daarna is er opluchting dat je lijden hebt kunnen besparen en dat het klaar is..

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:37

Ibbel schreef:
Ik heb dat boekje nooit gelezen, maar een grens als: een kat die 5 dagen niet eet? Een kat wordt misselijk als-ie 1 dag niet eet, en gaat daarna over het algemeen niet meer spontaan eten maar moet eerst medicatie krijgen of gedwangvoederd worden om weer etend te krijgen, dus ik vind dat een héél vreemd criterium.

Maar goed, ik heb dus ook zo'n kat gehad. Die heeft nog jaren geleefd na de diagnose (heel apart eigenlijk), maar toen bij hem op vrij korte termijn een grote bult aan de buitenkant voelbaar werd, heb ik hem ook laten gaan. Juist ook om te voorkomen dat hij niet meer zou kunnen eten. Ik wilde hem nog wat warme voorjaarsdagen in de tuin geven, maar daar deed hij eigenlijk ook niets anders dan een beetje zitten slapen. En toen was het voor mij ook wel duidelijk. Niet langer wachten tot-ie echt klachten krijgt.


Nee, dit is niet het criterium. Dit is een voorbeeld die wordt genoemd om te kunnen meten of je je dier wil laten inslapen op basis van gevoel of ‘voorwaarden van kwaliteit tot leven’. Om te meten hoe je onnodig leed kunt besparen. In het voorbeeld ging het om een eigenaar die een kat had die soms 1 dag niet at en dan een week weer wel. Die wilde niet op basis van 1 dag de kat inslapen. Die koos zelf voor 5 dagen. Dat is dus geen advies van een DA geweest.

Wat ik erg goeie en bruikbare teksten vond:
- het goede, beste of enige momenten om je dier in te laten slapen bestaat niet. Er komt geen dag dat je je dier niet kan missen.
- je weet nooit zeker of het een goed moment is. Alleen achteraf weet je of je te laat was. Je streven moet zijn: wees niet te laat!
- een week te vroeg is beter dan een uur te laat
- op tijd ingrijpen hoort ook bij een goed baasje zijn
- er is nog nooit een dier ingeslapen vanwege de dingen die nog goed gaan. De reden om een dier in te laten slapen is soms niet te compenseren met dingen die ze nog wel doen.

Ik snap je heel goed TS. Het is een vreselijk besluit. Gezien de diagnose zou ik zelf kiezen voor laten gaan wanneer hij nog aardig goed is en volgens je eigen voorwaarden kan (dus thuis), dan afwachten tot het slechter wordt. Het gemis gaat erg veel pijn doen, of dat nu morgen is of volgende week. En wat hiervoor ook is gezegd: onthoud ook goed dat je je dier een lijdensweg kan/hebt bespaard.

Ik leef met je mee :(:)
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 09-01-24 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:41

Ik denk altijd maar zo, dieren hebben geen bucket list, ze leven niet met een toekomstdoel maar in het hier en nu. Daarom ben je nooit te vroeg voor het dier zelf, maar het kan wel te vroeg zijn voor ons als mens, en dat is de afweging die je maakt... kans op lijden vs dier bij jouw houden. Tuurlijk ga je een gezonde kat van 2 jaar niet "zomaar" in laten slapen, maar een ouder beestje die begint te kwakkelen waarvan duidelijk wordt dat het niet beter gaat kan je ook "vroegtijdig" (optijd), laten gaan om leed te besparen

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:50

Katten zijn daarnaast ook vrij hard voor zichzelf. Het feit dat jij geen pijn ziet, betekent niet dat het er niet is. Een handige tool hiervoor is de Grimace Scale om de pijn toch in te kunnen schatten:

https://www.felinegrimacescale.com/

Waar ik eerst dacht bij mijn kat ook geen pijn te zien, hielp dit om inzichten te krijgen dat het toch niet goed zat.

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 12:56

Juangi schreef:
Katten zijn daarnaast ook vrij hard voor zichzelf. Het feit dat jij geen pijn ziet, betekent niet dat het er niet is. Een handige tool hiervoor is de Grimace Scale om de pijn toch in te kunnen schatten:

https://www.felinegrimacescale.com/

Waar ik eerst dacht bij mijn kat ook geen pijn te zien, hielp dit om inzichten te krijgen dat het toch niet goed zat.


Dankjewel voor deze link. Inderdaad interessante informatie.


Ik heb de dierenarts daarnet gebeld en hij zal morgen eerst nog een kort onderzoek uitvoeren en zijn eerlijke mening geven. Hij begrijpt mijn tweestrijd (en wil zich zeker flexibel opstellen) maar bevestigd ook dat het sowieso aflopende zaak is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:58

Shalimar schreef:
Wellicht te laat maar zo'n proces gaat ook over jou. Ook jij moet er je leven op terugkijken en er klaar voor zijn, net als het dier. Uit mijn eigen ervaringen, waarvan er eentje is zoals de jouwe, vind ik dat ik te vroeg was. Ook al was het uitzichtloos. Het had misschien maar een dag verschil gemaakt maar ik blijf er een wrang gevoel bij houden na vele jaren. Hij was er niet klaar voor en ik ook niet. Het heeft me geleerd dat wachten ook oke is (tot op zekere hoogte natuurlijk). Tot we beiden kunnen loslaten. Mocht je toch nu inslapen is dat ook oke denk ik, je doet het uit liefde. Het is alleen misschien wat moeilijker. Veel sterkte.



Ik lees heel veel wijze woorden, gezien vanuit het welzijn van het dier en dat is ook zeer zeker wat altijd voorop moet staan en ook niet uit het oog wordt verloren door het baasje en de behandelende arts, daarvan ben ik overtuigd.

Maar deze tekst van Shalimar raakte mij echt diep.
Dit is zo herkenbaar...

Ik zou de dierenarts vandaag even bellen, vertellen wat je net hebt gezien en ook dat je het er zo zwaar mee hebt.
Maak desnoods de afspraak om komende week even dagelijks overleg te hebben, bekijk het per dag en bij de geringste twijfel is de knoop zo doorgehakt.

Ja, je kunt te vroeg zijn, voor jezelf.
En terugdraaien kun je het niet...

Ik zie hier geen egoïstisch bazinnetje wat niet los kan laten, maar iemand die echt met eerlijke ogen naar haar dier kan kijken, gun jullie samen nog wat tijd :knuffel:

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:58

Sterkte!

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:07

Te vroeg zijn voor jezelf is egoïstisch. Sorry, maar je hebt de verantwoordelijkheid om je dier lijden te besparen.

luuntje

Berichten: 14006
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:11

Ik denk aan je.

Dit is gewoon een rottijd.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:21

Wat fijn dat je dierenarts zo goed met jou mee wil denken.

Ik denk dat je zeker niet te vroeg bent lieve TS. Bij een goed baasje zijn, hoort ook het deel afscheid durven nemen.

Ik denk aan je, dikke virtuele knuffel <3

xPabloBokt

Berichten: 9494
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:30

Ik denk dat je zeker niet te vroeg bent. Dieren hebben nog altijd overlevingsinstinct en zeker katten zijn daarin erg hard omdat zij zowel prooi- als roofdier zijn van origine. Daarnaast: eten = overleven en hoeft dus niet te betekenen dat hij geen pijn heeft, alleen dat hij het sowieso niet toont.

Ik snap dat de beslissing moeilijk is maar voor een dier is er geen besef van "morgen weer een dag". Je kunt voor een ziek dier in mijn ogen nooit te vroeg zijn, alleen te laat.

Voor jezelf te vroeg? Ja zeker, dat kan. Maar als ethische beslissers met de verantwoordelijkheid over een levend wezen dat van ons afhankelijk is, is het je plicht naar je dier toe om hem/haar onnodig lijden te besparen.

Sterkte met je beslissing, maar ik denk dat je er goed aan doet hem te laten gaan. 15 is een respectabele leeftijd.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:41

Captain schreef:
Te vroeg zijn voor jezelf is egoïstisch. Sorry, maar je hebt de verantwoordelijkheid om je dier lijden te besparen.


Als TS haar verantwoordelijkheid niet zou nemen dan zou ze überhaupt dit topic niet geopend hebben denk ik zo.

Ik denk dat TS een goede keuze maakt om het beestje zo snel mogelijk te laten gaan, maar die keuze ligt alleen bij TS en dat is verder aan niemand anders.

senna21

Berichten: 11894
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:45

Op basis van mijn ervaring: doe het pas als je er achter staat.
Praat er over, zet je 'denkkringetjes' op papier. Wat zou je een goede vriendin aanraden? etc.
Overleg nog eens met de dierenarts. Zij vinden het juist goed als een eigenaar zorgvuldig afweegt. Het is een enorm rottige rol 'voor god spelen'...
Heel veel sterkte.