Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:56

Over het eten zou ik nog wel 1 kanttekening willen maken: dat de kat eet betekent niet zonder pijn. Kat heeft simpelweg maar 2 keuzes: eten met pijn of niet eten en sterven..

Veel katten blijven lang dooreten, zelfs met de meest vreselijke ontstekingen in het bekje.
Een ruimte innemend proces doet altijd pijn, het verdrukt letterlijk iets. Dus als de afspraak niet door gaat zou ik wel echt weer pijnstiller geven.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:01

Ik heb meerdere topics van je meegelezen, topics over meerdere onderwerpen. Daarin ben je op mij altijd overgekomen als een mens dat betrokken is bij haar dieren en die altijd naar beste eer en geweten zo goed mogelijk voor ze zorgt.

Als ik nu lees dat de tumor al zoveel aanricht in het kattenkoppie dan is dit een goed moment om haar te laten gaan. Te vroeg ben je zeker niet, te laat is nog een mogelijkheid. Dat moet jij niet willen.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 23:01

future_vet schreef:
Over het eten zou ik nog wel 1 kanttekening willen maken: dat de kat eet betekent niet zonder pijn. Kat heeft simpelweg maar 2 keuzes: eten met pijn of niet eten en sterven..

Veel katten blijven lang dooreten, zelfs met de meest vreselijke ontstekingen in het bekje.
Een ruimte innemend proces doet altijd pijn, het verdrukt letterlijk iets. Dus als de afspraak niet door gaat zou ik wel echt weer pijnstiller geven.


Je hebt zeker gelijk, wou het nog even verduidelijken: we hebben hem enkele dagen geleden opnieuw een pijnstiller gegeven omdat ik bang was dat hij pijn had, maar hij is in gedrag niet anders met/zonder, en toont sowieso gewoon helemaal tevreden en zichzelf. Ook kan je drukken wat je wilt op de bult zonder reactie van zijn kant. Vandaar dat we denken dat hij momenteel geen pijn heeft.

De afspraak woensdag blijft staan... voel me er alleen vreselijk onder ;(

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:06

Wat verdrietig TS. Maar aan je verhaal te zien de enige juiste beslissing. Als het mijn kat wat geweest, had ik hem waarschijnlijk vorige week al laten gaan. Nog later moet je echt niet willen, hoe hartverscheurend het ook is.

Katten zijn bikkelhard voor zichzelf. Dat de tumor zo in zijn bekkie groeit geeft veel ongemak, ook al toont hij dat minimaal.

Warboel
Berichten: 14703
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:09

Als je wacht tot hij pijn krijgt, zal je altijd zien dat dat net in het weekend is en je naar een gehaaste spoedarts in een dierenziekenhuis moet oid, nu kan hij nog thuis ingeslapen worden.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het verdrukken van tanden geen pijn doet eigenlijk, zeker als het zo snel gaat.

Heel erg veel sterkte woensdag. Ik denk dat het mooiste laatste wat je voor hem kan doen, hem een waardig einde geven is. Thuis in zijn eigen veilige omgeving. :knuffel:

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:10

daarom is je beslissing precies goed, omdat hij nog geen pijn heeft. Als hij pijn krijgt ben je te laat

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:18

Heel goede beslissing. Wij hebben met onze Tommie toen te lang gewacht. Zou ik nooit meer willen. Maar het pad er naar toe is zo moeilijk.
Heel veel sterkte :knuffel:

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:19

Verdrietig TS. Uit alles wat ik lees, kan ik alleen maar respect hebben dat je je kat laat gaan en een verdere lijdensweg bespaart.

Om mijn eerlijke antwoord te geven op je topic titel: ik heb zeker spijt gehad. En dat is best pittig geweest.
De kat was 19 jaar en niet meer gezond, maar ik heb toch lang met dat gevoel/idee rondgelopen dat toch...
Maar te laat is even naar.

Uiteindelijk heb ik daar meer pijn aan gehad dan de kat (en soms steekt het nog), maar het is belangrijk om deze afweging zorgvuldig te maken.
Veel sterkte met het besluit en gemis.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:24

Heel veel sterkte TS :knuffel:

Coco4life
Berichten: 1230
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:27

Heel veel sterkte TS, je kat zal nooit minder van je houden. En als je kat dan is ingeslapen, leeft die voor altijd voort in je hart. :knuffel:

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:31

Wat een rotziekte, zo ontzettend naar en moeilijk om je lieve kat zo te zien ;(


Je kunt hem nu een waardig afscheid geven, hij voelt zich nog oke, hij eet en is levendig. Dat kan bij een kat razendsnel omslaan. En dan ben je eigenlijk te laat. Ik denk niet dat je ooit te vroeg bent, het maken van zo'n afspraak doet zoveel pijn... maar je weet wel dat het de juiste keuze is.

Ik hoorde op een donderdag, na onze halfjaarlijkse bloedcheck, dat mijn allerliefste maatje zijn nierwaardes door het plafond gingen. Het advies was inslapen maar hij was nog zo actief en blij... het kwam rauw op mijn dak. De DA en ik besloten nog 2x een nierspoeling te plannen, zaterdag en maandag, om te zien of we hem nog stabiel konden houden. Donderdag heb ik alles wat hij lekker vond in huis gehaald (na 2 jaar strikt nierdieet) en hij was de koning te rijk. Speelde ook nog super actief, lag blij op schoot te spinnen.
Vrijdag werd hij wat afwijzend op eten. Brokjes nam hij helemaal niet meer, zacht vlees met lange tanden en tonijn nog met smaak. Zaterdag bij de nierspoeling aanvullende medicatie en eetlustopwekkers meegekregen. Die middag en avond ging het alleen maar verder bergafwaarts en wist ik in mijn hart al dat het klaar was. Zondag kreeg ik tonijn er alleen nog in wat ik stukje voor stukje in de hand aanbood.
Maandag om 9 uur heb ik huilend de DA gebeld of ze hem wilden komen inslapen. Ze konden niet aan huis komen en het eerste plekje op de praktijk was donderdag... toen heb ik DA op DA gebeld tot ik de tip kreeg naar een instantie die aan huis kwam en zij konden diezelfde middag komen.
Hij heeft die dag nog veel op schoot gelegen, een rondje door de tuin gestampt, in het zonnetje bij het raam gelegen... maar ook bij me op de bank gelegen en zo ver weg dat ik dacht dat hij zelf al was overleden..

Hij is uiteindelijk heel rustig ingeslapen, bij het eerste spuitje was hij al weg.
Mijn hart was gebroken maar het was ook goed. Voor hem.
In een paar dagen tijd van een kat met een ziekte naar een zieke kat. Zo snel ging het, maar waarschijnlijk is hij heel lang heel hard voor zichzelf geweest.


Heel veel wijsheid en sterkte Y;(
En een dikke knuffel.... ik voel je pijn.. :knuffel:

Mars

Berichten: 33286
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:15

Wat een verdrietig topic TS :(:)

Je kat heeft een prachtige leeftijd, de ziekte die hij draagt gaat hem in de komende weken heel veel pijn en ellende opleveren. Dat jij hem dat wilt besparen en hem een dierwaardig einde gunt zonder lijdensweg spreekt enorm voor jou.
Alle verdriet en twijfel die je voelt horen daarbij. Jouw verstand weet dat je het goede doet, je gevoel en emoties roepen iets anders. En die gevoelens mogen er ook zijn want het is zo’n k*t moment als het afscheid daar is.

Maar als je verdriet over een tijdje een plek krijgt en je met een glimlach aan hem terug denkt ipv met tranen dan denk ik dat je dankbaar bent voor jouw sterke beslissing. Dat je maatje nog kon genieten van een lekker hapje eten en hij nog zichzelf was toen hij ging. Dat hij geen hoopje ellende is geworden dat niet meer kon eten of kwaliteit van leven had.

Heel veel sterkte :(:)

Zoolgangster

Berichten: 9711
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:26

Warboel schreef:
Als je wacht tot hij pijn krijgt, zal je altijd zien dat dat net in het weekend is en je naar een gehaaste spoedarts in een dierenziekenhuis moet oid, nu kan hij nog thuis ingeslapen worden.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het verdrukken van tanden geen pijn doet eigenlijk, zeker als het zo snel gaat.

Heel erg veel sterkte woensdag. Ik denk dat het mooiste laatste wat je voor hem kan doen, hem een waardig einde geven is. Thuis in zijn eigen veilige omgeving. :knuffel:




Dat is echt iets is waar je rekening mee moet houden: dat heel veel dierenklinieken tegenwoordig niet meer 24/7 bereikbaar zijn. Dus als poes ineens flink achteruitgaat (en dat kan met zo'n kaaktumor, dat hebben we hier met een poes meegemaakt, die had op een dag ineens een groene tong, wilde niet meer eten en zag er echt zielig uit) is het nog maar de vraag of ze thuis in kan slapen, want thuis inslapen moet op tijd ingepland worden, en dat lukt vaak niet bij spoed.


Zie: https://dierenzorggids.nl/artikel/eutha ... uisdieren/


Al met al een nare situatie... heel veel sterkte, TS!

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:46

Altijd verdrietig als het afscheid van je beestje nadert. Heel veel sterkte!
Zelf aantal jaar geleden ook zo zitten twijfelen, wilde een lijdensweg voorkomen maar eigenlijk zelf nog geen afscheid nemen. Mijn dierenarts zei toen heel mooi dat als het einde toch al nadert je beter iets te vroeg dan iets te laat kunt zijn. Als je iets te vroeg bent dan merken ze dat niet, maar als je iets te laat bent dan hebben ze het nog net even heel slecht gehad. Gevoelsmatig vond ik het een prettig idee dat ik het lijden kon voorkomen. Wellicht put jij daar ook wat troost uit om het zo te bekijken.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:55

Wij hebben onze hond laten inslapen nadat hij de diagnose bottumor in de kaak had gekregen. De hond was nog vrolijk en blij, en het was nog niet zichtbaar uitgezaaid. Maar, dit was van een klein puntje naar een grote bult in 3 weken, het was een kwestie van weken voor dit wel zou gebeuren, de bottumor zou ervoor zorgen dat de kaak poreus werd en dus kon breken.
Weer kregen hem mee naar naar huis en moesten opletten of hij zieker werd, en dan een afspraak maken voor euthanasie.

Dit hebben we niet afgewacht, hij was nu nog vrolijk en blij. Moet je dan weken je hond ziek gaan zitten kijken en even tot het fout gaat en de hond doodziek is? De veearts is gekomen en heeft hem op stal ingeslapen.

Ik vond het ook echt heel erg moeilijk, vooral omdat hij nog zo gezond was voor het oog. Maar echt TS, je maakt de beste keuze. Je kat wordt er niet vrolijker van of beter op.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:09

Wat verdrietig! Maar als ik het zo lees ben je niet te vroeg. Katten zijn sowieso heel goed in het maskeren van pijn. Dus hoeveel pijn die echt heeft is moeilijk in te schatten. Als ik het zo lees ben je een hele betrokken eigenaar en doe je alles om het je kat zo comfortabel mogelijk te maken. Heel veel sterkte in ieder geval!

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:11

Ik laat dergelijke beslissingen aan de DA over. Die heeft er tenslotte voor gestudeerd en kan dus weten wat de prognose is.Ik vermoed wel dat die in het geval van de kat van ts helaas heel slecht is. Sterkte in elk geval!

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 10:14

Nogmaals dankjewel allemaal voor jullie meningen, ervaringen en troostende woorden. Het doet echt enorm deugd, ik herlees ze regelmatig als ik de twijfel opnieuw voel opkomen.

Wat veel honden en katten ook met de diagnose botkanker :knuffel: en zoals ik bij iedereen lees, dezelfde ervaring als hier: het groeit razendsnel en de prognose is slechts enkele weken/maanden. Voor het breken van het bot waarschuwde onze dierenarts inderdaad ook.


Hij heeft net zijn ontbijt gehad en sprong daarna op schoot bij mijn vriend die aan het thuiswerken is, en zit daar nu lekker te knuffelen. Dan breekt mijn hart echt in stukken.... voelt zo verkeerd |( ik gun hem nog zoveel mooie jaren.

edit: om deze lieve vriend gaat het trouwens, Miro, al 15 jaar bij ons en hier vorig jaar samen met mijn zoontje (die ook helemaal gek op hem is):

Afbeelding

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:47

Ts het is ook enorm rot.
Je wil dat hij nog 50 jaar. Mee zal gaan.

Ik ben altijd van slag als ik afspraak voor euthanasie moet maken.
En de dagen dat het duurt tot de afspraak zijn een hel.
Heel veel twijfels, niet slapen en huilbuien.
Bij de dierenarts nog willen weglopen met huisdier onder de arm.

Na het inslapen veel huilen. Maar dan komt er ook rust.
En uiteindelijk ook plek voor de mooie momenten.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:49

Op basis van jouw verhaal denk ik idd dat je niet te vroeg bent.

Bij mijn ouders steekt het nog. Hond was op, had pijn en mijn moeder wilde hem eigenlijk die dag thuis ingeslapen hebben door de dierenarts wat normaal ook kwam. Maar corona tijd, dus met allen naar kliniek om afscheid te nemen ging officieel niet. Er kon wel iemand aan huis komen maar mijn moeder wilde die dierenarts niet. Mijn moeder is er nog boos om terwijl ik zoiets had van ze hebben het goed opgelost, er kon iemand komen maar die wilde ze niet. Uiteindelijk naar kliniek gereden met allen en is hij in de auto ingeslapen op de parkeerplaats. Zo kon iedereen erbij zijn en de dierenarts welke mijn moeder wilde.

Op basis hiervan denk ik dat het idd verstandig is om op tijd een afspraak te maken zodat je het in elk geval kan doen op de manier hoe je wilt en de kat nog geen pijn heeft.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 11:09

luuntje schreef:
Ik ben altijd van slag als ik afspraak voor euthanasie moet maken.
En de dagen dat het duurt tot de afspraak zijn een hel.
Heel veel twijfels, niet slapen en huilbuien.
Bij de dierenarts nog willen weglopen met huisdier onder de arm.


Pfff dit omschrijft mijn gevoel momenteel zo goed!

Zo'n strijd tussen hoofd en hart he, terwijl je weet dat het maar op één manier kan eindigen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:11

Petunia27 schreef:
Allereerst heel veel sterkte.

Ik denk persoonlijk dat je nooit te vroeg kan zijn. Dan hoeft het beestje geen pijn of erge ongemak te ervaren. Maar ik begrijp je dilemma, nooit leuk zulke dingen


Precies dit, te vroeg kun je niet zijn, wel echt (veel) te laat. In mijn ogen maak je een goede, doordachte keuze.

Heel veel sterkte! :(:)

hwn
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:20

Als die inderdaad maar zo'n korte tijd meer heeft, zou ik de afspraak ook laten doorgaan. Ik heb ook al 2x een kat gehad met tumoren, beide keren direct al bij de diagnose beslist te laten inslapen, kat is niet meer meegegaan naar huis. Ik heb dan eentje gehad waarbij ik nog wou proberen, maar 2 dagen later moest ik die toch nog laten inslapen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog wat van de oude stempel ben en niet bijv. 500 euro kosten zal doen voor een operatie van een kat, dat is natuurlijk een persoonlijke keuze waardoor je al sneller voor inslapen kiest.

Sterkte, en bekijk het "positief" dat hij nog niet lijdt, en dat niet zal moeten doen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:23

Ik denk wel dat je te vroeg kunt zijn. Een dier heeft vind ik ook recht op een oude dag waar kwaaltjes bijhoren. Zolang ze nog plezier in hun leven hebben hebben ze recht op hun tijd. De kat van ts heeft wel een ernstiger probleem dan een kwaaltje natuurlijk. Dan zou ik doen wat de DA adviseert. De meeste DA's euthanaseren trouwens niet als het niet nodig is in hun opinie.

Mellow

Berichten: 6503
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:32

Ja en nee.
Maar dat is omdat ik de Ja recent heb mee gemaakt.
Maar in jou situatie ben je er gewoon mooi op tijd bij. De "ik ben te laat" komt altijd als je denkt dat het nog wel even kan.

Maar ik snap je heel goed. Wij hebben het met onze hond. En elke dag is er weer 1 bij. We zouden hem laatst in laten slapen omdat hij op 3 poten liep. We dachten dat zijn andere niet geopereerde knie het had begeven. Hij lag op de tafel en we waren aan het bespreken of het de juiste beslissing was. Ze had de spuitjes al opgetrokken maar nog wel in het potje. Maar het duurde wat langer dus ze zegt zet hem nog maar even neer. En daar liep meneer weg op 4 poten naar een andere ruimte...

Dat was dus te vroeg. Meneer struunt hier nu nog lekker om. En heeft toch nog 12 mogen worden. De dag komt dat het niet meer gaat. Maar dit was dus wel te vroeg.

In jou geval gaat hij snel achteruit en ben je dus niet te vroeg. Je kan wachten op het onvermijdelijke maar je weet dat het komt.

Heel veel sterkte met afscheid nemen van je maatje!