Gedrag hond 1 baasje thuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 15:05

Hoi allemaal,

Onze hond vertoont soms een beetje raar gedrag.
Klein beetje context: november 2022 is ons zoontje geboren. Eind december 2022 zijn wij verhuisd.

Sinds ik denk 2-3 maanden plast/poept ze regelmatig binnen. Dit is niet als we de hele dag weg zijn (en op de camera zien dat ze de hele dag ligt te slapen). Denk hierbij aan dagen dat we soms 10-12 uur weg zijn. Soms lukt het helaas niet om iemand te regelen om haar tussendoor uit te laten (misschien 2-3x per jaar), ze kan het dus die tijd ophouden.

Het is vooral als een van ons niet thuis is en de ander boven is. Gisteren was ik boven ons zoontje en 2 logees douchen, kwam ik beneden, geplast en gepoept. Ze was denk ik een uurtje daarvoor uit geweest. Als ik naar bed ga en mijn partner komt later thuis, of andersom, plast of poept ze binnen voordat de ander thuis is. Ook zit ze dan heel veel te piepen. Ditzelfde geldt in de ochtend. We gaan rond 23.00 naar bed en zijn in de ochtend rond 6.30-7.00 beneden. Meestal plast ze dan even in de tuin waarna we gaan aankleden etc. Als we dan beneden komen heeft ze bijna altijd binnen geplast.

We hebben al geprobeerd in de avond geen eten/drinken te geven maar dat helpt niet. Het lijkt wel verlatingsangst maar alleen als wij in de buurt zijn? Iemand die het herkent of tips heeft?

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:48

Hoe oud is ze?

mika11

Berichten: 11111
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:54

Wat doen jullie verder met de hond?
Krijgt ze even veel aandacht, activiteit, beweging etc als voor de verhuizing en geboorte kind?
Een hond heeft 24/7 water tot zijn beschikking nodig.

Hoe ziet een gemiddelde dag van je hond eruit?, hoe oud, wat voor ras?
Je hond voelt zich waarschijnlijk nog niet veilig na de veranderingen in jullie leven?

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 17:33

Ze is een dobermann van 5. Er is niets veranderd qua wat we doen etc ten opzichte van voor de baby/verhuizing. Het was ook niet meteen vanaf december dat ze dit doet, het is echt sinds een paar maanden.

mika11

Berichten: 11111
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:56

Dan kan het ook medisch zijn.
Je kan urine en een beetje ontlasting opvangen en na laten kijken bij de dierenarts. En verder algehele gezondheid laten checken.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:10


Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:17

Haal in ieder geval nooit het drinkwater weg! Laten jullie haar wel genoeg uit? Als ze na het uitlaten nog poept is ze kennelijk niet goed genoeg uit geweest?
Een Dobermann is een hond waar je veel mee bezig moet zijn. Zeker niet een hond die wel genoeg heeft aan een plasje in de tuin! Beter is niet de hond in je tuin te laten plassen dat kan ook verkeerde signalen afgeven. Hoevaak per dag komt ze uit en hoelang lopen jullie dan? Kan ze ook nog elders haar energie kwijt, bv naast de fiets?

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 19:21

mika11 schreef:
Dan kan het ook medisch zijn.
Je kan urine en een beetje ontlasting opvangen en na laten kijken bij de dierenarts. En verder algehele gezondheid laten checken.

Gezondheid is allemaal in orde!

Het topic zal ik even doorlezen, maar weet niet of het hier hetzelfde ‘probleem’ is.

Het plasje in de tuin in de ochtend is alleen dat ze alvast kan plassen, dan kunnen wij erna aankleden etc. Anders plast ze namelijk in die tijd tussen dat ze ons wakker hoort zijn en dat we beneden zijn binnen. Daarna gaat ze ook gewoon nog uit. Even reactie plaatsen, telefoon 1% en valt zo uit :')

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:31

Hoe reageren jullie als ze binnen plast/poept?
Negatieve aandacht is natuurlijk ook aandacht...

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:32

Ik ben geen expert, maar heb wel een hond met verlatingsangst. Ik denk dat dit zeker hier kan meespelen, dat je hond meer stress ervaart als ze weet dat je er bent maar niet bij haar ten opzichte van de rust die ze kan vinden als jullie er totaal niet zijn.

Wat doet ze als je haar in de bench zet als je toch thuis bent?

Als mijn hond los is bij mijn man terwijl ik weg ga, dan heeft hij stress. Als hij dan in de bench gezet wordt en ik ga dan weg, is dat veel sneller voorbij. Hoewel hij geen fan is van de bench, kan hij daar zijn rust wel vinden.

Lichamelijke problemen zijn nooit uit te sluiten, maar ik vermoed dat dat hier het probleem niet is.

Nyaleti

Berichten: 6231
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:00

'S ochtends buiten plassen en dan binnen een half uur nogmaals plassen vind ik opvallend.
Je zegt dat ze gezond is. Wat is er onderzocht en wanneer is dat gedaan?

Woonde je voor de verhuizing toevallig gelijkvloers? Dat ze dus mee de slaapkamer, badkamer etc in kon lopen (of voor de deur liggen wachten)?

Misschien heel stom maar het klinkt een beetje als FOMO. Een vorm van verlatingsangst dus. Zij is alleen beneden en boven gebeurt er van alles.

Ik herken dit gedrag een beetje van mijn hond, in lichte mate gelukkig. Als er niemand thuis is, is het helemaal prima. Gaat lekker liggen dutten of weet ik het.
Zijn wij allemaal boven of zijn we boven bijvoorbeeld druk (lachen) dan wil hij graag even komen kijken. Hij is beneden dan ook zo goed als altijd bij ons in de buurt.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 22:12

Qua beweging krijgt ze voldoende, langs de fiets en op het losloopveldje hier in de buurt (al staat ze daar meestal een beetje rond te hangen bij de uitgang, spelen vindt ze niet leuk :') )

Medisch is iig problemen met haar blaas uitgesloten en bloedonderzoek was ook normaal. Wat Tieneke ook zegt, wie weet is het nog iets obscuurs medisch maar ik vermoed ook dat dat het probleem niet is.

De bench vindt ze vreselijk sinds onze andere hond 3 jaar terug is overleden. Daarvoor ging ze er zonder problemen in, daarna (sinds ze alleen is) is het erg piepen en janken in de bench. Geprobeerd weer op te bouwen en dan vindt ze het ok, maar niet erg graag.

Verlatingsangst heeft ze erg gehad (alleen thuis zijn kon ze eerst ook echt niet). Dit hebben we opgebouwd en gaat nu super goed. Ze kon eerst ook niet mee overal naar toe, eigenlijk dezelfde opbouw van het huis. Het is nu ook niet de verlatingsangst van eerst (want als we niet thuis zijn is er geen probleem). Beneden ligt ze ook het liefst zoals Nyaleti zegt in de buurt, op m’n voeten of in haar mand die direct tegen de bank aan staat.

Volgens mij heb ik zo de meeste vragen gehad. Verder is ze super lief en gaat het ook heel goed met de kleine, maar elke keer als ik laat thuis kom en kapot ben en eerst plas en/of poep moet opruimen begint wel een beetje te vermoeien. Ik vind het ook voor haar vervelend als ze er last van heeft en zou haar graag helpen, maar aangezien het niet de standaard verlatingsangst lijkt te zijn vind ik dat lastig.

Oh een vraag vergeten: als ze binnen plast of poept besteden we er geen aandacht aan en ruimen het op.

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 04:47

Ik zou eens beginnen met je hond een taak te geven. Dus niet denken "ze heeft genoeg beweging gehad" want fietsen en niks doen op het losloopveld is niet genoeg.
Begin eens met het mentaal uitdagen. Dus de brokken in een snuffelmat, een kong voeren, opdrachten trainen en die uit bouwen naar als jij naar boven bent.

Grote kans dat je hond zich verveelt en uiteindelijk uit "frustratie" maar binnen gaat plassen als ze boven vanalles gebeurt zonder dat zij er bij mag zijn

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:02

Het is natuurlijk opvallend dat ze het vooral dus doet als er iemand thuis is. Alhoewel dat hier ook is, hoor. Vaak zijn ze dan toch alert en wakker, want baas is thuis. Ik denk dat ze dan sneller geneigd zijn te plassen. Als het hier nacht geweest is en ze hebben geslapen, als ze doorhebben dat ik wakker ben moet ik ze ook echt er uit laten. Dan kan ik niet eerst douchen.
Wat is je voerritme? Hier heb ik namelijk grapjassen die, zodra ze er na de nacht uit gaan de hoogste druk er af plassen en dan voor de deur gaan staan zeuren omdat het etenstijd is. Die moet ik ook echt na het voeren gewoon meteen weer naar buiten doen, want anders poepen en plassen ze ook in huis :D

Je zegt wel er is niet veel veranderd, maar als ik het goed lees is je kindje nu een jaar ongeveer? Dus die zal misschien langzaam beginnen met lopen en de wereld ontdekken. Dobermans zijn natuurlijk best gevoelige honden, en als ik het zo lees heeft die van jou haar probleempjes al gehad (verlatingsangst ed.). Ik denk dat het tijd nodig heeft. Ze geeft aan dat ze moeite ergens mee heeft.

Ik snap je vermoeidheid voor wat betreft plas en poep ruimen. Dat is hier ook nog heel vaak aan de orde van de dag. Ik probeer me er niet druk om te maken. Als ik het zie gooi ik de honden naar buiten, en ruim het dan op. Ze doen het natuurlijk nooit als ik er bij ben, anders kon ik ze dan snel naar buiten doen. Maar daar zijn ze te gehaaid voor.

Nyaleti

Berichten: 6231
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:15

Wanneer is de urine onderzocht?
Want stress kan ook juist weer blaasproblemen geven.
Als je naar de dierenarts belt en het uitlegt, mag je vast een plasje langsbrengen voor onderzoek zonder een consult etc. Dan ben je +/- €30 kwijt.

Wat vindt ze van je zoontje? Kan best dat ze hem in het begin prima vond maar die kleine ontwikkelen natuurlijk super snel en zijn snel wat meer aanwezig (bv op de grond spelen, in de buurt van de hond of richting haar mat?). Dat kan ook weer stress geven.
Met uitlaten: kan ze voldoende snuffelen? Dat is zo belangrijk voor een hond en enorm stressverlagend.
Ook hersenwerkjes (snuffelmat, likmat) werken stress verlagend.

Het kan best een combinatie van het een en ander zijn, waardoor je je vinger niet op één situatie kan leggen. Maar als zij op verschillende momenten in de dag een beetje stress krijgt, zit aan het eind van de dag de stress emmer ook vol.

Je zegt dat ze heel erg verlatingsangst heeft gehad. Ik zou dan ook weer contact opnemen met degene die jullie toen getraind heeft, voor dit weer van kwaad tot erger gaat.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:03

Wat vervelend zo een plots ontstaan probleem. Als medisch uitgesloten is zou ik het zoeken op meer mentaal uitdagen: dus in de ochtend na het kort plassen meteen een likmat of een ander mentaal spelletje geven zodat de hond bezig is totdat jij ready bent.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Gedrag hond 1 baasje thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:22

Ik lees een hoop veranderingen voor je hond.

Niet alleen het krijgen van een baby en het verhuizen, maar blijkbaar dus ook het overlijden van haar hondenmaatje.

Ik lees wel dat ze wordt uitgelaten ‘s ochtends, was het altijd al zo eerst een plas in de tuin en daarna lopen? Of is dat met alle veranderingen ook anders geworden als voorheen?

Medische opnieuw uit laten sluiten kan geen kwaad. Stress doet een hoop met de blaas.

Spelen vind ze niet leuk? Waar zie je dat aan? Wat vind je hond wel leuk..

Ze kan alleen thuis zijn nu? Hoe weet je dat ze daar oké mee is? Is ze stil? Of heb je ook daadwerkelijk beeldmateriaal van een hond die op haar gemak is?

Een hoop vragen :) maar zonder is er geen goed antwoord of advies te geven