Rescue hond met tal van problemen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:31

Babootje schreef:
De diagnostiek gaat bij een holistisch arts anders dan bij een reguliere arts, namelijk door het meten van energievelden. Elke aandoening van elk orgaan heeft zn eigen energieveld/frequentie in gezonde en in niet gezonde staat.
Elk voedingsmiddel heeft dat ook en kan in relatie tot het dier worden gemeten, zodat ze kunnen zien of hij ).
Parasieten zoals Lyme kunnen worden opgespoord zonder dat dit in het bloed kan worden gevonden.
Met dit soort onderzoek ben je vaak sneller bij een diagnose dan o.b.v. regulier onderzoek.

Maar je kunt beide doen. Regulier en holistisch.
Persoonlijk vind ik zonde als een holistisch arts pas als laatste "redding" wordt geadviseerd. Zo ver hoeft het niet te komen. Het een sluit het ander niet uit. Het holistisch onderzoek zelf is niet heel duur en je bent sneller bij de oorzaak. Wel belangrijk dat de holistisch arts ook regulier dierenarts is.
De holistische praktijk Den Hoek werkt ook vaak samen met de faculteit Utrecht. Het is geen hokuspokus.


Nou, geen hocuspocus? Daar verschillen de meningen over. Als laatste optie moeten mensen het zelf weten, maar ik zou het absoluut nooit aanraden als er nog normale dingen te onderzoeken zijn. Eigenlijk zelfs helemaal niet, want ik vond het schandalig slecht qua onderzoek, 'behandeling' en vooral qua hulp bij problemen na een bezoek.
Gewoon diagnoses die bewezen zijn ontkennen, zonder verder onderzoek roepen dat bepaalde gewrichten kapot zijn en als je problemen krijgt na een bezoek gewoon geen enkele hulp neer krijgen? Niet een beetje problemen, maar een extreme verergering van de klachten waar gewoon heel makkelijk over gedaan werd en niks om te helpen of een andere mogelijkheid oid.
Plus veel geld kwijt voor druppels en pilletjes die zogenaamd iets moeten oplossen. En het is altijd heel apart dat er periodes zijn dat elk dier met precies dezelfde ziektes daarvandaan komt. :+ Nu is het lyme, daarvoor lever en nieren. Echt elk dier wat daarheen ging kwam met dezelfde diagnose telkens.
Dus sneller bij de oorzaak? Nee, absoluut niet juist. Als je beweert dat het uitmeten het beter weet als röntgenfoto's en zogenaamd uitgemeten voer zo goed zou moeten zijn, maar de dieren enorm achteruit gaan, klachten extreem verergeren en bij overstap naar oude voer weer beter gaan dan ben je bij mij de geloofwaardigheid wel kwijt. :+ En zo goedkoop is het ook weer niet.
Ik ben echt geen fan en ja dat komt zowel uit 1e hand als meerdere anderen waar ik van dichtbij alles meegemaakt heb.

Een eliminatie dieet erg lastig? Hoezo? Een stuk betrouwbaarder als uitmeten iig. En zo lastig is het niet, Helemaal niet als ze een leverancier vindt die mee kan denken.
Wel 6 weken hetzelfde voeren, tenzij er ineens een reactie op komt. (Dat is met het vlees wel belangrijk ts, echt de tijd geven tenzij het echt meteen reactie geeft) na een week afnemen is niet realistisch, als de hond hier een reactie geeft kan dat WEKEN doorwerken. Pas na 6 tot 8 weken is het lijf weer rustig, daarom moet je ook die 6 tot 8 weken aanhouden voordat je wat toevoegt. Maar na een week geen klachten meer of echt afnemen is niet reëel.
Blikvoer heeft toevoegingen en daar kunnen ze dus ook op reageren. Mijne kan helaas ook niet tegen blikvoer.... Jammer genoeg.

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:57

Zelf ben ik ook holistisch dierenarts, maar ik geloof in een combinatie met regulier. En liever heb ik wel een reguliere diagnose voordat ik met complementaire dingen aan de slag ga.
En huidproblemen zijn holistisch ook nog eens het moeilijkste om te behandelen, en vaak langdurige behandeling noodzakelijk en teleurstellend.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:06

Ik zou er minder moeite mee hebben als het reguliere niet aan de kant werd geschoven, omdat zij geloven dat hun uitmeten beter is als iets als röntgenfoto's en klinisch onderzoek. Was ook een DA die dus ook ooit regulier opgeleid was trouwens, mjjn ervaring is juist met de kliniek die babootje benoemd. En daar heb ik dus zowel zelf als via anderen hele slechte ervaringen mee.

Maar ken ook holistische DA's die het net anders aanpakken. Gewoon regulier behandelen en bij bepaalde problemen de holistische aanpak als aanvullend. Maar die deden niet dat uitmeten op die manier?
Dus idd zoals jij het beschrijft. Dat is iets wat ik nog zou overwegen idd.

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:13

Ik deed vnl. acupunctuur en dan deed ik ook wel uitmeten welke kruiden medicijnen het dier baat bij had. Soms ook wel uitmeten met de Lecher antenne, vooral bij vage klachten. Van te voren altijd een uitgebreid lichamelijk onderzoek om te kijken waar het probleem zat.
Vaak genoeg ook nog aanvullend bloedonderzoek of doorsturen voor röntgenfoto of echo. Heel vaak was er ook wel al een diagnose.
Ik geloof erg in een combinatie van regulier en aanvullend. Ik had vaak goede resultaten met acupunctuur bij neurologische of orthopedisch problemen, artrose, hernia, spondylose, dat soort dingen.

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:18

En cytopoint?
Mijn allergie patiëntje krijgt elke 6 week een injectie cytopoint.
Apoquel werd ze suf van.
Als eerste eliminatiedieet gedaan, en we houden ons er goed aan, maar ze krijgt wel eens een hapje van een van de andere honden te pakken.

Eliminatiedieet hebben we op KVV gedaan, maar dat at ze niet graag meer.
Nu eet ze meestal purizon paard. En soms een andere brok met 1 eiwitbron.
Hypoallergeen (geknipt kippeneiwit meestal) krijgt ze ook jeuk van.

Zij is allergisch voor gevogelte, rund, haver, grassen, en wat bloeiende bomen.

paars

Berichten: 5588
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:31

Zou het in de omgeving kunnen zitten, ipv in de voeding, heb je bijv. al eens antihistamine gegeven zoals bijv ceterizine (iom DA doen) om te kijken wat dat doet? Heb je andere dieren waar ‘ie mss overgevoelig op reageert en wat de boel vervolgens triggert? Als er een allergische reactie gaande is ontstaat er vaak een soort domino-effect in het lichaam. Wordt de drempel voor het lichaam om ergens allergisch op te reageren steeds lager. Dus steeds meer klachten.
Geen idee hoor, ik probeer mee te denken!

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:59

Allergieën zijn altijd heel vervelend. Je beschrijft verschillende problemen die de hond nu heeft. Bij diarree kun je zonder problemen psylliumvezels door het voer mengen. Dit is een natuurlijk produkt wat je langere tijd kunt gebruiken. Doordat de vezels veel vocht vasthouden maakt het de ontlasting steviger.

Vet en olie zijn in beperkte mate heel gezond, maar teveel kan een laxerende werking hebben, houd dit dus in de gaten.

Bij allergieën is het maagdarmstelsel al van slag. Bij elke nieuwe eiwitbron die je aanbied moet het lichaam weer overnieuw de juiste darmbacteriën aanmaken om de voeding te kunnen verteren. Dit kan enkele weken duren en tot de darmbalans is hersteld kan de hond ook last van diarree houden. Door de verstoorde darmbalans in combinatie met allergieën is het niet heel raar als de hond geen trek meer heeft en niet wil eten. Belangrijk is nu eerst deze cirkel te verbreken.

In jullie geval zou ik dus zeker niet te veel en te snel van voeding wisselen. Maar slechts 1 of 2 eiwitbron aanbieden waar hij niet allergisch voor is totdat de darmbalans is hersteld. Het geven van prebiotica/probiotica kan hierbij ondersteunend werken.

Vers vlees wordt inderdaad vaak het beste verdragen en wordt ook bij honden met epilepsie geadviseerd.

Als de hond erg afvalt en slecht eet kun je tijdelijk puppymelk aanbieden om hem op gewicht te houden. Dit is verkrijgbaar als poeder en met water aan te maken. Zo krijgt de hond met drinken toch nog belangrijke voeding stoffen binnen.

Bij allergische reacties kun je de hond ook antihistamine zoals ceterizine of loratidine geven. (de bekende hooikoorts tabletten :) )

Omdat de resultaten hierbij wisselend zijn bij dieren worden deze vaak niet direct door de dierenarts voorgeschreven. Omdat de bijwerkingen hiervan over het algemeen mild zijn (vooral slaperigheid) is het misschien wel een poging waard om deze zonodig eens bij jullie hond te proberen. (dosering voor een grote hond was volgens mij hetzelfde als bij mensen) Dit kun je voorleggen aan de dierenarts. Mochten de antihistamine bij jullie hond wel werken dan kun je hiermee de klachten onderdrukken en is het een minder groot probleem als de hond per ongeluk eens iets "verkeerds" binnen krijgt.

Het duurt over het algemeen een aantal weken (minimaal 3) voordat huidklachten door voedselallergie vermindert. Als de darmflora van slag is kunnen de klachten ook langer aanhouden en verergeren. Neem dus de tijd, en verwacht geen kant en klare oplossing.
Als er alleen een bloedtest is gedaan is het handig om te weten dat deze vaak naar gedeeltelijk betrouwbaar zijn. Allergieën op voedingsmiddelen die langere tijd niet zijn geconsumeerd zijn namelijk niet zichtbaar. En sommige allergieën die wel zichbaar zijn, blijken zo mild dat ze eigenlijk geen klachten veroorzaken. Een huidpriktest is wat dat betreft een stuk betrouwbaarder (en dus ook te overwegen) net als een eliminatie dieet, hoewel de laatste natuurlijk veel meer inzet vergt.

Als de jeuk vooral op bepaalde plekken zit (die je eventueel kunt scheren) kun je de dierenarts ook vragen om corticosteroïdenzalf of crème. Deze kun je langere tijd plaatselijk toepassen met minder bijwerkingen dan prenisolon tabletten waardoor je deze niet meer nodig hebt. Bij milde jeuk plekken kan Bepanthenzalf (verkrijgbaar bij drogist) ook verlichting bieden.

Is het gezien de toekomst (een allergie is niet zomaar weg) misschien mogelijk om bij jullie thuis voor de hond een stukje af te zetten waar hij veilig met zijn bal kan spelen? Dat zou het leven voor zowel jullie als de hond misschien weer wat prettiger en minder stressvol maken. :)

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:15

Misschien rare tussensprong? Jullie hebben kippen? Kippenluis?

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:32

Jeetje wat een verhaal, ik heb je een pb gestuurd. Ik kan je uitnodigen voor een gratis kennismakingsgesprek via zoom. Zo te horen kun je wel wat hulp gebruiken, ik heb inmiddels een heel fijn netwerk aan collega’s opgebouwd, allen hun eigen specialiteit. Ik kan je niks beloven maar ik denk graag mee en wie weet wat er uit komt.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:36

Olikea schreef:
Mijn roemeen bijt en krabt ook veel. Helemaal doorgelicht, en niks gevonden.

Volgens de gedragstherapeut is het een manier van spanning verlichten

Ik denk vergelijkbaar met weven of luchtzuigen.
Met een goede verzorging van huid en haar hebben we het aardig onder controle. Hij heeft nog zelden wondjes en zo.
Net onder zijn oor heeft hij een plek die steeds bijna dicht is, en dan maakt hij het weer erger.


Ik vroeg me ook gelijk af bij het verhaal of het niet gewoon psychisch is. Gedrag als knabbelen geeft dopamine, werkt eigenlijk als een mentale beloning en geeft daardoor ook ontspanning. Daarnaast wordt het een gewoonte en weet een hond niet meer van stoppen.
Hier ook bekend met een Roemeen met rugzak die haar achterbenen volledig kaal knabbelde, ook tot bloedens toe. Soms ging ze gerust op haar flanken en rug door. Er zaten altijd wel ergens korsten. Maakte ook niet uit of ze meer ontspannen was, de gewoonte zat er al zo enorm in gebakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:46

Och herkenbaar verhaal, maar dan met m'n kat. Jeuk en diarree en zelfs ademhalingsproblemen door voedselallergie. Tenminste ik vermoed dat dat zo is, want op katten kunnen ze dat niet testen.
Onnoembare dingen geprobeerd, ik heb hem zelfs vers paard aangeboden (terwijl ik zelf zoveel mogelijk veganistisch eet) := .
Sinds kort heb ik een koudgeperste brok, omdat daar gaan koolhydraten/vulmiddel zoals aardappels, rijst erwten etc in zit.
Kat verder ook helemaal doorgelicht, dierenarts zei dat ik misschien maar gewoon moet accepteren dat dit bij hem hoort, maar toch kan ik het niet loslaten.
Het is een zoektocht.. blijf proberen.

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:57

Omdat jullie hond uit het buitenland komt is het waarschijnlijk ook verstandig om hem op de giardia parasiet te laten testen, als dit nog niet gebeurd is. Deze parasiet komt juist bij rescue honden regelmatig voor gooit het hele darmstelsel overhoop. Hierdoor kunnen ook symptomen als diarree en voedselallergie veroorzaakt en/of verergert worden!

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:02

Ja ontlasting testen lijkt me zeker ook een goede inderdaad!

Diaantjev

Berichten: 402
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:05

Mijn kat had ook veel last van jeuk en had zijn hele buik kaal gelikt. Na een Prednisonkuur, die niets heeft geholpen, en een eliminatiedieet wat ook niet hielp, ben ik Scutelaria druppels gaan geven samen met teunisbloem druppels. En dat werkte. Hij heeft geen jeuk meer en zijn vacht is weer teruggegroeid.

Ik gebruik nu zelf ook Scutelaria voor mijn hooikoorts en heb nu eindelijk na meer dan 20 jaar van alles geprobeerd te hebben, geen last meer. Ik kan nu eindelijk in de zomer weer lange wandelingen maken zonder last van mijn ogen en flinke snotneuzen.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:06

Giardia is echt hardnekkig. Ook daar werkt rauw voeren goed voor. Heb zowel de kat 10 jaar geleden als de hond vorig jaar eraf gekregen. Inclusief 3 x 5 dagen panacee.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Rescue hond met tal van problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:16

Mijn collega’s en ik noemen het gekscherend een oer Hollands giardiaatje, vaak honden uit het buitenland die er last van hebben. Wel een groot misverstand dat het komt omdat ze ermee uit het buitenland komen. Giardia gaat hard rond overal, honden met een verminderde weerstand lopen de parasiet al gauw op!

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:17

Hettieheks schreef:
Mijn collega’s en ik noemen het gekscherend een oer Hollands giardiaatje, vaak honden uit het buitenland die er last van hebben. Wel een groot misverstand dat het komt omdat ze ermee uit het buitenland komen. Giardia gaat hard rond overal, honden met een verminderde weerstand lopen de parasiet al gauw op!

Ik las laatst dat 80% van de pups in Nederland besmet met giarda zijn.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:18

Ja het is echt bizar, het is bij de begeleiding van jonge honden die ik doe ook meer regel als uitzondering :(

Wat hier ook in mee speelt, als een hond geen ziektebeeld laat zien zijn dierenartsen geen voorstander van behandeling, en ergens snap ik dat wel.

Anderzijds voor het gedrag van een hond is dit zo ontzettend nadelig!
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 03-01-24 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:18

Wat een lastig pakket zit je.
Mijn hond heeft ook behoorlijk wat omgevings en voedsel allergieën.
Ook met haar super lang zitten tobben kwa voeding. Komt daarbij ook nog het verhaaltje mijten om de hoek, wat weer in brok zit.
Allerlei eten stopte ze na een periode mee en viel dan ook af.
Volledig overgestapt op KVV heeft ons doen helpen elimineren wat ze wel kan hebben.
Wel heeft ze dus zelf het klikje gemaakt als ze meer jeuk of last krijgt van darmen dat het aan haar eten ligt en gaat dan weer slechter eten of weigeren. (Misschien dat jou hond dit ook doet)
Voor haar was KVV een hulpmiddel, maar ontlasting bleef soms toch wat dun.
Uiteindelijk zijn we overgestapt naar volledig blikvoer omdat ze het daar toch net beter op doet.
Had haar liever op KVV gehouden.
Wel krijgt zij om de 6-8 weken een cytopoint injectie voor de jeuk voor omgevings factoren.
Is het misschien een optie om zoiets te bespreken en even de hond weer kwa jeuk op 0 te zetten, zodat het lijf rustig wordt en je daardoor verder kunt kijken.
Een kuur probiotica helpt hier trouwens ook goed als ondersteuning.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:20


Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:23

Hettieheks schreef:
Ja het is echt bizar, het is bij de begeleiding van jonge honden die ik doe ook meer regel als uitzondering :(

Wat hier ook in mee speelt, als een hond geen ziektebeeld laat zien zijn dierenartsen geen voorstander van behandeling, en ergens snap ik dat wel.

Anderzijds voor het gedrag van een hond is dit zo ontzettend nadelig!


Bij mijn pup had ik het vrij snel zelf door. Ben niet naar de da geweest want dat hielp bij de kat ook niet. Maar de dierenspeciaalzaak die mij toen top hielp heeft dat bij de pup ook gedaan en daar vertrouw ik qua kennis van voeding meer op dan op de Da.

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:26

Hond van onze dochter heeft net voor de tweede keer giardia gehad, eerste keer duurde het lang voor we het doorhadden . Nu binnen week bij de dierenarts, totaal bloedonderzoek laten doen en ook zwaar vit B tekort, waarschijnlijk door eerste besmetting. Bij hem begint het met niet / zeer slecht eten, overgeven, aanvallen die op epilepsie lijken. En dan de gruwelijke stinkende poep, dat is echt een kenmerk vaak. Nu vier weken verder en na kuur en injecties vit B weer helemaal opgeknapt. Helaas zijn er honden die geen last hebben maar wel giardia verspreiden waardoor het rond blijft gaan.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:30

Giardia test ik zelf thuis, daarvoor ga ik ook niet naar de dierenarts. En ook dan kan ik indien nodig zelf panacur in huis halen om het te bestrijden.

Qua voeding vind ik dierenspeciaalzaken ook niet altijd even goed op de hoogte. Via mijn werk heb ik gelukkig wel goeie contacten met een voedingsdeskundige en met een orthomoleculair therapeut. En die denken ook graag mee

Het zou gewoon aangepakt moeten worden en ook een opruimplicht moet beter worden nageleefd en gecheckt.

BigOne, ook vitamine b12 gecheckt? Hou het goed in de gaten, als het na herstel op en neer blijft gaan kan dit op de lange termijn ook vage klachten blijven geven.

Gedragstherapeuten en labaratoria (artsen) zijn het hier ook lang niet eens over de waarden. Terwijl dat al meer dan eens bewezen zeker verschil maakt!
En wat voor voeding krijgt de hond nu?

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:32

Alleen je openingspost gelezen. Ik heb zelf een rottweiler gehad die zeer moeilijk at. Toen hij 1 jaar oud was ben ik naar de kliniek gegaan waar ik zelf had gewerkt. Ik heb hier aangegeven: hij oogt fit, maar is zichzelf niet. Eten is altijd een probleem geweest. Je keert hem maar binnenste buiten. Dat hebben ze gedaan. Als laatste een endoscopie gedaan. Hieruit kwam naar voren dat de hele maag onder de maagzweren zat. Het was dus logisch dat hij altijd een moeilijke eter is geweest. Vanuit mijn ervaring zou ik in dit geval dus een endoscopie willen.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:33

Mijn dierenspeciaalzaak is zelf voedingsdeskundige en staat in nauw contact met faculteit Utrecht.

Zoals de link van MC Adams die ik net gaf.