Verstopt konijn, hints en tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 17:50

Ik heb een 4 jarige geholpen voedster. Ze heeft wel een vaker last van een verstopping, gedurende de rui. Maar dat is vlot opgelost altijd.

Dit keer is het anders. Ze had de vrijdag voor kerst een dikke buik. Wilde ook niet eten. Dus novacam en cisaral er in, afgewisseld met emeprid. Zondagavond (kerstavond) heeft ze flink gekeuteld en ik was opgelucht er van.
Echter ze verbeterde niet zienderogen. At wel wat, maar het keutelen bleef uit. Ze was ook niet fit. Dus naar binnengehaald, dieet van andijvie, komkommer, hooi en ors. Ze eet alles, maar keutelen blijft uit. Haar darmen zitten echt vol echter, ze leeg last van gas, dus infacol gebruikt en een afspraak met de veearts. Ze kon geen onregelmatigheden voelen, alleen een volle darm. Dus cisapride mee, verder novacam en laxeer. Olvarit ook maar gekocht. Dit was afgelopen woensdag. Maar nog steeds niet gekeuteld. Zachte buikmassage vindt ze fijn. Ze heeft haar mindere momenten, maar eet nog steeds, is ook alert. Doordat ze zo alert is en eet, hebben we besloten het over het oudjaarsweekend heen te tillen. Maar tot nu toe nog steeds niet gekeuteld.
Dus die verstopping zit gewoon vast. Heeft iemand misschien hints of tips om te proberen het alsnog los te krijgen? Drinken en plassen doet ze prima. En het vreemde is dat ze eet, meeste zieke konijnen stoppen daar juist mee.
Opereren van dit overleven de meeste konijnen niet, dus dat is geen optie. Ik neig nu naar inslapen morgen, maar ze doet zo haar best dat ik hier toch eens wil vragen of iemand iets weet wat ik nog kan proberen.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:04

De truc die ik langs zie komen voor haarballen verstopping in konijnen is verse ananas. Maar of dat beter werkt dan de middelen van de DA, geen idee.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 18:12

tamary schreef:
De truc die ik langs zie komen voor haarballen verstopping in konijnen is verse ananas. Maar of dat beter werkt dan de middelen van de DA, geen idee.

Die truc ken ik idd, maar lees ook dat dat achterhaald is.

Snippergroen

Berichten: 6688
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:14

Oh jeetje wat sneu :\ ik weet helaas niet hoe je dit oplost.. ik geef zelf lijnzaad brokjes aan mijn konijntjes (1 per kg lichaamsgewicht per dag) en dat helpt hen enorm bij de rui. Wellicht iets om naar te kijken zodra je dit probleem opgelost krijgt? Ik durf niet te zeggen of het ook nu zou kunnen werken..

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:15

Een konijn is geen kat, maar wij hebben zo'n kat die geregeld verstopt zit. In zijn geval is de oorzaak gedeeltelijk verlamde darm, waardoor hij er zelf niet in slaagt de boel eruit te krijgen. Wij geven hem naast laxeermiddel, van de dierenarts uit, ook parafineolie om zijn poep zachter te maken en beter te doen glijden. We doen dat wel op dierenartsaanraden. Misschien kan je aan je dierenarts vragen of je konijntje dat ook mag hebben? Massage van de darmen werkt hier ook.
Bij een kat kan je ook nog een lavement steken, geen idee of dat bij een konijn kan, maar misschien is het het proberen waard. Ik zou wel eerst even overleggen bij de dierenarts. Je zou dan ook moeten weten waar de verstopping zit, helemaal op het einde of ergens middenin? Als ze 'middenin' verstopt zit, zou een lavement sowieso niet helpen. Dat helpt wel als er op het einde een harde brok zit die ze er zelf niet goed uit krijgt.

Hopelijk komt ze erbovenop, succes!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:16

Oh jakkes, konijnen zijn zo kwetsbaar...

Ik zou wel stoppen met droog voer, ik las hooi?
Even alleen natgemaakte groente.

Vind het ook raar dat ze toch blijft eten.

Heel veel sterkte!!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:18

Ik zou in iedergeval terug gaan voor vocht toedienen wat bij konijnen heel makkelijk te doen is onder de huid.
Geen parafine spoeling overwogen?
Ik weet dat dat niet optimaal is, maar als het vast zit zou ik dat wel spoedig doen.

Konijnen die last hebben van haar geef ik preventief in het voor en najaar dagelijks een theelepeltje droog psyllium over het voer of op een broodje. Maar dat heeft nu geen nut als het al verstopt is ben ik bang.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 18:41

Snippergroen schreef:
Oh jeetje wat sneu : ik weet helaas niet hoe je dit oplost.. ik geef zelf lijnzaad brokjes aan mijn konijntjes (1 per kg lichaamsgewicht per dag) en dat helpt hen enorm bij de rui. Wellicht iets om naar te kijken zodra je dit probleem opgelost krijgt? Ik durf niet te zeggen of het ook nu zou kunnen werken..

Normaliter krijgt ze die ook tijdens de rui. Echter is ze niet in de rui, ze zit al mooi in haar wintervacht. De rui was al even achter de rug.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 18:43

goldyc schreef:
Een konijn is geen kat, maar wij hebben zo'n kat die geregeld verstopt zit. In zijn geval is de oorzaak gedeeltelijk verlamde darm, waardoor hij er zelf niet in slaagt de boel eruit te krijgen. Wij geven hem naast laxeermiddel, van de dierenarts uit, ook parafineolie om zijn poep zachter te maken en beter te doen glijden. We doen dat wel op dierenartsaanraden. Misschien kan je aan je dierenarts vragen of je konijntje dat ook mag hebben? Massage van de darmen werkt hier ook.
Bij een kat kan je ook nog een lavement steken, geen idee of dat bij een konijn kan, maar misschien is het het proberen waard. Ik zou wel eerst even overleggen bij de dierenarts. Je zou dan ook moeten weten waar de verstopping zit, helemaal op het einde of ergens middenin? Als ze 'middenin' verstopt zit, zou een lavement sowieso niet helpen. Dat helpt wel als er op het einde een harde brok zit die ze er zelf niet goed uit krijgt.

Hopelijk komt ze erbovenop, succes!


Een klysma voor konijnen kan niet, de darmpjes zijn daar veel te teer voor.

Parrafine heb ik staan voor de herten, dat heb ik nog niet geprobeerd!

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 18:45

Shirley schreef:
Oh jakkes, konijnen zijn zo kwetsbaar...

Ik zou wel stoppen met droog voer, ik las hooi?
Even alleen natgemaakte groente.

Vind het ook raar dat ze toch blijft eten.

Heel veel sterkte!!


Het staat er, ik dwangvoer niet. Ze eet vooral andijvie en komkommer en fijne plakjes wortel. Ze drinkt erg goed ook, heb ook ors door het water.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 18:46

Sizzle schreef:
Ik zou in iedergeval terug gaan voor vocht toedienen wat bij konijnen heel makkelijk te doen is onder de huid.
Geen parafine spoeling overwogen?
Ik weet dat dat niet optimaal is, maar als het vast zit zou ik dat wel spoedig doen.

Konijnen die last hebben van haar geef ik preventief in het voor en najaar dagelijks een theelepeltje droog psyllium over het voer of op een broodje. Maar dat heeft nu geen nut als het al verstopt is ben ik bang.



Is dat vocht toedienen ook nodig als het konijn voldoende drinkt, ze plast ook behoorlijk.

Parrafine ga ik even pakken, enig idee hoeveel je daar van moet geven?

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:05

Ik zou beginnen met 2-3 cc 2 tot 3 x per dag. Je kan daar eigenlijk niet te veel van geven. Je merkt t vanzelf als de ontlasting te dun wordt. Dan moet je minder geven.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:06

tamary schreef:
De truc die ik langs zie komen voor haarballen verstopping in konijnen is verse ananas. Maar of dat beter werkt dan de middelen van de DA, geen idee.

Dit was voor mij destijds dé truc om een verstopping van ons konijntje te verhelpen. Sap van verse ananas, en dat met een spuitje zonder naald voeren.
Baat het niet dan schaadt het niet.
Hopelijk lukt het om de verstopping te verhelpen. Ze zijn zo gevoelig, die konijntjes :(:)

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:09

8nnemiek schreef:
tamary schreef:
De truc die ik langs zie komen voor haarballen verstopping in konijnen is verse ananas. Maar of dat beter werkt dan de middelen van de DA, geen idee.

Dit was voor mij destijds dé truc om een verstopping van ons konijntje te verhelpen. Sap van verse ananas, en dat met een spuitje zonder naald voeren.
Baat het niet dan schaadt het niet.
Hopelijk lukt het om de verstopping te verhelpen. Ze zijn zo gevoelig, die konijntjes :(:)

Het probleem is dat dat door suiker ook het nodige gas geeft, het kan dus zeker wel schade geven. En daar ben ik wel wat waakzaam voor. De ananasstelen doen ook het werk, niet het sap. Je ziet daarom ook van prozyme voorbij komen op konijnensites.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:11

WillemYntJee schreef:
Ik zou beginnen met 2-3 cc 2 tot 3 x per dag. Je kan daar eigenlijk niet te veel van geven. Je merkt t vanzelf als de ontlasting te dun wordt. Dan moet je minder geven.

Ok

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:11

De lijnzaad brokjes kun je het hele jaar door geven, doen we hier ook want anders meerdere keren per jaar verstopping

Succes voor nu, ik kan je geen advies geven want heb nog nooit meegemaakt dat ze nog eten

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:26

Amber_anne schreef:
De lijnzaad brokjes kun je het hele jaar door geven, doen we hier ook want anders meerdere keren per jaar verstopping

Succes voor nu, ik kan je geen advies geven want heb nog nooit meegemaakt dat ze nog eten

Ik heb ze in huis hoor, de rest krijgt dat nu idd dagelijks. Want dit wil ik niet nog eens.

Precies, ze blijft eten, daarom sta ik zo enorm in twijfel over inslapen. Het beeld is niet kloppend zeg maar.

De parrafine zit er inmiddels in.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:53

Als ze goed drinkt dan hoeft vocht niet perse, maar soms kan het wel ondersteunend werken. Misschien even met de dierenarts overleggen.

Die verse ananas is niet echt nodig omdat je het enzym ook zo kunt kopen en dat is handiger dan ergens in de winter een ananas vinden die niet te zoet is en dat ook nog in het konijn zien te krijgen.

Het is wel echt mysterieus dat ze niet meer pijn heeft als ze al dagen zo vol zit. Misschien is een röntgenfoto niet zo dom als de parafine vanacht niets doet.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 20:23

Sizzle schreef:
Als ze goed drinkt dan hoeft vocht niet perse, maar soms kan het wel ondersteunend werken. Misschien even met de dierenarts overleggen.

Die verse ananas is niet echt nodig omdat je het enzym ook zo kunt kopen en dat is handiger dan ergens in de winter een ananas vinden die niet te zoet is en dat ook nog in het konijn zien te krijgen.

Het is wel echt mysterieus dat ze niet meer pijn heeft als ze al dagen zo vol zit. Misschien is een röntgenfoto niet zo dom als de parafine vanacht niets doet.

Altijd zo jammer dat dat dingen enkel online te koop is. Dan ben je al zo gauw weer een paar dagen verder, terwijl het zo nodig is.

Ik ga het wel in het vooruit bestellen nu.

Ze krijgt wel pijnstilling hoor, maar dat verklaart het eten als je zo vol zit nog steeds niet. Ze ligt ook niet languit. Meer gewoon in elkaar, zoals ze normaal ook zit te dutten. De dierenarts kon niets voelen, enkel een volle darm. Zegt ook niets te kunnen doen verder.
Maar alhoewel ik normaliter van het leven mag geen lijden worden ben. Weerhoudt me iets hier.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:27

Misschien een hele rare gedachte, maar een buikmassage en dan in warm water? Als in, haar in warm water zetten en dan masseren? Bij babys wil dat nog wel eens helpen bij buikpijntjes, misschien dat het voor haar ook wat zou doen.
Misschien ook niet hoor.. maar dat was het eerste waar ik aan moest denken. Succes er mee, rot als je je zo machteloos voelt.

Mevr_Meeuw
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:36

Colosan heb ik ooit gegeven bij een konijn dat ook maar niet op wilde knappen, ondanks hulp van de (konijnkundige) dierenarts. Was een vergelijkbare situatie, alleen niet zó langdurig. Heb toen online een dosering kunnen vinden voor konijnen, als je even googelt vind je het wel denk ik. Zondagavond, alles dicht en had het toch op stal staan, dus dat maar geprobeerd. En toeval of niet, na de colosan verbeterde hij duidelijk en knapte hij op. Dus mocht je het in huis hebben wellicht het proberen waard.

paars

Berichten: 5588
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:36

0 verstand van konijnen maar wil je sterkte wensen!!

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 22:41

Mevr_Meeuw schreef:
Colosan heb ik ooit gegeven bij een konijn dat ook maar niet op wilde knappen, ondanks hulp van de (konijnkundige) dierenarts. Was een vergelijkbare situatie, alleen niet zó langdurig. Heb toen online een dosering kunnen vinden voor konijnen, als je even googelt vind je het wel denk ik. Zondagavond, alles dicht en had het toch op stal staan, dus dat maar geprobeerd. En toeval of niet, na de colosan verbeterde hij duidelijk en knapte hij op. Dus mocht je het in huis hebben wellicht het proberen waard.


Colosan wissel ik idd af met de infacol. Had ergens gelezen dat dat beter zou werken. Maar werkt vooral tegen gasvorming in de darmen.

Ik lees momenteel echt werkelijk alles wat los en vast zit momenteel en elke keer dat je denkt dat je iets gevonden hebt, dan kom je iets tegen dat het tegen spreekt. Ik heb haar zojuist gemengde sla gedrenkt in ors gebracht en komkommer, das al weer op :') Het hooi er toch maar uit gehaald, maar tante Toos probeert er nu door de tralies bij te komen :roll:
Haar buik maakt een hoop herrie, dat kan goed en slecht zijn.

Ik heb me ook wel afgevraagd of ze soms wat keuteltjes op eet, ze zit regelmatig met haar neus richting achterwerk te neuzen. Maar goed, dan nog zitten de darmen vol, dat kan je goed voelen of het is gas. Grrrr, morgen sowieso nog maar even advies inwinnen bij de veearts.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 22:43

paars schreef:
0 verstand van konijnen maar wil je sterkte wensen!!

Dank je wel!

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:03

Konijnen eten toch hun keutels wel vaker op?