Gewicht kitten 7 maanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:10

Onze kitten is nu ongeveer 7 maanden.
En we merken dat ze niet verder aankomt en vragen ons af of dit normaal is.
Ze heeft als kleintje een valse start gehad en is gevonden langs de weg en met de fles groot gebracht. Via die weg is ze bij mijn collega terecht gekomen, maar vanwege een allergie heb ik haar over genomen.
Toen ze bij mij kwam was ze ongeveer 4 maanden en kreeg ze felix volwassen brokkjes. Hier at ze opzich wel goed van, maar ik heb haar laten wennen aan kwalitatidf beter voer. Bij ons eet ze nu dus kittenbrok van Franks Gold. Volgens de verpakking zou ze met haar leeftijd nu rond de 100gram per dag moeten eten, maar als we dat in haar bakje stoppen doet ze daar ruim 2 dagen over.
Op 25 oktober toen ze ongeveer 5,5maand was hebben we haar gewogen en woog ze 2,9kg. Echter hebben we haar recent weer gewogen en weegt ze nu 2,7kg. Ze is wel gegroeid, vooral in de lengte en ze heeft een hangbuideltje gekregen. Ik dacht zelf dat ze wel was aangekomen, omdat haar tuigje strakker begon te zitten.
Wel zijn we recent verhuist en kan ze hier meer bewegen (van een studio naar appartement).
We denken er nu aan om ander kittenvoer te gaan proberen om te kijken of ze daar meer van wil eten. Ze is nog niet krols geweest naar mijn idee maar over een tijdje willen we haar wel laten helpen. Verder heb ik wel het idee dat ze zich gezond gedraagd, veel speels en nieuwsgierig en ook regelmatig slapen. Verder zeurt ze niet om voer.

Wie heeft tips voor ons of kan ons op de juiste weg helpen.
Laatst bijgewerkt door SnuitjeLove op 29-12-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:20

Ik zou me er niet te druk over maken als ze verder gezond oogt. Een volwassen poes kan variëren van ongeveer 3,5 tot 4,5 kilo maar er zijn ook enorm veel uitzonderingen en een poes van bijvoorbeeld dus 2,7 kilo kan prima gezond zijn.

Verder heeft het hangbuideltje niets met het gewicht te maken. Dit extra stuk vel zit er om tijdens spelen/vechten de buik en vooral de binnenkant ervan te beschermen tegen de scherpe klauwen.

Aanvulling: het gewicht hangt ook af van het ras natuurlijk. Bij een klein ras kan 2,5 kilo prima zijn terwijl bij een groot ras 5 kilo even prima is.
Laatst bijgewerkt door Melzazu op 29-12-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:22

Ja dat van dat buideltje weet ik inderdaad. Maar het is toch een stukje extra huid waardoor ik dacht dat ze misschien wel een paar gram aan zou komen. Maar ik had niet verwacht dat ze juist afgevallen was.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:27

Zou me daar niet om druk maken. Wij hebben hier een volwassen poes lopen van 2,7kg. Het is gewoon een klein fijn ding...

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:27

Als ik je OP lees denk ik echt dat je prima bezig bent hoor. Heel veel katten/poezen in Nederland zijn te dik en dat is ook niet goed. Je mag bij een kat de ribben voelen. Als ze aanvoelen zoals op je hand rug is het prima. Voelen ze als je knokkels dan is ze te mager. Voelen ze zoals je handpalm dan is ze te dik.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:33

Goeie tip hoe dat te voelen. Ik kan wel haar schouderbladen goed voelen maar het is niet dat je ze ziet uitsteken. Ik ga proberen een foto te maken maar ze wil niet goed stilstaan

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:33

Ben je up to date met ontwormen? Verder denk ik dat je goed bezig ben, de extra beweging kan wel verklaren waarom ze iets afgevallen is.

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:36

SnuitjeLove schreef:
Goeie tip hoe dat te voelen. Ik kan wel haar schouderbladen goed voelen maar het is niet dat je ze ziet uitsteken. Ik ga proberen een foto te maken maar ze wil niet goed stilstaan


Bij een kortharige poes met een gezond gewicht zie je de schouderbladen niet knokig uitsteken maar zijn ze wel te voelen dus dat klopt wel.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:36

De foto is een beetje bewogen maar zo ziet ze er van boven uit. Zijkant lukte even niet vanwege het bewegen.

Afbeelding

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:37

zonnebloem18 schreef:
Ben je up to date met ontwormen? Verder denk ik dat je goed bezig ben, de extra beweging kan wel verklaren waarom ze iets afgevallen is.


Ja, we zijn als het goed is weer op schema, ze was nooit eerder ontword dus daar zijn we oas mee begonnen toen ze hier kwam met 4,5 maand.

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:42

Ik zie een prachtige mooie slanke en gezonde poes. Precies zoals ik ze zelf graag zie.

En dat gaat hier bij onze kater heel makkelijk maar onze poes is nogal van het eten dus die moet ik veel meer in de gaten houden.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:47

Hoewel ik me nu begin af te vragen of de ontworming wel op schema loopt. We hadden advies gekregen en gepuzzeld met de dierenwinkel hoe we op schema konden komen met de ontworming.
Ze heeft in september en oktober een dronspot pipet gekregen voor kittens. In november heb ik haar een wormentablet gegeven en de eerst volgende staat nu opnde agenda in februari, dat zou dan de 9e maand zijn en de volgende tablet zou dan moeten bij 12 maanden. Klopt dat zo?

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:54

Ja dat klopt. Tot een half jaar maandelijks en daarna 4x per jaar is het advies.

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:59

Oh ja ik ontworm zelf niet 4x per jaar voor als je het wilt weten maar onze katten komen niet buiten en dan is 1 tot 2x per jaar voldoende. Ook geen hond hier in huis meer dus vandaar.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 11:02

Ja die van ons is een binnenkat en gaat alleen naar buiten met een tuigje. Ze heeft in het begin een slechte verzorging gehad en zat ook helemaal onder de vlooien.

Wat voerden jullie je kitten? Ik voer nu Franks pro Gold. Maar lees ook veel goeds over Riverwoods.

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:14

Ik geef voornamelijk natvoer aan mijn katten.

Toen ze nog kitten waren had ik wild freedom voor kittens en feringa voor kittens. Brokken geef ik van Thrive premium plus. De kip variant.
Heel soms pak ik eens een ander brokje tussendoor.

Nu ze volwassen zijn voer ik ze graag nat voer van granatapet symphonie, van thrive of Mac’s cat. Ik probeer daarin wat af te wisselen.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:22

Onze kitten van nu net 7 maanden oud haalt dat gewicht ook niet hoor.
Net als de jouwe heeft zij een slechte start in het leven gehad. Als grof vuil gedumpt in een mais veld en het heeft twee weken geduurd voordat ze daarna gevangen was.
Maar ze eet goed, zit prachtig in haar vacht. Is enorm actief en speels. En uiteraard zitten we bovenop vlo en worm behandeling.
Dat gewicht is niet iets waar ik mij dus zorgen om maak...

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 11:26

Bedankt voor de geruststellingen!

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:28

Mijn twee katten kwamen vanaf 7 maanden ook nog maar weinig aan. Ze zijn met 2 en 4 weken gevonden en met de fles grootgebracht. De dierenarts van het asiel dacht dat ze daarom klein zouden blijven, ze dacht 3 tot 3,5 kilo. Maar de mijne zijn blijkbaar een uitzondering want ze wegen met 10 maanden 4,3 en 5,2 kilo :') ze zijn niet te dik. Ik voer twee keer per dag Barfmenu (dus rauw vlees) en voor tussendoor brokjes van Power of Nature en Wellness Core kitten.

Zo lang je kat eet, drinkt en speelt is er niks aan de hand, ze is gewoon klein en slank. Niks mis mee :)

solarpleure

Berichten: 2733
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:29

Weet je zeker dat er op de zak staat dat ze 100 gram per dag zou moeten (mogen) eten?

Ik heb voor 6 katten 4 verschillende soorten brok en volgens de fabrikanten van het normale voer mogen katten van rond de 4 kilo zo'n 45 gram per dag. Enige uitschieter is ons hypoallergeen voer, dat op 65 gram zit.

Wij hebben twee kleine exemplaren van 3,2 en 3,5 kilo per stuk (6 en 11 jaar oud), een jonge poes van net anderhalf jaar oud die nu 3 kilo weegt, 2 katten van rond de 4 kilo en een te dikke kater van 4,8 kilo. Wat in kilo's dus niet eens zo zwaar klinkt, maar voor zijn bouw echt te dik is. Geen van hun eet 100 gram per dag.
Op 2 katten na hebben ze allemaal een slechte start gehad en als hoopjes 'meer dood dan levend' gevonden.

In mijn tijd als pleeggezin heb ik regelmatig volwassen katten binnen gekregen, die eruit zagen als halfwasjes (half jaar oud). Goed voer, warmte en TLC en die transformeerden ook nog naar normaal uitziende volwassen katten. Maar niks dat 100 gram brok per dag at hoor ;-)

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:32

Scherp opgemerkt. Ik zat met die 100 gram aan natvoer te denken. Dat mogen ze wel hebben op een dag aan natvoer maar inderdaad is voor brok zo’n 40 gram per dag meestal voldoende. Daarom laat ze het waarschijnlijk ook staan en doet ze er 2 dagen mee.

Slimme poes +:)+

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 11:33

Kan ook zijn dat er met de tabel maximaal 100gr bedoelt was. Het was nogal ingewikkeld beschreven op de zak en heb dus gevraagd om advies, maar ze zeiden in de winkel wel 90 tot 100gr

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:33

De mijne zouden ontploffen als ze de aanbevolen hoeveelheid van de fabrikant zouden eten :=

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 11:36

Ja ze doseert inderdaad haar eigen eten. Hoewel we eerst bang waren dat ze voernijd zou krijgen wegens haar slechte start. Bij de vorige eigenaar schrokte ze namelijk wel de felix brokjes naar binnen, maar die voerde ze ook hele slechte dingen zoals lepels griekse yoghurt door de brokjes... en daarbij moest ze het voerbakje delen met een andere kitten.

Mijn huidige zak voer is bijna op dus ik zit te twijfelen weer dezelfde te halen of toch iets anders te proberen. Eventueel aanvullen met natvoer kan ook misschien? Dit is mijn eerste kat dus qua ervaring weet ik nog niet zoveel, kreeg altijd het idee dat ze door natvoer verwend raken en beginnen te zeuren. Vind het zelf ook wel stinken. Maar als het beter is kan ik het natuurlijk altijd proberen.

Melzazu
Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:40

Onze poes doseerde zelf eerst ook maar dat is (helaas) inmiddels veranderd. Die moet ik echt in de gaten houden anders krijgt de kater geen kans zijn portie rustig op te eten. Als ze dus overdag als ik weg ben vanuit de voerautomaten hun portie krijgen dan heeft zij in de avond toch echt een bollere buik dan de kater -O-