Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1408
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:50

Ach toch heftig haar zo te zien. Je ziet dat ze echt haar best doet weer goed te willen lopen

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:26

Ik heb 16 jaar geleden voor deze keuze gestaan alleen was o ze hond toen nog maar 4 maanden. Vanwege de impact van de operatie, het niet kunnen zien of ze last hebben (ze konden er nog steeds kreupel door lopen werd mij verteld) en de nieuwe heupen kwamen destijds op €5000 totaal. Tevens waren we ook in putten toen. Wat een prijsverschil in de loop der jaren, niet meer in verhouding eigenlijk. Maar goed ze zou met deze heupen eigenlijk maar 4 jaar worden en we moesten haar vooral sterk op de spieren maken en geen snelle bewegingen laten maken (border collie) dus geen drijfwerk etc. Inmiddels is ze er al 2 jaar niet meer maar is ruim 14 jaar geworden. Die spieren zijn zo van belang en daarom lang pijnvrij gehouden. Als onze hond toen niet zo jong was met zulke slechte heupen hadden we waarschijnlijk deze operatie wel laten maken.

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:20

Dat klinkt hoopvol!

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 21:35

Waar ze gisteren zelf brokken wilde eten en self wilde drinken Lijkt Ze vandaag een mindere dag te hebben.

Heb d'r vanmiddag gevoerd uit de hand toen wilde ze wel beetje brokken eten, maar anders niet.

Drinken wilde ze ook alleen uit de hand, maar das zó onhandig. Dus heb d'r weer vlees met heel veel water gegeven vandaag.

Ze lijkt vandaag ook moeilijker overeind te komen met d'r achterhand. Denk dat de spierpijn nu de kop op gaat steken, dus ze heeft weer ietsje meer hulp nodig.

Hopelijk wil ze morgen weer zelf eten en drinken.

paars

Berichten: 5594
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:40

Jeetje wat heftig. Voor mij té eerlijk gezegd; zitten de afgezaagde botten dan nu in de oude heupkom, hoe moet ik me dat voorstellen? Lijkt me voor haar zo extreem pijnlijk…
Zie dat jullie er alles aan doen hoor om haar zo comfortabel mogelijk te maken. Petje af daarvoor. Mindere dagen zijn er ws sowieso, hoop dat ze morgen weer wat fitter is.

Tip: mss de de foto’s van de heupkoppen in een spoiler zetten.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:55

Zoveel krimpen de banden en spieren om de heupgewrichten niet. Er is teveel ruimte voor schuren, het is nu voornamelijk nog instabiel en flink spierpijn door al het gerommel daar. Die kopjes zitten trouwens soort van aan de zijkant van het dijbeen, niet aan de bovenkant. Heup en dijbeen zitten dan soort van naast elkaar en verbindingsstukje er tussen is weg.
De spieren de functie van het botheupgewricht over laten nemen is onderdeel van de revalidatie, dus omvormen tot een spiergewricht en daarvoor moeten die spieren een stuk sterker worden en iets anders gaan functioneren. Kan allemaal, zat honden die het al succesvol deden.

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 22:57

paars schreef:
Jeetje wat heftig. Voor mij té eerlijk gezegd; zitten de afgezaagde botten dan nu in de oude heupkom, hoe moet ik me dat voorstellen? Lijkt me voor haar zo extreem pijnlijk…
Zie dat jullie er alles aan doen hoor om haar zo comfortabel mogelijk te maken. Petje af daarvoor. Mindere dagen zijn er ws sowieso, hoop dat ze morgen weer wat fitter is.

Tip: mss de de foto’s van de heupkoppen in een spoiler zetten.


Nee, het overgebleven stuk van d'r heupbot zweeft nu gewoon. De banden, pezen en spieren moeten nu een "nep gewricht" gaan vormen en de functie van de kop en de kom over nemen.

Ze heeft nu geen pijn! Tenminste, niet aan het gewricht qua kop en kom.

De wond zal nu best gevoelig zijn, en ze zal spierpijn hebben. Maar er is geen wrijving meer van de botten oid dus dat doet geen pijn (meer).

Daarbij krijgt ze nu stevige pijnbestrijding dus qua pijn valt het het denk ik allemaal heel erg mee.

Als ik ook zie hoe ze zich gedraagt, hoe ze zich laat optillen/helpen enz, lijkt ze geen pijn te hebben gelukkig.

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 22:59

tamary schreef:
Zoveel krimpen de banden en spieren om de heupgewrichten niet. Er is teveel ruimte voor schuren, het is nu voornamelijk nog instabiel en flink spierpijn door al het gerommel daar. Die kopjes zitten trouwens soort van aan de zijkant van het dijbeen, niet aan de bovenkant. Heup en dijbeen zitten dan soort van naast elkaar en verbindingsstukje er tussen is weg.
De spieren de functie van het botheupgewricht over laten nemen is onderdeel van de revalidatie, dus omvormen tot een spiergewricht en daarvoor moeten die spieren een stuk sterker worden en iets anders gaan functioneren. Kan allemaal, zat honden die het al succesvol deden.


Dank voor deze uitleg! Dit is inderdaad precies wat ik bedoel, wist alleen ff niet hoe ik het moest verwoorden hahaha

paars

Berichten: 5594
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:34

Ah ok, dus niet wat ik mss voor me zag bot op bot. Dank voor je uitleg zo ver, Tamary, krijg iets meer beeld. Mss kan je het nog iets verder toelichten? Maar hoe kan ze dan staan, ik bedoel zonder de stevigheid van de botten… verplaatsen ze dan bij de operatie wat spieren/pezen om te voorkomen dat het dijbeen naast het bekken gaat wiebelen?


Fijn dat ze het goed doet op de pijnstilling.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:44

Je kan niet zomaar pees aan bot naaien of plakken. Spieren ondersteunen de gewrichten altijd al (zonder spieren, pezen en banden werken/bewegen de gewrichten niet), dat moet nu meer worden dan het was en dat kost dus tijd en gericht trainen.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 09:32

Ik heb ooit röntgenfoto's gezien van een persoon die wat vage heupklachten had. Foto's gemaakt: geen artrose, geen oorzaak voor de klachten, heup zag er prima uit.

Jaar of wat later was er een andere reden (welke weet ik niet meer) om het bekken op de foto te zetten, geen heupklachten iig. De radioloog viel zowat van z'n stoel: beide heupkoppen waren weg. Foetsie.
Dat heet officieel vanishing hip syndrome en is een necrotisch proces. Patienten hebben daar meestal (veel) klachten van. Deze patient dus totaal niet, liep als een kievit, ook lange wandelingen. Had nergens iets van gemerkt, ook niet tijdens het proces.
Reden is nooit gevonden, patient heeft er nog jaren mee rondgelopen.

Moraal van het verhaal: ook mensen kunnen zonder pijn zonder heupkoppen. En zelfs zonder operatie en zonder het te weten :D

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 10:29

Lena had vanmorgen haast met uitlaten. Die had volgens mij in d'r koppie "we gaan naar het park!" Hebben d'r op een gegeven moment maar het gras in gestuurd want ondanks dat ze lekker bezig was met wandelen, moet ze ook nog terug natuurlijk!

Woensdag even bellen met de kliniek om te vragen hoe lang ze mag lopen als ze zelf graag wil! Want dan gaan we gewoon lekker oefenen en nemen we de bolderkar mee, zodat ze daarin kan als ze moe is.

Filmpje van vanmorgen;
https://youtu.be/8csB3TjUyRw?si=XG9xFZkbr_LNJWiz

Ze loopt best wel op de voorhand, maar dat is ook niet zo gek. Vanaf een week of 6 gaan we beginnen met fysio om die balans weer goed te krijgen enzo.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:39

Ik zie een vrolijke hond die er zin in heeft!
Mooi!!

En hoe gaat het nu met eten?
Zou ze niet misselijk zijn geweest als nawee van de narcose?
Daar heeft mijn hondje ook altijd veel last van...
Spierpijn zou haast niet moeten kunnen met die pijnbestrijding, toch?

En heeft ze al gepoept?



Wat een bijzonder verhaal, Ibbel!
Zouden de banden en spieren van die persoon ook geleidelijk aan hun nieuwe functie hebben overgenomen?
Wat een wonderbaarlijk iets toch...een lichaam!

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 11:43

Ze wil nog steeds niet zelf eten of drinken vandaag. Wel als ik d'r voer of als ze vlees krijgt. Dus we zijn weer over gegaan op 3x per dag soep (vlees met heel veel water).

Poepen en plassen gaat goed.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:49

Dat is ook eten!
Als ze maar wat binnen krijgt en dat zal wel als poepen en plassen goed gaat :(:)

Nyaleti

Berichten: 6261
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:51

Wat een groot verschil al met uitlaten! Super :)

Ach ik snap haar wel. Ze is heel zielig natuurlijk dus dan mag je best extra lekker eten eisen toch? :P

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:10

Crista schreef:
Lena had vanmorgen haast met uitlaten. Die had volgens mij in d'r koppie "we gaan naar het park!" Hebben d'r op een gegeven moment maar het gras in gestuurd want ondanks dat ze lekker bezig was met wandelen, moet ze ook nog terug natuurlijk!

Woensdag even bellen met de kliniek om te vragen hoe lang ze mag lopen als ze zelf graag wil! Want dan gaan we gewoon lekker oefenen en nemen we de bolderkar mee, zodat ze daarin kan als ze moe is.

Filmpje van vanmorgen;
https://youtu.be/8csB3TjUyRw?si=XG9xFZkbr_LNJWiz

Ze loopt best wel op de voorhand, maar dat is ook niet zo gek. Vanaf een week of 6 gaan we beginnen met fysio om die balans weer goed te krijgen enzo.


Mijn hond is 2 maanden geleden geopereerd bij Putten, heb je geen formulier gekregen met uitleg over wandelen en de wond. Wij kregen echt een opbouw schema mee.

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 12:33

Nee, hebben alleen mee gekregen dat ze 4 a 5 keer per dag 5 minuten mag wandelen en daarna zelf opbouwen. Maar niet hoe snel oid. Voordeel is wel dat er "niets kapot kan" zoals zij het zelf omschrijven. Want het is een kwestie van spieren opbouwen.

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:48

Ow, die loopt al best goed . Dat had ik niet verwacht zo snel na de operatie !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:03

Jeetje, dat is idd al vlot verbeterd! Wat goed!

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:39

Wat fijn dat het al zo vlot beter gaat!
Heeft ze nu helemaal geen ondersteuning meer nodig met de sjaal?
En hoe doen jullie het met de trap? Wilt dat een beetje lukken

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 23:42

We ondersteunen haar nu niet meer met de sjaal. Trap op en af doen we tillen... Dan ligt ze op een boxkleed en tillen m'n man en ik d'r in een soort hangmat van de trap af.

Ze weet al precies hoe en wat. Na het wandelen loopt ze meteen naar het kleed toe en gaat erop liggen en ligt ook netjes stil als we te trap op/af lopen!

Zie wel duidelijk dat ze links achter minder gebruikt dan rechts achter. Dus vanavond op de bank voorzichtig beetje bewegingsoefeningen gedaan en dat vindt ze prima.

Weet iemand hier of ik honingzalf op een wond met oplosbare hechtingen mag smeren? Of lossen de hechtingen dan sneller/te snel op?

Ennnn weet iemand heeeeel misschien een honden fysio in Zoetermeer?

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:59

Ik denk dat Vetramil wel mag maar zou daar morgen voor alle zekerheid toch eerst over bellen met de kliniek. Mss raden zij aan helemaal niets te smeren?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:23

Crista schreef:
We ondersteunen haar nu niet meer met de sjaal. Trap op en af doen we tillen... Dan ligt ze op een boxkleed en tillen m'n man en ik d'r in een soort hangmat van de trap af.

Ze weet al precies hoe en wat. Na het wandelen loopt ze meteen naar het kleed toe en gaat erop liggen en ligt ook netjes stil als we te trap op/af lopen!

Zie wel duidelijk dat ze links achter minder gebruikt dan rechts achter. Dus vanavond op de bank voorzichtig beetje bewegingsoefeningen gedaan en dat vindt ze prima.

Weet iemand hier of ik honingzalf op een wond met oplosbare hechtingen mag smeren? Of lossen de hechtingen dan sneller/te snel op?

Ennnn weet iemand heeeeel misschien een honden fysio in Zoetermeer?

Het is vooral heel belangrijk dat je een dierfysio zoekt met een aquatrainer. Dat is echt het allerbelangrijkste voor jouw hond. In Moordrecht (18km) zit Nanda van Velzen en die heeft een aquatrainer voor de hond. Ik vind haar heel goed.

kiwiwitje

Berichten: 20124
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:10