Onrustige hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Onrustige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 08:14

Hoi

Een vraag.
Wij hebben sinds enkele maanden een hond in huis. Deze heeft nogal een hoog energie level. Waardoor er veel onrust is bij deze dame.
Laat ik zo zeggen. Ze piept veel..loopt onrustig in huis en kan geen rust vinden.
Ik vind dit lastig.
En weet niet goed wat ermee te doen.
Meer uitlaten?
Meer uitdagen?
We lopen 4 x per dag. Waarvan 1 grote ronde. Vaak laat ik haar spelen in een omheind gebied( los kan ze niet.loopt weg),
Daarnaast heeft ze binnen veel kauwspeelgoed. Wordt geregeld uitgedaagd met voedselspellen. En voeren we vaak met likmat of slowfeeder.
Knuffels krijgt ze soms.maar worden binnen een uur gesloopt.
Sowieso is niets veilig in huis.
Ze pakt regelmatig wat en gebruikt het als kauwspeeltje.
We hebben al heel wat problemen met haat opgelost. Maar dit blijft een ding..
Wie heeft er ideeën?

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:26

Wat doe je om haar mentaal uit te dagen? Want alles wat ik lees is vooral dat ze zelf iets moet doen zoals de voedselspellen, maar geen echte mentale uitdaging en niet samen met jou. Een likmat en slowfeeder zijn vooral fijn om ze dus langer te laten eten, maar verder niet.

Hier dan tenminste. Voedselspellen kan een keer om ze wat langer bezig te laten zijn, maar niet als vervanging van een mentale uitdaging zoals een training, wat ook training kan zijn op rust/impuls controle.

Wat voor type hond is het?

En heel simpel, mijn slopers kregen regelmatigniets van karton wat ze mochten slopen. Daar hadden ze behoefte aan, ook naast beweging, mentale uitdaging en kauwspullen.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Onrustige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 08:29

2x per dag probeer ik echt bewust tijd te maken en te spelen met haar.
Dus bal o.a bal gooien. En hopen dat ze die terug brengt. ( is niet haar sterkste vak ).
Trekspel met touw.
Of lekker knuffelen. Ze blijft helaas wel een handenbijter( speels).
De kinderen rennen geregeld samen met haar door het huis.
Ik merk wel vaak dat ze de aandacht van mij man wilt..maar die is niet zo van het samem spelen.etc.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:34

Maar dat is allemaal niet echt iets wat haar mentaal uitdaagt. Stom gezegd maakt ballen gooien onrust bij bepaalde honden juist groter.
Maar wat jij aangeeft zijn weer allemaal fysieke dingen. Rennen door het huis zorgt weer voor onrust/opwinding. Dat kan heel leuk zijn, maar wel als een hond ook weer de rust kan pakken daarna. Jouw hond kan dat niet, dus wordt het wel steeds aangewakkerd, maar niet meer afgevloeid. Het bijten hoort daar ook bij.

Ik zou dus echt gaan richten op mentale uitdaging door trainen. Zoek eens op impuls controle of trainen op rust. En wissel het af met gewoon wat simpele commando's aanleren bijvoorbeeld. Zeker niet te lang, maar gewoon een paar minuten per dag.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:35

Bal gooien, trekken en door het huis rennen met de kinderen zijn niet echt activiteiten waarvan het energielevel omlaag gaat. Integendeel, de adrenaline gaat dan flink stromen.

ALlicht is het handig om een trainer/hondenschool op te zoeken die je kan begeleiden in leuke activiteiten die ook wat bijbrengen in het dagelijks leven. Ga oefenen op impulscontrole, trucjes leren, aandachtsspelletjes...

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:38

magicmist schreef:
2x per dag probeer ik echt bewust tijd te maken en te spelen met haar.
Dus bal o.a bal gooien. En hopen dat ze die terug brengt. ( is niet haar sterkste vak ).
Trekspel met touw.
Of lekker knuffelen. Ze blijft helaas wel een handenbijter( speels).
De kinderen rennen geregeld samen met haar door het huis.
Ik merk wel vaak dat ze de aandacht van mij man wilt..maar die is niet zo van het samem spelen.etc.


Ik lees hier alleen maar fysiek spel, en niks waarmee je haar brein uitdaagt. Hier kweek je alleen maar conditie en opwinding mee en dat gaat tegen je werken!

Probeer het brein uit te dagen. Body Awareness, trick training, free-shaping, neuswerk, snuffelwerk. Dat soort dingen. En heeft ze een eigen plek? Plaats aanleren, waar ze nooit gestoord wordt door wat dan ook, werkt hier ook fantastisch.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 08:39

Ik dacht juist daar goed aan te doen.
Maar vaak is ze bijv na het spelen in het omheinde heel druk. Overprikkeld lijkt wel.
We hebben een gedragstrainer. Zal daar wat tips aan vragen.
Die heeft ons al goed geholpen.
En we hebben echt al veel opgelost. Dus dir moet ook lukken.

Ja ze heeft een eigen plek. Daar gaat ze geregeld heen voor rust.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:40

Wat voor hond is het en heb je hem als pup in huis gekregen of als herplaatser?

Ik zou juist geen ballen meer gooien, maar bijvoorbeeld een zoekspelletje doen. Ballen gooien (of ballenwerpers gebruiken) geeft een enorm hoog adrenaline gehalte bij je hond, waardoor hij zelfs tot dagen daarna (!) hier nog last van kan hebben in het lijf, wat zich onder andere kan uitten als extreem alert in huis, snel over z’n theewater, nerveus/hyper etc. Helaas denken nog steeds veel mensen dat ze hun hond er lekker “moe” mee maken, maar het tegendeel wordt bereikt.

Beter kun je het koppie moe maken, door een speeltje of voertjes te verstoppen, “samen” te zoeken, of op jouw aanwijzingen later. Er zijn ook heel leuke hersenspelletjes die je samen kunt doen met je hond.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:41

Juist met kinderen in huis is een veilige plek waar ze altijd met rust wordt gelaten belangrijk. Als de hond op de plaats ligt wordt er niet geaaid, niks naartoe gegooid en niet tegen geroepen.

Hoe oud is ze en wat voor ras/mix?

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:42

Welke regio woon je?

Denk dat mentaal uitdagen door te gaan speuren icm structuur en rust in huis goed kan helpen.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 08:54

Mlies schreef:
Welke regio woon je?

Denk dat mentaal uitdagen door te gaan speuren icm structuur en rust in huis goed kan helpen.

Breda

Het is een pomsky. Bij ons gekomen vi herplaatsing. Was toen half jaar oud en had verlatingsangst en was onzindelijk. Dit is nu opgelost.
We wilden een pomsky. Maar hadden eerder besloten om het niet te doen ivm rassen zuiver houden etc. Ze zit samen met een pomeriaan .
.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Onrustige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 08:59

De kinderen laten haar met rust als ze in de gang is. Dat is haar plekje.
Dat gaat prima.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:03

magicmist schreef:
Mlies schreef:
Welke regio woon je?

Denk dat mentaal uitdagen door te gaan speuren icm structuur en rust in huis goed kan helpen.

Breda

Het is een pomsky. Bij ons gekomen vi herplaatsing. Was toen half jaar oud en had verlatingsangst en was onzindelijk. Dit is nu opgelost.
We wilden een pomsky. Maar hadden eerder besloten om het niet te doen ivm rassen zuiver houden etc. Ze zit samen met een pomeriaan .
.


Er is dus nogal wat veranderd in zijn korte leventje tot dusver. Vergeet niet hoeveel impact dit heeft op een hond. Sommige herplaatsers gaan binnen een maand al goed mee in de routine van een nieuw huis, andere doen er wel een jaar over. Ik zou deze hond echt veel rust en routine geven, lekker 1 op 1 met ‘m aan de slag en overprikkeling vermijden, dus die speelveldjes met andere honden even laten.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:11

Je hebt een hond waar husky in zit en het verbaast je dat ‘ie onrustig en vocaal is? :+

Ik zou gelijk stoppen met balletjes gooien. Misschien is omheind spelen ook wel te veel voor d’r gezien ze daarna overprikkeld is. Niet alle honden willen altijd maar spelen (of zo’n hele omheining doorgejaagd worden onder het mom van “spelen”)

Verder eens met de rest, lekker mentaal uit gaan dagen. Hersenspelletjes, wellicht rustig aan wat trucjes leren.

Wat je ook kan doen tijdens het wandelen is koekjes verstoppen in/onder bijvoorbeeld een boomstam. Wij noemen dat “koekzoek” en de honden zijn er gek op.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:19

Oef! Een kruising die flink word doorgefokt, een herplaatser en onrust.
Een goeie gedragstherapeut zal in kaart brengen wat voor ritme er aangehouden wordt en ook meedenken in activiteiten. Er worden hier heel veel goeie tips gegeven om haar mentaal uit te dagen. Ga dit alsjeblieft doen en onder begeleiding.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:22

Poeh, tja, je hebt een halve husky in huis. Husky's kunnen een enorme drive hebben en zijn gemaakt om hard te werken.
De kunst is zoeken naar de balans tussen voldoende fysieke en mentale uitdaging én 'verplichte' ontprikkeling.
Je zou hem ook kunnen leren dat hij zijn rust neemt in huis ipv achter je aan te lopen. Maar dan moet je hem ook de uitdaging hebben geboden die hij nodig heeft. Misschien kan je je eens inlezen in hersenwerk voor honden.
En geef het tijd, hij moet ook wennen.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Onrustige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 09:30

Het vocale verbaast ons zeker niet.
Wel de onrust. We hebben hier best veel structuur. Wat haar vruchten al heeft afgeworpen

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:33

Ik zou inderdaad ook triggerend spel zoals balletjes gooien, omheind veldje spelen/druk doen even achterwege laten, want dat lijkt je hond idd enorm in overdrive te zetten wat lastig te stoppen is - voor vrijwel elke hond is balletjes rennen heel erg triggerend + ook nog eens slecht voor het lichaam als je dit te veel doet. Focus met het wandelen op nieuwe routes lopen als je die mogelijkheid hebt; ga er lekker op uit met de auto als dit kan en ontdek nieuwe gebieden, heel veel laten snuffelen, zelf routes laten kiezen etc. En aanvullend zou ik ook eens kijken naar misschien ook een cursus; fun/balans/coördinatie cursus, gehoorzaamheid cursus, canitrailen, speuren, agility etc. < al is het maar om uit te zoeken wat voor dingen je hond leuk vind.

Met de pomsky is het een verrassing wat je krijgt wel. Je weet welke rassen er in zitten natuurlijk, maar je weet niet hoe dit tot stand komt qua uiting. Met pech heb je idd een kleiner formaat hond waar veel husky gedrag in naar voor komt ook en dat kan een flinke uitdaging zijn. Dat is het nadeel met deze specifieke kruising vind ik. Goed wel dat je al aan de slag bent met een gedragstherapeut! Het zal even een kunst zijn idd om die balans te vinden, want je zit middenin een proces waarin je de hond ook Echt nog moet leren kennen + dat de hond nog steeds in een gewenningsperiode zit en omring word met o.a. kinderen (wat gewoon al dagelijks prikkels zijn) en met pech dus ook andere prikkels wat enorm kunnen triggeren zoals balletjes gooien e.d. dus ik denk dat je daar sowieso nog rekening mee moet houden ook en juist daarom ook even terug moet naar het zoeken van andere manieren van ontspanning. Structuur is idd al zeker een groot onderdeel ervan en daar zie je dan idd al de positieve uitwerking van. Ik denk dat het dan vooral nog om kleine dingen gaat en even zoeken wat bij je hond als individu past.

En hersenwerk in de vorm van spelletjes kan ook wel degelijk veel goeds doen voor de hond, alleen hersenwerk bestaat uit meer dan even een snuffelmat neer gooien of een puzzel/spel neerzetten en klaar. Dat laatste doe je normaliter ook echt Samen met je hond bv. maar er zijn tig verschillende niveau’s en manieren van hersenwerk ook, dus ik zou daar zeker ook eens naar kijken. Er zijn leuke boeken van te krijgen via oa Bol, er zijn Facebook groepen en zelfs cursussen ook, want het is wel belangrijk dat je je hond niet overvraagt en weet waar je op moet letten dus het is zeker iets om je even in te verdiepen. Maar imo is dit voor Elk type hond een verrijking en kan het wel degelijk bv een leuke vervanger zijn nu ipv balletjes gooien o.a. Je bent ook dan samen met je hond bezig, dus je werkt tegelijkertijd ook wel echt aan je onderlinge band, je hond leert samen met jou te denken, te spelen en op je te vertrouwen om grenzen te bewaren. Slow feeders zijn idd niet perse hersenwerk, wel om rustiger te laten eten. Leuke voer vullers daarentegen zijn wel degelijk weer een leukere mentale uitdaging afhankelijk van welke je gebruikt, ook daar zou je nog naar kunnen kijken - vullen met lekkers en invriezen bv. en goede knaag snacks geven, denk aan kophuid platen etc. waar ze langer mee bezig zijn. Knagen maakt endorfine aan en helpt ze ook wat rust te vinden. Erna zie je dat ze vaak gewoon al vanzelf in rust stand gaan ook.

edit:
Hoe wandel je? Wat voor plekken? Wissel je af of veelal dezelfde plekken? Stedelijk gebied, buiten gebied? Met welke materialen? Lange lijn, korte lijn? Een lange lijn kan een uitkomst zijn wanneer ze niet los kunnen, maar je kunt ze zo wel vrijheid geven om uitgebreid te snuffelen, en zelf meer te kiezen wat ze kunnen doen tijdens een wandeling. Ik ken best wel wat pomsky’s die met basis cursussen en heel veel wandelen (afwisseling van plekken, veel snuffelen, wat oefeningen doen etc) al aan hun trekken komen maar het is echt even uitzoeken wat werkt voor je hond als individu en wat de oorzaak precies is van het gedrag idd. Balletjes gooien zou ik structureel achterwege gaan laten en vervangen met idd wat anders ook ja.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-12-23 09:40, in het totaal 7 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:33

en niet alleen een halve husky, maar ook nog eens een halve kees....
er is al veel goeds gezegd (geen balspellen meer of andere spellen die haar hoog in de adrenaline laten komen) maar ik zie nog niet hoeveel ze slaapt/rust, qua uren. Zou het niet kunnen dat er nu, heel goede bedoeld weliswaar, juist teveel met haar gedaan wordt en dat ze vooral moet leren om haar rust te pakken?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:34

Hoe oud is ze nu? Zou fietsen of steppen een optie voor der kunnen zijn? Onze sheltie dame heeft veel baat met meerennen met de fiets. En de andere gaat regelmatig mee naar de trimbaan waar hij agility oefeningen doet.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:34

Als je haar mentaal moe wil maken, neem haar dan mee op snuffelwandelingen.. Veel verschillende plekken met steeds andere geurtjes.. Aangelijnd lekker naar hartelust laten snuffelen en daarna naar huis.. Thuis iets om te knagen geven om de prikkels een plekje te geven en daarna lekker een tukje laten maken.. Het is immers ook nog maar een puppy zoals ik 't lees..

Lughnassadh

Berichten: 1809
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Onrustige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:27

Niet alleen mentaal mis ik een deel maar ik mis ook begrenzen. Hoe oud is je hond?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Onrustige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 01:05

Ik kan echt balans & coordinatie oefeningen aanbevelen, je kunt genoeg doen waar je geen heel fancy equipment voor nodig hebt. Paar plankjes en een krukje en je kunt los. Ik heb zelf een hoog energy hond en als ik een uur ga wandelen dan kom ik thuis en rent ze nog als een bezetene 4 kilometer rondjes op eigen terrein, terwijl als ik 4 of 5 minuten deze oefeningen doe dan zakt ze in een gelukzalige slaap voor rest van de middag. Speurspelletjes zijn ook heel geschikt.

Leo

Berichten: 50155
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:24

Er is al veel gezegd in deze richting; ik zou het niet zoeken in meer lichamelijke activiteit maar juist in rust, voorspelbaarheid en mentale stimulatie.
In de rondes kiezen voor bijvoorbeeld een 10 meter lijn waar dit kan; zo kan ze struinen en rennen maar ook snuffelen. Neus aan het werk = brein aan het werk.
Doe eens puur snuffelwandelingen, waar het niet om de afgelegde afstand gaat maar om echt lekker het koppie leeg snuffelen.

Hersenwerk is ook een hele goede. Dit is niet een gevulde snuffelmat of puzzel neerzetten en succes ermee, maar echt sámen een activiteit doen. Ik kan zeker de online cursus InZicht van Hersenwerk aanraden; niet te duur en je leert samen met je hond. Dan leer je stap voor stap verschillende vormen van hersenwerk en hoe je je hond kunt begeleiden en wat je individuele hond hierin nodig heeft.
Ik doe dagelijks 1 of 2 sessies hersenwerk van 5 tot max 10 minuten. Het is dus minder tijdrovend dan een wandeling maar brengt zowel het lijf als het koppie tot rust.