Zalf tegen jeuk/litteken hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Zalf tegen jeuk/litteken hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 13:52

Onze jack russel is afgelopen dinsdag geopereerd. Er is een bultje op haar hoofd verwijderd en aangezien ze niet weten of het goedaardig of kwaadaardig is, is er flink omheen gesneden. Het is dan ook een behoorlijke wond geworden en ze heeft meerdere hechtingen.
Ze draagt een kap zodat ze niet kan krabben. Dat vindt ze uiteraard heel stom..
Vrijdag worden de hechtingen verwijderd en gezien de wond denk ik dat het vrij zichtbaar blijft. Ik ben ook bang dat het nog jeukt als de hechtingen eruit zijn en ik wil natuurlijk dat die kap zo snel mogelijk af kan.
Is er een zalf wat ervoor zorgt dat littekens mooi genezen en wat ook helpt tegen de jeuk?
Ik wil het er niet nu al opsmeren (de dierenarts heeft ook niks gezegd over zalf smeren). Maar voor als de hechtingen eruit zijn.


Spoiler:
Afbeelding

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zalf tegen jeuk/litteken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:57

Het genezen is juist wat jeukt. Dus niet teveel hoop hebben dat ze vrijdag direct continu zonder kap kan.

Wat er op kan, ligt er aan hoe het eruit ziet. een simpele honingzalf lijkt me prima kunnen maar overleg dat even met je dierenarts.
Die kun je bij elke dierenwinkel wel halen dus hoef je ook niet nu al ergens online te bestellen om het optijd in huis te hebben ofzo. Ik geloof dat de Kruidvat of Etos ook wel eens honginzalf in het assortiment hebben.

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Zalf tegen jeuk/litteken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:26

Nu beslist niets erop smeren, dan wordt de wond week en kan open springen. Nadat de hechtingen verwijderd zijn eventueel wel, maar als het erg jeukt de kap wat langer ophouden. Je hebt scar cream van phytonics, fijn spul voor littekens.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:29

Honingzalf mag er wel op.

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:32

Ach gossie, dat is idd een flinke wond zeg. Kan me goed voorstellen dat ook die hechtingen trekken nu momenteel. En dan ook nog; Genezen jeukt idd en dat is echt heel erg rot. Vooral proberen te zorgen dat ze er niet aan gaan en even ‘uitzingen’.

Wat je kunt doen wanneer je ziet dat de wond idd wat verder dicht is, en je verder bent in het proces, is idd honingzalf zoals Vetramil (je kunt idd ook honginzalf halen bij oa kruidvat e.d. maar ik vind de Vetramil voor dieren echt fantastisch spul), maar idd wat Nyaleti zegt; eerst Da even laten checken met de controle en dan bespreken of morgen even bellen bv. Op dit moment, zou ik idd ook nog echt niks smeren, tot je de eerste 8-10 dagen na de operatie achter de rug hebt; eerst moet die wond wat verder dicht zijn. Jeuk hoort helaas bij het genezingsproces en daar is helaas niet veel aan te doen altijd. Al is het op het moment dat er jeuk komt vaak wel al korst vorming en de wond ver dicht, maar ik denk dat er vooral momenteel sprake is van trekken van de hechtingen en ongemak daardoor omdat het aan het helen is. Bij twijfel kun je beter even de DA laten meekijken of telefonisch even navraag doen, die zelf bij het hele proces betrokken is geweest. Vanaf een foto oordelen via het internet is lastig en gezien er nog geen week voorbij is zou ik er nog even mee wachten wel ja.

Het helpen mooi genezen van een litteken is vooral zorgen dat ze er niet aangaan en die hechtingen hun werk kunnen doen :j. Calendulazalf zou hierin wel nog wat kunnen doen misschien in een later proces, maar als en wanneer je al gaat smeren zou ik zelf voor iets iets als Vetramil kiezen. Het merendeel heb je met zalf niet in de hand mbt mooi genezen. Dat is altijd even afwachten hoe nu dat eerste heel proces gaat.

edit: hopelijk valt de uitslag zo positief mogelijk uit voor jullie trouwens! Is altijd rot dat afwachten op die uitslagen :(
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-12-23 15:38, in het totaal 5 keer bewerkt

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:34

Lindsey_99 schreef:
Honingzalf mag er wel op.

Nu nog niet. Had een keer een bultje weggehaald op het hoofd van een kat. De eigenaar had daarna dagelijks gesmeerd met honingzalf, zonder te overleggen. 2 weken later hechtingen eruit gehaald, de wond leek goed genezen. Paar minuten later, hele wond open gesprongen, waarna het dus weer opnieuw gehecht moest worden. Ik geef altijd een nazorg formulier mee, daarin stond niets over iets erop smeren, ook was ik altijd bereikbaar voor overleg. En dan toch lekker gaan smeren. -O-

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 18:24

Ik ga er nu zeker niks opsmeren hoor! Zal ik sowieso nooit doen zonder overleg met de dierenarts, al helemaal niet bij zo'n flinke wond.
Ben idd op zoek naar iets voor als de hechtingen eruit zijn zodat het litteken mooi geneest en hopelijk minder jeukt.
En het jeuken komt nu ook omdat de hechtingen er nog in zitten, ze zitten ook behoorlijk strak. Zal voor haar wel een opluchting zijn als die er straks uit mogen.

Het wachten op de uitslag is zeker spannend.. Moet er niet aan denken dat het kwaadaardig is :( Ze is ook nog maar 3 jaar.

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Zalf tegen jeuk/litteken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:31

Ik denk als inderdaad de hechtingen tzt eruit zijn, dat al een pak scheelt. Ze zitten idd erg strak, begrijpelijk ook wel gezien de plek waar geopereerd is en de grootte van de snee enz. Maar dat zal idd wel echt wat ongemak geven, germ.

Hier in ieder geval hele fijne ervaringen met Vetramil - koop ik altijd bij medpets maar krijg je op meer plaatsen wel. Calendulazalf is veelal voor humaan gebruik, maar zou ook een optie kunnen zijn. Hoe mooi/minder mooi het litteken gaat zijn zal vooral afhangen van hoe het gehecht is en hoe het idd nu dichtgroeit. Jonge honden hebben wel een enorm goed herstellend vermogen, dus dat komt vast goed :j Maar met de dunne vacht groei op de kop, zul je denk ik best nog wel een streep blijven zien straks.

Oh zo jong ook nog. Onze vorige hond had een bult aan z’n onderlip. Die was 12 jaar toen en is ook operatief weggehaald en goddank niet meer terug gegroeid ook, was goedaardig gelukkig. Hopelijk is dat bij jullie nu ook het geval!

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 18:40

cursebreaker schreef:
Ik denk als inderdaad de hechtingen tzt eruit zijn, dat al een pak scheelt. Ze zitten idd erg strak, begrijpelijk ook wel gezien de plek waar geopereerd is en de grootte van de snee enz. Maar dat zal idd wel echt wat ongemak geven, germ.

Hier in ieder geval hele fijne ervaringen met Vetramil - koop ik altijd bij medpets maar krijg je op meer plaatsen wel. Calendulazalf is veelal voor humaan gebruik, maar zou ook een optie kunnen zijn. Hoe mooi/minder mooi het litteken gaat zijn zal vooral afhangen van hoe het gehecht is en hoe het idd nu dichtgroeit. Jonge honden hebben wel een enorm goed herstellend vermogen, dus dat komt vast goed :j Maar met de dunne vacht groei op de kop, zul je denk ik best nog wel een streep blijven zien straks.

Oh zo jong ook nog. Onze vorige hond had een bult aan z’n onderlip. Die was 12 jaar toen en is ook operatief weggehaald en goddank niet meer terug gegroeid ook, was goedaardig gelukkig. Hopelijk is dat bij jullie nu ook het geval!


Ja ze moeten ook wel strak gezien de grootte en plek. Maar dat geeft haar veel ongemak.
De foto is van dezelfde dag van de operatie. Ik heb het idee dat het er nu al beter uit ziet. Ze krijgt ook antibiotica, dat zal ook wel helpen.
Ze is vorig jaar geopereerd omdat er iets vast zat in haar darm, die wond was ook direct dicht en is heel vlot genezen. Misschien idd voordeel dat ze nog jong is. En gezond. Ze krijgt veel beweging, is fit en glanst mooi. Denk ook dat je het litteken zal blijven zien. Geeft niks, als de uitslag maar goed is.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:04

Tinka schreef:
Lindsey_99 schreef:
Honingzalf mag er wel op.

Nu nog niet. Had een keer een bultje weggehaald op het hoofd van een kat. De eigenaar had daarna dagelijks gesmeerd met honingzalf, zonder te overleggen. 2 weken later hechtingen eruit gehaald, de wond leek goed genezen. Paar minuten later, hele wond open gesprongen, waarna het dus weer opnieuw gehecht moest worden. Ik geef altijd een nazorg formulier mee, daarin stond niets over iets erop smeren, ook was ik altijd bereikbaar voor overleg. En dan toch lekker gaan smeren. -O-


Nog nooit gehoord dat honingzalf daarvan de oorzaak was. Wel dat er te veel spanning op de snee staat en dat die daardoor nog niet voldoende genezen was.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 18:10

Dat is ook wel een beetje mijn angst. De wond is zo strak gehecht dat ik bang ben dat ie weer open springt.. hoewel hij echt wel goed geneest nu.

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:14

Vandaag bijna een week verder; dan is het normaliter toch wel al goed dicht aan’t gaan - mocht daar iets fout gaan, zie je dat meestal wel al binnen die tijdbestek. En vrijdag controle zag ik, dus tegen die tijd hoef je je denk ik sowieso niet snel meer zorgen te maken ook. Elke dag erbij nu, is alweer een dag heling dus dat is top. Echt openspringen gebeurd gelukkig niet echt heel snel en dat gebeurd met name op plekken die erg beweeglijk zijn, en dat valt zo midden op de kop wel mee in verhouding. Heb je een recente foto toevallig? Gewoon puur uit interesse en vergelijk tov de foto in je OP.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 18:34

Ik weet niet of je het goed kan zien zo.
Het is sowieso veel minder dik en het lijkt goed aan elkaar te groeien.


Afbeelding

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Zalf tegen jeuk/litteken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:18

Het ziet er wel goed uit hoor. Als er veel spanning op een wond staat, hou ik altijd 2 weken aan voor hechtingen verwijderen. En eventueel om en om verwijderen en dan goed kijken of het dicht zit.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:24

Het zijn vooral de hechtingen zelf die ook veel jeuk geven.
Plus het helingsproces.
Belangrijkste is toch geduld, je (en de hond) moeten er even door.

Toen ik zelf hechtingen had werd ik echt gìllend gek van de jeuk. Dat was instant over toen de hechtingen er uit waren.

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:32

Ik vind het er netjes uit zien! Is wellicht een head cover van medical pet shirt een idee als je toch nog bescherming wilt maar geen kap?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 22:55

@Tinka, dat is ook een goeie! Ben benieuwd hoe mijn dierenarts het beoordeelt vrijdag. Het wordt elke dag een beetje 'sterker' natuurlijk.

@Thioro Ja die jeuk is verschrikkelijk. Had het zelf ook bij hechtingen.
Onze hond wil ook steeds tegen ons aan schuren met haar koppie en zo gauw je haar aait draait ze haar kop zo dat je haar precies op de hechtingen moet kriebelen. Best zielig :')

@Dorette, dat ga ik eens opzoeken, ken het niet.
Misschien voor overdag als de hechtingen eruit zijn en 's nachts nog een kap. Zal ook eens overleggen met de dierenarts.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 10:43

De dierenarts belde met de uitslag. Het is goedaardig *\o/*

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:14

Wat een geweldige update Majabeestje! Wat een opluchting moet dat geven <3 *\o/*

Ik vind de laatste foto wat je stuurde trouwens echt heel netjes uitzien al, dus met dat goed helen gaat vast helemaal goed komen nu. Fijn wel dat je de uitslag nu meteen gekregen hebt en niet hebt hoeven afwachten tot de checkup vrijdag. Dan kun je al met een heel wat geruster hart gaan dan. Hoe is het nu met het ongemak?

Annash
Blogger

Berichten: 26550
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:20

Mijn hond is 12 dagen geleden gesteriliseerd. Eerste tien dagen niks doen, was het advies. Van de week terug geweest voor controle. Litteken/hechtingen geeft iets irritatie, ik stelde zelf voor honingzalf te gebruiken. Na de vraag van de DA of ik dat had, en mijn antwoord "paardenmeisje" werd er gelachen en akkoord gegeven, honingzalf vindt zij ook superfijn spul.

Edit: ik zie dat het goedaardig is, wat super fijn!

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Zalf tegen jeuk/litteken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:33

Manuka honing is heel goed en antibacterieel, zoek maar eens op internet naar de resultaten!

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 13:14

Ja ik ben ook enorm opgelucht!
Ze heeft nog steeds wel ongemak. De hechtingen trekken denk ik. En de kap is gewoon irritant. Ze is verder wel oke. Wandelen mag alleen aan de riem en niet los, daar is ze het niet mee eens :') Buiten heeft ze ook echt wel energie. En in huis is ze vrij rustig, ondanks dat ze minder energie kwijt kan nu. Herstellen kost natuurlijk ook energie.

Annash, haha.. 'paardenmeisje'. Zegt genoeg :D
Zitten de hechtingen er bij jouw hond nog in?

Ik ben benieuwd wat de dierenarts vrijdag zegt en aan de hand daarvan zal ik wel of niet een zalfje halen.

Annash
Blogger

Berichten: 26550
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zalf tegen jeuk/litteken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:19

Volgens mij zijn ze oplosbaar, eentje heeft ze er wel weggeknipt van de week. Of ik heb het verkeerd opgeslagen. :') Ik heb het rompertje nu alleen aan als ik weg ben, dan wil ze nog wel eens gaan likken. Verder blijft ze er mooi af als ik thuis ben. En ik werk hele dagen van huis, dus dat is zeker in zo'n geval fijn.

Ja echt, de DA wist gelijk wat het inhield toen ik dat zei. :')

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:37

BarbaLala schreef:
Manuka honing is heel goed en antibacterieel, zoek maar eens op internet naar de resultaten!


Is in principe gewoon tea tree honing uit NZ ;-)
Maar werkte ook wonderlijk voor mijn eigen eczeem.

Voor de hechtingen van mijn hond heb ik na 2 dagen na haar operatie ook honingzalf gehaald bij de dierenarts. Zij zat er continue aan te krabben.

en inderdaad dit soort hechtingen geven jeuk, zeker als het genezingsproces goed gaat.
Gelukkig was de bult goedaardig, nu op naar een goed herstel.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:11

Ze is een soort piraat geworden :=


Afbeelding