Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:17

Eerder al heb ik wel eens een post gemaakt over onze kat met afwijkend gedrag. Hij begon vorig jaar rond september met het lopen van rondjes. In de kamer, onder het bed, in de gang. We hebben er 2 gedragsdeskundigen bij gehad en we zijn meerdere keren bij verschillende dierenartsen geweest. Die laatste konden niks lichamelijks vinden.

De gedragsdeskundige 1 heeft vooral gekeken of de omstandigheden optimaal waren. Hoe de band met zijn broertje was, de kattenbakken, voeding, fijne plekjes etc. En dat was allemaal in orde. We hebben het een en ander geprobeerd, meer laten spelen, corrigeren(niet straffen, enkel blokken wanneer hij weer rondjes ging lopen) en nog wat dingen. De 2e heeft nog dieper gekeken naar het gedrag wat hij laat zien. En zij heeft gezien dat hij in het rondjes lopen en rondpacen de boel in de gaten aan het houden is. Hij is constant aan het controleren of er geen andere katten rond het huis zijn. En daar zit het probleem, want ik kan dat niet voorkomen. We hebben zoveel mogelijk ervoor gezorgd dat er in onze achtertuin geen andere katten kunnen komen en voor kan hij ze niet zien.

Dus dan zit je met een kat met ongewenst gedrag wat je dus niet kunt doorbreken. Hij staat momenteel op de gaba omdat hij zichzelf veelal geen rust gunt. Maar dit is natuurlijk niet ideaal.

Nu is hij gevoelig voor te dik worden dus hebben we de hoeveelheid brokjes ietsjes teruggeschroefd. Ze krijgen nog steeds een aantal keer per dag brokjes en natvoer, maar echt een klein beetje minder.

Maar nu is zijn gedag helemaal verergerd. Behalve dat hij nog steeds rondjes loopt, is hij nu ook echt extreem aan het schooieren. Dat deed hij altijd al, als je niet oplet dan slaat hij het eten uit je handen. Maar nu is hij nog brutaler en is constant op zoek naar eten. We hebben een fijne brok momenteel welke laag in calorieën is, Applaws Kip & Zalm. Ze krijgen 3 keer per dag brokjes en 1 keer per dag natvoer, ook laag in calorieën. Zo blijven ze fijn op gewicht.

Dus nu ben ik aan het denken wat ik nog meer kan doen om hem meer voldaan te krijgen zodat hij rustiger wordt. Ik heb net met de dierenarts gebeld, of zij nog ideeën hebben en daar hoor ik zo weer van terug. Hebben jullie nog tips wat we kunnen doen? Iets van brokken die goed vullen zonder dat ie er van aan komt? (alleen graanvrije vleesbrokken).

Het is zo frustrerend, ik word echt gek van zijn onrustige gedrag. :') De andere kat lijkt er overigens ook last van te hebben , die 'straft' hem af en toe af door naar hem toe te lopen en hem een soort van te corrigeren. Soms gaan ze daarna spelen, maar soms krijgen ze ook ruzie. Dus dat is niet altijd helpend.

dioni

Berichten: 830
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:26

Tja een graanvrije goed vullende, maar laag in calorien brok wordt lastig. Er zijn zeker goede brokken die zorgen dat je kat weinig calorien binnen krijgt zonder dat je heel weinig moet geven, maar die bevatten allemaal meer vezels om de honger onder controle te houden.. En die zijn van plantaardige oorsprong en bevatten meestal ook granen.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:29

Voer geven in voerspellen doet hier de truc. We hebben inmiddels een flinke collectie.
Natvoer uitsmeren op likmatten en brokjes in voerspellen.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:30

Iets wat heel goed kan helpen, is de brokjes vervangen voor (compleet) natvoer. Dat vult vaak veel meer. Natvoer bevat per 100g veel minder kcal dan brok. Logisch, want het is voor een groot deel vocht. Dat betekent dus ook, dat ze er in grammen veel meer van kunnen eten, waardoor hun maag gevulder is. Dat zou ik dus denk ik al eerste proberen, denk ik :j

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:31

Wij gaven vroeger onze hond sperziebonen (gekookt) voor een ‘vol gevoel’, terwijl ze wel laag in calorieën zijn. Misschien een optie?

Lughnassadh

Berichten: 1809
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:35

Vast niet een vraag waar je op zit te wachten maar waarom wil je deze kat bij je houden als jij de oorzaak van zijn gedrag niet weg kan nemen? Ik vind dit gewoon sneu.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:35

Of je kan eens kijken voor een veterinary brok van de dierenarts, die hebben ook laag in calorieën. Ik ben geen voorstander van brokjes weghalen en maar beperkt geven, dan krijg je juist dat ze honger hebben en gaan schooien. Maar dan ook niet toegeven en niet iets geven als ze schooien, juist dan niks geven.
Ik zou een brok laag in calorieën van de dierenarts geven en dan wel onbeperkt. En gewoon goede kwaliteit geven, geen supermarkt rommel. Dus indd beetje natvoer van applaws ofzo (zo veel mogelijk vlees) er bij en dan die dierenarts brok.. of eens orijen proberen.. hoog vlees gehalte...

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:45

Natvoer kan ik wel eens proberen inderdaad.
Voerspellen kan ik ook wel eens proberen, al ben ik bang dat als hij het op heeft hij alsnog gaat skooieren.
Maar ik denk dat we eerst maar eens zoveel mogelijk op natvoer over gaan dan. Even horen wat de dierenarts zegt ook.

We hebben best lang gezocht naar een goede brok want ze kregen snel dunne ontlasting en op deze brok doen ze het goed. Dus als het even kan, wil ik niet wisselen van brok.

@Lughnassadh, ik heb overwogen om hem te herplaatsen. Maar wie zegt dat hij in een ander huis er geen kast van heeft? Ik vind het ook tricky om dat te proberen, omdat verhuizen op zich ook veel stress zal opleveren...

SjonnieZ

Berichten: 2355
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:02

Heb je deze kat wel eens op de schildklier problemen laten testen?
Deze katten hebben eigenlijk non stop honger en vertonen daardoor ook nog wel eens afwijkend gedrag.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 17:05

SjonnieZ schreef:
Heb je deze kat wel eens op de schildklier problemen laten testen?
Deze katten hebben eigenlijk non stop honger en vertonen daardoor ook nog wel eens afwijkend gedrag.


Ja hij is bij de dierenarts uitgebreid getest en gecontroleerd. Daar dachten wij namelijk ook aan.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:10

Als je volledig op natvoer over wil gaan zou je ook kunnen kijken naar vers vlees. Verschillende merken hebben rollen voor katten.

Maar voerspellen kosten moeite, mentale stimulatie en doordat ze langzaam eten een voller gevoel.

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:13

Hier helpt een voerautomaat. Er komt 4x daags een kleine hoeveelheid brokjes uit.
Soms zitten ze voor dat ding te wachten, maar zeuren bij mij doen ze niet meer.

En terugzetten in aantal gram per dag zou ik heel geleidelijk doen.

Natvoer krijgen ze hier als we naar bed gaan. Dus op het moment dat wij de tandenborstel pakken, gaan ze zeuren.

En als ze uitgegeten zijn, liggen wij al in bed :D

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:38

Wij hadden ook een zeurkous met eten (bij hem was de oorzaak te snel werkende schildklier). Hij is nu helemaal op Barf en vlees over en er wordt niet meer obsessief om voer gemauwd.
Ook kluiven van kip en konijn houdt hem goed bezig.
Weet niet of jouw kat dat ook graag doet.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:34

2 vragen die bij me opkomen
- zou het lopen stereotype gedrag kunnen zijn? Dat wil zeggen dwangmatig, repetitief, dus steeds hetzelfde, en ogenschijnlijk doelloos? Als dat zo is de oorzaak achterhalen waardoor hij stress ervaart en dan radicaal de omstandigheden veranderen.
- komt hij buiten en kan hij daar zijn ei kwijt?

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 23:38

kamille schreef:
2 vragen die bij me opkomen
- zou het lopen stereotype gedrag kunnen zijn? Dat wil zeggen dwangmatig, repetitief, dus steeds hetzelfde, en ogenschijnlijk doelloos? Als dat zo is de oorzaak achterhalen waardoor hij stress ervaart en dan radicaal de omstandigheden veranderen.
- komt hij buiten en kan hij daar zijn ei kwijt?

Ja het is een vorm van stress. Ze hebben een keer een kat in de tuin gehad en sindsdien is het verergerd. De katten kunnen niet meer de tuin in, en ze hebben al een hele tijd geen andere kat meer gezien. We leggen in de voortuin en achtertuin ook regelmatig wat inhoud van hun kattenbak neer om andere katten weg te houden en zo te voorkomen dat hij andere katten ruikt. Ze komen momenteel niet buiten maar zijn gedrag is dan niet veel anders. Dan gaat hij buiten rondjes lopen :+
Dus voor ons gevoel kunnen we niet veel meer doen. We zouden nog het raam achter kunnen afplakken maar ze hebben ook veel plezier aan het naar buiten kijken en kijken graag naar vogeltjes in de tuin.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:42

Een kat eet het liefst iedere 3 uur wat. Dus ik zou het met een voerautomaat proberen

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:57

Zou castreren kunnen helpen? Zodat hij minder met een territorium bezig is en met concurrenten?

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:59

Er is ook een stofje dat kalmerend werkt voor katten, en waar ze een fijn gevoel van krijgen. Er zijn dierenartsen die het hun behandelkamer hebben. Dus gewoon een geur die ze ruiken, in een ruimte

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:10

Hoe voer je? En hoe vaak? Vaak zie je dat mensen wel 7x per dag een aantal brokjes gaan geven. Maar probeer eens grotere porties 3/4x per dag te doen. Met die kleine porties zitten ze nooit vol en hebben ze continu een beetje dat honger gevoel.

Of een maaltijd geven in een gewoon bakje en de rest in een voerpuzzel. Wel makkelijk beginnen anders kan het alleen maar meer stress geven.

Hoog in eiwitten voeren: ik zie dat Applaws al hoog zit, top. Maar kijk eens naar Wellness core, Orijen en Acana. Eiwitten vullen.
Meer natvoer met lekker wat water erbij. (Kwalitatief) natvoer vult beter dan droge brokjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:08

Het is een sphynx toch? Kan het ook stereotypisch gedrag zijn wat ontstaan is omdat dit ras zo enorm is doorgefokt?
En idd castreren als dat nog niet is gebeurd.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:21

Hier ook een voerautomaat met 5 katten en deze geeft op dit moment 7 keer per dag een aantal porties per keer, heerlijk rustig in huis. Ouder patronen om te zeuren zijn nagenoeg verdwenen.

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:44


Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:07

dioni schreef:
Tja een graanvrije goed vullende, maar laag in calorien brok wordt lastig. Er zijn zeker goede brokken die zorgen dat je kat weinig calorien binnen krijgt zonder dat je heel weinig moet geven, maar die bevatten allemaal meer vezels om de honger onder controle te houden.. En die zijn van plantaardige oorsprong en bevatten meestal ook granen.


Opti life kat sterilised light. :D

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:23

Ik had ook een kat die ontzettend "zeurde" om eten en altijd honger had.
Die heb ik helemaal op nat vlees gezet en een heel klein beetje brokjes per dag, en zijn broer erbij. Hij is er bijna 1.5 kilo mee afgevallen en zijn broer bleef heel mooi stabiel op gewicht.
Hij is nog altijd in om te eten hoor, maar dat constante geschreeuw om eten is er wel mee gestopt. We hebben wel echt moeten zoeken naar de juiste balans voor ze, maar ze doen het top.
Overigens eten zij ook volledig graanvrij.;

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Hongerige kat -> ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:59

wellicht gemist.. maar hoe oud de kat, en hoelang is hij al bij jullie in huis?