Verlatingsangst kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Verlatingsangst kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 00:54

Hoi,

Na ondertussen al 28 jaar in de katten te zitten nu toch een geval waar bokt mss meer raad mee weet dan ik.

Wij hebben in september een tijdelijke herplaatser in huis genomen, een 5-jarige gecastreerde kater. Superlief beest, kunnen we alles mee en komt ook goed overeen met de andere katten.
Wij zijn nu al minimaal zijn 5de thuis en dat merken we in vele dingen terug. Het heeft bvb een maand geduurd voor hij zich open stelde en vreemden thuis vindt ie nog steeds verschrikkelijk (complete angst terwijl het echt een knuffel is). Maar het belangrijkste is toch zijn verlatingsangst.

Wanneer wij weg zijn gaat meneer aan de deur miauwen / huilen, staat huilend klaar wanneer we terugkomen en plast op de bureaustoel van mijn vriend. Wanneer we terug zijn is er niets meer aan de hand.

Ik heb het nog nooit zo extreem geweten bij een kat, zelfs wanneer we een uurtje samen de paarden verzorgen of gaan douchen doet ie het. Mag ie bij dat laatste in de badkamer staat ie onophoudelijk te janken en aan het doucheglas te krabben.

Iemand tips voor hem?

Extra info over zijn leefomstandigheden:
- mag vrij rondlopen in huis op elke plek behalve slaapkamer, +/- 250 m2.
- 6 katten thuis. Eentje komt soms echt bij hem liggen, de rest is geen ruzie mee maar doet ieder wat zijn ding. Liggen vaak met 3 in de zetel.
- momenteel binnenkat. Mag volgend jaar naar buiten maar toont hier momenteel 0,0 interesse in.
- alle katten staan hier op hypoallergeen voer ivm allergie van de kleinste. Hier doen ze het prima op. Wisselen van voer is geen optie voor ons. Ik geef onbeperkt eten in een slowfeeder en ‘s avonds een half zakje natvoer.
- kat is een net mijn oude haflinger in poezenvorm :') Speeltjes worden ‘bekeken’, maar actief doen is écht niet ok.
- ik ben 3 dagen op kantoor, 2 dagen thuiswerk en ben in het weekend vooral veel buiten op stal. Mijn vriend gaat 1 dag naar kantoor, 4 dagen thuiswerk. In de weekends zitten de katten meestal ongeveer een halve dag alleen als we iets gaan doen.

Omdat we merken dat hij zich hard aan ‘zijn’ mensen hecht en duidelijk toch last heeft van alle verhuizingen hebben we besloten dat hij hier mag blijven. Maar we zouden hem toch graag willen kunnen helpen.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Verlatingsangst kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 05:08

Feliway al geprobeerd?

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Verlatingsangst kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 07:03

Kattengedragstherapeut inschakelen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:12

Bloesem therapie kan hier goed werken.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Verlatingsangst kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:58

Ik heb geen tip, maar wilde even zeggen dat ik het zo fijn vind om te lezen dat hij bij jullie mag blijven.

Hoop dat er goede tips komen en dat het met de tijd misschien ook wat beter zal gaan. Of toch dat de reactie minder extreem wordt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verlatingsangst kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 10:08

Feliway vroeger al wel eens geprobeerd bij de katten van mijn mama toen er een kleintje bijgekoppeld werd +/- 6/7 jaar geleden. Toen kregen we daar zelf best wel hoofdpijn van. Ik zie het niet zitten om dat met meerdere verstuivers een hele dag doorheen het huis te hebben maar mss kan het anders?
Zylkene door het voer is ook een optie, maar om dat nu permanent te geven?

Kattengedragstherapeut ga ik geen geld aan geven. Al dierenartskosten genoeg deze maand en verder weinig vertrouwen in.

Bloesemtherapie ga ik eens opzoeken, dank je!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 10:11

miereneter schreef:
Ik heb geen tip, maar wilde even zeggen dat ik het zo fijn vind om te lezen dat hij bij jullie mag blijven.

Hoop dat er goede tips komen en dat het met de tijd misschien ook wat beter zal gaan. Of toch dat de reactie minder extreem wordt.


Dank je!
Het is ook echt een lieverd hoor, hoop dat met de tijd het idd allemaal minder wordt.
Zo sneu ook… als huiskat in het asiel gedumpt, dan geadopteerd en na 3 jaar terug gedumpt, dan 2 weekjes ergens mogen blijven maar terug weggemoeten want vakantie en nu hier dan maar wennen. Ik begrijp wel dat ie het mentaal moeilijk heeft.


Afbeelding

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Verlatingsangst kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:15

Belangrijk is hier "september "...
Dat kereltje is dus nog niet gesetteld.
Hij heeft simpel een gigantische knauw gehad vanwegen vele verhuizingen en dus verliezen van personen.
Je hebt katten, die zich erg hechten aan hun blikopener en die dus na verlies echt verlatingsangst ontwikkeld hebben.
Als hij verder medisch in orde is ( van wegen het plassen) dan heeft het gewoon tijd nodig dat hij leert en begrijpt dat jullie altijd terug komen en dat hij nu een echt blijvend thuis heeft.
Reken maar gerust op 6 maanden tot jaar.
Mijn eerste Sibeer was bvb een fles-kitten en de eerste levensweken dus alleen mens en geen enkele andere kat.
Die had een extreme rugzak en behalve agressie-probleem ook verlatingsangst.
Hij was letterlijk dr Jekhyl en Mr Hyde .
Wij hebben een jaar lang in het duister gezeten... tot wij achter zijn geschiedenis kwamen.
Uiteindelijk hebben wij toen een katertje bij genomen. Hierdoor is de agressie verdwenen en nog n paar maanden later de verlatingsangst ( die zich ook uite in plassen)

Dus geef hem de tijd en omdat jij nog meer katten hebt, zal hij zeker ook van hun leren.
Sucess