Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:22


chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:00

wolter schreef:
Voor wie wel een jachtgericht gefokte zoekt, deze mensen hebben goede honden, mocht vorig jaar deelnemen aan de Nimrod [de wedstrijd voor jachthonden]
https://www.facebook.com/fromtheconnectionroad


Hele goede honden, maar volgens mij heeft André Brink al een behoorlijke wachtlijst.

Eelmo

Berichten: 2940
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:51

Als hij fokt voor de Nimrod is hij denk ik ook wel selectief met wie er een hond krijgt, of niet?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 09:58

joyce83 schreef:
En een Flatcoated retriever?

Misschien een optie om die kennis te vragen om een keer bij een les te aan kijken. Of dat hij lessen heeft waar een FT in mee loopt of dat hij een fokker kent met stabiele honden?


Een flatcoated is 'het' ook niet. Leuke honden maar niet voor ons.
En ik zal mijn kennis eens vragen, daar krijg ik vast een beter beeld.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 10:00

VogeltjeM schreef:
Mijn werkgever heeft echt een geweldige fieldtrial. Hij was de rustigste van het nest en liet vrij weinig drive zien, en werd daarom geplaatst als huishond ipv als jachthond. Hij is echt superknap en superlief, hebben ze een hele fijne huishond aan. Precies wat jij omschrijft eigenlijk. Ik zou dus vooral zoeken naar een fokker die zijn puppy's op karakter plaatst.


Dit klinkt idd precies naar wat wij zoeken :)
De sleutel ligt voor ons denk ik ook bij een goede fokker die met ons mee denkt.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:02

Dat sowieso, en ook in een nest dat wordt gefokt voor de (top)sport zijn er altijd wel pups die gewoon niet geschikt zijn en die ook warme mandjes nodig hebben ;)

Ik hoor ook goede dingen over Second Off April

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:12

soms hebben de geleidehonden scholen pups, die het net niet hebben bij de puppytesten, maar geweldig gefokte hondjes zijn met geteste ouders qua gezondheid.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:29

Onze hond is 50/50 gefokt. Geweldig nest voor gezinnen die net iets meer met de honden doen.
Onze moest voldoende energie hebben om met onze appenzeller te matchen, dat is gelukt.
Heerlijke hond, heeft wel een flinke wandeling per dag nodig ( naast de normale rondjes bedoel ik dan), maar heeft dan niet perse hersenwerk er nog naast nodig. Kan uren onvermoeid door gaan ( wel minder dan onze appie).
Niet onzeker maar ook niet de gemiddelde goedsul labrador.
Hij waakt wel, in het donker mogen onbekende mensen niet recht op ons af komen, het hupsen en springen bij enthousiasme, jachtdrive maar prima baasgericht. Al moest hem als pup wel echt verteld worden dat hij niet zelf hoefde te bedenken wat de bedoeling was := .

Kwa bouw, hij is de grootste van het nest en ook echt groot uitgevallen, maar wel slank gebouwd en wat spitsere kop.
En over onzeker of zenuwachtig zou ik me geen zorgen maken als je nu een jack russel hebt, die hebben dat veel meer dan een FT lab.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 03-12-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:30

Schuur_ schreef:
Dat sowieso, en ook in een nest dat wordt gefokt voor de (top)sport zijn er altijd wel pups die gewoon niet geschikt zijn en die ook warme mandjes nodig hebben ;)

Ik hoor ook goede dingen over Second Off April


Die krijgen voorlopig geen pups

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 16:05

smurffie schreef:
Onze hond is 50/50 gefokt. Geweldig nest voor gezinnen die net iets meer met de honden doen.
Onze moest voldoende energie hebben om met onze appenzeller te matchen, dat is gelukt.
Heerlijke hond, heeft wel een flinke wandeling per dag nodig ( naast de normale rondjes bedoel ik dan), maar heeft dan niet perse hersenwerk er nog naast nodig. Kan uren onvermoeid door gaan ( wel minder dan onze appie).
Niet onzeker maar ook niet de gemiddelde goedsul labrador.
Hij waakt wel, in het donker mogen onbekende mensen niet recht op ons af komen, het hupsen en springen bij enthousiasme, jachtdrive maar prima baasgericht. Al moest hem als pup wel echt verteld worden dat hij niet zelf hoefde te bedenken wat de bedoeling was := .

Kwa bouw, hij is de grootste van het nest en ook echt groot uitgevallen, maar wel slank gebouwd en wat spitsere kop.
En over onzeker of zenuwachtig zou ik me geen zorgen maken als je nu een jack russel hebt, die hebben dat veel meer dan een FT lab.


Klinkt als een heerlijke hond! Fijn zeg :o
En onze jack russel is idd ook wat onzeker. Prima te handelen.
We hebben vroeger een labradoodle gehad en die was zo ontzettend nerveus dat ik daar zelf ook nerveus van werd := Dat was echt geen goede match. Vandaar dat ik daar wat huiverig voor ben.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 02:48

Ik heb ook een labje uit een werklijn. Super hond, maar heb er met training echt mijn handen vol aan, ze ziet, merkt en onthoudt alles en heeft een enorme drive. Prachtige eigenschappen voor tijdens het werk, maar het vraagt veel om dat goed te begeleiden. Ik ben daarom nu ook van trainer geswitcht, moet vooral echt heel gericht (blijven) werken aan beheersing en steadiness.

De uitknop in huis werkt prima, ook als we een weekje weinig tijd hebben.

Lughnassadh

Berichten: 1809
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 03:34

Ik heb 2 labjes gehad. Inmiddels zijn beide overleden. Officieel showlijnen maar zo zagen ze er beide niet uit. Ook niet lomp, plomp, etc. Voeding en opvoeden doet een hele hoop. Beide waren ook geen makkelijke jongens. Ze pasten niet in het plaatje makkelijk en goede op te voeden sul zeg maar. Dus ook binnen de showlijnen zijn echt wel leuke labjes met een drive te vinden alleen daar moet je wat meer moeite voor doen om ze te vinden.

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 05:46

Majabeestje schreef:
Wat leuk om jullie ervaringen te lezen :)


We lopen nu dagelijks minimaal een uur met onze hond. Dan loopt ze ook los. Dit is naast de gewone loopjes voor poepen/plassen.

Het lijkt mij erg leuk om jachttraining te gaan doen. Daar is onze jack russel niet geschikt voor. Ze is best een prinses en haat natte pootjes en kou :+

Maar de hond moet ook huishond kunnen zijn. We hebben 2 pubers in huis en het komt sporadisch voor dat de wandeling van een uur in het water valt. Dan is een hond die daar naar van wordt niet de bedoeling.
En de hond moet thuis ook rustig kunnen slapen zonder steeds zenuwachtig om mij/ons heen te lopen. Dus als er gewerkt/gewandeld is dan moet ie ook 'uit' kunnen ;)


Ik heb geen ervaring met de field trial labrador, maar ik heb wel 2 honden van werk rassen. Eentje een soort light versie, omdat er al een tijd meer richting erf / familie hond gefokt is. De andere komt uit het Noorden van Canada en is een mix van werkrassen. Met waar ze vandaan komt is de kans groot dat haar ouders ook echt werkhonden waren.

Het verschil tussen de 2 is best groot. We hebben bij beide wel een goede uit knop erop en in huis zelf zijn ze redelijk rustig. Maar waar de light versie je vooral aanstaart als die erop uit wilt, gaat de andere zichzelf vermaken. En dat is best pittig. Vooral mijn man vindt haar echt wel pittig, omdat ze zich graag vermaakt met dingen die niet echt mogen (al het bestek uit de la halen en op kauwen of planken uit de schutting trekken etc).

1 dag in de zoveel tijd komen we weg met "minder" doen (voor hun is een rustige dag 3x 30 - 60 minuten wandelen waarbij tempo met veel snuffelen wordt afgewisseld), de dag daarna is het dan vaak wel feest qua kattenkwaad. Vandaag hebben ze bijvoorbeeld 1x 60 minuten en 1x 2 uur (los in de bergen) gewandeld plus een fitness and training sessie en hersenwerk. En nog is ze niet perse kalm en rustig (maar niet nerveus ofzo), want we hebben gisteren weinig gedaan. De andere vond het allemaal wel oké, al is hij ook blij dat we nu nog een rondje gaan doen.

Jullie standaard (van 1x een uur en daarna een paar kleine rondjes) zou denk ik niet genoeg zijn voor die van mij. En ja er zal wat gewenning bij zitten, maar ook echt wel de aard van de werkhonden. Opnieuw, ik ken de FT zelf niet (al heb ik meerdere aan het werk gezien, geweldige dieren) maar wilde wel de voorzichtige nood van weet waar je aan begint met zo'n ras meegeven

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:48

Ik ken meerdere mensen die een FT Lab hebben maar die werken er allemaal mee (jagen, jachttraining). Enkel een uurtje wandelen op een dag zou deze honden geen voldoening geven. Met het werk dat ze bij deze mensen krijgen zijn het prima honden, niet nerveus, wel héél slim en als je daar niet mee om kunt gaan kunnen ze wellicht als nerveus bestempeld worden.
In onze jachttrainingsgroep zitten ook mensen met een “gewone” Lab maar wel het sportieve type (maar geen officiële FT), wel uit goed werkende ouders. Super leuke sportieve hond, doet het enorm leuk in de training, heeft ook SJP diploma’s gehaald maar is verder gewoon ook een heel chille huishond. Met wat jij voor ogen hebt, zou ik eerder voor zo’n Lab kiezen ipv een field trial :)

Ik vind zelf de FT ook ontzettend leuk en heb die ook serieus overwogen, maar mijn hart ligt toch wel echt bij de Tollers dus een tweede hond erbij moet ook weer een Toller worden :D Super in het werk, enorme will to please, thuis een prima uit-knop als hij voldaan is, extreem slim maar kan in verkeerde handen snel als nerveus of angstig bestempeld worden. Er zijn tegenwoordig echt wel veel Tollers met gedragsproblemen en deels komt dat door ondoordacht fokken (veel broodfok maar ook bekende fokkers die IMO niet genoeg op het karakter letten) en deels ook doordat heel veel mensen dit ras aanschaffen omdat ze er zo leuk uitzien maar vergeten dat ze een werkhond in huis halen. Drie keer per dag een rondje om de kerk worden de meeste niet leuker op.
Maar een totaal andere hond als de FT dus ik dwaal af :)

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:10

Ik heb altijd all purpose labradors gehad. Ik houd zelf van een slankere, hoog op de poten staande hond met een fijne energie en lief karakter. Ik heb er altijd alle kanten mee op gekund. Lekker actief is sport en spel, maar super sociaal naar mens em dier en makkelijk om overal mee naar toe nemen. En ook prima om het bij een wandeling van een uurtje te laten zonder dat hij je huis daarna afbreekt.

Ik vind bepaalde show types niet mooi en ook niet alle field trails. Mijn type hond zit er echt tussen in, ook wat uiterlijk betreft.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 22:46

Heeft iemand ook ervaring met een tweede, grote hond bij een kleine hond?
We neigen toch wel naar de labrador maar twijfelen of het leuk is voor onze 'jack teckel' nu. Daardoor kijken we ook maar andere, kleine rassen maar we vinden zelf de labrador toch wel erg leuk..

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:49

Ja, een pup van een groot ras bij een oude, kleinere hond. Dat is steeds goed gegaan maar de oudere gaf grenzen aan en die heeft de pup steeds gerespecteerd.

Wel vind ik dat honden van eenzelfde type en grootte beter met elkaar kunnen spelen dan wanneer er een groot verschil is in grootte of in spel.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 00:10

Dat denk ik ook, dat 2 honden van dezelfde grootte/ras elkaar beter 'snappen'.
Ik zie dat eigenlijk nu al wel met onze hond. Ze gaat grote honden het liefst uit de weg en ze is best onderdanig dan. Ze geeft haar grenzen dan ook onvoldoende aan.
Een vriendin heeft jack russels en daar speelt ze erg leuk mee. En de pup gaat ze goed mee om, ze corrigeert hem keurig en negeert waar nodig.
Ik ben een beetje bang dat een enthousiaste labrador teveel voor haar is.. Helaas voor ons dan:(

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:02

Wij hebben altijd Jack Russels gehad met 4 grote honden (herders en labradors), nooit problemen gehad.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:57

Onze tweejarige labrador is erg enthousiast en lomp, maar houdt wel zichtbaar rekening met kleine kinderen en dieren in zijn spel. Natuurlijk zegt één ervaring niet zoveel, maar ik zou het niet meteen uitsluiten.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:02

Sem_ schreef:
Onze tweejarige labrador is erg enthousiast en lomp, maar houdt wel zichtbaar rekening met kleine kinderen en dieren in zijn spel. Natuurlijk zegt één ervaring niet zoveel, maar ik zou het niet meteen uitsluiten.


Ja die ervaring deel ik ook hoor. Mijn 2-jarige grote kan mooi -en voorzichtig- spelen met de lhasa apso van mijn vriendin. Ze past zich echt aan, ook aan de grootte want erg vaak gaat ze liggen om dezelfde hoogte te komen :) . Maar toch, echt haar spel spelen, en voluit kunnen gaan, dat kan ze pas bij de duitse staande van een andere vriendin.

JesdaJinn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wie heeft ervaring met de field trail labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:40

Ik heb 2 border collies en mijn pomeriaan is nu 6 maand. Gaat prima. Pomeriaan gaat gewoon mee. Speelt leuk met 1 van mijn bcs.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:23

Mijn grote field trail gaat super met de kleintjes.

Eelmo

Berichten: 2940
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:09

Lukasje schreef:
Sem_ schreef:
Onze tweejarige labrador is erg enthousiast en lomp, maar houdt wel zichtbaar rekening met kleine kinderen en dieren in zijn spel. Natuurlijk zegt één ervaring niet zoveel, maar ik zou het niet meteen uitsluiten.


Ja die ervaring deel ik ook hoor. Mijn 2-jarige grote kan mooi -en voorzichtig- spelen met de lhasa apso van mijn vriendin. Ze past zich echt aan, ook aan de grootte want erg vaak gaat ze liggen om dezelfde hoogte te komen :) . Maar toch, echt haar spel spelen, en voluit kunnen gaan, dat kan ze pas bij de duitse staande van een andere vriendin.


Een van de beste vriendjes van de mijne is een teckel :+ Hij gaat idd ook altijd liggen zodat ze op dezelfde hoogte kunnen bekvechten. Maar idd, het leukste speelt hij met zijn grote-grote vrienden. Al loopt er hier ook een jack russel waar hij wel flink lomp mee kan doen, dus het zal ook een beetje afhangen van hoe de kleine hond is.