Onze Taco

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Onze Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 17:59

Hallo allemaal,

Onze Taco, een goldendoodle, is nu ruim 3½ jaar oud. Op de leeftijd van 4½ maand hebben we al een bekkenkanteling bij hem uit moeten voeren omdat zijn heupen zo enorm slecht zijn vanwege HD. We hebben toen eerst de slechtste kant laten doen, met 9 maanden een controle foto om te kijken of de andere kant ook konden doen. Helaas kon die kant al niet meer vanwege de al aanwezige botwoekering. We zijn altijd met hem naar de Fysio blijven gaan omdat hij daar zoveel profijt van heeft. We gaan nu eens in de 6 weken. Nu vond ik hem de laatste tijd zo rustig worden, overleg met zijn fysio, is dit omdat hij de leeftijd heeft om wat rustiger te worden of is er wat? Zij kent hem door en door, hij komt er al 3 jaar. Hij voelt net als altijd en het klinische beeld wat hij laat zien is goed. Pijnuitingen heeft hij zelden. Een paar weken geleden contact gezocht met de dierenarts, overleg gehad om hem eens een poosje op de pijnstilling te zetten, wat zou dat doen? Verbetering of niet? We zijn de pijnstilling gestart, al binnen een dag hebben we een compleet andere hond, nog blijer, nog meer aanwezig, nog vaker willen spelen, de rem is er compleet vanaf. In de tussentijd stond de afspraak al gepland bij de Fysio, ook zij merkte het direct aan hem, een hele andere hond. Lichamelijk nog steeds hetzelfde aanvoelen dat wel.
Dus afgelopen week hebben we foto's gemaakt. Bij de controle voor het eventuele roesje kwam een hartruis naar voren, was nooit eerder geconstateerd. Dus eerst een echo gemaakt om te kijken waar dit ruisje vandaan komt. Dit bleek geen ruisje te zijn wat een roesje niet in de weg staat dus op naar de foto's. Daar zijn we allemaal enorm van geschrokken. Zijn rug ook direct mee gepakt, die is goed. Maar zijn heupen en de koppen.... Wat een drama zeg, zo bijzonder dat we zo'n vrolijke lieve hond hebben die zo graag lekker actief met je mee gaat naar het bos elke dag weer. Mijn man en ik hebben samen besloten we gaan hem niet meer opereren, dierenarts en Fysio kunnen zich daar goed in vinden. We kiezen voor een kort en goed leven dan opereren en een lange revalidatie daarna en dan wat? Dus we gaan door met de Fysio en de pijnstilling, om hem de rem terug te geven gaan we dat afbouwen naar zoveel pijnstilling dat hij toch blij is maar net een randje pijn voelt voor een rem, want die rem heeft hij echt nodig.
Ik merk dat dat laatste aan mij knaagt, je gaat hem dus bewust pijn laten voelen, eigenlijk om hem nog langer bij je te kunnen houden, ben ik niet egoïstisch bezig????


Afbeelding

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:39

Ik zou hem geen rem geven. Hij is toch opgegeven, om het maar even grof te zeggen. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn jack Russel. Ook niet meer te helpen, alleen nog maar te rekken.
Die heb ik zo hoog op de pijnstillers gegeven dat hij écht zichzelf kon zijn. En toen het na 3 dubbele pijnstillers er doorheen kwam heb ik hem laten gaan. Hij was 4 jaar oud.
En ik heb er geen seconde spijt van gehad, hij heeft het nog een paar weken heel erg fijn gehad.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Onze Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:45

Unpopular opinion: bij ons zou het einde verhaal zijn. Hij heeft zo te lezen al teveel pijn om nog normaal te doen. Er is geen oplossing op lange termijn. Dus ik zou nog een paar mooie dagen samen doorbrengen en hem dan in laten slapen. Ik zou niet gaan middelen met pijnstillers of wachten op nog meer pijn.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 09:48

Pluttersput schreef:
Ik zou hem geen rem geven. Hij is toch opgegeven, om het maar even grof te zeggen. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn jack Russel. Ook niet meer te helpen, alleen nog maar te rekken.
Die heb ik zo hoog op de pijnstillers gegeven dat hij écht zichzelf kon zijn. En toen het na 3 dubbele pijnstillers er doorheen kwam heb ik hem laten gaan. Hij was 4 jaar oud.
En ik heb er geen seconde spijt van gehad, hij heeft het nog een paar weken heel erg fijn gehad.

Geen rem zegt mijn gevoel ook voor zolang als we hem nog bij ons mogen hebben. Heb hem vanmorgen weer de zwaardere dosis gegeven. Zolang als hij aangeeft alles nog te kunnen en leuk te vinden is het goed, daarbuiten is het voor mij duidelijk dat het klaar is.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 09:52

Doubtless schreef:
Unpopular opinion: bij ons zou het einde verhaal zijn. Hij heeft zo te lezen al teveel pijn om nog normaal te doen. Er is geen oplossing op lange termijn. Dus ik zou nog een paar mooie dagen samen doorbrengen en hem dan in laten slapen. Ik zou niet gaan middelen met pijnstillers of wachten op nog meer pijn.

Hij gaf pas de laatste maand een hele kleine verandering in gedrag aan, namelijk iets rustiger tussen alle gewone dagelijkse uitspattingen door die hij nog altijd heeft. Alleen met de pijnstilling was hij dus niet meer dat hele rustige. Voor nu heb ik besloten om hem weer de normale dosis pijnstilling te geven. Als ik met die dosis pijnstilling ga merken dat hij weer rustig wordt of toch pijnuitingen gaat geven is het voor hem klaar hoe graag je ze ook tot een oud baasje bij je wilt houden, daar ben ik altijd wel eerlijk in geweest met alle dieren waar je mee voor die keuze stond. De fysio kent hem ook door en door en daar blijven we gewoon naar toe gaan, zij is ook zo dat ze zal aangeven dat ze veranderingen bij hem op zal merken.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Onze Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:36

Ach, zo jong nog...

Ik heb ook een hond gehad, met 5 maanden kwamen we erachter dat hij ongelooflijk slechte heupen had, conclusie was dat hij nieuwe heupen moet krijgen, maar de kosten waren zo hoog daarvan, plus dat dat ook geen garantie zou geven op een heel lang leven dat we besloten hebben, dan maar een kort leven, maar wel 100% honds leven..

Hij heeft dus álles mogen doen wat hij leuk vond, balletjes gooien, heel veel spelen met de andere honden heel veel zwemmen, nu hebben we het geluk een 'eigen' sloot te hebben, dus zolang het kon, zwom hij iedere dag..

Hij is tot zijn 10de jaar pijnstiller vrij geweest, en vanaf zijn 11de heeft hij Librela gekregen, die heeft hem nog bijna een jaar extra gegeven.

Wat heel belangrijk is, is dat je echt de bespiering optimaal krijgt, die vangt zoveel op bij HD...Ik weet niet of je met Taco kan gaan zwemmen of door water lopen? Zwemmen is echt super goed bij HD.

Ik hoop dat je toch nog een tijd kan genieten van Taco, en Taco van zijn leven... :knuffel:

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Onze Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 10:56

Zwemmen is hij niet van, pootje baden wel, dat doen we ook regelmatig. Zijn bespiering is super, dat heeft de dierenarts afgelopen week nog bevestigd, fysio zegt het ook regelmatig. Taco houdt er van om lekker door het bos te struinen samen met zijn vriendinnetje Mila. Dat doen we dan ook elke morgen, lekkere wandeling zonder dat er andere honden zijn want dan is hij lekker ontspannen en maakt hij echt fijne km-ters . Gelukkig staan zowel de dierenarts als de fysio achter onze beslissing om te gaan voor een goed hondenleven, geen leven met onnodige operaties en de daarbij behorende revalidatietijd.
Nieuwe heupen geven inderdaad niet dat wat baasjes vaak er van hopen of verwachten.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Onze Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:23

Lekker hond laten zijn, en dan zien waar het schip strand, hebben wij toen ook bij Buddy gedaan , en hij mocht bijna 12 worden, ik hoop dat jullie Taco ook dat geluk mag gaan hebben..

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Onze Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 12:47

Dat zou geweldig zijn als hij de leeftijd van Buddy mag halen!

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:15

meggiemeg schreef:
Hij gaf pas de laatste maand een hele kleine verandering in gedrag aan, namelijk iets rustiger tussen alle gewone dagelijkse uitspattingen door die hij nog altijd heeft.


Ah ik kreeg in de OP een andere indruk, omdat je het daar hebt over “zo rustig worden” en “een heel andere hond”. Maar dan zou ik idd wachten tot de pijn erger wordt.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:32

Ik zou dit best een moeilijke vinden. Wat voor mij met onze hond (forse artrose overal) een enorme eye opener was, is dat een hond zijn pijn niet zomaar laat zien. Instinctief gezien is dit namelijk helemaal niet handig. Dus als een hond pijn laat zien, is de last vaak al veel hoger dan wij denken. Ook het spelen vind ik daarin niet altijd een goede raadgever; mijn hond kan spelen als een malle, maar daarna hypothetisch gezien compleet mank lopen van de pijn. Dus met dat in het achterhoofd zou ik niet blindelings afgaan op de signalen die de hond afgeeft, maar goed in overleg gaan met de dierenarts. Ik heb de afspraak met mijn dierenarts dat als het te slecht wordt, hij wel aan ons kenbaar maakt dat we moeten stoppen met de maandelijkse injecties.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 20:03

Doubtless schreef:
meggiemeg schreef:
Hij gaf pas de laatste maand een hele kleine verandering in gedrag aan, namelijk iets rustiger tussen alle gewone dagelijkse uitspattingen door die hij nog altijd heeft.


Ah ik kreeg in de OP een andere indruk, omdat je het daar hebt over “zo rustig worden” en “een heel andere hond”. Maar dan zou ik idd wachten tot de pijn erger wordt.
het was voor mij wordt hij rustiger omdat hij de leeftijd er voor heeft of omdat hij pijn heeft, dat laatste was al snel duidelijk, voor nu mag hij lekker genieten zolang het een waardig leven is

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 20:06

Renee1991 schreef:
Ik zou dit best een moeilijke vinden. Wat voor mij met onze hond (forse artrose overal) een enorme eye opener was, is dat een hond zijn pijn niet zomaar laat zien. Instinctief gezien is dit namelijk helemaal niet handig. Dus als een hond pijn laat zien, is de last vaak al veel hoger dan wij denken. Ook het spelen vind ik daarin niet altijd een goede raadgever; mijn hond kan spelen als een malle, maar daarna hypothetisch gezien compleet mank lopen van de pijn. Dus met dat in het achterhoofd zou ik niet blindelings afgaan op de signalen die de hond afgeeft, maar goed in overleg gaan met de dierenarts. Ik heb de afspraak met mijn dierenarts dat als het te slecht wordt, hij wel aan ons kenbaar maakt dat we moeten stoppen met de maandelijkse injecties.
klopt wat je zegt, voordat ze iets laten zien ben je al heel stuk verder in waar ze last van hebben. Ik rem hem wel af als het te hard gaat in het spel met onze andere hond, die is 1 jaar jonger en iets groter .

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:25

Zijn de fokkers nog ergens verantwoordelijk, zijn die op de hoogte, hebben die meebetaald?
Op 4.5 maand oud al zulke slechte heupen.
Tegenwoordig kun je een fokker nog aansprakelijk stellen als je pup erfelijke aandoeningen krijgt, tot ongeveer een leeftijd van 6 maand.
Dus daar zat jullie hond nog ruim onder.
Weet je iets over de (voor)ouders van je hond?
Het is ontzettend triest dat je hond al zo jong zo deze klachten heeft.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Onze Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:25

Als ik even vaar op hoe ik het zelf zou doen.. Jij, en daaraan ondergeschikt de dierenarts en fysio, kent je hond het beste. Ik denk dat je kunt zien of hij nog iets kenmerkends aan opgewektheid heeft. Bij onze hond is dat zijn flos pakken, voorpoten plat, kont in de lucht, een bepaalde hoeveelheid op zn kussen liggen, lengte van de wandeling voor hij begint te sjokken, daaraan kan ik zien of ie blij en gelukkig is of niet. Misschien een fout advies, maar vertrouw op je intuïtie en observatie in dezen.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 09:21

mika11 schreef:
Zijn de fokkers nog ergens verantwoordelijk, zijn die op de hoogte, hebben die meebetaald?
Op 4.5 maand oud al zulke slechte heupen.
Tegenwoordig kun je een fokker nog aansprakelijk stellen als je pup erfelijke aandoeningen krijgt, tot ongeveer een leeftijd van 6 maand.
Dus daar zat jullie hond nog ruim onder.
Weet je iets over de (voor)ouders van je hond?
Het is ontzettend triest dat je hond al zo jong zo deze klachten heeft.

Fokker beweerde bij hoog en laag dat het niet bij de teef of de reu vandaan komt, dat ik te veel gedaan heb met hem als pup. Nou wij zijn ontzettend zuinig op al onze dieren, ik ben als ze pup zijn extra voorzichtig wat betreft traplopen (hoeft bij ons in huis ook niet we wonen gelijkvloers) en met springen en korte draaibewegingen. Hij wilde het wel aantonen dat zijn teef het niet was maar de papieren die hij door gaf klopte niet, was niet van de teef. Heb hem gezegd hem heel hard aan te pakken als hij nog 1 keer met die combinatie ging fokken en pups te koop aan ging bieden, heb dat niet meer gezien. Toen we gingen kijken bij Taco heb ik wel papieren en foto's gezien van wat de fokker beweerde dat de ouderhonden waren. Toen ik de foto's nog een keer opvroeg stonden er hele andere namen op de foto. Ik had namelijk foto's gemaakt van de papieren en de foto's. Maar goed onze Taco is er niet meer mee geholpen, we hebben geen cent gezien van de fokker. Zolang hij maar niet meer fokt met de teef of de reu ben ik al tevreden.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 09:22

Renee1991 schreef:
Als ik even vaar op hoe ik het zelf zou doen.. Jij, en daaraan ondergeschikt de dierenarts en fysio, kent je hond het beste. Ik denk dat je kunt zien of hij nog iets kenmerkends aan opgewektheid heeft. Bij onze hond is dat zijn flos pakken, voorpoten plat, kont in de lucht, een bepaalde hoeveelheid op zn kussen liggen, lengte van de wandeling voor hij begint te sjokken, daaraan kan ik zien of ie blij en gelukkig is of niet. Misschien een fout advies, maar vertrouw op je intuïtie en observatie in dezen.

Klopt, ik zie aan de kleinste signalen al wel of hij die dag een goede of mindere dag heeft, of dat hij moe wordt met wandelen en dat het net te gek is geweest. Ik vertrouw daar ook wel op wat hij mij laat zien. De fysio kent hem door en door, daar komt hij nu 3 jaar en elke 6 weken. Zij voelt het natuurlijk wat ik dan weer zie.