Welk dier vermoord mijn konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:42

Je zou eens een konijnen opvang kunnen bellen om te vragen of die het weten. Bv het knaaghof in den haag weet superveel over konijnen en vermoedelijk ook wel type gaas je kunt hebben om dit te voorkomen. Zal daar eens een telefoontje aan wagen!
Ik heb zelf ooit ook een groot konijn doodgehad door een ontsnapte fret, dat ging om een enkele beet in de hals en is ook door konijnengaas weten te komen.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:44

Sabri schreef:
Je zou eens een konijnen opvang kunnen bellen om te vragen of die het weten. Bv het knaaghof in den haag weet superveel over konijnen en vermoedelijk ook wel type gaas je kunt hebben om dit te voorkomen. Zal daar eens een telefoontje aan wagen!
Ik heb zelf ooit ook een groot konijn doodgehad door een ontsnapte fret, dat ging om een enkele beet in de hals en is ook door konijnengaas weten te komen.



Om de marter tegen te houden hoef je niks van konijnen te weten maar van Marters. Er is echt maar één soort gaas dat ze tegenhoud.

En dan nog moet er gezorgd worden dat ze er niet onder door kunnen graven want ze graven dus rustig anderhalve meter.

Konijnen maar zeker ook kippen dat is een hele fijne maaltijd voor een marter. En als ze eenmaal hun zinnen erop zetten dan zullen ze het krijgen ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:51

Ik zou ook aan een marter/bunzing denken.
Een enorme rat zou eventueel ook nog kunnen.

Wat ontzettend naar om je dieren zo te vinden! :\

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:35

Ik ga mee in het marterverhaal. Veel sterkte.

Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:39

Een marter is zo heel erg klein nog niet hoor, eekhoorn formaat zijn ze hier. 3.5 en 3.5 laat ze makkelijk binnen.

Mijn konijnen hebben een grote ren en een nachtren. De nachtren bestaat uit hun binnenhok en een kleine ren er aan. Die kleine ren is dan makkelijker te beveiligen dan een grote.

Ik heb als gaas, dik voliere gaas. Ik dacht 2cm.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:50

Bij ons was het een boommarter. We hebben het terug gezien op de camera hoe hij binnenkwam en ons konijn vermoorde en zijn hoofd opvrat.

Onze ren was afgesloten rondom met martergaas. Hij is via een hele kleine sleuf via de bovenkant van de poort naar binnen gegaan. Als ik het niet had gezien op de camera dan had ik het niet geloofd.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:00

Waar zitten je overgebleven konijnen nu trouwens? Want kans op terugkeer vannacht is groot. Ze tijdelijk verplaatsen totdat je de ren kan verbouwen is wel aan te raden.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:04

Oei dat zijn marter achtige indd. Daar hebben wij ook ooit een bezoek van gehad. Alle hoofden eraf gebeten en meegenomen. Echt verschrikkelijk om je dieren zo te vinden. En die zijn heel venijnig en vindingrijk.
Misschien toch snachts je konijnen apart opsluiten, ook niet leuk maar beter dan dit.

paars

Berichten: 5583
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:09

Wat een horror om mee te maken zeg. Hoop dat je de dader vannacht op camera vangt. Je zou idd bijna iets van eten in de kooi achterlaten om hem/haar te lokken.
Gelukkig zitten je overgebleven konijnen vannacht veilig.
Sterkte en succes om je kooi hufterproof te maken.

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:32

Ik denk ook een marter en deze kan wel zo groot zijn als een wat slankere kat op korte poten. Als er ergens een gat is van ongeveer 5 centimeter dan kan een marter er doorheen.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:11

Melzazu schreef:
Ik denk ook een marter en deze kan wel zo groot zijn als een wat slankere kat op korte poten. Als er ergens een gat is van ongeveer 5 centimeter dan kan een marter er doorheen.



Je hebt idd marter achtige die wat groter zijn zoals de bunzing. Maar de hermelijn en vooral de wezel die zijn veel kleiner. Een wezel vrouwtje is niet veel groter dan 10CM lengte. Maar ze hebben een heel slank lijfje en kunnen zich slanker maken.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:22

Ik herken dit ook als een marter aanval. Vergis je niet, ze kunnen door hele kleine gaten heen. En ze staan erom bekend de kop te eten (of mee te nemen) en het lijf te laten liggen.

Hier zitten ze ook, daarom kunnen mijn konijnen ‘s nachts niet buiten blijven en zitten ze in een hok met dik gaas.

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:59

BeFunny schreef:
Melzazu schreef:
Ik denk ook een marter en deze kan wel zo groot zijn als een wat slankere kat op korte poten. Als er ergens een gat is van ongeveer 5 centimeter dan kan een marter er doorheen.



Je hebt idd marter achtige die wat groter zijn zoals de bunzing. Maar de hermelijn en vooral de wezel die zijn veel kleiner. Een wezel vrouwtje is niet veel groter dan 10CM lengte. Maar ze hebben een heel slank lijfje en kunnen zich slanker maken.


Hier lopen bij ons in de buurt “gewone” marters rond die echt zo groot zijn hoor. Dat hoeft echt niet meteen een bunzing te zijn.

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:01

Ai wat vervelend zeg!

Ik hoop dat je de dader aantreft vanacht.

Zitten de konijnen wel safe?

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:07

Melzazu schreef:
BeFunny schreef:


Je hebt idd marter achtige die wat groter zijn zoals de bunzing. Maar de hermelijn en vooral de wezel die zijn veel kleiner. Een wezel vrouwtje is niet veel groter dan 10CM lengte. Maar ze hebben een heel slank lijfje en kunnen zich slanker maken.


Hier lopen bij ons in de buurt “gewone” marters rond die echt zo groot zijn hoor. Dat hoeft echt niet meteen een bunzing te zijn.



Er staat ook zoals :j

Maar waar ik heen wilde is dat je ook kleine marter achtige hebt. En daardoor heb je een kleine Maas nodig om die buiten te houden. Want ook al zijn ze een flink stuk kleiner dan een konijn, Ze doden ze wel en ze eten ze.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 06:53

Marter, ik heb jaren konijnen en cavia’s gehad en het was af en toe raak helaas. Uiteindelijk om die reden ook gestopt met het houden van deze dieren buiten. Door de jaren heen zijn er zoveel gesneuveld dat t echt niet leuk meer was om ze in een grote ren te houden

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 07:03

BeFunny schreef:
Er staat ook zoals :j

Maar waar ik heen wilde is dat je ook kleine marter achtige hebt. En daardoor heb je een kleine Maas nodig om die buiten te houden. Want ook al zijn ze een flink stuk kleiner dan een konijn, Ze doden ze wel en ze eten ze.


Ah ik kreeg de indruk dat je bedoelde dat als ze groot zijn het een bunzing zou zijn :D

We zijn het volledig eens :j

En inderdaad vlak ook de kleintjes niet uit. Ongeacht de maat zijn het allemaal echte rovers.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:06

Ik vermoed ook een marter. Maar eerst even wat basisinformatie. In volgorde van grootte heb je de wezel, hermelijn, bunzing en dan de steenmarter.

De wezel wordt hier vaak beschuldigd, maar dat beestje is niet groter dan een dikke muis of kleine rat. Die kan ongetwijfeld naar binnen, maar is niet groot genoeg om twee konijnen zo te doden en ook nog eens op te eten.

Ik zou het eerder zoeken bij de hermelijn of bunzing. Afhankelijk van de grootte van de entree zou ik het bij een van die twee zoeken. Een kleine bunzing kan even groot zijn als een grote hermelijn. Maar bunzingen zoeken wat meer de huizen van mensen op. En ja, die eten graag de hersens. Het liefst nemen ze de prooi ook mee, maar dat zal hier niet gekund hebben.

Tenslotte de steenmarter. Die kan even groot zijn als een kleine kat. Die kan zeker een konijn doden, maar dan zou je ook ergens moeten zien dat hij erin is gekomen.

Overigens gaat kippengaas niet helpen, daar heb je echt vierkant volieregaas voor nodig. Het liefst zo stevig mogelijk, dus wat grotere maaswijdte. Kippengaas is heel slap, dat pakken ze met de bek en verbuigen het tot het mee geeft en breekt. Nertsengaas wordt vaak geroepen, maar dat is gaas waar kooien voor nertsen van gemaakt zijn en eigenlijk niet te krijgen. Volieregaas is gaaa met vierkante vakjes. Dat voldoet ook, maar kies niet de kleinste. Vaak is een maatje groter ook weer steviger.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:13

Vergeet de boommarter niet. Die lust ook wel konijn. Alleen komt die niet zomaar door het gaas heen.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:02

Hondenhaar is je oplossing tegen marters. Overal neerleggen en hangen flinke hoeveelheid.

Hier echt effectief geweest onder de auto en op zolder in het vorige huis hadden we er 2.
Hondenhaar en ze zijn verhuisd en nooit meer onder de auto gekropen

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 20:38

Bedankt voor de vele reacties, een marterachtige is denk ik het meest waarschijnlijk. De vorige aanvaller heeft mijn konijnen toen ook mee de grond in genomen, dus echt om mee te nemen. Die van nu kon denk ik toch niet zo makkelijk wegkomen.. wisselende meningen kwa formaten ook en waar ze door kunnen, het blijft toch een risico om ze 's nachts in de ren te houden ben ik bang. Voor nu gaan ze 's nachts in het 'nieuwe' nachthok, mijn moeder is flink aan de knutsel geweest gisteren en ze kunnen daar nu heel prima en veilig in. De volgende zorg is dat de mannen nu weg zijn, twee dames over. Ik wil hierna echt geen konijnen meer en ook geen extra konijnen, het is niet echt leuk op deze manier. Deze twee waren wel al dikke vriendinnen, dus hopelijk blijft het toch goed gaan :o Ik ga me voor nu eens inlezen in gaas, eens kijken wat we nog kunnen doen.

Yv_
Berichten: 19120
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:22

Ik kom nu waarschijnlijk over als een dom blondje, maar er gaat echt een wereld voor me open. Van een wezel heb ik weleens gehoord, maar verder moest ik echt googlen om te zien waar jullie het over hadden. En als ik zo'n beest ergens zou zien, zou ik denken dat het een ontsnapte fret was. Mijn excuus is dan wel dat er in de gehele omgeving van waar ik woon (kust nabij Hoek van Holland) geen enkel stipje te zien is dat er leven van die diertjes is (uitgaande van deze link https://images.e-vision.nl/naturetoday/ ... .jpg&w=770 ). Ergens wel gek, omdat het hier in de duinen krioelt van de konijnen...

Wat een nare manier van jagen hebben ze zeg, het lijkt me vreselijk om je eigen dier zo te moeten vinden. En dan zijn ze ook nog behoorlijk vindingrijk, dus het lijkt me een hele klus als je zulke rovers in de buurt hebt. Hoop dat de camera uitsluitsel kan geven en dat je gericht kunt beschermen TS. Succes!

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:40

Yv_ schreef:
Ik kom nu waarschijnlijk over als een dom blondje, maar er gaat echt een wereld voor me open. Van een wezel heb ik weleens gehoord, maar verder moest ik echt googlen om te zien waar jullie het over hadden. En als ik zo'n beest ergens zou zien, zou ik denken dat het een ontsnapte fret was. Mijn excuus is dan wel dat er in de gehele omgeving van waar ik woon (kust nabij Hoek van Holland) geen enkel stipje te zien is dat er leven van die diertjes is (uitgaande van deze link https://images.e-vision.nl/naturetoday/ ... .jpg&w=770 ). Ergens wel gek, omdat het hier in de duinen krioelt van de konijnen...

Wat een nare manier van jagen hebben ze zeg, het lijkt me vreselijk om je eigen dier zo te moeten vinden. En dan zijn ze ook nog behoorlijk vindingrijk, dus het lijkt me een hele klus als je zulke rovers in de buurt hebt. Hoop dat de camera uitsluitsel kan geven en dat je gericht kunt beschermen TS. Succes!

https://natuurenmilieudevechtstreek.nl/ ... la-nivalis

Op deze pagina een foto van een dode wezel naast een dode woelmuis (!). De grootte van een wezel wordt echt overschat. Ik denk niet dat je dan aan een fret denkt :-)

Een boom- en steenmarter zijn even groot. Alleen een boommarter is heel zeldzaam en komt niet snel bij mensen, terwijl een steenmarter overlast kan geven. De kans dat dit door een boommarter gedaan is, is wel heel klein. En voor de oplossing maakt een boom- of steenmarter niet uit. Die lijken enorm op elkaar.

Ik zou zelf mijn geld inzetten op een kleine bunzing. Het wordt kouder en dan trekken die meer naar mensen toe. Zeker vrouwtjes kunnen best klein zijn, soms de helft qua grootte vergeleken met mannetjes.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:16

Ik heb ze vaker gezien, toen ik nog bij mijn ex op de boerderij woonde was er een nestje ergens in het land onder een brug bleek later. Waren toen het terrein aan het opknappen en stonden een aantal stapels steltonplaten. Kwam eens in de vroege morgen aanlopen en toen zag ik een koppeltje van 5 stuks spelen op zo'n stapel, was heel leuk gezicht, echt dartelen, had helaas geen telefoon bij me om te filmen. Ze zijn enorm speels en zo jagen ze ook. Waren zo weg toen ze mij opmerkten. Heb er ook wel eens eentje met een geheel witte wintervacht bekeken die geschoten was door een jager. Gebitje als een kat, klauwtjes met van die voetzoolkussentjes. Echt een soort klein fredje. Inderdaad niet groot maar wel bijzonder omdat ik ze daarvoor nog nooit gezien had, maar ze zijn helaas erg schadelijk voor de weidefauna.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:56

beert schreef:
Yv_ schreef:
Ik kom nu waarschijnlijk over als een dom blondje, maar er gaat echt een wereld voor me open. Van een wezel heb ik weleens gehoord, maar verder moest ik echt googlen om te zien waar jullie het over hadden. En als ik zo'n beest ergens zou zien, zou ik denken dat het een ontsnapte fret was. Mijn excuus is dan wel dat er in de gehele omgeving van waar ik woon (kust nabij Hoek van Holland) geen enkel stipje te zien is dat er leven van die diertjes is (uitgaande van deze link https://images.e-vision.nl/naturetoday/ ... .jpg&w=770 ). Ergens wel gek, omdat het hier in de duinen krioelt van de konijnen...

Wat een nare manier van jagen hebben ze zeg, het lijkt me vreselijk om je eigen dier zo te moeten vinden. En dan zijn ze ook nog behoorlijk vindingrijk, dus het lijkt me een hele klus als je zulke rovers in de buurt hebt. Hoop dat de camera uitsluitsel kan geven en dat je gericht kunt beschermen TS. Succes!

https://natuurenmilieudevechtstreek.nl/ ... la-nivalis

Op deze pagina een foto van een dode wezel naast een dode woelmuis (!). De grootte van een wezel wordt echt overschat. Ik denk niet dat je dan aan een fret denkt :-)

Een boom- en steenmarter zijn even groot. Alleen een boommarter is heel zeldzaam en komt niet snel bij mensen, terwijl een steenmarter overlast kan geven. De kans dat dit door een boommarter gedaan is, is wel heel klein. En voor de oplossing maakt een boom- of steenmarter niet uit. Die lijken enorm op elkaar.

Ik zou zelf mijn geld inzetten op een kleine bunzing. Het wordt kouder en dan trekken die meer naar mensen toe. Zeker vrouwtjes kunnen best klein zijn, soms de helft qua grootte vergeleken met mannetjes.


Eens.

Bij fretten is dat ook daar heb je erbij van nog geen 500gram maar ook van ruim twee KG. En dat heb je ook zo bij de bunzing.