Welk dier vermoord mijn konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:26

Allereerst: ik beschrijf straks de verwondingen, dus als je daar niet tegen kunt, bij deze een waarschuwing.

Alvast bedankt voor het lezen, afgelopen nacht zijn 2 van mijn 4 konijnen vermoord door iets waarvan ik niet weet wat het geweest is. ik wil het wel HEEL graag weten, omdat ik nu niet weet hoe ik de 2 overlevers kan beschermen.

Mijn konijnen zitten in een ren van 3x7 en 2nogwat meter hoog. Het is een dichte ren, met een dak. Twee jaar geleden rond deze tijd zijn mijn vorige twee konijntjes door ik vermoed een zelfde soort dier gepakt. Toen had de ren echter nog een graafdeel in het midden wat dus niet betegeld was en is het beest via een tunnel in de ren gekomen (we vonden mijn konijntjes na 2 dagen pas terug, na flinke graafwerkzaamheden, enkele meters bij de ren vandaan onder de grond).

Na die moordpartij hebben we de hele ren betegeld, een aparte verhoogde bak met bodem gemaakt met zand zodat ze evengoed nog konden graven, alles beveiligd, afgelopen zomer is het dak nog vernieuwd en verstevigd. En nu.. weer een moordpartij. Het nare is nu vooral nog: we hebben geen idee hoe het deze keer binnen is gekomen.

Welk roofdier richt zich vooral op de ogen en hersenen van zijn prooi? Bij het ene konijn hebben ze via de nek naar de hersenen gevreten en zijn de ogen eruit gehaald. Bij het andere konijn zijn ze via het voorhoofd naar de hersenen gegaan en hebben ze ook de hersenen en de ogen opgevreten. Bij de konijnen van 2 jaar terug waren ook de koppies leeggegeten, ogen weg, daar waren alleen nog 2 oren aan een flap huid over. De rest van de lichamen van alle konijnen zijn nog helemaal intact.
Er is paniek geweest, want de paarden schrikken rond 3:30 's nachts en staan dan een tijdje verschrikt naar de ren te kijken. Het zijn redelijk grote konijnen, formaat grote kat en ik denk zo'n 4-5 kg.

Als ik weet wat voor beest het geweest is dan kan ik gerichter te werk gaan met het beveiligen van de ren voor de overige 2 konijnen. Voor komende nacht sluiten we de konijnen op in het losse nachthok en komt er een camera bij op de ren gericht, dan kunnen we hem spotten mocht het beest terugkomen voor meer.

Emj_23
Berichten: 1192
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:40

Jeetje, wat een naar verhaal. Er zijn natuurlijk maar een beperkte hoeveelheid roofdieren in Nederland. https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogd ... erterm=194
Aangezien het toch flinke konijnen waren valt denk ik een deel af. Misschien een vos?
Ik dacht eerste een steenmarter, maar die zijn minder groot dan je konijnen, dus of dat dan kan?

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:42

Bij kippen duid dat dacht ik op een wezel. Dus vermoed dat die ook je konijnen te pakken heeft gehad. Lastig, want die dieren zijn heel klein, behendig en komen door nogal wat gaatjes heen.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:43

Welke maat gaten heeft het gaas?

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:44

Ik vermoed ook een marter achtige.

Mijn fretten aten Iig zo :j

Om marters buiten te houden heb je Nertsen gaas nodig. Of dichte platen ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 29-11-23 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:45

kun je nergens pootafdrukken vinden van de dader?

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:50

Roofvogel? Valk? Havik?

prompter

Berichten: 11142
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:52

Door een dicht dak kan het geen roofvogel zijn, bovendien gaan die voor het vlees op het lijf meestal.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:53

Hoe groot zijn je mazen? Een marter kan door 4x4.
Hier in het voorjaar de konijnen kwijt geraakt aan een vos, die waren volledig verdwenen, van de eerste tot de laatste. Vos kan je uitsluiten als je er nog 2 lopen hebt.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:54

Babootje schreef:
Roofvogel? Valk? Havik?

Niet om 3:30 's nachts in de winter, zelfs in de zomer is het dan nog donker. Uil zou dan kunnen, maar zulke maten roofdieren buiten houden is niet zo moeilijk.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:55

Wildcamera ophangen in je ren. Dan weet je het snel genoeg.

Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:04

Ik vrees een marter.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:07

Klinkt als een marterachtige inderdaad.
Wij hebben lang konijnen gehad en in pak m beet 17 jaar tijd zeker een stuk of 10 kunnen begraven door moordpartijen met ongeveer dezelfde beschrijving als bij jou.
Wij hadden op enig moment driedubbel gaas, en dat tevens een meter diep de grond in gegraven, dat is heel lang goed gegaan.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:31

Bedankt voor de berichten. Vossen en roofvogels vallen af, die kunnen er écht niet in komen. De mazen zijn 3,5x3,5 en dat is nu al 6 jaar goed gegaan (gezien de vorige moordenaar via een tunnel kwam), zal er dan nu echt een marter door het gaas gekomen zijn? De gehele bodem is betegeld en er zit geen tegel los. Rondom de ren ligt grind, pootafdrukken zijn niet te vinden...

Als marterachtigen de beesten zijn die zo hun prooi eten dan moet het haast wel aan het gaas liggen, als het echter ook een wezel kan zijn dan moet je dus eigenlijk al met kippengaas aan de gang.. Kan een wezel een groot konijn aan??

De camera hangt, ben benieuwd.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:37

Brrr, wat akelig, sterkte!
Woon je buitenaf? Of in een woonwijk?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:40

Ratten.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:41

Een wezel zal eerder voor kleine knaagdieren gaan zoals muizen en lemmingen. Maar zijn echt niet onbekend met het pakken van konijnen en vogels.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:47

De konijnen wonen bij mijn ouders, buitenaf, aan het bos. Ik heb wel eens een steenmarter gezien toen ik daar zelf nog woonde. Ratten zitten er ook. Kan een rat zoiets doen? Die past natuurlijk makkelijk door het gaas..

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:52

Om echt te voorkomen dat er wat doorheen gaat zou ik er toch kippengaas plaatsen. Die hele kleine roofdieren komen relatief makkelijk door kleine openingen heen.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:58

Marter of marterachtige, wezel. Heb het voor je nagevraagd bij een ervaren jager, was typisch genoeg voor deze conclusie. Deze jager heeft zelf ooit eens gezien dat een marter een jonge haas in het veld greep door zich in de nek vaste te bijten en vast te houden. Ook al zijn ze klein, de gebitjes zijn als een kat, het zijn echte rovers. En hersenen is waar ze zich op richten. Ook gangen onder je hok door graven typisch. Doen ratten ook maar die zullen je konijnen niet zomaar vermoorden, dat zijn knaagdieren.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:08

Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 29-11-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:09

He bah, wat vreselijk om je lieve dieren op zo'n manier aan te treffen.. :(:)

Durf je het aan om de dieren te laten liggen? Apart van de levende konijnen natuurlijk. Grootste kans dat de dader dan nog even komt spieken.
Ik zou heel goed zoeken naar pootafdrukken, ook rondom de ren. Al kan ik me voorstellen dat jullie er vandaag veel gelopen hebben en de sporen daardoor weg zijn.

Lagen de dieren nu nog in de ren? Kan best zijn dat ze gepakt werden door een vos bijvoorbeeld (verkijk je niet op de smiegten) en er daarna ratten aan hebben gezeten.

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:10

Syberdepiep schreef:
Marter of marterachtige, wezel. Heb het voor je nagevraagd bij een ervaren jager, was typisch genoeg voor deze conclusie. Deze jager heeft zelf ooit eens gezien dat een marter een jonge haas in het veld greep door zich in de nek vaste te bijten en vast te houden. Ook al zijn ze klein, de gebitjes zijn als een kat, het zijn echte rovers. En hersenen is waar ze zich op richten. Ook gangen onder je hok door graven typisch. Doen ratten ook maar die zullen je konijnen niet zomaar vermoorden, dat zijn knaagdieren.


Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Fret/bunzing/marter/wezel zijn klein, maar hele behendige roofdieren, pakken rustig een konijn.

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:34

BrittS schreef:
Bedankt voor de berichten. Vossen en roofvogels vallen af, die kunnen er écht niet in komen. De mazen zijn 3,5x3,5 en dat is nu al 6 jaar goed gegaan (gezien de vorige moordenaar via een tunnel kwam), zal er dan nu echt een marter door het gaas gekomen zijn? De gehele bodem is betegeld en er zit geen tegel los. Rondom de ren ligt grind, pootafdrukken zijn niet te vinden...

Als marterachtigen de beesten zijn die zo hun prooi eten dan moet het haast wel aan het gaas liggen, als het echter ook een wezel kan zijn dan moet je dus eigenlijk al met kippengaas aan de gang.. Kan een wezel een groot konijn aan??

De camera hangt, ben benieuwd.


Een wezel is een marter achtige en die bijt het kippengaas gewoon door :j het enige gaas wat sterk genoeg is en daarnaast ook kleine mazen heeft dat is nertsengaas :j

Lukasje
Berichten: 11291
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:19

Ja, dat wilde ik net ook zeggen: is kippengaas sterk genoeg voor marterachtige? Die bijten zich makkelijk ergens door.

Pff TS, erg sneu je dieren zo te vinden.