Horen egels niet al lang in winterslaap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Horen egels niet al lang in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 22:46

Mijn kat stoof daarnet op volle snelheid af op iets wat buiten bewoog, en wat een egel bleek te zijn. De egel pareerde (rolde zich op) en toen mijn kat afdroop hobbelde de egel richting de tuin van de buren, die een houtwalletje hebben. Het was een vrij grote egel, ik neem aan volwassen, goed in de benen en actief.

Maar volgens mij hoort hij in winterslaap te zijn? Het is een graad of 3 en het waait onaangenaam (nabij IJsselmeer). Stel dat ik die egel nog weet te vinden in het donker, kan ik dan iets voor 'm doen? Of is het normaal dat ze af en toe te voorschijn komen in de donkere maanden?

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Horen egels niet al lang in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:24

Er schijnen nog genoeg prooidieren voor ze te zijn. Dus hij zal niet verhongeren.
Je kan even met de egel-bescherming contact opnemen, dan weet je wat je kunt doen. https://www.egelbescherming.nl/

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 01:03

Citaat:
De oudere egels beginnen hun winterslaap eind november of begin december. De jongeren gaan meestal pas slapen als het echt koud wordt, halverwege januari.

Van de dierenambulance.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 01:06

Ik heb een fanatieke egelaar in mijn sm vriendenkring en had er eea van meegekregen;

Ondervoede egels gaan niet in winterslaap
Vaak wordt gedacht dat de egels in november / december al lang in winterslaap zijn en dat bijvoeren vanaf dat moment geen nut meer heeft. Dit is een fabeltje. De eerste egels gaan normaal gesproken eind november in winterslaap, dit zijn de mannetjes. Vrouwtjes blijven langer wakker om hun jongen te verzorgen en bij te eten na een periode van zogen. Jonge egeltjes moeten eerst flink aansterken voor ze in winterslaap kunnen gaan, zij doen dit normaal gesproken vanaf eind december. Maar de jonge en volwassen dieren kunnen niet in winterslaap raken zolang ze ondervoed zijn. Bovendien kan een egel met te weinig vetreserves tijdens een winterslaap ontwaken omdat hij bij moet eten. Bijvoeren heeft daarom altijd zin.

https://hartvoordieren.nl/egels-helpen-voedsel/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 01:11

De egel die bij ons in de tuin zit is ook een jong van dit jaar en nog niet in winterslaap.
Zeker bij zachtere temperaturen kan dat nog best een aantal weken duren.
Ik blijf daarom gewoon net zo lang bijvoeren als dat hij/zij nog rond scharrelt.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Horen egels niet al lang in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 01:20

Ja, zeker de jongen van de late nestjes zijn nog niet op gewicht.

Lekker de bladeren laten liggen is ook fijn.

Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Horen egels niet al lang in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:21

Egels verlaten na 6 weken al hun jongen of ze er nu klaar voor zijn of niet. De late jongen moeten het dus zelf zien te doen. En velen doen dat dus niet. Volwássen egels die in de avond nog rondscharrelen is geen probleem, zie je ze overdag dan wel.
Zie je een kleintje,dan zou ik de opvang even bellen. Want een egel moet toch wel minimaal een pond wegen, willen ze de winter doorkomen. Heb je een egelhuisje, zet ook in de winter wat brokjes klaar, want de egels worden eens in de kleine 2 weken wakker en kunnen (hoeft niet) op zoek gaan naar voer.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 09:51

Dank jullie wel allemaal, ik woon in buitengebied (net buiten de bebouwde kom, het plaatsnaambord staat naast de oprit :P ) dus ik denk dat hier wel genoeg voedsel te vinden is voor een egel? Ben ongeveer een kwartiertje nadat Ju 'm gevonden had weer gaan kijken maar kon 'm niet meer vinden.

Maar goed om te weten dat het normaal is dat hij nog rondloopt. 't Was echt een beste egel, toen ik iets bruinigs zag bewegen dacht ik eerst dat het een rat of een wezeltje/hermelijntje was. Maar toen hij langs liep was het overduidelijk een egel.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Horen egels niet al lang in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:30


Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:17

tienus63 schreef:
Misschien open deur voor velen, maar hier iets over egels in de tuin.

Help de egel de winter door met deze tips van natuurbeschermer Tonnie Sterken https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160643 ... ie-sterken #rtvdrenthe

Alleen maar goed om mensen hier extra bewust van te maken

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:19

Ik steek even mijn lange neus ertussen :')

Als je toch wil bijvoeren, wat vooral net voor de winterslaap erg aan te raden is (maar heel het jaar rond is ook oké), raad ik de Iams kittenbrok aan.
Het meeste egelvoer in de winkels is eigenlijk erg slecht voor egels, met name het voer waar meelwormen, zonnebloempitten, pinda's of havermout in zit.
Op den duur kan dit zeker schadelijk zijn voor egels, denk aan metabolische botziekte etc.

https://www.facebook.com/groups/egelliefhebbers/permalink/1716237102212126/
deze facebook groep is erg duidelijk qua adviezen, erg handig. :j

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 20:41

Ik heb de egel sinds gisteravond niet meer gezien. Op zich ben ik er niet op tegen om bij te voeren. Denk alleen dat de katten van mijn buren eventuele brokjes heel rap zouden opeten. Ze krijgen minder vaak en minder goed te eten dan mijn katten :o

Wat eet een egel als hij zelf zijn eten zoekt? We hebben hier allerlei beestjes, slakken, insectjes, spinnetjes enz.

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:50

Koper schreef:
Ik heb de egel sinds gisteravond niet meer gezien. Op zich ben ik er niet op tegen om bij te voeren. Denk alleen dat de katten van mijn buren eventuele brokjes heel rap zouden opeten. Ze krijgen minder vaak en minder goed te eten dan mijn katten :o

Wat eet een egel als hij zelf zijn eten zoekt? We hebben hier allerlei beestjes, slakken, insectjes, spinnetjes enz.


Slakken maken slechts 1 tot 5 % uit van wat hun natuurlijk dieet zou zijn, en zijn weinig voedzaam.
Bovendien zijn slakken de voornaamste dragers van longworm. Egels eten eigenlijk van alles; rupsen, larven, regenwormen. Zelfs kleine gewervelde dieren zoals muizen, kikkers, padden en kleine vogeltjes.
Maar omdat dit steeds minder wordt, vooral in de winter, en Egels gewoonweg minder kunnen vinden tijdens het foerageren, zijn brokken met een hoog vleesgehalte echt aan te raden.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 21:00

O joh, aan muizen en kikkers volstrekt geen gebrek hier :')

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:00

Koper schreef:
Ik heb de egel sinds gisteravond niet meer gezien. Op zich ben ik er niet op tegen om bij te voeren. Denk alleen dat de katten van mijn buren eventuele brokjes heel rap zouden opeten. Ze krijgen minder vaak en minder goed te eten dan mijn katten :o

Wat eet een egel als hij zelf zijn eten zoekt? We hebben hier allerlei beestjes, slakken, insectjes, spinnetjes enz.


Om katten tegen te gaan die ervan willen snoepen, kan je simpel zoiets maken. Door de hoek in de buis kunnen egels er wel in en de (meeste) katten niet:

https://www.tuindingen.nl/blog/egels/egels-voederhuis?fbclid=IwAR272GARifS_bKynlx-XTbtoGgM5EwzuHK1v_zF7DAo2aLduIDLRM--k-ZM

Wintu

Berichten: 3008
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Horen egels niet al lang in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:15

Mijn 5 jonge egels zijn sinds vannacht allemaal in slaap. Er werd al minder gegeten, dus ik had al mijn vermoedens, maar sinds vannacht is er geen een uit geweest om te eten. Ze wegen tussen de 600 en 800 gram.