Gaat dit te ver?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jooosjefien

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20
Woonplaats: Sittard

Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 13:47

Ik kwam een filmpje online tegen waarin een meisje haar hond corrigeert nadat deze uitvalt. De reacties hier op zijn niet mis en ze wordt voor alles en nog wat uitgemaakt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn hond op een soortgelijke manier corrigeer. Heb geen moeite met een snuitkneep of een tik, en mijn hond reageert hier ook goed op.

Hoe zit dat op Bokt? Vinden we dit te ver gaan? Of corrigeer je zelf ook zo/nog steviger?

Hieronder het filmpje:

https://drive.google.com/file/d/1ME1Ldp ... p=drivesdk

(Moest hem even downloaden want de link werkte niet meer)

https://www.instagram.com/p/BnCNdHEBIRf ... BiNWFlZA==
Laatst bijgewerkt door jooosjefien op 25-11-23 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:52

De video doet het bij mij niet.

Maar dieren corrigeren is sowieso een lastig onderwerp. Ik denk dat je je vinger met dit topic in een wespennest steekt.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:56

Kan het filmpje niet bekijken.

Ik durf ook wel strenger corrigeren, maar ben van mening dat correctie in verhouding moet staan tot gedrag. Als het gedrag gevaarlijk is, is onmiddellijk en soms wat strenger corrigeren wel nodig.
Bij uitvallen naar andere honden ben ik over het algemeen meer voor je hond alternatief gedrag aanleren ipv corrigeren. Als je corrigeert geef je een signaal wat je niet wil, maar weet je hond nog niet wat hij dan wel moet doen….

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:57

Imo is ze vooral veel te laat met corrigeren waardoor het zo grof ‘moet’.
Ze had dit heel simpel kunnen voorkomen door hem van het begin te leggen waar ze hem legt. Als je kan voorkomen door gewoon op je dier te letten en je moet corrigeren ben je IMO altijd fout.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:01

jooosjefien schreef:
Ik kwam een filmpje online tegen waarin een meisje haar hond corrigeert nadat deze uitvalt. De reacties hier op zijn niet mis en ze wordt voor alles en nog wat uitgemaakt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn hond op een soortgelijke manier corrigeer. Heb geen moeite met een snuitkneep of een tik, en mijn hond reageert hier ook goed op.

Hoe zit dat op Bokt? Vinden we dit te ver gaan? Of corrigeer je zelf ook zo/nog steviger?

Hieronder het filmpje:

https://drive.google.com/file/d/1cIaKn- ... p=drivesdk

(Moest hem even downloaden want de link werkte niet meer)

https://www.instagram.com/p/BnCNdHEBIRf ... BiNWFlZA==


Ik zat te wachten op een flinke correctie maar als dit alles is.

Correcte timing misschien niet maar correctie op zich valt wel mee naar mijn mening maar tegenwoordig is alles zielig geloof ik.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:06

Lijkt me totaal onzinnig wat ze doet....

Waarom ligt eerst die hond 2 meter bij haar vandaan?
En oke dan ligt hij dichtbij .Maar nog verkeerd om leg hem dan normaal aan je voet.
en dan die tikken en de mond dichtknijpen? Hoezo heeft dat nut?

Ik vind de hond niet direct mishandeld, maar iets geleerd heeft hij zeker weten ook niet.
En als ik dit bij die van ons zou doen had hij mij denk ik terug gehapt na het neus dichtknijpen...das echt zo raar? Wie leert je dat als correctie?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 25-11-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:06

Ik denk juist dat er wel meer mensen hun hond mogen corrigeren. Tegenwoordig wordt alles met koekjes opgelost :o . En begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut van de positieve manier. Maar sommige honden of gedragingen hebben een andere aanpak nodig. Een een correctie of begeleiding op een eerlijke manier is dan voor iedereen beter.

Zelf had ik in deze situatie de hond anders opgezet zodat hij succes kon behalen ipv falen. Hoewel ik zelf niet voor zo’n correctie zou kiezen, zie ik echter ook niks heftigs om eerlijk te zijn.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:06

Ayasha schreef:
Imo is ze vooral veel te laat met corrigeren waardoor het zo grof ‘moet’.
Ze had dit heel simpel kunnen voorkomen door hem van het begin te leggen waar ze hem legt. Als je kan voorkomen door gewoon op je dier te letten en je moet corrigeren ben je IMO altijd fout.

Bovenstaande, de honden hebben al veel te lang interactie zonder dat de eigenaren het merken + dat ze te laat is met corrigeren ze is er ook veel te lang mee bezig, die hond heeft geen idee (meer) waar het over gaat. Als je zo corrigeert gaat hij echt niet vriendelijker worden naar andere honden, leer hem aan wat je wel van hem wil en dat hij zich niet overal mee bemoeit, al is een herder natuurlijk wel makkelijk in het willen regelen.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:08

simongek schreef:
Ik zat te wachten op een flinke correctie maar als dit alles is.

Correcte timing misschien niet maar correctie op zich valt wel mee naar mijn mening maar tegenwoordig is alles zielig geloof ik.

Ik heb al mijn hele leven honden en heb er nog nooit 1 zo gecorrigeerd.. als jij dit geen probleem vindt, vind ik eigenlijk best apart (ik wilde zeggen: schokkend maar dat is wat te grof).
En nee, ook vroeger werden onze honden niet zo gecorrigeerd.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:10

Hmmm, ik vind het behoorlijk over de scheef gaan, daarnaast te laat en daardoor onnodig heftig.

Triest.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:11

Esther schreef:
Ayasha schreef:
Imo is ze vooral veel te laat met corrigeren waardoor het zo grof ‘moet’.
Ze had dit heel simpel kunnen voorkomen door hem van het begin te leggen waar ze hem legt. Als je kan voorkomen door gewoon op je dier te letten en je moet corrigeren ben je IMO altijd fout.

Bovenstaande, de honden hebben al veel te lang interactie zonder dat de eigenaren het merken + dat ze te laat is met corrigeren ze is er ook veel te lang mee bezig, die hond heeft geen idee (meer) waar het over gaat. Als je zo corrigeert gaat hij echt niet vriendelijker worden naar andere honden, leer hem aan wat je wel van hem wil en dat hij zich niet overal mee bemoeit, al is een herder natuurlijk wel makkelijk in het willen regelen.

Maar ook in bij de baas blijven en luisteren. Áls je duidelijk bent. Dus: niet steeds wisselen van wanneer iets wel of niet mag. Zorgen dat hij weet waar zijn plekje is. Als ze hem van het begin bij haar gelegd had was er niks gebeurt. Maar een herder zo ver laten liggen en niet naar om kijken. ja, die neemt dan zelf beslissingen idd.

jooosjefien

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 14:28

DuoPenotti schreef:
En als ik dit bij die van ons zou doen had hij mij denk ik terug gehapt na het neus dichtknijpen...das echt zo raar? Wie leert je dat als correctie?


Raar? Dit is naar mijn mening de meestgebruikte en meest effectieve correctie voor een hond. Doet de moeder hond zelfs.. In mijn omgeving is dit de norm

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:32

Dat hebben wij op de club nooit geleerd, niet bij een pup en zeker ook niet bij een oudere.
dat een moeder dat doet met de juiste timing kan zijn, die is 10 stappen voor.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:44

jooosjefien schreef:
DuoPenotti schreef:
En als ik dit bij die van ons zou doen had hij mij denk ik terug gehapt na het neus dichtknijpen...das echt zo raar? Wie leert je dat als correctie?


Raar? Dit is naar mijn mening de meestgebruikte en meest effectieve correctie voor een hond. Doet de moeder hond zelfs.. In mijn omgeving is dit de norm

Ik heb puppy's gehad en nog nooit gezien dat moeders hun bek dichtbeet.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:49

jooosjefien schreef:
DuoPenotti schreef:
En als ik dit bij die van ons zou doen had hij mij denk ik terug gehapt na het neus dichtknijpen...das echt zo raar? Wie leert je dat als correctie?


Raar? Dit is naar mijn mening de meestgebruikte en meest effectieve correctie voor een hond. Doet de moeder hond zelfs.. In mijn omgeving is dit de norm

Je zou je eens kunnen verdiepen in de trainingsmethodes voor dieren en als ik het zo inschat de dominantietheorie achter me laten, die theorie is allang achterhaald.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:51

Ik heb even de berichten van TS ingezien en die gaan al jaren alleen maar over het hardhandig corrigeren van honden en dat zij het normaal vindt omdat haar hond het daar het beste op doet en nodig heeft.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:53

Veel te grof en onzinnig, achterhaalde methode. Als we dit al normaliseren is het niet gek dat we massaal wegkijken van het martelen van dieren...


Edit; Oh, rare TS dus. Dank Brainless. Aparte fetisj.

Edit2; Zelf ook maar even gespiekt, omg, het is echt een fetisj denk ik... Doe even normaal joh. Zoek hulp!

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:59

Totaal onnodig, veel te hard, niet goed getimed en gaat ook veeeeel te lang door. Het had voorkomen kunnen worden en ik denk dat deze hond (nog) niet aan deze setting toe is, oneerlijk dat hij wel in de situatie geplaatst wordt.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:06

Brainless schreef:
Ik heb even de berichten van TS ingezien en die gaan al jaren alleen maar over het hardhandig corrigeren van honden en dat zij het normaal vindt omdat haar hond het daar het beste op doet en nodig heeft.

Oohh die snuit dichtknijpen heeft ze al vaker commentaar op gehad.... lekker hardleers dus.

En gezien dit alweer een bericht verdient waarschijnlijk weer commentaar gehad uit de omgeving?

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:08

Tsja, de context maakt ook uit, volgens de post op insta gaat het hier om een service dog op een Amerikaanse college campus.

Ik zit volg een paar Amerikaanse service dog groepen op FB, en daar worden aan de lopende band e-collars en prong collars (prikbanden) ingezet en vindt men dat heel normaal. Tel daarbij op dat bij ieder blafje of grommetje er meteen iemand met een liability claim klaar staat en dat één klacht kan betekenen dat de hond voortaan nooit meer mee mag, en dan begrijp ik het filmpje wel.

Vanuit trainingsoogpunt is het alleen totaal onnodig en waarschijnlijk niet eens effectief.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:11

Filmpje gezien.
Vreselijke manier om je honden te behandelen.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:23

Brainless schreef:
Ik heb puppy's gehad en nog nooit gezien dat moeders hun bek dichtbeet.


Teven bijten de bekkies ook niet dicht, maar ze leggen wel hun snuit er zacht overheen. Zoals een mens een hand op een arm van een ander legt om aan te geven, ho, even niet verder. Dat is ook een ander signaal dan wanneer je iemand met geweld vastpakt en een ruk aan z'n arm geeft. Dat laatste werkt ook, meestal averechts want het wekt agressie op, en geeft een ander signaal af dan even die terughoudende zachte hand.

Teven doen dat vooral als hun puppies een beetje te fanatiek worden met spelen/bijten.

Dus even zacht vastpakken met de hand kan best goed werken. Niet grof maar juist zacht, en uiteraard op het juiste moment, is het voor een jonge hond heel herkenbaar, een signaal van: oh, ik ga te ver.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:48

Laten we voorop stellen dat wanneer dergelijk gedrag stopt... het corrigeren helpt. Correcties helpen...

Is het ethisch gezien verantwoord? Nee! absoluut niet. Waarom vertoont je hond dit gedrag? Niet omdat ie het leuk vindt... Hij maakt zich zorgen. En met het toevoegen van jou correctie maak je de situatie voor de hond alleen maar erger. En daarmee vergroot je het risico dat het gedrag nog heftiger wordt......

Dit gedrag is reflexmatig voor een hond, hier denkt hij niet over na!

Hond en eigenaar hebben er beide baat bij als het niet erger wordt, ze beiden geen emotie problemen hebben. Probleem voor eigenaar en hond oplossen.

Corrigeren is niet ok :-)

En om nog even echt antwoord op je vraag te geven. Ja dit gaat veel te ver.... Ik krijg de neiging om deze persoon zelf even vreselijk zeer te doen of bang te maken

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:17

De manier waarop ze de eerste paar seconden corrigeert zou ik persoonlijk niet zo doen, maar niet schokkend.
Het feit dat ze maar door blijft gaan met knijpen en tikken vind ik heel erg fout, en het is zinloos.
Hond weet niet meer waar het over gaat.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Gaat dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:22

Eens met Rubs, timing lijkt me idd niet al te best, en het duurt ook allemaal te lang. Beeld was niet zo duidelijk, maar echt wereldschokkend vind ik het niet, alleen geen ideaal voorbeeld ook imo.