Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 12:30

Ik heb het systeem met houtkorrels en ondanks veelvuldig schoonmaken en legen vind ik toch dat het best snel stinkt, vooral de urine lucht.
Dus ik wil of een andere vulling of een andere kattenbak.

Ik heb gehad aan houtkorrels:
- peewee
- plospan
- ah en jumbo eigen merk

Hebben mensen nog anderen ideeën qua kattenbakvulling? e

Of moet ik echt een ander systeem? Ik zat bv te kijken naar van die zelfreinigende kattenbakken. Werkt dat en zo ja, met welke hebben jullie ervaring?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:32

Ik heb vorig jaar de katten van mijn zusje in huis genomen en ik had vroeger ook houtkorrels maar zij had altijd Catsan. paasei maar bij de bouwmarkt kon ik zo nu en dan een aanbieding vinden. Ik moet wel zeggen dat dat dus wel serieus verschil maakte. Ik ruik echt goed maar die rook ik dus nooit!

Maar ja dat spul vliegt wel overal heen.....

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:39


Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:05

Ligt het dan niet aan de houtkorrels?

Mij trekt het idee van hout als absorberende kattenkorrel niet.

Hier blijft het fris met simpel kattengrit van de Lidl of de 4-voudige hygiene van A.H.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:07

Melisje_92 schreef:
Ik ben ontzettend blij met wat ik nu heb, ruikt helemaal niet. Zou zelfs in de wc gegooid kunnen worden, maar dat durf ik niet met die grote brokjes.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cat/564085

Waarom zou je dat in de wc gaan gooien? Dan moet de waterzuivering het er weer uitfilteren.
Het is met de meeste kattenbakvullingen juist handig dat het een klont of vaste brei wordt zodat het in een vuilniszak blijft zitten ipv ergens door een gaatje eruit.

(Los hiervan, ofwel aanvulling snap ik ook niet waarom mensen medicijnen etc door de wc spoelen…)

Ik had vroeger altijd biokat. Zorgde voor mooie klonten en geen stank.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:42


Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:08

Biokat’s, klontvormend grit. Super zuinig in gebruik en absoluut geen geurtjes.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:36

Ik heb gewoon houtkorrels, maak de bak twee keer per weer schoon en schep de poep er elke dag uit. Het ruikt nooit naar urine. Ook niet als je naast de bak zit. Ik heb een vriendin die allergisch is voor katten en als zij komt zegt ze dat ze ook nooit kat ruikt in ons huis.
Is je kat gesteriliseerd?

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:16

Melisje_92 schreef:
Ik ben ontzettend blij met wat ik nu heb, ruikt helemaal niet. Zou zelfs in de wc gegooid kunnen worden, maar dat durf ik niet met die grote brokjes.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cat/564085



Voorheen gebruikte ik deze ook, en was er ook erg tevreden mee. Nu hebben we een litterrobot. Echt een verademing qua hoeveelheid werk, maar wel behoorlijk duur. In de litterrobot gebruik ik die van almo, die zijn net wat fijner en daardoor minder verspilling in de litterrobot. Ook met deze ben ik super tevreden, en geen last van geur :)

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... &i=1&ro=10

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:35

Misschien valt er in voer nog wat te behalen. Want daar gaat niet alleen de poep van stinken. Wij hadden laatst uit nood een zak brokken van de appie, na een paar dagen kon ik bijna dagelijks de bakken verschonen ivm de lucht. Snel terug op t normale voer en probleem opgelost. :)

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:41

Houtkorrels vind ik echt meer stinken. Hier klontvormend van biokat geloof ik.

Voldoende in gooien dat echt alles wordt op genomen en het niet nat is op de bodem en regelmatig helemaal verversen natuurlijk.

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:43

ik gebruik al sinds we onze poes hebben 4,5 jaar Almo Nature kattenbak vulling (gemalen houtkorrels) en ik ervaar hier alleen maar voor- en geen nadelen van (hooguit dat je wat meer uitloop hebt maar op te lossen). Hier stinkt echt niks (niemand ruikt het ook wie hier op bezoek komt), is goed klonterend, plantaardig, en fijn van structuur. Kan dus wel wat meer knoeien, maar ik heb daar gewoon een lange uitloop mat voor in gebruik en dat werkt prima. Mag wat kosten, Maar is wel heel duurzaam en je doet er lang mee.

Ik schep de bak 1x per dag uit (haal er dan 1x poep uit en meestal 2-3 klompen plas die hard zijn). Hier in de gemeente mogen de klonters door de wc gespoeld worden (het los vrij snel meteen op in het water weer ook), dus dat scheelt ook enorm. :j

Wat kiwi zegt, stank kan ook komen door idd de poep zelf en dan vaak idd als oorzaak; voeding. Daar zou je dan idd ook misschien nog naar kunnen kijken. :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-11-23 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:47

Klontvormend van mr Beef. Van de hornbach.

Ruik je niets van.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:58

Wij hebben Peewee en die bakken ruiken totaal niet. Scheppen dagelijks de keutels, van hun favoriete bak 2/3x per week de bodem schoon ook en van de andere bak is dat hooguit 1x per week nodig.
Ik heb wel kattenbakzakken tussen de dubbele bodem gedaan, zodat ik het pulver er gewoon in één keer kan uittillen. :')

MerleSimone

Berichten: 5729
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:00

Wij hebben juist sinds een maand de Peewee staan en wat een verademing. Je ruikt het hooguit als ze nét geplast hebben, verder ruik ik hem helemaal niet meer. Onderste bak gewoon regelmatig leeghalen en dan vind ik het echt topspul.

Hiervoor hadden we ook Catsan (active fresh geloof ik), was bij de Jumbo te koop maar nu nergens meer (makkelijk) te verkrijgen. Nadeel is inderdaad ook dat echt ooooooveral die korrels in huis lagen, maar die stonk ook niet en klonterde super.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:03

Doe je wel ook wat korrels onder het rooster in de onderbak, zodat de urine wordt opgenomen?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 16:15

Zeker, er ligt een hele laag korrels op de bodem. Wat mij opvalt is dat de urinelucht ook in de korrels trekt die niet door de bodem zakken. En dat betekent dat als ik het goed wil doen er iedere week een zak houtkorrels doorheen gaat.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik een extreem goede reuk heb. Anderen die hier komen ruiken het nl niet.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:30

Dan zou ik misschien wel overstappen op een andere vulling ofwel helemaal of voor onderin de bak.

nafkedemi

Berichten: 1300
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Kattenbak die niet stinkt, zelfreinigend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:36

Ik heb 1 kat en gebruik kitty friend
Ultra. Maak 1x pd de bak schoon door de ballen urine eruit te halen en een drol. Ruik het als er net is gepoept, verder niet. Oudere dame met beginnende nierprobleempjes en drinkt dus vrij veel

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:39

Welkoop klontvormend. Stinkt niet. Haal het er elke dag uit, de plasjes zijn dan gewoon klontjes klei. Houtkorrels stinkt heel snel.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:41

Ik heb ook een hele scherpe reuk, maar ik ruik het niet heel erg hoor. Wij gebruiken Biocats micro en Biocats Diamond care fresh. Dit mengen we en vooral die laatste voorkomt geuren.
We hebben ook nog een grote bak met Greenwoods, een soort zaagsel. Die ruik je ook niet. En doe je onwijs lang mee. Het is dat onze katten liever op zand gaan, anders had ik echt alleen dat gebruikt. Als ik het schoonmaak, ruikt het nog steeds naar vers zaagsel.