Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:51

Renee1991 schreef:
Maar BeFunny, dan lees je gewoon echt niet goed. Want nergens in dit topic staat dat ik mijn honden vijf dagen in de week alleen thuis laat :?



Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg dat als ik 5 volle werkdagen had (ook met dat uurtje uitlaten voor de hond en een dag bij familie of kennissen) ik geen hond zou willen. Los van het werk zit je met verjaardagen. Reistijd van en na werk. Andere feestjes en bezigheden. Al met al breng je zelf weinig tijd met je honden door op die manier.
En dat zou ik zelf dus niet zo willen. Maar dat is mijn mening erin en ik heb daar dus mogelijk een zwart wit beeld in.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 14:03

Ja, ik vind je behoorlijk zwart wit. Je doet de aanname dat ik heel weinig tijd met mijn hond zou doorbrengen en dat vind ik onterecht. Ten eerste is het niet zo omdat wij de weekenden veel thuis zijn, de hond nu ook 9 van de 10 keer meenemen als we naar vrienden of familie gaan. Enfin, ik hoef me niet te verantwoorden maar ik vind je veroordelend overkomen en dat stoort me. Vooral omdat ik het beste met mijn hond voor heb en dit topic niet voor niets open. Maar wellicht is dat mijn interpretatie en heb ik het helemaal mis. Zou kunnen.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:05

Renee1991 schreef:
Ja, ik vind je behoorlijk zwart wit. Je doet de aanname dat ik heel weinig tijd met mijn hond zou doorbrengen en dat vind ik onterecht. Ten eerste is het niet zo omdat wij de weekenden veel thuis zijn, de hond nu ook 9 van de 10 keer meenemen als we naar vrienden of familie gaan. Enfin, ik hoef me niet te verantwoorden maar ik vind je veroordelend overkomen en dat stoort me. Vooral omdat ik het beste met mijn hond voor heb en dit topic niet voor niets open. Maar wellicht is dat mijn interpretatie en heb ik het helemaal mis. Zou kunnen.


Ik zou lekker stoppen met mezelf verantwoorden. Je hebt al laten weten veel tijd met je honden te kunnen doorbrengen en ze te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Menig hond kan er jaloers op zijn. Top.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 14:07

Behalve de honden van BeFunny denk ik :')

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:08

Goof schreef:
Renee1991 schreef:
Ja, ik vind je behoorlijk zwart wit. Je doet de aanname dat ik heel weinig tijd met mijn hond zou doorbrengen en dat vind ik onterecht. Ten eerste is het niet zo omdat wij de weekenden veel thuis zijn, de hond nu ook 9 van de 10 keer meenemen als we naar vrienden of familie gaan. Enfin, ik hoef me niet te verantwoorden maar ik vind je veroordelend overkomen en dat stoort me. Vooral omdat ik het beste met mijn hond voor heb en dit topic niet voor niets open. Maar wellicht is dat mijn interpretatie en heb ik het helemaal mis. Zou kunnen.


Ik zou lekker stoppen met mezelf verantwoorden. Je hebt al laten weten veel tijd met je honden te kunnen doorbrengen en ze te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Menig hond kan er jaloers op zijn. Top.

Precies.
Denk dat veel honden bij jou zouden willen wonen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:09

Ik heb zelf 2 honden, de een is een herder kruising, de ander een tamaskan wolfhond.
Als we thuis zijn, kunnen ze overal en nergens lopen, dus ook via het hondenluik naar hun afgezet stuk tuin.

Als we weg zijn, en ik zeg er maar vast bij, ik werk parttime in de zorg dus een wisselend dienstrooster, dan zitten ze in de bijkeuken, met een luik naar buiten, naar hun afgezet stuk tuin.

We hebben dus simpel gezegd, een schutting er tussen gezet zodat ze niet naar de rest van het terrein kunnen als we er niet zijn.
We hebben alleen de schutting aan de onderkant niet ingegraven, en dat heeft mijn wolfhond ontdekt nadat het een aantal jaar is goed gegaan :o dus dat gaan we nu aanpassen.

Enige wat er dan gebeurt is dat ze in de rest van de tuin komen, dus geen ramp maar niet wenselijk, ben altijd toch bang dat als er mensen vanaf de straat de honden kunnen aanhalen of wat dan ook.

Mijn beide honden liggen meestal gewoon te pitten in mijn afwezigheid, zijn normaal actief maar zijn wel alweer 6 jaar oud.

Maar het klinkt als een super plek zoals je het omschrijft, en niks mis mee ! En met 2 honden zou het helemaal fantastisch zijn

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:21

Renee1991 schreef:
Behalve de honden van BeFunny denk ik :')



Bijzonder Flauw.
Jammer dat mijn bericht gelijk zo opgevat wordt.

Los van het buiten leven want dat is geweldig.

Ik zou zelf dat niet willen als ik een fulltime baan had. Al zou het alleen al zijn dat ik dan savonds ook winters door weer en wind nog de lange wandeling zou moeten doen. En daar vind ik zelf geen fiets aan.

Je zou het ook kunnen lezen als eye opener. Want ik weet helemaal niet hoeveel tijd jij doorbrengt met en wat je uberhoubt doet buiten je werk om.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:41

BeFunny schreef:
Renee1991 schreef:
Maar BeFunny, dan lees je gewoon echt niet goed. Want nergens in dit topic staat dat ik mijn honden vijf dagen in de week alleen thuis laat :?



Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg dat als ik 5 volle werkdagen had (ook met dat uurtje uitlaten voor de hond en een dag bij familie of kennissen) ik geen hond zou willen. Los van het werk zit je met verjaardagen. Reistijd van en na werk. Andere feestjes en bezigheden. Al met al breng je zelf weinig tijd met je honden door op die manier.
En dat zou ik zelf dus niet zo willen. Maar dat is mijn mening erin en ik heb daar dus mogelijk een zwart wit beeld in.


Dan zou dus helemaal niemand meer honden mogen houden volgens jou, behalve als je werkeloos bent of geen sociaal leven hebt.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:51

Dreamboy schreef:
Dan zou dus helemaal niemand meer honden mogen houden volgens jou, behalve als je werkeloos bent of geen sociaal leven hebt.


Er bestaat heel veel meer tussen een fulltime baan en werkeloos. Ook of je thuiswerkt of veel buiten werkt of zelfs met honden werkt ;) Of hoe je je dag kunt indelen ;) zijn maar wat voorbeelden hoor.

Die stal waar ik dus reed die mensen werkten meer dan fulltime. Maar hadden ook full time de honden om zich heen. Dat is een situatie die heel weinig hebben hoor. Maar werkeloos waren ze dus zeker niet ;) Maar als je op die manier dieren kunt houden lijkt mij echt geweldig en dan is buiten leven echt ook geweldig. Lekker de hele dag ravotten op de boerderij. Denk niet dat die honden zich ooit verveelden.

Toen ik
Fullltime buitenshuis werkte begon ik bewust niet aan honden omdat ik vond (en dat is dus mijn mening dat ik te weinig thuis was)Nu werk ik parttime buitens huis. Ik ben daarvoor 15 uur per week weg. En parttime aan huis. En kan dus veel tijd met de hondjes doorbrengen. En heb ook al bijna 15 jaar zelf hondjes omdat ik vanaf toen zo ben gaan werken en vanaf toen vond dat het kon.

Ik heb hondjes omdat ik het gezellig vind ze om me heen te hebben ;)

Het is denk een verschil in hoe ik daarin ook ben opgegroeid

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:09

Het zou mijn keuze ook niet zijn als ik fulltime zou werken. Maar ik vind er nog wel een verschil in zitten of de honden de ruimte hebben als iemand aan het werk is of dat de honden 10 uur opgesloten in een flatje zitten.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:15

Dreamboy schreef:
Het zou mijn keuze ook niet zijn als ik fulltime zou werken. Maar ik vind er nog wel een verschil in zitten of de honden de ruimte hebben als iemand aan het werk is of dat de honden 10 uur opgesloten in een flatje zitten.



Maar ik zeg dus niet meer dan dat het mijn keuze niet is ;)
Het is gewoon niet ideaal. En de hond of honden er nog moeten komen heb je daar nog een keuze in ;)

Want die ruimte is ook leuk en aardig. De hond van ts nu is rustig maar je zal er net één treffen die de godganse dag zit te blaffen en die situaties heb ik ook best veel gezien en dat de hond dan herplaatst moet worden omdat men nou eenmaal de hond niet stil krijgt als ze weg zijn.

Het klinkt heel leuk de honden lekker buiten. Ideaal lijkt het de honden toch beweging in de tuin. Maar lang niet alle honden gaan braaf liggen wachten op de baas ;)

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:17

Maar ts is niet fulltime van huis. Dus waarom dat erbij halen?

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:47

DuoPenotti schreef:
Maar ts is niet fulltime van huis. Dus waarom dat erbij halen?


Precies. Het gaat, als ik het goed begrijp, om 1 dag in de week. Bovendien woont ze op een boerderij dus heel directe buren zal ze ook niet hebben.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:54

Dreamboy schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar ts is niet fulltime van huis. Dus waarom dat erbij halen?


Precies. Het gaat, als ik het goed begrijp, om 1 dag in de week. Bovendien woont ze op een boerderij dus heel directe buren zal ze ook niet hebben.


5 dagen in de week.
2 dagen dan gaan de honden een uurtje met iemand anders mee. En één dag zullen de honden de werkdag bij iemand anders zijn zoals ik begrijp.

In de realiteit zitten de honden dus 4 werkdagen in de tuin op het erf. En dan gaan ze 2 uurtjes met iemand mee tijdens die 4 werkdagen.

Misschien lees ik het dan verkeerd hoor. Dat kan ook.

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:03

BeFunny schreef:
Je bent 3 dagen weg voor werk? En 2 van die drie dagen komt er iemand ze een uur uitlaten?


BeFunny schreef:
5 dagen in de week.
2 dagen dan gaan de honden een uurtje met iemand anders mee. En één dag zullen de honden de werkdag bij iemand anders zijn zoals ik begrijp.

In de realiteit zitten de honden dus 4 werkdagen in de tuin op het erf. En dan gaan ze 2 uurtjes met iemand mee tijdens die 4 werkdagen.

Misschien lees ik het dan verkeerd hoor. Dat kan ook.


Je weet niet eens meer wat je zelf zegt... Laat staan hoe je leest...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33816
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:04

Je leest verkeerd want ik geloof dat TS maar 3 dagen per week buitenshuis werkt. Waarvan haar vriend 1x per maand oid een week thuis is. Dus maar 9 dagen per maand is er niet de hele dag iemand thuis.

Heel tof plan TS!

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:07

Dat was mijn vraag aan ts. Reactie was zie op.
Ik haalde dat er niet uit.
Wel dat ts het weekend veel thuis is.

Dus wellicht heb ik dat idd verkeerd begrepen.

De 3 dagen werk. Met dus lekker veel ruimte. En twee x mee met de uitlaat en 1x naar een oppas of familie geeft idd een ander beeld.

Ik heb het dus duidelijk zelf verkeerd begrepen en maak mijn excuus ook voor de verwarring :j

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 16:22

Ok, komt ie;

Vooropgesteld, buiten werk om is één van ons beiden, of wij allebei best veel thuis. Door klushuis, studie, en gewoon huismussen zijn we niet vaak weg.

Maandag werk ik thuis.
Dinsdag ben ik vrij.
Woensdag hele dag werk waarbij ze tussen de middag een uur met andere honden kunnen spelen/rennen op een veld. De rest van de dagdelen zijn ze dan samen in de tuin of schuur. Mogen ze zelf kiezen.
Donderdag idem.
Vrijdag zit onze hond nu bij vrienden, maar daar wil ik vanaf. Dus dan zouden ze wel de hele dag in de tuin of schuur zitten, van 8u tot 17.30u, uiteraard laat ik ze dan 's morgens voordat ik ga lang uit (30-60 min) en doe ik dit ook als ik thuis kom.

Dit is twee weken zo, de derde week is mijn vriend doorgaans overdag ook thuis. En dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Buiten deze momenten mogen ze altijd binnen in huis als wij er zijn.
Zo duidelijker?

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:26

Ik had gewoon echt het beeld van een full time baan gekregen %)
En dat was echt puur gebaseerd op de reactie van zie op waar alleen maar iets vermeld stond over de 3 dagen waarin iets geregeld was. Dus had eigenlijk onterecht aangenomen dat je die vraag zeg maar ontweek.

De hele situatie is compleet anders. Een situatie waarin honden van welk ras dan ook prima passen :j

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:31

Iedere stal of boerderij heeft toch ook een erfhond? Bij ons op stal leeft de hond ( moeder van de mijne) en zijn zusje altijd buiten. Die komen niet eens binnen. Gedijen ze prima bij. Zijn overigens kruisingen van Berner Senner met Mechelaar.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:34

Wij hebben overdag als we weg zijn 5 honden in schuur en buiten. Jack Russel, teckel, galgo mix, beauceron en duck tollinger. Behoorlijk verschillende rassen dus.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 16:35

BeFunny schreef:
Ik had gewoon echt het beeld van een full time baan gekregen %)
En dat was echt puur gebaseerd op de reactie van zie op waar alleen maar iets vermeld stond over de 3 dagen waarin iets geregeld was. Dus had eigenlijk onterecht aangenomen dat je die vraag zeg maar ontweek.

De hele situatie is compleet anders. Een situatie waarin honden van welk ras dan ook prima passen :j


Nu kan ik je reacties ook veel beter plaatsen.. Ik vond het al zo bizar, dacht echt, zo'n dierenbeul ben ik toch niet? :')
Inderdaad als ik fulltime zou werken, zou het hebben van een hond geen optie zijn geweest. Daar zijn we allebei heel rechtlijnig in.

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:42

Benzz schreef:
Iedere stal of boerderij heeft toch ook een erfhond? Bij ons op stal leeft de hond ( moeder van de mijne) en zijn zusje altijd buiten. Die komen niet eens binnen. Gedijen ze prima bij. Zijn overigens kruisingen van Berner Senner met Mechelaar.

Dat was wel de bedoeling :+

Afbeelding

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:44

Duopenotti :D :D :D

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:50

Als de deur openstaat is die kleine bij mooi weer wel buiten te vinden.
Maar ben je die grote kwijt, ook als jezelf buiten bent, ligt hij op de bank...

Poging tot erf hond mislukt. ;)


Onze vorige Hollandse herder was wel altijd buiten.
Wilde niet eens in huis of op stal.
Heb hem met stenge vorst wel eens opgesloten op stal. Hooi/mand /deken.
Dat lukte 1 keer en de volgende dagen kwam hij niet meer als je hem wilde op sluiten.

Maar hij had een goed buitenhok met stro. Een veldschuur. En hij lag veel onder een brede haag. Dan was hij veel gelukkiger. Hij is 15 geworden.

Dus nee. Een buitenhond is niet perse zielig.