Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 01:28

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

De situatie: in januari nemen wij het melkveebedrijf van mijn schoonouders over. Wij verhuizen naar de boerderij en zij verhuizen naar ons huis. Zodra wij er wonen zal er eerst flink worden verbouwd en ik zou graag wat advies willen hoe we de katten die tijd door krijgen.

Ons plan was om eerst boven te verbouwen en dan konden wij - inclusief onze twee katten - beneden wonen. De katten hadden dan een vrij grote ruimte tot hun beschikking en mochten ze door een deur glippen dan waren ze alsnog niet direct buiten. Nu hebben we deze week een gesprek gehad waaruit naar voren is gekomen dat eigenlijk eerst de benedenverdieping gedaan moet worden want dit is om allerlei redenen veel handiger.

De planning is nu dat het bouwbedrijf 29 januari begint met de benedenverdieping en halverwege april kan de vloer erin en daarna de keuken. Als beneden klaar is volgt er een pauze en daarna zal de bovenverdieping gedaan worden - dat duurt nog ongeveer 8 weken. Zolang ze beneden bezig zijn, zullen wij boven moeten wonen of een andere woonruimte moeten regelen. Ik zit hier een beetje mee en dan voornamelijk om de katten want ik wil absoluut niet dat ze weg kunnen lopen of zich zeer onprettig voelen gedurende die gehele tijd.

Als we boven gaan wonen is de aannemer bereid om een trap vanuit de schuur naar boven te maken en dan een deur die in een slaapkamer uit komt. Deze slaapkamer kan dan fungeren als hal en dus ook als sluis voor de katten. Wanneer we boven gaan wonen is het grote voordeel dat we de katten goed in huis kunnen houden en ervoor kunnen zorgen dat zij niet beneden bij de werkzaamheden kunnen komen. Ook hebben ze dan echt enorm veel ruimte. Nadeel is voor ons dat het niet geïsoleerd is en oud / donker. Ook moeten wij dan naar beneden om de huidige keuken, wc en badkamer nog te gebruiken en dan dus wel steeds door de verbouwing en zooi heen. Voor ons maar vooral voor de katten denk ik dat vooral het lawaai enorm vervelend en stressvol kan zijn.

Een andere optie is om een woonunit te huren en op het erf te zetten. Voordeel hiervan is dat we dan een schone, opgeruimde en rustige plek hebben om die periode door te komen. Ook is dit natuurlijk van alle gemakken voorzien dus we hoeven niet steeds door het huis. Nadeel is dat ik dan als de dood ben dat de katten eruit glippen en dan zijn ze direct op het erf en kunnen ze weg. Dat is echt mijn grootste angst want ik ben zo gek op die beesten.. Daarnaast hebben ze dan natuurlijk veel minder ruimte en moeten ze op een kleine oppervlakte leven. En uiteraard is dit een kostenpost die erbij komt maar daar heb ik me nog niet helemaal in verdiept. Moet zeggen dat fijn wonen me ook wel wat waard is. :D

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met katten tijdens een verhuizing met verbouwing en hoe zij dit aangepakt hebben. Misschien zijn er ook nog andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb. Wij kunnen vanaf mei ongeveer beneden gaan wonen en gaan voor die tijd ook de tuin afzetten en catproof maken zodat de katten vanuit de woonkamer naar buiten kunnen, maar niet verder kunnen komen dan in de tuin. Het gaat dus eigenlijk om een periode van 3,5 maand (halverwege januari tot eind april).

Van de hele bedrijfsovername / verhuizing / verbouwing zijn de katten hetgene wat me het meeste stress en zorgen oplevert. :')

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 01:35

Kunnen jouw katten die paar maandjes niet in het huis blijven waar ze nu zijn? Dan hoef jij geen stress erover te hebben en dan kun je alsnog beslissen waar je dan zelf die paar maand wil wonen. De periode is niet zolang die je hoeft te overbruggen, dat scheelt.
En misschien af en toe even naar de katten toe om te kijken of ze zich nog kunnen redden zonder jou :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Sabri op 13-11-23 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 01:35

Katten tot na de verbouwing laten waar ze zijn en je schoonouders voor ze laten zorgen?

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 01:37

Is er niet iets van een schuur die als kattenkamer kan dienen?

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 01:41

Ja alleen ik heb al heimwee naar ze na een week vakantie. Ik kan me daar nog wel overheen zetten in het belang van de dieren maar ook mijn schoonouders gaan bezig in het huis en gaan alles veranderen en zetten er allemaal andere meubels in. Het leek mij wel fijn voor ze dat al hun spullen en dezelfde bank etc weer in de nieuwe ruimte staan of zou dat niet uitmaken?

Daarnaast zijn ze wel echt gehecht aan ons want als mijn schoonmoeder oppast wanneer wij op vakantie zijn dan zijn ze ook maar al te blij dat wij weer thuis zijn en willen ze de eerste dagen continu op schoot. :D

Nee de schuur is helaas aan alle kanten wel ergens open. Daar staan ook de trekkers enzovoorts.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 01:46

O ja nee met een verbouwing in hun huidige huisje en allemaal andere spullen is dat alleen maar beangstigend voor ze.

Denk dat je twee opties hebt:

- iets van een container of caravan op je erf tijdens de verbouwing
- in de buurt iets huren

Geen van beide is ideaal. En in beide situaties zul je vermoedelijk de voor je katten vertrouwde spulletjes niet allemaal bij de hand hebben. Maar dit lijken me de beste opties voor ze. Ik weet natuurlijk niet hoe ze reageren op maandenlang geverbouw maar ik weet dat die van mij er na een tijdje ogenschijnlijk aan zouden wennen maar achteraf komt dan de stress eruit. Denk dat een huurwoning/chalet/b&b in de buurt dan de minst erge optie voor ze is.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 01:50

Ja alleen omdat het in dit geval om een melkveebedrijf gaat moeten wij wel aanwezig zijn. We kunnen niet op afstand gaan wonen. Dan is een woonunit/chalet huren beter want die kunnen we op ons eigen erf zetten.

Het zal gelukkig niet non-stop veel herrie zijn. Dat is vooral de eerste weken. Maar het erf is groot genoeg dus als we de tijdelijke woonruimte niet pal naast het huis zetten zullen we daar dan geen last van hebben vermoed ik.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 02:18

Hier in de buurt staat ook zoiets (alleen dan geen melkveebedrijf maar landbouw). Die units zien er best oké uit. Je hebt dan alleen wel het risico dat er alsnog een kat naar buiten glipt. Zijn ze gewend om buiten te komen?

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:11

Misschien iets van een chalet of caravan op je erf zetten en daarvoor een stukje afmaken met bv kippengaas, met een deur erin. Zodat de kat niet meteen weg kan. Wat dus als een extra sluis fungeert.

Thats_Me

Berichten: 10944
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:01

Zo te horen is er wel ruimte genoeg. Kun je niet in een ruimte een kattenren plaatsen voor die paar weken? Weet je zeker dat ze niet ontsnappen en je kunt er een fijne plek voor ze van maken.

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:05

Ik zou iets van een woonunit huren ook voor jezelf.
Het lijkt me verschrikkelijk om maanden in een verbouwing te zitten.
En ik denk dat het uiteindelijk ook meer rust geeft, je hebt verder geen in en uitloop van werklui die misschien wel nonchalant met deuren sluiten kunnen zijn.

ontherun
Berichten: 4963
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:12

Ik zou voor de woon unit oid gaan. Wij hebben verbouwd terwijl we ik ons huis wonen, en hebben ook 2 binnenkatten. Afgelopen winter de hele bovenverdieping verbouwd, katten moesten voornamelijk beneden blijven en toen we 2 jaar geleden beneden hebben verbouwd moesten ze boven blijven. Was soms best wel een gedoe, en niet alleen de katten, je zit ook echt letterlijk continu in de rotzooi. Een woon unit hebben ze veel meer rust in denk ik, ze hebben de hele periode gewoon 1 plek waar ze zijn. En eventjes een kleinere oppervlakte komen ze wel overheen. Wat ik doe is echt alles checken. Ramen checken, als we jassen en schoenen aan doen even checken waar ze zijn (meestal in de buurt want ze krijgen wat te snoepen _O-) en hier is ooit alleen mevrouw de ragdoll naar buiten geglipt toen ik met de deur open met de buurvrouw stond te kletsen. Die had ik ook in no time weer te pakken. Ze zijn echt niet snel weg-weg.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:14

Mijn idee zou zijn : woonunit/chalet en dan voor de zekerheid een ren omheen. Maar dat wordt wel erg klein en stressvol voor allemaal.

Of boven wonen met de katten en daar ook een soort sluis maken.
Ik neem aan dat er dan alleen jouw man en jij er komen... en geen vreemden of werklui die "even vergeten de deur " te sluiten.

Troep van beneden naar boven zou je zo of zo hebben - dat is nooit te voorkomen.

Oh, en even voor worst case scenario : katten laten chippen en vooral goed registreren.
Mijn 4 katten zijn allemaal gechipt.
2 via DA met NGD -werden toen automatisch geregistreerd) 2 met Backhome, en deze waren dus nog niet geregistreerd.
Ik dacht toen, dat dit ook automatisch ging - niet dus en pas door toeval erachter gekomen, gelukkig maar...
Dus ook al zijn ze al gechipt : even de registratie controleren

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 10:20

Thats_Me schreef:
Zo te horen is er wel ruimte genoeg. Kun je niet in een ruimte een kattenren plaatsen voor die paar weken? Weet je zeker dat ze niet ontsnappen en je kunt er een fijne plek voor ze van maken.


In welke ruimte zou dan de ren komen? Als we boven gaan wonen hebben ze een hele grote ruimte en kunnen ze niet weg dus daarin een ren zetten heeft geen toegevoegde waarde denk ik. Dan maak ik hun leefruimte kleiner.

Alja: er is geen inloop van werklui want er komt dan voor ons vanuit de schuur een trap met deur naar boven. Wij hebben onze eigen ingang. De werkmannen zijn beneden en kunnen daar dus gerust deuren open zetten want de katten zijn boven.

Koper: ja ze komen nu wel buiten maar we wonen nu in een doodlopende straat. Dat wil ik daar pas als de tuin afgezet is. Er ligt een weg langs waar ze hard kunnen rijden.

FrNo: ja zoiets is misschien wel een optie. Misschien bestaat er ook wel een woonunit met een hal. Of we moeten het in de tuin zetten en die tuin al gaan afzetten maar weet niet of zo’n ding in het gras (niet heel egaal) zetten verstandig en mogelijk is.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 10:23

Ontherun: het zijn op dit moment geen binnenkatten (al zijn ze uit zichzelf wel veel binnen :D) maar ik wil na een verhuizing ze niet direct naar buiten gooien. Ze moeten eerst gewend zijn en ik denk dus dat ze in het begin in paniek kunnen raken als ze naar buiten glippen en daardoor weg raken of teruglopen naar ons oude huis.

Sasja: als we boven gaan wonen komen daar geen werklui en hebben we inderdaad een slaapkamer als hal / gang. Boven zit ik vooral met de bouwherrie. Goede tip van de chips! Ze zijn beide gechipt maar zal de registratie controleren.

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:45

Ik zou ook gaan voor een woonunit..die zijn op zoveel manieren in te delen juist.
Met hal,slaapkamers enz..wat iemand hierboven zei dat je weinig ruimte hebt?
Je kunt het zo groot maken als je zelf wil hoor.
Als je de ruimte hebt en de kosten er voor over,zou ik bij zo'n grote verbouwing zeker kiezen voor woonunits,zeker met huisdieren en/of kinderen.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 11:54

Ik heb offertes opgevraagd maar nog geen reactie gehad dus ik weet niet zo goed wat het ons gaat kosten. Iemand ervaring hiermee die de kosten zou willen delen? Ik zag met googlen inderdaad ook units die wel een halletje hebben (kattensluis :D).

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:58


ontherun
Berichten: 4963
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:28

Dan zou ik ook bang zijn dat ze buiten komen en niet weten waar ze zijn inderdaad! Een woon unit met ‘hal’ zou imo echt ideaal zijn!

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:37

Is het een optie om er eerst een paar weken te wonen voordat er wordt begonnen met verbouwen?
Katten zijn zeer gevoelig voor stress en ik zou nooit zowel verhuizen als verbouwen tegelijk willen. De ene kat is natuurlijk de andere niet maar ze kunnen serieuze gezondheidsproblemen ontwikkelen als ze teveel stress ondergaan.

Goed dat je er zo serieus mee bezig bent. Ik zou proberen voor de unit te gaan en dan liefst een paar weken voor de verbouwing begint. Verder werken met geruststellende geuren zoals feliway. Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:46

Ik zou ook voor de unit gaan. Niet alleen voor de katten maar ook voor jezelf.
Met zo'n grote verbouwing is een rustig plekje waar je even kunt "ontprikkelen" wel zo fijn.
Naast een ren zou ik de katten ook tijdens deze periode een tracker om doen. Mochten ze ontsnappen, dan kun je ze in ieder geval terug vinden.
Misschien geeft dat ook al een stukje rust bij je.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:23

Als ze gewend zijn om buiten te komen dan zou ik ze dat niet ontnemen. Anders wordt het weer zo'n ding. Alleen heb je dan het extra gedoe van een kattenren bij je tijdelijke woonplek.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:48

Zou het geen optie zijn om in een schuur of ander bijgebouw een ren te maken voor de duur van de verbouwing? Hoeft niet de hoofdprijs te kosten, geen gedoe met deuren dicht houden of een dure woonunit... Je zou dan voor jezelf eventueel nog naar een caravan huren kunnen kijken, al moet je dan wel een goed geïsoleerd/verwarmd exemplaar hebben in de winter.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Katten tijdens verbouwing/verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 16:09

Tracker is een goed idee!

Ik ga ze het buiten komen wel tijdelijk ontnemen en dat zou ik ook doen als we naar een “gewoon” huis zonder verbouwing zouden gaan. Ik heb geleerd dat je katten na een verhuizing altijd even een paar weken binnen houdt tot ze gewend zijn aan hun nieuwe woonplek. Heb er niks aan als ze terug gaan wandelen naar het oude huis. Toen ik hierheen verhuisde met ze zijn ze eerst ook een poosje binnen gebleven.

Tink: we zijn nu aan het kijken naar het kopen van een tweedehands stacaravan en deze na de verbouwing weer verkopen. Schrokken nogal van de prijs van een woonunit. De bovenverdieping van de boerderij is ook niet geïsoleerd dus ik denk dat een stacaravan warm houden dan nog makkelijker te doen is dan 120m2.

Ik vind het wel wat sneu om de katten in een ren in de schuur te zetten terwijl ze normaal gesproken de hele dag bij ons op de bank liggen en bij ons op bed slapen. Ze zijn aanhankelijk en wel aan ons gehecht zeg maar. Ze kunnen nu naar buiten want we hebben een kattenluikje maar ‘s winters zijn ze eigenlijk op een uurtje na altijd binnen.

Misschien is een stacaravan in de tuin en dan de tuin afzetten de beste optie. Kunnen ze als ze gewend zijn ook af en toe de tuin in.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:09

In die schuur zal het in januari ook wel flink koud worden. Lijkt me nou niet een ideale oplossing voor katten die gewend zijn om in een verwarmd huis te wonen.

Natuurlijk houd je ze de eerste paar weken binnen :) Maar voor katten die gewend zijn om naar buiten te kunnen is het wel heel erg fijn als dat op hun nieuwe plek ook kan, als ze daar eenmaal gewend zijn.

Zou een caravan (oid, een plek voor jou, je man en de katten om te wonen) met daaraan vast een kattenren, waar ze na een paar weken wennen in kunnen en die vast op de juiste plek staat, niet een idee zijn? Als er toch een afgezet stuk in de tuin komt, waarom dat dan niet meteen maken? Dan hoef je alleen maar de caravan naast de beoogde plek te zetten.